Home

Achtergrond 1495 bekeken

Vijftig jaar ervaring

John Westerveld bouwde in 1966 zijn eerste miniatuurtrekker. Later werden dat er heel wat meer, en ook de verzameling overige miniaturen breidde zich behoorlijk uit.

Westerveld bouwde op zijn 15e de eerste miniatuurtrekker. Het was 1966, John was boerenzoon met interesse in trekkers en techniek. “Speelgoed kreeg je in die tijd niet veel, dus toen heb ik zelf maar een trekker gemaakt”, verklaart de Achterhoeker. Aanvankelijk bleef het bij één trekker, een John Deere 3020 met ploeg. In de omgeving liepen in die tijd helemaal geen John Deere’s, maar bij de plaatselijke smid zag hij een boekje van Louis Nagel. Daarin een afbeelding van een Amerikaanse John Deere met een ploeg, en dat vond hij een mooie trekker.

Miniaturenbouwer John Westerveld (65) uit Dinxperlo (Gld.) is gepensioneerd tekenaar/constructeur van industriële voertuigen. Favoriete model: de John Deere-trekkers uit de 20-serie. Meest gezochte modellen: miniaturen van exotische trekkers. - Foto's: Hans Prinsen
Miniaturenbouwer John Westerveld (65) uit Dinxperlo (Gld.) is gepensioneerd tekenaar/constructeur van industriële voertuigen. Favoriete model: de John Deere-trekkers uit de 20-serie. Meest gezochte modellen: miniaturen van exotische trekkers. - Foto's: Hans Prinsen

John kreeg een folder te pakken, en op basis van de foto’s en wat basis afmetingen maakte hij zijn eerste trekker. Maar school kreeg voorrang. Daarna pas begon het verzamelen en zelf bouwen echt.

De eerste contacten

Hij ging aan het werk bij een bedrijf dat voertuigen voor industriële toepassingen produceert. Modelbouw zat hem blijkbaar in het bloed, want in zijn vrije tijd bouwde hij schaalmodellen van deze voertuigen. De werkgever gebruikte die als promotie op tentoonstellingen. Ook schonk hij er wel eens een aan een relatie.

De allereerste zelfgebouwde trekker waar het in 1966 mee begon: een John Deere 3020 in 1:16. Uit een houten blok gevijld. Spatborden van metaal, ‘stickers’ handgeschilderd.
De allereerste zelfgebouwde trekker waar het in 1966 mee begon: een John Deere 3020 in 1:16. Uit een houten blok gevijld. Spatborden van metaal, ‘stickers’ handgeschilderd.

Zo midden jaren zeventig kreeg John een Amerikaans blaadje over landbouwminiaturen in handen. Eigenlijk meer een contactblad van een klein groepje liefhebbers. Hij trof daarin een oproep aan van een Nederlandse verzamelaar die contact zocht met geestverwanten. In die tijd was het verzamelen van miniatuurtrekkers een onbekend fenomeen, maar er begon een periode van onderling ruilen binnen beperkte kring. John maakte wat modelletjes van trekkers, en onder andere uit Amerika kwamen er miniaturen die je hier niet kon krijgen.

Van de John Deere 20-serie maakte Westerveld meerdere varianten. De vormgeving van deze trekkers spreekt hem aan en er zit uitdaging in vanwege de vorm van de motorkap, en vooral de details in de grill.
Van de John Deere 20-serie maakte Westerveld meerdere varianten. De vormgeving van deze trekkers spreekt hem aan en er zit uitdaging in vanwege de vorm van de motorkap, en vooral de details in de grill.

Al snel was het tijd voor maatregelen, want het verzamelen liep wat uit de hand. Hij beperkte zich tot John Deere. Vormgeving en kleurstelling zijn de belangrijkste elementen die zijn voorkeur bepaalden. In beginsel zijn alle John Deere-trekkers welkom, behalve 1:16. Schaal 1:32, 1:64 en 1:43 – dat is in grote lijnen waar de verzameling uit bestaat. Hoewel, het belangrijkste en meest interessante deel van de collectie bestaat uit zelfgemaakte trekkers.

Bouwen en verbouwen

Voor John zijn de minder bekende trekkers het interessantst. Dat kunnen oldtimers zijn, of types die alleen in het buitenland voorkomen. Zo maakte hij in de loop der jaren een Valmet 1502-drieassige trekker, of prototypes en heel kleine series van verschillende merken. Van John Deere bouwde hij het meest. Die fabrikant opereerde ook in de jaren zeventig al wereldwijd. Dus zijn er veel varianten van een bestaande trekker te maken; denk aan een Zuid-Afrikaanse uitvoering of eentje die alleen in Amerika of Australië is geleverd.

Steiger Panther in schaal 1:43. Toen de trekker klaar was, stuurde John een foto van zijn miniatuur naar de fabriek in Fargo. Prompt plaatste men in 1978 een bericht in het personeelskrantje.
Steiger Panther in schaal 1:43. Toen de trekker klaar was, stuurde John een foto van zijn miniatuur naar de fabriek in Fargo. Prompt plaatste men in 1978 een bericht in het personeelskrantje.

Vooral Ertl is een gewaardeerd leverancier van basismodellen. Stocknummer 66 is een gevleugeld woord voor de miniaturenbouwer. Aanvankelijk deed Ertl niet veel in 1:32, maar ze hadden jarenlang een 1:32-trekkertje met SG2-cabine. Simpel, degelijk metalen speelgoed, en daardoor erg bruikbaar voor het bouwen en verbouwen van modellen.

Een modeltrekker begint zijn leven als tekening met de belangrijkste maten. Hier de Fords van Automdrome (links nog in herkenbare onderdelen, rechts kant-en-klaar) waar John de ‘masters’ voor maakt.
Een modeltrekker begint zijn leven als tekening met de belangrijkste maten. Hier de Fords van Automdrome (links nog in herkenbare onderdelen, rechts kant-en-klaar) waar John de ‘masters’ voor maakt.

Bouwpakketten

In 1989 ontstond de Landbouw Miniaturen Club Nederland. Al snel bedacht die dat het leuk zou zijn om een clubtrekker uit te geven. Het liefst een Brons, een Nederlandse trekker. Autodrome in Putten (Gld.) leverde bouwpakketten van auto’s, en het idee was dat zij wellicht een bouwpakket van een Brons konden maken. In kleine kring was bekend dat John handig was in het maken van miniatuurtrekkertjes. Autodrome en John werden met elkaar in contact gebracht, en hij bouwde de onderdelen.

In 1:32 de John Deere 6430 ‘crab steer’. Omgebouwde, bestaande miniatuurtrekker, gemodelleerd naar een prototype dat op de Agritechnica stond, maar nooit in productie ging.
In 1:32 de John Deere 6430 ‘crab steer’. Omgebouwde, bestaande miniatuurtrekker, gemodelleerd naar een prototype dat op de Agritechnica stond, maar nooit in productie ging.

Vanwege dit succes besloot Autodrome ook trekkers aan zijn programma toe te voegen, met John als huisleverancier van de prototypes. Zo ontstond in 1991 de eerste L.C.N.-clubtrekker als witmetalen bouwpakket. Vijlen, vooral heel veel vijlen – zo vormt hij de meeste messing onderdeeltjes die dienen als mastermodel voor de gietmallen. Goede foto’s verzamelen, veel opmeten aan een echte trekker, en vooral ook over ruimtelijk inzicht beschikken. En dan een tekening maken. Veel meer komt er eigenlijk niet aan te pas. Als is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Eveneens 1:32, de John Deere 4020 ‘wide front’ en ‘narrow front’. Gebaseerd op een Ertl #66-trekker. Daardoor heb je wielen en goed motordetail, maar de rest is zelfgemaakt.
Eveneens 1:32, de John Deere 4020 ‘wide front’ en ‘narrow front’. Gebaseerd op een Ertl #66-trekker. Daardoor heb je wielen en goed motordetail, maar de rest is zelfgemaakt.

Ook een liefhebber van landbouwminiaturen? TREKKER presenteert elk nummer een selectie van nieuwe modellen. En geregeld een verhaal als dit, over een modelbouwenthousiast. Neem snel een (proef)abonnement om niets te missen. Ook voor echte trekkers en werktuigen natuurlijk!

Australische Chamberlain 4480 in 1:32. Gemaakt in 1982 op basis van gegevens die de fabriek ter beschikking stelde. Ook Chamberlain ontving een exemplaar, maar verdere contacten zijn daar niet uit ontstaan.
Australische Chamberlain 4480 in 1:32. Gemaakt in 1982 op basis van gegevens die de fabriek ter beschikking stelde. Ook Chamberlain ontving een exemplaar, maar verdere contacten zijn daar niet uit ontstaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.