Home

Achtergrond 659 bekeken

Axion 960 is er in twee smaken: sober of luxe

Aan de buitenkant zie je het bijna niet. Toch krijgt de in 2011 geboren Claas Axion 900 een fikse update – én een nieuw topmodel, de Axion 960, die bijna de 450 pk aantikt. Veel nieuws schuilt in details. Wie de trekker voor eenvoudig werk inzet, kan ook voor een sobere versie kiezen. Een eerste indruk.

Aan de buitenkant van de nieuwe Axion 900 bespeur je niet direct een groot verschil ten opzichte van zijn voorgangers. Wie iets verder kijkt ziet de verdikte uitlaat waaronder de SCR-katalysator zich verschuilt. Dat verraadt dat Claas ook de Axion 900, als één van de laatste trouwens, opschakelt naar emissiefase IV.

De Axion 900-serie kreeg een fikse update - én een nieuw topmodel, de Axion 960. - Foto: Claas
De Axion 900-serie kreeg een fikse update - én een nieuw topmodel, de Axion 960. - Foto: Claas

Net als bij de New Holland T8 en de Case IH Magnum ligt er onder de motorkap een 8,7 liter FPT-motor. Die heeft als voordeel dat hij Fase IV-fase haalt met enkel een SCR-katalysator en een Diesel Oxidatie Katalysator (DOC). Uitlaatgasrecirculatie en extra partikelfilters blijven (gelukkig) buiten beeld. Het immense motorkoppel (1.850 Nm bij de Axion 960!) is beschikbaar bij een lage 1.400 motortoeren. Volgas rijden is een doodzonde. En dat hoeft ook niet, want alle 900’s hebben nog steeds een traploze bak, al maakte de ZF Eccom 3.0 plaats voor de verbeterde (en iets zwaardere) ZF TMG-45. Ten opzichte van de voorgangers hebben de nieuwe typen iets meer vermogen en 10 tot 18% meer koppel.

En er komt een topmodel bij: de Axion 960 met maximaal 445 pk. Het kleinste type, de Axion 920, start bij 325 pk. Genoemde vermogens zijn zonder boost.

Gebruikersvoordeel: praktisch anders

Claas veranderde veel details, onder meer:

• groter 12 inch touchscreen-terminal;

• tien functietoetsen vrij toewijsbaar (acht op rijhendel);

• verfijnde bediening rijpedaal;

• omkeerhendel met geïntegreerde handrem;

• in P-stand zakt motortoeren naar 650 tpm;

• rijrichtingswissel willekeurig via rijhendel of omkeerhendel;

• lederen interieur;

• zwaardere ‘HD’-geveerde vooras;

• apart instelbaar: cvt-accelaratie en omkeeragressiviteit;

• cruisecontrol gaat nu uit als je rijpedaal intrapt;

• topstangophanging verbeterd;

• led-verlichting (optie);

• compressorslang-aansluiting bij instap;

• direct toegang tot accupolen bij instap;

• grotere banden, tot 710/60 R34 voorop.

De nieuwe 12 inch touchscreen-terminal heeft een logische indeling, maar is ook nog te bedienen via de bekende draai/drukknop. Het scherm is grofweg ingedeeld in zes delen. Jammer dat je het (nog) niet naar eigen believen kunt indelen. Het hoofdscherm kent een transport- en een veldmodus. Bij de laatste zijn instellingen direct toegankelijk door op de juiste symbolen in een trekkersilhouet te drukken. Het blijft jammer dat de terminal geen Isobus-werktuigen en een stuurautomaat aankan. Daarvoor moet je uitwijken naar een extra scherm. Claas zegt dit bewust te doen om alles overzichtelijk te houden.

Superpraktisch: trap omhoog en direct toegang tot de (normale) gereedschapskist, een compressoraansluiting, accupolen (links, rubber flap) en elektronica. Led-lampen verlichten de traptredes. - Foto: Bas van Hattum
Superpraktisch: trap omhoog en direct toegang tot de (normale) gereedschapskist, een compressoraansluiting, accupolen (links, rubber flap) en elektronica. Led-lampen verlichten de traptredes. - Foto: Bas van Hattum

Toegankelijkere CIS+

Hoewel wij de nieuwe terminal een flinke stap vooruit vinden, verwacht de Nederlandse importeur veel van de nieuwe CIS+ versie. Deze is qua luxe praktisch gelijk aan de CIS-versie zoals we die kennen van de zestraps Hexashift op de kleinere Claas-series. De CIS+ ontbeert de nieuwe terminal en de multifunctionele CMotion-rijhendel, maar je kunt er wel deze traploze bak mee de baas; evenals de elektrische/hydraulische bediening van de hydrauliekventielen. De CIS+ bediening is eenvoudiger en toegankelijker, en krijgt een 7 inch kleurendisplay in de rechter cabinestijl. Het verstellen van zaken gaat dan via een draai- en drukknop, rechts van het stuurwiel.

De iets soberdere CIS+ versie in een pk-klasse als deze is bijzonder. Logisch is het wel. Waarom overdreven luxe als zo’n gigant grotendeels voor een (grond)kipper staat?

Of registreer je om te kunnen reageren.