Home

Achtergrond 1226 bekeken

CompactLine vierrotorhark zonder poespas

Vicon biedt twee vierrotorharken aan met 12,5 m werkbreedte. Met de ProLine richt het merk zich op loonbedrijven. De door ons geteste CompactLine is bedoeld voor veehouders. Deze uitvoering is duidelijk op de minder frequente gebruiker afgestemd: eenvoudig en zonder poespas.

Sensoren vind je niet op deze uitvoering. De elektrohydraulische bediening vergt één enkelwerkend en één dubbelwerkend ventiel. Het aankoppelen aan de hefarmen is ook eenvoudig. De (niet fatsoenlijk gemarkeerde) hydrauliekslangen hangen tezamen met de aansluitingen voor de verlichting en beremming in een afgeschermde houder, die ook het ‘Pilot Box’-bedieningskastje drooghoudt. De stabiele steunpoot met grote voetplaat verdient een compliment.

Vicon heeft met de CompactLine vooral veehouders op het oog. Voor heavy users als loonwerkers is er de ProLine. - Foto: Mark Pasveer
Vicon heeft met de CompactLine vooral veehouders op het oog. Voor heavy users als loonwerkers is er de ProLine. - Foto: Mark Pasveer

Voor de Walterscheid-koppelas is er eveneens een goede houder, de aandrijflijn is overzichtelijk en de vetnippels en koppelassen zijn goed toegankelijk voor het doorsmeren. De twee achterste rotoren draaien met een hoger toerental dan de twee voorste. Dat zorgt voor een gelijkmatiger zwad. De oplegdruk op de hefarmen is 570 kg. Het is belangrijk om die hefarmen zo in te stellen dat de hark licht voorover neigt. Dit komt overeen met een hefarmhoogte van 67 cm. Hoewel Vicon een trekker met minimaal 81 kW (110 pk) adviseert, kun je ook zonder problemen met 59 kW (80 pk) toe voor de slechts 4.260 kilo wegende hark.

Eenvoudige basisinstelling

Voor de basisinstelling van de hoek van de rotoren (in de rijrichting en dwars erop) gebruikt Vicon bij de voorste wielstellen vulschijven, en sleufgaten met markeringen bij de achterste wielen. Dat werkt ongecompliceerd en praktisch. Bovendien levert de fabrikant een uitstekende handleiding mee.

De bevestiging van de voorste rotorarmen valt direct in het oog. De ophanging is onder tegen het frame gelast. Het draaipunt is robuust en smeerbaar. Twee hydrauliekcilinders die een zuigerstang delen zorgen zowel voor het uitheffen op de kopakker als voor het inklappen. Ook dat beviel ons tijdens de test goed. Je passeert moeiteloos krappe inritten en hoge zwaden. Het enige nadeel is dat de constructie gevoelig is voor vuil. Dat moet je regelmatig verwijderen. De constructie bemoeilijkt eveneens mechanische bodemdrukontlasting van de rotoren. Die monteert Vicon dan ook niet op de basisuitvoering. Met 510 kilo op de voorste en 460 op de achterste rotoren is dat ook niet nodig.

Niet alles perfect instelbaar

De achterste rotorarmen zijn aan de bovenzijde van het frame opgehangen. Enkelwerkende cilinders heffen de rotoren uit, in combinatie met een mechanische kopakkerbegrenzing. Bij het inklappen overrule je deze begrenzing via een uitstekend aangebrachte kabel. Die gebruik je ook voor het ontgrendelen van de mechanische transportvergrendeling.

De tijdsvertraging tussen het heffen en zakken van de voorste en van de achterste rotoren, en ook de hefsnelheid van de achterste rotoren, kun je instellen met twee ventielen aan de rechter voorzijde van de hark. Goed dat je beide parameters kunt beïnvloeden, hoewel het ons niet lukte om dit perfect ingesteld te krijgen. Inmiddels heeft Vicon dit met een extra mechanisch instelbereik verbetert. Nog beter zou een oplossing zijn – al dan niet optioneel – met één ventiel per rotorpaar. We bouwden dat zelf zo om, en het werkte super.


  • Zowel voor de ophanging als het draaipunt van de voorste rotoren kwam er een eenvoudig opgelossing. - Foto's: Stefan Tovornik

    Zowel voor de ophanging als het draaipunt van de voorste rotoren kwam er een eenvoudig opgelossing. - Foto's: Stefan Tovornik

  • Met vulschijven bij het voorste wielstel stel je de hoek van de rotoren vrij eenvoudig in.

    Met vulschijven bij het voorste wielstel stel je de hoek van de rotoren vrij eenvoudig in.

  • Voor de rotorhoek zijn bij de achterste wielen van elk rotoronderstel sleufgaten aangebracht.

    Voor de rotorhoek zijn bij de achterste wielen van elk rotoronderstel sleufgaten aangebracht.

Op de Pilot Box kun je de hark- en zwadbreedte instellen, je kunt er het paarsgewijs uitheffen van de voorste twee rotoren mee activeren, en ook het uit- en inklappen. Vanwege dit systeem ontbreekt de mogelijkheid om rotoren eenzijdig uit te heffen voor het afwerken van smalle geren. Hier moet je met de zwadbreedteverstelling aan de gang, en vooruitziend rijden. Zelfs met de kleinste werkbreedte van 9,9 meter heffen de achterste rotoren nog 30 cm uit. Opdat ze gelijkmatig zakken, moet je ze absoluut tot aan de begrenzing uitheffen. De uithefthoogte van de vier rotoren is niet verstelbaar.

Uniek bodemvolgsysteem

Uniek is TerraLink Quattro, het bodemvolgsysteem; een even inventieve als simpele oplossing om een goede bodemvolging te bewerkstelligen. In de telescopische rotorophanging zitten ruitvormige uitsneden. Die maken het torderen ervan mogelijk. Dit zorgt voor de bodemvolging in de rijrichting. Dwars op de rijrichting gebeurt dat via een draaipunt boven de rotoren. Hoe groter de werkbreedte, hoe beter het bodemvolgsysteem functioneert; het beviel ons bijzonder goed. Ook op ongelijk en glooiend terrein volgen de rotoren de bodem goed. Kleine schokdempers voorkomen dat ze gaan dansen in uitgeheven positie.

De eenvoudige en doeltreffende torsiemogelijkheid met ruitvormige uitsnedes heet TerraLink Quattro.
De eenvoudige en doeltreffende torsiemogelijkheid met ruitvormige uitsnedes heet TerraLink Quattro.

Áls er wat gras achterblijft, dan ligt dat aan de voorste wielen van de rotoren. Vicon monteert die, ondanks de goede intentie voor een optimale bodemvolging, net iets te dicht op de tanden. Lang gras wordt zo soms tegelijk door de tanden en de voorste wielen gegrepen. Dan kunnen de tanden niet anders dan het gras laten liggen. Niettemin doen de vierwielige onderstellen hun werk goed.

De rotorkop van de CompactLine-uitvoeringen is stofdicht en voorzien van een vetbad. De curvebaan met een diameter van 270 mm en de stuurrollen draaien onderhoudsvrij in een oliebad. Via een kijkglaasje (dat tevens dienstdoet als bijvulopening) kun je het oliepeil zien. De lagering van de tandarmen en de stuurrollen kun je niet zomaar vervangen.

Goed werk, zware snede uitdagend

De 12 tandarmen zijn gemonteerd op assen. De tussenbuizen zijn geschroefd en geklemd. Dit laatste dient als (obstakel)beveiliging. Afnemen en monteren is eenvoudig, en ze zijn gezekerd met een splitpen. De licht naar boven gebogen tandarmen geven een iets grotere uithefhoogte en minder zwadbeschadiging. De Andex 1254 maakte tijdens de test in elk gewas goede zwaden. De 9 mm dikke tanden lopen in een zwaar en nat gewas wel tegen hun grenzen aan. Op een gegeven moment gaan ze wijken, en dan moet je vaart minderen om verliezen te voorkomen.


  • De harkhoogte stel je in met deze zwengel. De draairichting staat niet aangegeven.

    De harkhoogte stel je in met deze zwengel. De draairichting staat niet aangegeven.

  • Kleine schokdempers voorkomen dat de rotoren in uitgeheven positie gaan dansen.

    Kleine schokdempers voorkomen dat de rotoren in uitgeheven positie gaan dansen.

In normale snedes levert de hark ook bij rijsnelheden boven 14 km/u schoon werk af. De achterste rotoren nemen het gewas goed over van de voorste, zelfs als de transportwielen bij een smalle werkbreedte deels over het gewas rijden. Het beste resultaat levert de hark volgens ons bij lage en voordelige aftakastoeren tussen 350 en 450 tpm. Bij kort draaien kan het voorkomen dat de tanden brede trekkerbanden bijna raken. Verder is de Andex 1254 lekker compact en wendbaar. Je kunt er goed mee werken en manoeuvreren in de perceelshoeken. Minder prettig is het weggedrag. Bij snelheden rond 30 km/u begint de hark graag te schudden. Volgens Vicon is dit inmiddels gewijzigd. Prettig is dat je geen tandarmen af hoeft te nemen om onder 4,0 meter hoogte te blijven.

Al met al is de Vicon Andex 1254 CompactLine een eenvoudige, niet te dure vierrotorhark waar je snel mee vertrouwt bent en waarmee het prettig harken is. De hark is overzichtelijk en begrijpelijk, en levert zonder dure fratsen vanaf het begin een goede kwaliteit en capaciteit. De afwerking en de loop van slangen en kabels maken, net als de goede lakkwaliteit, een goede indruk. De stickers daarentegen ben je zo kwijt. Verder zijn een paar details voor verbetering vatbaar.

De Vicon Andex 1254 die veehouder Wilbert Eppinga (43) uit het Friese Nijemirdum deelt met een collega, is bezig aan zijn tweede seizoen. “In 2015 hadden we ’m als demo, ter vervanging van een tweerotorhark, en dat beviel goed. De hark is een echt eenvoudige boerenmachine zonder toeters en bellen, en dat is prettig werken. Mijn collega heeft zowel zware als lichte snedes doordat hij veel weidt. Hij mag graag diep maaien. Terwijl ik niet weid, waardoor ik vaker zware snedes heb. In beide typen gras harkt-ie goed schoon en legt hij een mooi, gelijk zwad neer.”
Eppinga vindt de instelling eenvoudig. Handig dat alle rotoren vanuit de cabine smaller en breder te zetten zijn. Een blokkerende terugslagklep loste de leverancier netjes op, en het te kleine zwenkbereik van de voorste wielstellen is vergroot. “Maar het bereik is nog niet groot genoeg, waardoor de wielen in krappe hoekjes de zode opstropen.” Op de weg merkt Eppinga dat het belangrijk is om de stabilisatie van de hefarmen goed vast te hebben, anders kan de hark door zijn gewicht flink gaan slingeren. - Foto: Rene den Engelsman
De Vicon Andex 1254 die veehouder Wilbert Eppinga (43) uit het Friese Nijemirdum deelt met een collega, is bezig aan zijn tweede seizoen. “In 2015 hadden we ’m als demo, ter vervanging van een tweerotorhark, en dat beviel goed. De hark is een echt eenvoudige boerenmachine zonder toeters en bellen, en dat is prettig werken. Mijn collega heeft zowel zware als lichte snedes doordat hij veel weidt. Hij mag graag diep maaien. Terwijl ik niet weid, waardoor ik vaker zware snedes heb. In beide typen gras harkt-ie goed schoon en legt hij een mooi, gelijk zwad neer.” Eppinga vindt de instelling eenvoudig. Handig dat alle rotoren vanuit de cabine smaller en breder te zetten zijn. Een blokkerende terugslagklep loste de leverancier netjes op, en het te kleine zwenkbereik van de voorste wielstellen is vergroot. “Maar het bereik is nog niet groot genoeg, waardoor de wielen in krappe hoekjes de zode opstropen.” Op de weg merkt Eppinga dat het belangrijk is om de stabilisatie van de hefarmen goed vast te hebben, anders kan de hark door zijn gewicht flink gaan slingeren. - Foto: Rene den Engelsman
Bart Ballast (36) uit Zevenhuizen (Gr.) schafte de Andex 1254 in 2015 aan als vervanging van een tweerotorhark met zijafleg. Hij wil graag in zo min mogelijk werkgangen een breed en niet te hoog zwad neerleggen voor de hakselaar. “Bodemstructuurbederf voorkom ik graag zo veel mogelijk. Ik wil de zwaden ver uit elkaar hebben liggen, zodat de hakselaar zo min mogelijk sporen rijdt.” Ballast bekeek ook een ander merk. Dat viel af omdat hij het, mede door de elektronica, te duur vond. “Wat er niet op zit, kan ook niet stuk. De Andex is een mooie, simpele machine die eenvoudig in te stellen is. Iedereen kan ermee overweg.”
Ballast bewerkt zo’n 40 ha grasland. Hij harkt met een trekker van 135 pk omdat die nu eenmaal beschikbaar is. Zijn broer harkt zo’n 20 ha grasland met een 80 pk-trekker. Hij maakte nog niet mee dat lang gras tegelijk door de tanden en de voorste wielen wordt gegrepen, en blijft liggen. “In zware snedes moet je wel wat met de rijsnelheid omlaag om helemaal schoon te harken.” - Foto: Mark Pasveer
Bart Ballast (36) uit Zevenhuizen (Gr.) schafte de Andex 1254 in 2015 aan als vervanging van een tweerotorhark met zijafleg. Hij wil graag in zo min mogelijk werkgangen een breed en niet te hoog zwad neerleggen voor de hakselaar. “Bodemstructuurbederf voorkom ik graag zo veel mogelijk. Ik wil de zwaden ver uit elkaar hebben liggen, zodat de hakselaar zo min mogelijk sporen rijdt.” Ballast bekeek ook een ander merk. Dat viel af omdat hij het, mede door de elektronica, te duur vond. “Wat er niet op zit, kan ook niet stuk. De Andex is een mooie, simpele machine die eenvoudig in te stellen is. Iedereen kan ermee overweg.” Ballast bewerkt zo’n 40 ha grasland. Hij harkt met een trekker van 135 pk omdat die nu eenmaal beschikbaar is. Zijn broer harkt zo’n 20 ha grasland met een 80 pk-trekker. Hij maakte nog niet mee dat lang gras tegelijk door de tanden en de voorste wielen wordt gegrepen, en blijft liggen. “In zware snedes moet je wel wat met de rijsnelheid omlaag om helemaal schoon te harken.” - Foto: Mark Pasveer

Tekst: René Koerhuis, Christian Brüse

Of registreer je om te kunnen reageren.