Home

Achtergrond 2897 bekeken 1 reactie

Gemengd voeren met Manitou off-road heftruck

Gerald Folbert voerde zijn rosékalveren altijd met trekker en mengbak. Dat moest handiger kunnen, dacht hij. Enkele collega’s voeren met een heftruck of een shoveltje, maar ook daarvan was Gerald niet overtuigd. Hij koos uiteindelijk voor de middenweg: een Manitou off-road heftruck.

Op het gemengde bedrijf in Vriezenveen (Ov.) – 67.000 vleeskuikens en 200 rosékalveren – bespeuren we al snel een machinesfeertje. Gerald Folbert past zonodig eigenhandig een werktuig aan. Hij voerde voorheen met één van zijn twee New Holland-trekkers met een gedragen VDW-mengbak met 2,2 kuub laadvolume. Beide koppels rosékalveren krijgen 850 kg voer per dag. Als het opfok-koppel zes weken oud is, krijgt het ook een mengel van mais, stro en brok, waarbij de VDW-bak in een kruiwagen lost.

Te weinig olie

Gerald vond dit geen fijne manier van werken. Die trekker weegt zelf ongeveer 3.800 kg en daarvan rust het meeste op de achteras. “Het heffen van de mengvoerbak ging daarmee eigenlijk niet mooi. Leeg weegt die al zo’n 1.500 kg. En dan past er nog 2,2 kuub voer in. De voorwielen kwamen dan los van de grond”, herinnert Gerald zich.

Gerald Folbert voert zijn rosés met een gebruikte Manitou M26-4 plus VDW-voermengbak. - Foto's: Bob Karsten
Gerald Folbert voert zijn rosés met een gebruikte Manitou M26-4 plus VDW-voermengbak. - Foto's: Bob Karsten

“En daarbij, dat achterom kijken tijdens het voeren is ook niet alles”. De New Holland had met zo’n 44 liter hydrauliekolie per minuut soms ook nog eens te weinig hydraulisch vermogen om snel te kunnen mengen. Folbert besloot om eens verder te kijken.

Een collega-veehouder voert ook met zo’n mengbak, maar dan een kleinere. Die hangt dan aan een shoveltje. “Ergens leek me dat ook wel wat. Maar ik heb dan al gauw een veel te grote shovel nodig voor het contragewicht. En als ik dan stuur, verplaatst dat gewicht zich”, verklaart Gerald.

Een plaatselijke landbouwsmid maakte een aankoppelbok voor Gerald. Twee 3 cm dikke platen zitten op de plek waar normaal de hefmast is bevestigd. Twee topstangen hangen op de plaats van de neigcilinders. Belangrijkste is een juiste hoogte van de mengbak, en natuurlijk een degelijke constructie. De Holaras-weegbok en VDW-mengbak waren al op het bedrijf.
Een plaatselijke landbouwsmid maakte een aankoppelbok voor Gerald. Twee 3 cm dikke platen zitten op de plek waar normaal de hefmast is bevestigd. Twee topstangen hangen op de plaats van de neigcilinders. Belangrijkste is een juiste hoogte van de mengbak, en natuurlijk een degelijke constructie. De Holaras-weegbok en VDW-mengbak waren al op het bedrijf.

En andere collega voert met een gewone heftruck, op massief rubberen banden. Gerald: “Dat leek mij best mooi werken. Maar je zult net zien dat je naast het beton raakt, en dan vast staat. En dat hobbelt ook zo erg, die massieve banden.” Uiteindelijk koos Gerald voor een gulden middenweg; een off-road heftruck.

Geen poespas

Samen met zijn broer Gerlo - die veel sleutelt aan heftrucks - nam hij een kijkje bij een handelaar in de buurt. Daar kocht Gerald een gebruikte Manitou M26-4 voor € 11.500. De Perkins-viercilinder motor levert 85 pk. “Geen turbo, geen poespas. Wél vierwielaandrijving. En hij had net 2.900 uur gelopen. Hij weegt 6.200 kg en tilt op papier 2.600 kg, genoeg voor de VDW-bak.”

De sleutelaar maakte een steun voor de bediening van de mengbak. Links naast het stuur de weegindicator. Hiervoor is een 12 volt-aansluiting aangelegd vanaf de Manitou-heftruck.
De sleutelaar maakte een steun voor de bediening van de mengbak. Links naast het stuur de weegindicator. Hiervoor is een 12 volt-aansluiting aangelegd vanaf de Manitou-heftruck.

Retourleiding

In Gerlo's werkplaats maakten zij samen de Manitou klaar. Gerald ververste alle olie in de machine, en maakte een steun voor de bediening van de voerbak. De 60 liter hydrauliekolie liet hij eerst testen, en op advies heeft hij die ook maar ververst. Ondertussen verbouwde Gerlo het hydraulisch systeem en legde een retourleiding aan. Immers, de Manitou had alleen een enkelwerkende hefcilinder. Het ventielenblok en de hydromotor van de VDW-voerbak hebben een retour- en lekleiding nodig. Folbert houdt met een touwtje de hydrauliekhendel vast, zodat die altijd olie geeft aan de voerbak. Tot slot legden de mannen nog een 12 voltaansluiting aan voor de aansturing van het ventielenblok en de weeginrichting.

Tijdens het voeren kan Gerald voorruit kijken. Op het erf rijdt hij achteruit, vanwege het zicht.
Tijdens het voeren kan Gerald voorruit kijken. Op het erf rijdt hij achteruit, vanwege het zicht.

3 centimeter

Een plaatselijke landbouwsmid bouwde een frame tussen de heftruck en weegbok van de voerbak. “Het belangrijkste was de hoogte van de bak, en uiteraard degelijkheid vanwege het flinke gewicht.” Uiteindelijk plaatste hij twee dikke platen van 3 cm onder aan aan de ogen waar normaal de hefmast zit. En op de plek waar de neigcilinders normaal gesproken hangen, plaatste de smid twee topstangen.

De mengbak past onder de torensilo’s, en lost hoog genoeg om in een kruiwagen te lossen.
De mengbak past onder de torensilo’s, en lost hoog genoeg om in een kruiwagen te lossen.

“De rollen onderop, als steigerbeveiliging, gebruik ik niet meer”, vertelt Gerald. Mengen gebeurd nu met 1.700 tot 1.800 motortoeren, en ondertussen rijdt hij (vanwege het zicht) in de eerste versnelling achteruit naar de stal. De Manitou levert 89 liter hydrauliekolie per minuut; daarmee mengt Gerald in enkele minuten het rantsoen van mais, maisgluten, gebroken tarwe, brok en stro tot een homogeen voer.

Gerald (42), Jacco (12) en Jan Folbert (71) hebben vleeskuikens en rosékalveren in Vriezenveen (Ov.) Zij voeren sinds kort met een heftruck.
Gerald (42), Jacco (12) en Jan Folbert (71) hebben vleeskuikens en rosékalveren in Vriezenveen (Ov.) Zij voeren sinds kort met een heftruck.

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.