Home

Achtergrond 1037 bekeken laatste update:8 dec 2017

Michelin zet fors in op flexibele VF-band

Met de introductie van de nieuwe AxioBib 2 en de nieuwe CerexBib 2 zet bandenfabrikant Michelin steeds forser in op de zogenoemde VF-technologie.

Even terugschakelen: wat is VF? In de landbouwbandenwereld heb je het over standaard banden, VF-Banden en IF-banden. De standaard trekkerband behoeft amper uitleg, dat zijn de banden die onder standaard trekkers zitten; vooral ingezet bij werkzaamheden op het erf, in transport en gewoon in het veld. IF- en VF-banden mag je op een lagere spanning gebruiken, hebben een groter draagvermogen, en ze zijn iets flexibeler en platten daardoor beter af. Dankzij dat laatste hebben ze een groter contactoppervlak met de bodem, en veroorzaken daardoor minder bodemverdichting.

IF- en VF-banden mag je op een lagere spanning gebruiken dan standaardbanden. Voordelen: een groter contactoppervlak met de bodem, en daardoor meer tractie en minder bodemverdichting.- Foto: Hans Prinsen
IF- en VF-banden mag je op een lagere spanning gebruiken dan standaardbanden. Voordelen: een groter contactoppervlak met de bodem, en daardoor meer tractie en minder bodemverdichting.- Foto: Hans Prinsen

De VF staat voor Very Flexible en is de meest flexibele van de ‘afwijkende’ bandsoorten. In de volksmond heten deze banden ook wel ‘1-bar-banden’. De eerste VF-trekkerband was in 2004 de Michelin Xeobib. Die maakt de fabrikant nog altijd, voor trekkers tot 220 pk. Inmiddels levert bijna elke concurrent VF-banden.

IF-banden zitten qua soepelheid tussen de standaard en de VF-banden in.

Meer draagvermogen óf lagere spanning

Ten opzichte van een standaard trekkerband mag je grofweg stellen dat een VF-band zo’n 30 tot 40 procent meer draagvermogen heeft bij een gelijke spanning. Of andersom geredeneerd: de bandenspanning mag 30 tot 40 procent lager zijn dan bij een standaard band in dezelfde omstandigheden.

Opvallend is dat Michelin nu veel meer banden opneemt in het programma die aan de VF-voorwaarden voldoen. Eind 2017 en in 2018 komt het onder meer met de Axiobib 2 en de CerexBib 2. De nieuwe lijn Axiobib 2 (opvolger van Axiobib) omvat tien bandenmaten voor trekkers tot 320 pk, en bestaat louter uit VF-banden met bandhoogtes tot 2,15 meter. De banden zijn herkenbaar aan het logo ‘High-Traction’ en ‘Airsystems ready’; wat betekent dat deze banden – meer dan tevoren – geschikt zijn voor luchtdrukwisselsystemen. Qua bandenspanning mogen de nieuwe VF-typen zakken tot een druk van 0,6 bar.

De AxioBib-2 is snel leverbaar als VF-band in tien verschillende maten met hoogtes tot 2,15 meter. Bijzonder is de 2,15 meterband in de relatief smalle maat VF 650/85 R42. Ook de huidige AxioBib blijft voorlopig leverbaar; deze zal pas over enkele jaren uit de markt gaan. - Foto's: Michelin
De AxioBib-2 is snel leverbaar als VF-band in tien verschillende maten met hoogtes tot 2,15 meter. Bijzonder is de 2,15 meterband in de relatief smalle maat VF 650/85 R42. Ook de huidige AxioBib blijft voorlopig leverbaar; deze zal pas over enkele jaren uit de markt gaan. - Foto's: Michelin

Betere oogst, lager brandstofverbruik

Ook de oogstmachineband, de Michelin CerexBib, krijgt met de CerexBib 2 een opvolger. Vijf van de 18 nieuwe banden is nog van het type IF, de rest wordt een VF. De nieuwe CerexBib krijgt veel nieuwe 42 inch-bandenmaten, waarbij de 900/60 R42 de grootste band is.

De introductie is in 2018. De marketingterm waar Michelin graag mee strooit bij de VF-banden is UltraFlex. Volgens de maker levert het gebruik van deze UltraFlex-banden een oogstvoordeel op van minstens 4 procent als gevolg van minder bodemverdichting en gewasschade. Daarnaast zouden deze banden 10 tot 35 procent brandstof besparen en 5 procent langer meegaan, vooral omdat het grotere contactoppervlak voor een betere tractie zorgt. Een en ander zou blijken uit een onafhankelijk onderzoek van de Harper University (VS).

De nieuwe CerexBib 2 is een oogstmachineband die toegestaan is voor cyclische belasting (afwisselend voller en leger). Er komen in totaal 18 nieuwe maten: van een kleine VF 520/80 R26 tot een immense VF 900/60 R42. Gebruikers kunnen deze nieuwe CerexBib zo’n 20 procent hoger belasten dan de voorganger.
De nieuwe CerexBib 2 is een oogstmachineband die toegestaan is voor cyclische belasting (afwisselend voller en leger). Er komen in totaal 18 nieuwe maten: van een kleine VF 520/80 R26 tot een immense VF 900/60 R42. Gebruikers kunnen deze nieuwe CerexBib zo’n 20 procent hoger belasten dan de voorganger.

Als deze trend doorzet, lijkt het erop dat op termijn vooral VF-banden overblijven voor trekkers die hoofdzakelijk onder zware tractie en belastingen werken op de akker. Niet alleen bij Michelin, ook fabrikanten als Vredestein, Trelleborg en Bridgestone zetten meer en meer in op VF-technologie, en bewezen dat onlangs op de Agritechnica.

Of registreer je om te kunnen reageren.