Home

Achtergrond 1105 bekeken

Magere trekkerverkoop houdt aan

De trekkerverkoop zit in heel Europa in een flinke dip.

In Nederland zijn in 2016 totaal 2.711 trekkers verkocht. Slechts 42 minder dan in 2015, maar toch een nieuw dieptepunt in de Nederlandse trekkerverkoopgeschiedenis. De verkoopaantallen lopen al sinds 2011 achteruit. In 2010 scheerde het verkoopaantal ook langs dit aantal met 2.782 trekkers. Van 2003 tot 2006 en van 2011 tot 2013 werden consequent meer dan 3.000 trekkers verkocht in Nederland. In 2007 en 2008 zelfs ruim 4.400 stuks. Die tijd lijkt voorlopig ver weg.

New Holland marktleider

Met een jaar vertraging worden ook de aantallen per merk bekendgemaakt vanwege de mededingingswet. Daaruit blijkt dat New Holland ook in 2015 weer marktleider was met 587 trekkers. Vanaf 2009 verkoopt New Holland al meer trekkers dan de nummer twee, John Deere, die alleen in 2007 en 2008 van New Holland won. Traditiegetrouw noteert New Holland in de laatste maand van het jaar het gros van zijn jaarverkoop als ‘afgeleverd aan de eindgebruiker’ (120 trekkers). John Deere verkocht in 2015 549 trekkers en verloor daarmee het meest (81 trekkers). Fendt staat ook in 2015 op zijn vaste derde plek met 377 trekkers. Het gat met nummer vier Case IH/Steyr wordt wel kleiner nu de CNH merken samen 343 trekkers verkochten. Hiervan gingen er 64 in het rood-wit als Steyr. Iets minder dan het jaar ervoor, 72 Steyr's.

De vier koplopers moesten allen 0,4 tot 1,7% marktaandeel inleveren voor het opkomende middenveld, waarin met name Deutz-Fahr en Claas zich manifesteerden. - Foto: Henk Riswick
De vier koplopers moesten allen 0,4 tot 1,7% marktaandeel inleveren voor het opkomende middenveld, waarin met name Deutz-Fahr en Claas zich manifesteerden. - Foto: Henk Riswick

Deutz-Fahr haalt MF in

Deze vier koplopers moesten alle 0,4 tot 1,7% marktaandeel inleveren. Allemaal omwille van het opkomende middenveld, waarin met name Deutz-Fahr en Claas zich manifesteerden. Deutz-Fahr verkocht in 2015 toch 254 trekkers en haalde daarmee MF (voor het eerst in zeker 13 jaar!) in op de ranglijst. MF noteerde 241 trekkers. De drie oranje Same’s en de drie witte Lamborghini’s die identiek zijn aan Deutz-Fahr zijn dan nog niet meegerekend. Moederbedrijf SDF vernieuwde de afgelopen jaren bijna alle modellen, waar het bedrijf nu de vruchten van plukt. Daarna komt Claas (215 stuks) en dan Valtra met 104 trekkers. Laatstgenoemde komt daarmee weer richting zijn oude verkoopniveau. Nieuwkomer Kubota noteerde in 2015 exact 39 trekkers, nadat het in 2014 maar 25 trekkers kon noteren. Het is nog niet zoveel als in 2013 (49 stuks). Zetor was de strubbelingen rondom de wisselende import in 2015 nog niet te boven en verkocht in tegenstelling tot de tientallen van weleer nu maar 14 trekkers. Het zijn er nog altijd 2 meer dan Landini (12) en McCormick (12), die ook al een wisseling van importeur kenden.

Het buitenland

Zo populair als New Holland in Nederland is, zo anders is dat in Duitsland, blijkt uit cijfers van de VDMA, de fabrikantenvereniging van Duitsland. Daar voeren achtereenvolgens John Deere (5.222), Fendt (4.602), Deutz-Fahr (2.743), Case IH/Steyr (2.391), Claas (2.048) en dan Kubota (2.021) de lijst aan. Pas daarna komt New Holland (1.970). De verkoopmineur geldt ook voor het buitenland. De Duitse trekkermarkt daalde voor het derde jaar achtereen naar 28.746 trekkers. 11% minder dan in 2015. Deutz-Fahr verkoopt daar net zoveel trekkers als de complete Nederlandse markt in een jaar. In Engeland werden 10.602 trekkers verkocht. Ook daar is de markt dalende. Het zijn er 240 minder dan in 2015 en 1.831 stuks minder dan in 2014. Het gemiddelde vermogen steeg er wel van 134 pk in 2007 tot nu bijna 160 pk. Het Italiaanse Unacoma, de vereniging van fabrikanten aldaar, noteerde een kleine daling van 0.5% omzet. Er werden in Italië 18.341 trekkers verkocht, terwijl dat er in 2015 nog 18.428 waren. Ook de Russen leverden in. In de eerste negen maanden van 2016 daalde de trekkerverkoop met 23%, weet Profi. In totaal werden er 16.100 trekkers verkocht waarvan slechts 2.061 van eigen Russische makelij. Oostenrijkse verkoop daalde 4,8%. In de laatste vijf jaar is de markt daar met een derde gekrompen tot 4.573 trekkers vorig jaar. Steyr staat er nog altijd op nummer 1, gevolgd door Lindner en New Holland.

Beterschap in 2017

Ondanks de malaise voorzien de fabrikanten beterschap in 2017. De Europese vereniging van fabrikanten Cema ziet het meeste economische vertrouwen in Spanje en Engeland, maar ook voor de CIS-regio. Het minst wordt verwacht van Frankrijk. Ook in Duitsland en Polen is weinig herstel te verwachten. Cema verwacht de meeste groei in Australië en Nieuw-Zeeland.

Of registreer je om te kunnen reageren.