Home

Achtergrond 1086 bekeken

Fendt zet grote schreden naar fulllinerschap

Fendt toont z’n sterke wens om fullliner te worden en pakt stevig door. En dat is niet mis. Het is een zeldzaamheid dat een fabrikant zijn pakket in zó’n korte tijd met zóveel machines en trekkers uitbreidt.
De voormalige Lely-opraapwagens en -persen heten nu Fendt Tigo XR en Tigo PR. Ook de typenaam van de rondebalenpersen is gelijk aan toen ze nog Lely-rood kleurden. De maaiers, schudders en harken pakt Fendt pas op als de kartel-organisaties een positieve uitspraak hebben gedaan. Wellicht dat de eerste op de Agritechnica staan in november. Anders pas in 2018. - Foto's: Bas van Hattum
De voormalige Lely-opraapwagens en -persen heten nu Fendt Tigo XR en Tigo PR. Ook de typenaam van de rondebalenpersen is gelijk aan toen ze nog Lely-rood kleurden. De maaiers, schudders en harken pakt Fendt pas op als de kartel-organisaties een positieve uitspraak hebben gedaan. Wellicht dat de eerste op de Agritechnica staan in november. Anders pas in 2018. - Foto's: Bas van Hattum

Op de jaarlijkse persconferentie in het Duitse Marktoberdorf praatte het bedrijf Europese journalisten bij over alle vernieuwingen en uitbreidingen. Wat tot begin dit jaar tot Lely behoorde, maar nu in een groen-rode Fendt-kleurstelling is te zien, zijn onder meer de opraapwagens (Fendt Tigo PR en Tigo XR), de rondebalenpersen - drie typen met vaste kamer en twee met variabele kamer - en een nieuwe lijn kleine hooibouwwerktuigen voor de berggebieden.

Daarnaast toonde Fendt een hagelnieuwe, snel ogende grootpakpers, de Squadra 1290 UD. Deze is bedoeld voor extreem dichte grootpakken stro en hooi. De Squadra moet Fendts antwoord worden op de Krone HDP-grootpakpersen, die met name werken in gebieden waar stro als grondstof dient voor energie.

Ook te zien: de nieuwe Ideal-maaidorsers, zowel van MF als van Fendt in exact dezelfde antraciete kleur leverbaar.

Verrassend was de presentatie van deze Squadra 1290 UD. Een grootpakpers bedoeld voor extreem hoge persdichtheden, als antwoord op Krone’s HDP II. Een immense machine. Later krijgen de kleinere grootpakpersen van Fendt hetzelfde design. Opvallend zijn de grote banden. Die kunnen tot 71 cm breed gaan, op 26,5 inch velgen.
Verrassend was de presentatie van deze Squadra 1290 UD. Een grootpakpers bedoeld voor extreem hoge persdichtheden, als antwoord op Krone’s HDP II. Een immense machine. Later krijgen de kleinere grootpakpersen van Fendt hetzelfde design. Opvallend zijn de grote banden. Die kunnen tot 71 cm breed gaan, op 26,5 inch velgen.

Verder waren er de zelfrijdende en getrokken spuiten van Challenger. Bij Fendt heten ze nog steeds Rogator. En: dan de Fendtgroene versie van de Challenger-rupstrekkers. Fendt gaat zowel de grote als de kleine rupstrekker voeren. De grote - de voormalige Challenger 800-serie - heet Fendt 1100 MT, de kleinere voormalige Challenger 700-serie heet Fendt 900 Vario MT. De laatste is een doorontwikkeling met de eigen traploze transmissie erin, en een geveerd rupsonderstel.

Zo zien de spuiten eruit in de Fendt-kleurstelling. De naam blijft Rogator. Technisch wijzigde er praktisch niets. De cabines kregen een iets luxere uitstraling. Fendt wil het pakket op korte termijn uitbreiden met grotere getrokken en zelfrijdende spuiten en bredere spuitbomen.
Zo zien de spuiten eruit in de Fendt-kleurstelling. De naam blijft Rogator. Technisch wijzigde er praktisch niets. De cabines kregen een iets luxere uitstraling. Fendt wil het pakket op korte termijn uitbreiden met grotere getrokken en zelfrijdende spuiten en bredere spuitbomen.

Elektrische trekker

En dat brengt ons bij de Fendt-wieltrekkers. Naast de rupstrekkers toont Fendt een elektrische trekker, de Fendt e100 Vario. Een 100 procent elektrische machine, waarbij op de plaats van de motor een dik 600 kg wegend accupakket ligt. Aangesloten op krachstroom zijn de accu’s in twee uur tijd vol. Fendt verwacht hem over drie jaar in productie te hebben.

Dit is de 100 procent elektrische e100 Vario. Feitelijk een aangepaste 200 Vario met een 500 kilo wegend accupakket op de plaats waar normaal de motor ligt. Fendt verwacht over drie jaar (soortgelijke) trekkers in productie te nemen.
Dit is de 100 procent elektrische e100 Vario. Feitelijk een aangepaste 200 Vario met een 500 kilo wegend accupakket op de plaats waar normaal de motor ligt. Fendt verwacht over drie jaar (soortgelijke) trekkers in productie te nemen.

Ook nieuw: een (semi-)serie smalspoortrekkers, de Vario 200 Verkrijgbaar in de bekende V-, F- en P-versies. De trekkers zijn technisch bijna gelijk aan de voorgangers, maar schalen nu op naar emissiefase IIIB, hebben een andere kleur, en zijn op details verbeterd. Meest bijzonder: een geïntegreerde stuurautomaat, zowel op basis van gps-signalen als op basis van sensoren die een rij (fruit)bomen kan scannen.

De spiksplinternieuwe smalspoor, de 200 Vario. Met een motor die voldoet een de strengere Fase IIIB-emissie-eisen. Technische veranderde er weinig. De trekker zit, dankzij de compacte afmetingen, ramvol met zware techniek.
De spiksplinternieuwe smalspoor, de 200 Vario. Met een motor die voldoet een de strengere Fase IIIB-emissie-eisen. Technische veranderde er weinig. De trekker zit, dankzij de compacte afmetingen, ramvol met zware techniek.
Rechts de Fendt MT900 Vario, links de zware MT1100-rups. De MT900 (van 380 tot 430 pk) heeft een geveerd rupsonderstel en er ligt een traploze Vario in. De trekker is een doorontwikkeling van de Challenger MT700. De MT1100 (van 492 tot 646 pk) is feitelijk de oude Challenger MT800 waar - op de kleur na - weinig aan veranderde.
Rechts de Fendt MT900 Vario, links de zware MT1100-rups. De MT900 (van 380 tot 430 pk) heeft een geveerd rupsonderstel en er ligt een traploze Vario in. De trekker is een doorontwikkeling van de Challenger MT700. De MT1100 (van 492 tot 646 pk) is feitelijk de oude Challenger MT800 waar - op de kleur na - weinig aan veranderde.

Ook nieuw in Fendt-trekkerland: een ondertrekhaak die je 80 cm hydraulisch kunt in- en uitschuiven. Fendt noemt dit de VarioPull. Het is leverbaar op de 1000 Vario, en wellicht later op de 900 Vario-serie. Doel: door in- en uitschuiven de meest optimale gewichtsverdeling creëren, en dus tractie.

Tot slot de Variotronic Turn Assistant, waarmee je volautomatisch keert op de kopakker - zowel met gedragen als met getrokken werktuigen. En je kunt kiezen voor vier verschillende manieren om te keren: een grote bocht (sleutelvorm), een korte bocht (halve ronde, meestal één werkgang overslaan), en twee manieren waarbij de trekker twee keer wisselt van rijrichting (de zogenoemde Y-vorm en K-vorm).

VarioPull, zo heet de 80 cm uit- en inschuifbare ondertrekhaak. Doel: de gewichtsverdeling optimaliseren voor maximale trekkracht. Nu leverbaar op de Fendt 1.000 Vario-serie, wellicht later ook op de 900 Vario.
VarioPull, zo heet de 80 cm uit- en inschuifbare ondertrekhaak. Doel: de gewichtsverdeling optimaliseren voor maximale trekkracht. Nu leverbaar op de Fendt 1.000 Vario-serie, wellicht later ook op de 900 Vario.

Mars-project

Het kleinste nieuws, maar voor de toekomst wellicht het meest belangrijke, is dat Fendt aan het grote publiek het zogenoemde Mars-project toonde. Dit betreft kleine, elektrisch aangedreven voertuigen die met vele tegelijk lichte werkzaamheden op een perceel uitvoeren.

Al met al: Fendt toonde veel. Het wil bewijzen dat het klaar is om een echte fulliner te zijn. De leiding gaf tijdens de persconferentie duidelijk te verstaan nog niet klaar te zijn met het overnemen van bedrijven om het fulliner-pakket nóg grote te maken. En, zoals Agco’s CEO Martin Richenhagen sierlijk vertelde: “Wij zijn klaar om alvast een kop koffie te drinken met de mensen van Merlo, Manitou en Lemken.”

Het kleinste nieuws als laatste: het Mars-project. Fendt toont de apparaatjes voor het eerst. Dit toekomstproject is gebaseerd op het idee dat kleine, lichte, elektrisch aangedreven voertuigen verpleegwerk verrichten op het veld. Van scannen tot verzorgen, tot maaien en ... wie weet wat nog meer.
Het kleinste nieuws als laatste: het Mars-project. Fendt toont de apparaatjes voor het eerst. Dit toekomstproject is gebaseerd op het idee dat kleine, lichte, elektrisch aangedreven voertuigen verpleegwerk verrichten op het veld. Van scannen tot verzorgen, tot maaien en ... wie weet wat nog meer.

Of registreer je om te kunnen reageren.