Home

Achtergrond 4160 bekeken laatste update:3 jan 2018

ZX-combiwagen is echte slokop

Op de voorlaatste Agritechnica presenteerde Krone een doorontwikkeling van de ZX-combiwagen. Mét beweegbare voorwand en met powerbandaandrijving van de rotor. Dat laatste maakt van de ZX 430 GD een echte slokop. De voorwand zorgt op zijn beurt voor een mooie lege wagen bij de kuil.
De powerbandaandrijving maakt ongekende doorvoercapaciteiten mogelijk in gras, mits er minimaal 300 pk voor staat. - Foto's: Michel Velderman, Stefan Tovornik
De powerbandaandrijving maakt ongekende doorvoercapaciteiten mogelijk in gras, mits er minimaal 300 pk voor staat. - Foto's: Michel Velderman, Stefan Tovornik

Achter de dikke trekkers van tegenwoordig denk je niet direct aan een opraapwagen … Maar de nieuwe aandrijflijn van de Krone ZX kan liefst 400 pk en een koppel van 2.800 Nm aan. Wat betekent dat in de praktijk? Een ongekende doorvoer! Dat merkten we in de werktuigtest van de Krone ZX 430 GD. Geteste uitvoering:

- onderaanspanning via K80-kogelkop en elektrohydraulische besturing (€ 7.865 excl. btw)
- Speed-Sharp messenslijpinrichting (€ 8.180)
- drie doseerwalsen (GD-uitvoering)
- hydraulisch geveerd, gedwongen gestuurd tandemonderstel
- afdeksysteem (€ 5.050)
- Isobus-terminal CCI 200 (€ 2.830)

Bij het aankoppelen valt direct de 1¾ inch-aftakas met goede houder op, maar ook de voor verbetering vatbare hydrauliekslangenhouder. In gras gebruikten we trekkers van 300 tot 360 pk. Een Case Optum 300 CVX verwerkte met de ZX bij 16 km/u en mooi gelijkmatige zwaden (39 procent droge stof) liefst 180 ton per uur! Met dank aan de nieuwe powerbandaandrijving. Bij het maximale toerental draagt de uit zes riemen bestaande, veergespannen band de aandrijfkracht over op een planetair tandwielstelsel. Dat reduceert het toerental van 1.200 naar 52 tpm. Zelfs expres klaargelegde hopen gras gaan zonder problemen de wagen in. De powerband vangt de extra belasting op, de overbelastingsbeveiling hoeft vrijwel nooit in te grijpen.

De nieuwe powerbandaandrijving is overgenomen van de BigPack-grootpakpers.
De nieuwe powerbandaandrijving is overgenomen van de BigPack-grootpakpers.

Door dit concept kan de rotor breder zijn, 1,86 meter. En hij is met 88 cm diameter ook groot. Door de hydraulische aandrijving kan het toerental van de ongestuurde pick-up van 1,93 meter zich automatisch aanpassen. De 6 mm dikke pick-up-tanden zijn W-vormig gemonteerd voor een betere vulling van de rotor. De pick-up is via een drukbegrenzingsventiel tegen overbelasting beveiligd, en draait per knopdruk direct op zijn snelst. De € 805 kostende tastwielen achter de pick-up zijn te smal, maar desondanks aan te bevelen voor een optimale bodemvolging.

Tegen meerprijs is het toerental van de pick-up automatisch regelbaar. De achterste tastrollen zijn te smal.
Tegen meerprijs is het toerental van de pick-up automatisch regelbaar. De achterste tastrollen zijn te smal.

37 mm snijlengte

De 48 messen snijden het gras theoretisch op 37 mm. Je kunt ze in en uit de invoer zwenken; de snijkwaliteit overtuigt. Bij kleinere zwaden verlaag je het aftakastoerental voor een betere vulling van de rotor. Dat resulteert in een betere snijkwaliteit. De messenslijpinrichting doet over het reinigen van de messenbalk en het slijpen slechts zeven minuten. Een cilinder ontgrendelt de messenbalk, waarna je deze zijdelings (links) uitzwenkt. Vervolgens zwenk je de as met 24 lamellen-slijpschijven boven de messenbalk en stabiliseer je de messen met een beugel. Voor het slijpen eerst het vuil verwijderen met perslucht. Op de terminal stel je de slijpcycli in; de slijphoek blijft altijd 15 graden.

Met een splitpen ontkoppel je een cilinder van de messenbalk en zwenk je hem uit.
Met een splitpen ontkoppel je een cilinder van de messenbalk en zwenk je hem uit.

Via een solide trap en een lekkere grote deur klim je gemakkelijk de conisch vormgegeven opbouw in. Een praktisch led-snoer zorgt voor licht. De vier bodemkettingen (tweezijdige aandrijving, breuklast 12 ton) en de bodem liet Krone ongewijzigd. De nieuwe beweegbare voorwand maakt bij het laden een hoek tussen 50 en 85 graden. Dit voorkomt dat een te grote druk ontstaat (zou gebeuren bij een volledig, 105 graden achterover staande voorwand) met risico op vermoezen. Als chauffeur kun je met de voorwand trouwens heel goed reageren op de druk vanuit de invoer; die neemt af zodra je de voorwand voorover kantelt.

Pick-upbreedte 1,93 m (tand tot tand)
Tastwielen twee keer 16×6.50-8
Aantal tanden / lengte 6 × 36 / 10 cm
Breedte rotor / snijinr. 1,86 m
Aantal tandrijen 8
Breedte tanden / afstrijkers 22 / 12 mm
Aantal messen / afstand 48 (24/24) / 37 mm
Bodemketting 4 kettingen, 48 meenemers
Gemeten snelheid maximaal 13 m/min
Afmetingen (l×b×h) 9,60×2,96×3,99 m
Laadruimte (l×b×h) 6,65×2,40×2,25 m (voorwand verticaal)
Waterinhoud 41 m3 (zonder walsen)
Banden 800/45 R26,5
Gewicht leeg / gras / mais 12.310 (als getest) / 24.760 / 28.140 kg
Oplegdruk leeg / gras / mais 2.650 / 4.040 / 4.340 kg
Prijs (excl. btw) vanaf € 126.835, als getest € 153.045
Info Krone, www.krone-nederland.nl

Fijne besturing

Onveranderd is de Powerload-laadautomaat. Die meet de druk op een dwarsbalk boven de rotor. Dat functioneert goed, want als chauffeur kun je via de terminal snel het inschakelmoment van de bodemketting veranderen. Zodra een sensor op de onderste doseerwals aangeeft dat de wagen vol is, kantelt de voorwand volledig voorover. Nu kun je doorladen tot de ontstane ruimte vol is. Opvallend: het gras wijkt – afhankelijk van de druk – graag opzij en kookt soms zijdelings over, terwijl er in het midden nog ruimte is. Toch vult de wagen zich tot aan de bovenste doseerwals vrijwel automatisch.

Het grote ‘mangat’ is goed en comfortabel te gebruiken via een stevige trap.
Het grote ‘mangat’ is goed en comfortabel te gebruiken via een stevige trap.

De hydraulisch aangedreven, ongeveerde en ongestuurde pick-up gedraagt zich goed, maar bij een lege wagen soms springerig. De knikdisselvering functioneert prima en de kopakkerautomatiek is erg fijn. Wel loopt de aftakas dan erg steil. Met geheven pick-up is de bodemvrijheid 58 cm. De elektronisch aangestuurde gedwongen besturing werkt formidabel. Zij beperkt de stuuruitslag bij hogere rijsnelheden, en bij inschakelen van de losautomaat blokkeert de besturing automatisch.

Volle kracht lossen, wel gewichtig

Bij het lossen komt het maximale koppel van 2.800 Nm beschikbaar voor de drie (in Nederland meestal twee) doseerwalsen van 57 cm. Die werpen het gras snel en ver weg. De aandrijving rechts maakt bij maximale toeren wel veel lawaai. Bloksmering vergemakkelijkt het doorsmeren. De bodemketting versnelt (afhankelijk van de oliedruk) automatisch naar de maximale snelheid van (slechts) 13 m/min – Krone geeft 18 m/min aan. Een verkeerd ingesteld reduceerventiel zou hier debet aan zijn. De voorwand duwt de lading actief richting doseerwalsen. Bij gebruik van de losautomaat gebeurt dat in twee stappen. Wij zien dat liever programmeerbaar: de voorwand mag gerust drie of vier keer heen en weer tot de wagen mooi leeg is.

De beweegbare voorwand is voor sommige gebruikers de primaire reden voor aanschaf.
De beweegbare voorwand is voor sommige gebruikers de primaire reden voor aanschaf.

De kleinste ZX430 GD weegt kaal al 11,6 ton; de door ons geteste 12,3 ton. De oplegdruk is 2,6 ton. Uitgaande van 24 ton toelaatbaar gewicht kun je 11,7 ton product laden. Daar zit je zo aan, ook bij opraapwerk. Tijdens het hakselen laadden we zelfs 16 ton, en dat is 4 ton te veel. Je kunt de ZX niet lichter maken door tijdelijk de messenslijpinrichting te verwijderen.

Loonbedrijf Lageveen, Nij Beets (Fr.)

ZX-combiwagen is echte slokop

Het concept van de beweegbare voorwand leerde Lageveen aanvankelijk kennen via een ander merk. “Dat beviel uitstekend, maar op een gegeven moment zouden die prototypes minder ondersteuning krijgen vanuit de fabrikant. Het concept beviel ons dermate goed dat we op zoek gingen naar een alternatief”, vertelt eigenaar Luuk Lageveen. Zodoende werkt hij nu twee seizoenen met de ZX 430 GL, de versie zonder doseerwalsen. Het bedrijf is daar erg content mee. “Het laden gaat lichter met de powerbandaandrijving en de grotere rotor. Dat merk je vooral in de eerste snede en in najaarsgras. De New Holland T7.250 en de Fendt 724 hebben de wagen beter in hun macht, en soms kun je daardoor iets sneller rijden.” Dat gaat ook op als veehouders alle messen erin willen hebben voor de kortste snijlengte. “Iets wat steeds vaker voorkomt.” Lageveen zag af van de messenslijpinrichting vanwege het gewicht. Hij koos voor de kleinste ZX-uitvoering op een achtwielig DWM-tandemonderstel vanwege de vele veengronden en de beperkte ruimte op de erven. “De gekartelde messen zijn niet om te keren en lastiger te slijpen. Je neemt ze wel handig uit om ze te vervangen door een tweede set.”

Bediening en eindoordeel

Onze CCI 200 Isobus-terminal heeft drie overzichtelijke menu’s (laden, lossen en transport) met elk twaalf knoppen. Wat dieper weg, maar prima vindbaar, zitten instellingen als het toerental van de pick-up en de hoek van de voorwand. Wijs je functies toe aan rijhendel of joystick, dan bedien je de wagen nog gemakkelijker.

De bediening met de CCI 200-Isobus-terminal functioneert goed via duidelijke symbolen.
De bediening met de CCI 200-Isobus-terminal functioneert goed via duidelijke symbolen.

De nieuwe ZX-combiwagen is een echte slokop. De powerbandaandrijving maakt ongekende doorvoercapaciteiten mogelijk in gras, mits er minimaal 300 pk voor staat. De doordachte techniek en de stabiele constructie maken een goede indruk; wel weegt die bouwwijze behoorlijk wat. De ongestuurde pick-up neemt het gewas goed en schoon op, en met de hydraulische aandrijving pas je het toerental eenvoudig aan op de omstandigheden. Laden en lossen met de beweegbare voorwand en de doseerwalsen laten niets te wensen over. Het prijskaartje is stevig. In basisuitvoering al € 126.835, de door ons geteste wagen gaat door de grens van anderhalve ton: € 153.045 …

Volle kracht lossen met 2.800 Nm op de twee (Nederland) of drie (Duitsland) doseerwalsen.
Volle kracht lossen met 2.800 Nm op de twee (Nederland) of drie (Duitsland) doseerwalsen.

Loonbedrijf Tuller, Bathmen (Ov.)

ZX-combiwagen is echte slokop

Eind 2016 ruilde Tuller zijn oudere Krone’s in voor drie ZX 430 GD-wagens. Mede-eigenaar Bertjan Slaghekke vindt dat met name de powerband verschil maakt. “Die aandrijving lijkt robuuster, de wagen loopt rustiger. Je merkt in de trekker dat de klappen die je bij een mechanische aandrijving ervaart eruit zijn. En de wagen kan veel meer aan als het op oprapen aankomt.” De beweegbare voorwand was niet dé reden voor aanschaf, al ziet Slaghekke wel voordelen. “Je kunt iets meer meenemen, en de bodemketting trekt ook het voorste gedeelte mooi leeg.” Van de hydraulisch aangedreven pick-up is vooral het uitschakelen bij uitheffen een voordeel. “We hebben de snelheid via de Isobus automatisch gekoppeld aan de rijsnelheid, maar dat levert niet direct voordeel op.” De dealer zette er 800/45 R30,5-banden onder. Komt goed van pas bij het mais hakselen, al rijden de combiwagens alleen mee bij ritten langer dan 4 à 5 km. Via de drogestofmeting op de hakselaar en de weeginrichting op de wagens zien klanten de totaal geoogste hoeveelheid. Voor de opbrengst per perceel vraagt Tuller een meerprijs. Buiten enkele storingen aan cilinders van de voorwand, waren er geen problemen.

Of registreer je om te kunnen reageren.