Home

Achtergrond 982 bekeken

T6.175 DynamicCommand biedt Dynamisch Comfort

De viertraps ElectroCommand laat je meteen links liggen als je kennis hebt gemaakt met New Hollands nieuwe achttraps powershift: de DynamicCommand. Die biedt behalve meer keuze ook veel meer comfort. Maar dat ligt alleen aan de transmissie. Een proefrit met de sterkste viercilinder, de T6.175 met deze achttraps bak.

Een flinke stap vooruit. Da’s toch wel de gedachte die blijft hangen als je een half uurtje hebt gereden op de nieuwe T6 DynamicCommand (DC). Waarom? De vooras veert net wat beter, de cabinevering lijkt net wat comfortabeler, en de transmissie schakelt – zeker met volle vrachten – werkelijk boterzacht. En het is alsof het samenspel van die drie het rijcomfort van de hele trekker een flinke boost geeft. Een figuurlijke boost dan.

New Holland brengt de T6 in verschillende luxe-niveaus op de markt. - Foto's: Bas van Hattum
New Holland brengt de T6 in verschillende luxe-niveaus op de markt. - Foto's: Bas van Hattum

Dat gezegd hebbende, moeten we het meteen over de transmissie hebben: de achttraps powershift die New Holland ‘DynamicCommand’ heeft gedoopt. De ontwikkelaars staken er veel energie in. En dat merk je. Deze transmissie is gelukkig een stille. Geen gejank meer van olie en geen huilende geluiden meer vanuit de transmissie, zoals we dat kennen van de viertraps ElectroCommand. En er is vooral souplesse. De drie groepen A, B en C zijn zo opgezet dat je transportwerk kunt doen in groep C, al het veldwerk in groep B, en het kruipwerk in A. Gaspedaal en rijhendel zijn en werken praktisch hetzelfde als in de traploze AutoCommand-typen. Precies wat de mensen van Case New Holland beogen: een transmissie die bijna de souplesse en de mogelijkheden heeft van een cvt, maar dat feitelijk niet is. En inderdaad: de DynamicCommand komt daar bijna aan ...

Het interieur is nagenoeg onveranderd. Da’s eigenlijk jammer, want New Holland mag daar wel weer een stap zetten. Volgens ingewijden komt New Holland over een kleine twee jaar met een compleet nieuwe cabine, inclusief nieuw interieur en terminal.
Het interieur is nagenoeg onveranderd. Da’s eigenlijk jammer, want New Holland mag daar wel weer een stap zetten. Volgens ingewijden komt New Holland over een kleine twee jaar met een compleet nieuwe cabine, inclusief nieuw interieur en terminal.

Dat we hier expliciet de naam Case New Holland laten vallen, is omdat de transmissie uit de gezamenlijke fabriek in het Italiaanse Modena komt. Ook de rode Case IH krijgt op korte termijn deze transmissie. Evenals de grotere series (op iets langere termijn) boven de 200 pk.

Het oranje knopje

Op- en terugschakelen gaat met de haas/schildpad-knopjes op de rijhendel. Druk je die tegelijk in met de knop op de achterkant, dan wissel je van groep (A, B, C). In de luxere variant kun je ook de rijhendel naar voor of achter halen om te versnellen en vertragen. Echter, omdat de trekker acht powershifttrappen heeft, een zachte schakeling kent én je direct kunt ingrijpen op het motortoerental (het oranje knopje), ben je met deze transmissie veel meer geneigd om schakelautomatiek te gebruiken. Je hebt er twee: veldautomatiek (zonder groepswissel) en transportautomatiek (met groepswissel tot de hoogste versnelling). Wie een beetje speelt met het oranje toerenknopje (zie foto) én gevoel krijgt met het gaspedaal, kan echt heerlijk manoeuvreren binnen de schakelautomatiek. En dan kun je dus stellen dat je (bijna) net zo rijdt als met een cvt. Het moet wel gezegd dat de software soms nog wel haperde op deze handgemaakte voorseriemodellen. Als New Holland dat onder controle krijgt als de productie start in september, en het de software snel verfijnt, dan komt dat wel goed.

Het DynamicCommand-scherm. Links de transmissieopbouw, rechts aan-uit functies voor SmoothShift (toerentalaanpassing tijdens shiften), Memory Shuttle (verzet-voorkeuze) en Brake To Clutch (ontkoppelen tijdens remmen)
Het DynamicCommand-scherm. Links de transmissieopbouw, rechts aan-uit functies voor SmoothShift (toerentalaanpassing tijdens shiften), Memory Shuttle (verzet-voorkeuze) en Brake To Clutch (ontkoppelen tijdens remmen)

Onze tip zou dan ook zijn: laat de verouderde ElectroCommand viertraps voor wat ie is, en kies deze. Voor slechts € 4.000 meer heb je deze comfortabele transmissie en een veel luxere zijconsole. De traploze bak heb je voor nog eens € 7.000 extra. Die biedt uiteraard nog meer comfort – maar we kunnen nu al voorspellen dat-ie bij lange na niet zo efficiënt is als deze achttraps versie. Een DLG-test die ons het verbruik gaat vertellen is bijna klaar. New Holland zelf gelooft dat het met deze FPT-motor en deze transmissie de meest efficiënte trekker in huis heeft in deze boeren-middenklasse.


  • De T6 DC is binnenkort leverbaar in verschillende luxe-niveaus. Wie de traploze AutoCommand gewend is, kan kiezen voor deze luxere versie met grote terminal en beweegbare rijhendel. Wie het liever ...

    De T6 DC is binnenkort leverbaar in verschillende luxe-niveaus. Wie de traploze AutoCommand gewend is, kan kiezen voor deze luxere versie met grote terminal en beweegbare rijhendel. Wie het liever ...

  • ...  op eenvoudig houdt, krijgt deze vaste hendel met (deels) mechanische ventielen en een kleine terminal.

    ... op eenvoudig houdt, krijgt deze vaste hendel met (deels) mechanische ventielen en een kleine terminal.

Gescheiden aandrijflijn

Wie kent de DSG-automaat van Volkswagen-Audi nog? Dat principe pasten de makers ook toe in deze bak. In Jip en Janneke-taal: de transmissie heeft een dubbele aandrijflijn. Op de ene as zitten alle ‘even’ versnellingen, en op de andere as alle ‘oneven’ versnellingen. Het betekent dat als je in de tweede trap rijdt, de eerste en derde al klaar staan op de andere as. Kwestie van een koppelingspakket omzetten, en je schakelt soepel en betrouwbaar over naar de volgende versnelling. Ook John Deere past deze schakelmethode toe, in de Direct Drive. En diezelfde logica zit deels in de Case New Holland (CNH) traploze bakken. Binnenkort alle details in de rubriek ‘Zo Werkt’ in TREKKER.

Hebben we dan niets te mopperen over deze transmissie? Jawel. Jammer blijft dat je 52 km/u rijdt bij minimaal 2.000 motortoeren. We zien liever dat je de 50 haalt bij 1.500 à 1.600 tpm. New Holland geeft als reactie dat het eigenlijk niet anders kan. Het is immers een viercilinder motor (dat vergeet je de hele tijd omdat deze trekker een zescilinder chassis en wielbasis heeft), en viercilinders houden niet zo van lage toeren op volle snelheid. Aan de andere kant: bij lege aanhangers of licht gedragen werktuigen wil je de toeren laag houden. Verder ging de groepenschakeling niet altijd even vlot, en het nieuwe brake-to-clutch (als je remt, ontkoppelt-ie ook, ideaal bij voorladerwerk) werkte niet altijd. Maar dat zal ongetwijfeld goed komen op de productiemodellen.


  • Het geheim van soft schakelen en brandstofbesparing is deze goed geplaatste oranje knop. Deze begrenst direct het motortoerental, zodat je zuinig kunt rijden.

    Het geheim van soft schakelen en brandstofbesparing is deze goed geplaatste oranje knop. Deze begrenst direct het motortoerental, zodat je zuinig kunt rijden.

  • De T6 krijgt een nieuw, moderner dashboard. Daarin de vertrouwde weergave van snelheid, toerental, hefhoogte, brandstoftank en koelwater.

    De T6 krijgt een nieuw, moderner dashboard. Daarin de vertrouwde weergave van snelheid, toerental, hefhoogte, brandstoftank en koelwater.

  • Met dank aan een nieuwe Europese verordening: voor je de externe aftakasknoppen op het spatbord kunt gebruiken, dien je deze (heel kleine) knop in te drukken.

    Met dank aan een nieuwe Europese verordening: voor je de externe aftakasknoppen op het spatbord kunt gebruiken, dien je deze (heel kleine) knop in te drukken.

Vaste of losse rijhendel

Op de transmissie na is de DynamicCommand bijna gelijk aan de huidige T6, die met dit uiterlijk pas één jaar op de markt is. Er is dan ook weinig tot niets veranderd op en rond de trekker. New Holland mikt erop dat deze T6 DC één van de meest gewilde allround trekkers wordt op het (gemengde) boerenbedrijf. Vandaar dat het de T6 in verschillende luxe-niveaus op de markt brengt. De geveerde vooras is een optie, net als de luxere armleuning met beweegbare rijhendel, elektrische ventielen en een groot touchscreenterminal. Daartegenover staat een sobere versie met vaste rijhendel, deels mechanische hydrauliekventielen, een klein informatiescherm (geen touchscreen) en een gewone luchtgeveerde stoel.

Of registreer je om te kunnen reageren.