Home

Achtergrond 1059 bekeken

Pirelli levert weer landbouwbanden

Pirelli is terug van weggeweest. Het liet de Europese markt voor landbouwbanden ruim 15 jaar links liggen na een deal met Trelleborg, dat een fabriek overnam en een deel van de techniek. Nu is het merk terug met de PHP-band.
Francois Willocx (56), de Europa-man bij Agro Business Development Pirelli
Francois Willocx (56), de Europa-man bij Agro Business Development Pirelli

In 1999 verkocht Pirelli de landbouwdivisie aan Trelleborg, althans voor de Europese markt. Wat is er veranderd dat Europa toen niet meer interessant was, en nu weer wel?

Trelleborg benaderde Pirelli destijds om voor hen radiaalbanden te produceren. Toen heeft iemand geroepen: als jullie de fabriek overnemen! Blijkbaar rolde daar een interessant voorstel uit voor de toenmalige Pirelli-top. Met de afspraak dat wij 15 jaar niet met landbouwbanden naar Europa zouden komen.

Kunnen jullie ‘op volle stoom’ de markt op, of resteren er nog beperkingen?

Wij mogen in Europa in onze naamgeving niet de aanduiding TM gebruiken. Dat staat voor Trattore Motrici (trekker-aangedreven), onze oude naam en nu een typeaanduiding van Trelleborg. En een bepaalde tekening tussen de nokken op het loopvlak is taboe. Verder heeft Pirelli de handen vrij. Dus zijn we begonnen de PHP-band (Pirelli High Performance) te vermarkten.

De folder toont al de nodige typen. Gaan jullie alle gebruikers bedienen?

Nou, de vier maten voor rijencultuur bijvoorbeeld zijn nu nog typisch Amerikaanse producten en maten. De focus ligt voorlopig echt op standaard en brede trekkerbanden. Met name voor eerste montage.

De PHP-band (Pirelli High Performance) staat klaar om na 15 jaar afwezigheid in Europa een stukje marktaandeel terug te veroveren. - Foto's: Pirelli
De PHP-band (Pirelli High Performance) staat klaar om na 15 jaar afwezigheid in Europa een stukje marktaandeel terug te veroveren. - Foto's: Pirelli

De afgelopen drie jaren waren we druk aan het testen in Italië, de Benelux en in Engeland. Want de Europese eisen zijn toch flink anders dan de Braziliaanse. In Europa gaat het veel meer over de weg heen, en in Brazilië speelt bodemverdichting minder. De fabriek daar is omgebouwd, we werken nu met splinternieuwe machines en andere rubbermengsels. Het assortiment dat nu is getest en goedgekeurd, is inmiddels te koop. Tot 2019 zal dat uitgroeien tot een volledig programma, met ook IF-lagedrukbanden voor eerste montage.

Hoe komt de klant in Nederland aan een Pirelli?

Iedereen kan via de bekende kanalen aan de PHP-producten komen. De eindgebruiker kan bij zijn vertrouwde bandenleverancier naar de PHP vragen.

Streeft Pirelli nog een bepaald marktaandeel na?

De fabriek in Brazilië stopt met de productie van wegenbouwbanden; deze vertrekt naar een andere fabriek van de groep. De bedoeling is om deze productiecapaciteit vrij te maken voor de ‘Europese’ landbouwbanden. De ombouw is eind 2015 begonnen en de productie van landbouwbanden stijgt nog elke maand. Naargelang meer banden beschikbaar komen, herstarten we geleidelijk een landbouwdivisie in meer en meer Europese landen waar Pirelli aanwezig bleef met auto- en vrachtwagenbanden.

In 2017 vermarkt Pirelli 11.000 radiaalbanden in Europa, nog heel weinig ten opzichte van de potentiële markt. Maar het streven is een ‘two digits’ marktaandeel over een paar jaar tijd.

Eric Wientjes

Of registreer je om te kunnen reageren.