Home

Achtergrond 1521 bekeken

Trekker importeren een fluitje van een cent

Wie zijn ideale tweedehands niet vindt in Nederland, heeft meer kans over de grens. Hoe importeer je een trekker en wat levert het op?

Wat in Nederland niet te koop is, staat soms wel bij de buren. In Frankrijk en Duitsland worden ruwweg per maand net zoveel nieuwe trekkers verkocht als in Nederland in een jaar. In Engeland doen ze daar ongeveer twee maanden over, maar daar is van oudsher weer een groot aanbod aan jonge trekkers. Geen wonder dat er in deze landen ook een groot aanbod is van gebruikte trekkers. Import uit Engeland kan interessant zijn op momenten dat de wisselkoers van het Engelse pond gunstig is.

In Duitsland valt heel wat te grutten voor wie een Deutz, Fendt of John Deere zoekt, omdat die op de thuismarkt een groot marktaandeel hebben. Bovendien is een Duitse trekker door de verplichte keuring vaak goed onderhouden op punten als stuurinrichting, remmen en verlichting. Frankrijk ligt wat minder voor de hand. Het is voor handelaren een dankbare bron van de echte oudjes voor export naar elders in de wereld, maar onder andere de Franse taal is voor een individuele Nederlandse boer toch een belemmering.

In details kan een buitenlandse trekker toch afwijken. Trekhaak, vanghaken, aanhangerrem en natuurlijk ook banden en wielen. - Foto: Koos Groenewold
In details kan een buitenlandse trekker toch afwijken. Trekhaak, vanghaken, aanhangerrem en natuurlijk ook banden en wielen. - Foto: Koos Groenewold

Niet goedkoper

Staat de trekker die je zoekt niet in Nederland, maar wel over de grens? Dan is dat een goede reden om het inderdaad verderop te zoeken. Prijs is altijd een heikel punt. Zeker in de grensstreek wordt ook geregeld over de grens zaken gedaan. Ook wel om prijstechnische redenen. Maar de trekkermarkt is toch iets heel anders dan bijvoorbeeld de personenwagenmarkt, waar de consumentenprijs voor een groot deel door belastingmaatregelen wordt bepaald.

In de trekkermarkt speelt dat niet. BPM of invoerrechten zijn niet van toepassing, en de nieuwprijs af fabriek is in grote lijnen in alle Europese landen wel gelijk. Een trekker schrijft in het buitenland alleen sneller af dan in Nederland, wanneer het lokaal een minder populair merk of type is. En net als in Nederland zal een dealer van het eigen merk puur op prijs ook niet de goedkoopste aanbieder zijn. Buiten Europa kan behalve wisselkoers ook prijspolitiek van de fabrikant een rol spelen, en het interessant maken daar een trekker te kopen of juist te verkopen.

Laagste bedrag niet altijd beste keuze

Maar prijs is een betrekkelijk iets. Snel even een lijstje maken van typeaanduidingen, bouwjaren, draaiuren en prijzen is na een bezoek aan enkele websites gauw gedaan, maar het laagste bedrag is niet altijd de beste keuze. Door de veelheid van opties bij een moderne trekker, vergt het vaak een behoorlijke studie en navraag om zeker te zijn of de trekker ook wel de trekker is die je denkt dat het is.

Een trekker uit Duitsland zal doorgaans zijn voorzien van een luchtreminstallatie, maar niet van een hydraulisch aanhangwagenremventiel. En een trekker uit Engeland heeft vaak alleen een zogenaamde pickup hitch, maar geen kipperknobbel naar Nederlands model. Een trekker uit Frankrijk zal vaak begrensd zijn op 40 kilometer per uur, en de wat oudere trekkers, inclusief de eerste generaties CVT-trekkers, lopen er niet harder dan 30 kilometer per uur. Dat is vaak wel te verhelpen.

Wil je weten wat je koopt, dan is het vooral bij grotere bedragen eigenlijk onvermijdelijk om eerst de trekker te bekijken en er een rondje mee te rijden. - Foto: Matthijs Verhagen
Wil je weten wat je koopt, dan is het vooral bij grotere bedragen eigenlijk onvermijdelijk om eerst de trekker te bekijken en er een rondje mee te rijden. - Foto: Matthijs Verhagen

Ontdekken wat garantie waard is

Maar dan komt het interessante fenomeen van de eigen dealer, die u vriendelijk aanbiedt te helpen, omdat er toch nog een paar puntjes niet helemaal zijn zoals u het had gewenst. Wie in overleg met zijn dealer een trekker importeert omdat er op de Nederlandse markt geen geschikt alternatief is, zal er met de dealer ook wel uitkomen als er toch wat met de trekker aan de hand is.

Maar ook de merkdealer is niks menselijks vreemd. Zijn er problemen met de trekker, ga er dan maar vanuit dat de dealer je toch een beetje ziet aankomen, en je niet als eerste aan de beurt bent en ook niet per se op de goedkoopste manier wordt geholpen. En al krijgt u garantie op gebreken van de dealer waar u in het buitenland uw trekker heeft gekocht, als het echt zover is gaat u ontdekken wat die garantie waard is. In de praktijk gebeurt het trouwens ook regelmatig dat de dealer in het buitenland een trekker opzoekt, en de import, eventuele inruil en garantie voor zijn rekening neemt. Er zijn zelfs handelaren die erin zijn gespecialiseerd.

Pinnen mag

Een trekker in het buitenland kopen is in principe niet veel moeilijker dan kopen in een andere provincie. Transport is wel een bijkomende kostenpost. Dat kunt u zelf organiseren, maar de grote dealers in het buitenland die dit vaker bij de hand hebben, bieden daar vaak ook oplossingen voor.

De kosten hangen af van de afstand, de bestemming en de mate waarin het transport haast heeft. Een combinatie- of retourvracht is de goedkoopste oplossing. De diverse gerenommeerde vervoerders van landbouwmateriaal en meerdere internationale transportbedrijven, kunnen tussen de € 250 en € 1.000 al heel wat voor u doen. Betaling is een kwestie van een paar klikken op een toetsenbord of de telefoon. Binnen de Europese Munteenheid is het overmaken per bank gratis. Buiten de Eurozone worden er door banken kosten in rekening gebracht, maar ook Engelse rekeninghouders hebben een IBAN- en BIC-code. Zoals bij iedere zakelijke transacties geldt dat er op enig moment wederzijds vertrouwen moet zijn, als het op betalen en leveren aankomt. Door het elektronische betalingsverkeer kun je vrijwel gelijk oversteken, maar wie met een oplichter te maken heeft gaat nat.

Zelf naar huis rijden

Wanneer u besluit de trekker rijdend over de weg naar huis te halen, dan bent u buiten Nederland verplicht een kenteken te voeren. Aanvraag van een GV-kenteken bij de RDW in Veendam kost € 39. Daar komen dan nog kosten van de kentekenplaten bij. Is het een trekker van bouwjaar of eerste toelating van na 1 juli 2009, dan bent u verplicht een certificaat van overeenstemming (CVO, een buitenlands kentekenbewijs waaruit blijkt dat het een landbouw- of bosbouwtrekker is), een nationaal goedkeuringsdocument, of een individueel goedkeuringscertificaat mee te sturen. Een trekker uit Duitsland of België is normaal gesproken van een kenteken voorzien, waardoor ook een kentekenbewijs beschikbaar is. En los daarvan is het ook een aanrader om sowieso het kentekenbewijs en een getekend aankoopbewijs bij de hand te hebben, als bewijs dat u onderweg bent met een voertuig dat legaal is gekocht.

Nederlands voordeel op buitenland

Eenmaal thuis met de trekker heeft de Nederlandse boer het nog steeds heel wat makkelijker dan zijn buitenlandse collega. Voor nieuw verkochte trekkers heeft de leverancier hele duidelijke verplichtingen wat betreft de Europese toelating van de trekker. Bijvoorbeeld wat emissie-eisen betreft. Maar omdat de trekkers in Nederland niet op kenteken staan, is er in Nederland nog veel vrijheid. Merk, type, bouwjaar en chassisnummer is wat de verzekeraar wil weten om de trekker te verzekeren.

Wanneer u deze gegevens kunt aanleveren, dan kunt u bij ons iedere trekker verzekeren, stelt Constant Barendregt van verzekeraar Overwater in Strijen. Ook als de trekker niet aan Europese wetten voor toelating voldoet. Allicht moet de trekker wel voldoen aan de eisen van het voertuigreglement. Remmen, besturing, verlichting, al dat soort zaken moeten in orde zijn. Maar ze zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Gelijkvormigheidsattest

“Dat werkt in België en Frankrijk heel anders”, vertelt Geert Derreveaux, directeur van Agrimac in Kluisbergen en handelaar in gebruikte trekkers en werktuigen. In Frankrijk loop je voor de verzekering vast op de Baré Rouge. Een certificaat, dat zoals de naam al zegt is voorzien van een diagonale rode lijn, maar feitelijk een conformiteitsverklaring is. Gelijkvormigheidsattest, zeggen de Belgen. De Baré Rouge kan alleen door de fabrikant worden afgegeven, en daar kan de dealer je bij helpen. Maar die hóeft je niet te helpen, en kan volstaan met het antwoord dat hij ook wel zo’n trekker kan leveren.

Een trekker die door constructie bepaald 50 kilometer per uur kan halen moet apart worden gekeurd, om in België op kenteken te kunnen, weet Derreveaux. Dat kan tot € 2.000 kosten, en als de dienstdoende keurmeester goed op zijn strepen staat, kunnen die kosten nog verder oplopen. Uit eigen praktijk noemt de Belgische handelaar als voorbeeld een trekker die blijkbaar een keer een nieuwe voorruit heeft gehad die niet is voorzien van een CE-merkteken, waardoor het kenteken niet werd afgegeven. Met name bij trekkers uit Engeland spelen soms soortgelijke problemen, vanwege de verlichting.

Het buitenland en de btw

In Nederland, maar ook in andere landen, zijn er boeren die geen btw-boekhouding voeren (Landbouwregeling). In België zijn dat de ondernemers met een boekhouding onder het forfaitaire belastingstelsel. In Duitsland zijn het de ondernemers die, zoals de Duitsers dat noemen, ‘pauschalieren’.

Massey Ferguson 5609, bouwjaar 2014, 160 draaiuren met voorlader en fronthef, te koop in Winkelarn (Tjechische grens) voor €52.000 van een privépersoon (MWST nich ausweisbar!). - Foto's: Traktorpool
Massey Ferguson 5609, bouwjaar 2014, 160 draaiuren met voorlader en fronthef, te koop in Winkelarn (Tjechische grens) voor €52.000 van een privépersoon (MWST nich ausweisbar!). - Foto's: Traktorpool

Wie een trekker of machine koopt van een ondernemer in het buitenland die geen btw boekhouding voert, hoeft in Nederland over de aankoop niet alsnog btw te worden betaald. In Duitsland kan een bedrijf dat ‘pauschaliert’ bij verkoop 10,7% btw van de Duitse overheid terugvorderen. Een privé persoon kan dat niet (‘MWST nicht ausweisbar!’, ofwel: btw niet terug te vorderen). In Nederland noemen we dat dan een margetrekker. Een Duitse handelaar kan zo’n trekker weer met 10,7% btw doorverkopen, of exclusief btw exporteren. Een Nederlander met btw-boekhouding die bij een Duitse ‘margeboer’ een trekker koopt, kan via de Nederlandse belastingdienst 10,7% btw terugvorderen. In Belgische advertenties wordt soms nog 19% btw genoemd. Echter in België is al enige tijd 21% btw van toepassing.

Ondernemers die in Nederland een btw-boekhouding voeren, kopen over de grens een trekker of werktuig exclusief btw. Zij dienen de verkopende partij hun btw-nummer door te geven en dat moet exact corresponderen met de naamstelling op de nota, zoals het bedrijf bekend is bij de Nederlandse belastingdienst. Het is overigens aan de verkopende partij om dat te controleren, en dat kan eenvoudig via meerdere websites die daarvoor in de lucht zijn.

Claas Arion 460 CIS van 2016, 553 draaiuren, demotrekker van Bremer Landmaschinen in Asendorf (Dld), te koop voor €62.500 ex.19% btw.
Claas Arion 460 CIS van 2016, 553 draaiuren, demotrekker van Bremer Landmaschinen in Asendorf (Dld), te koop voor €62.500 ex.19% btw.

Ondernemers die geen btw-boekhouding voeren, betalen in het buitenland over een aankoop waar in het betreffende land btw op van toepassing is, deze btw aan de verkoper. Een ieder die buiten de Europese Unie een trekker of werktuig aanschaft, btw-boekhouding of niet, doet aangifte bij de douane en betaalt over de aankoop 21% btw, die de ondernemer met een btw-boekhouding dan als voorbelasting bij de btw-aangifte weer terugvordert.

Voert u een btw-boekhouding en koopt u een trekker of machine in Duitsland? Dan hoort de verkoper volgens de Duitse wetgeving u te vragen een zogenaamde Gelangensbestätigung te ondertekenen, als bewijs dat de levering ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Een Duitser die de wetten en regels pünktlich naleeft, zal u vragen het document niet alleen te tekenen, maar ook van uw firmastempel te voorzien.

John Deere 7290R Autopower van 2015 met 300 draaiuren, te koop bij Thommen-Schwaal in St. Vith (België) voor €150.000 ex. 21% btw.
John Deere 7290R Autopower van 2015 met 300 draaiuren, te koop bij Thommen-Schwaal in St. Vith (België) voor €150.000 ex. 21% btw.

Over Brexit wordt veel gepraat, maar naar het zich laat aanzien gaat het nog jaren duren voor dat eventueel ook gevolgen krijgt voor de import van een gebruikte trekker uit Engeland. Of het ooit ook werkelijk gevolgen krijgt, zal afhangen van de handelsovereenkomst die Nederland of de Europese Unie tegen die tijd met Engeland sluit.

Of registreer je om te kunnen reageren.