Home

Achtergrond 5422 bekeken 1 reactie

Graskoning nóg machtiger

De opvolger van de Big M 420 is ogenschijnlijk van hetzelfde laken een pak. Ogenschijnlijk, want de zelfrijder ging volledig op de schop. Nieuwe maaiers, hydropneumatische maaibalk-ontlasting, directe aandrijvingen, een nieuwe motor, plus een nieuwe vering en achterasophanging. Hiermee is de Big M weer helemaal bij de tijd, en lijkt hij ook efficiënter te produceren door Krone.
Geen powerbanden, geen middenaandrijving, en geen veren voor de drukontlasting meer. Dat ruimt lekker op! De meeste nieuwe techniek is bekend van de grootste Krone-triplemaaiers. - Foto's: Matthijs Verhagen
Geen powerbanden, geen middenaandrijving, en geen veren voor de drukontlasting meer. Dat ruimt lekker op! De meeste nieuwe techniek is bekend van de grootste Krone-triplemaaiers. - Foto's: Matthijs Verhagen

Krone is praktisch alleenheerser in de wereld van zelfrijdende maaiers – intussen al meer dan 20 jaar. Het gebrek aan concurrentie kan een fabrikant lui maken. Dat dit bij Krone in het geheel niét het geval is, blijkt uit de nieuwe Big M. Na een tip zagen we die begin mei aan het werk bij loonbedrijf Johan van Overveld in Roosendaal (N.-Br.). Een primeur: Van Overveld is de eerste Nederlandse koper, van een machine die nog niet is geïntroduceerd en waarvan het typenummer onbekend is. Fabrikant Krone wil er geen woord over zeggen. Dus gingen we zelf op pad en trekken we onze eigen conclusies. Bekijk om te beginnen dit filmpje eens:

Zelfde concept, toch veel verandering

Qua silhouet lijkt de nieuwste Big M heel veel op de huidige Big M 420. De motorkap is iets langer en hoger, waarschijnlijk voor meer koelcapaciteit van de motor. Kijk je verder, dan valt als eerste de loze ruimte boven de voorwielen op. Die lijken zo erg klein. Maar feitelijk groeiden de voorbanden juist, naar de maat 800/60 R32. Dat ze kleiner ogen is gezichtsbedrog, veroorzaakt door de nieuwe hydraulische vering. Die staat in het veld op de hoogste stand. Een fraai stukje techniek. Ga je de weg op, dan zakt de vering (fors). Hierdoor blijf je met de (vermoedelijk) iets bredere zijmaaiers toch onder de maximale transporthoogte van 4,00 meter.

De hydraulische vering heeft een enorme slag, voor transport kan hij ver zakken.
De hydraulische vering heeft een enorme slag, voor transport kan hij ver zakken.

Ook de huidige Big M’s hebben al zo’n hydropneumatische vering, maar die op de nieuwe generatie is van een andere orde. De cilinders zijn veel groter en dikker, en kregen meer slag. Dan de achteras. Die is volledig nieuw, en opgehangen met een Tridec-achtige constructie.

Ander geluid, nieuwe motor

Krone zelf laat het in nevelen gehuld, maar afgaand op boerenverstand én het geluid ligt er geen MAN meer onder de kap, maar een zescilinder Mercedes-motor. Waarschijnlijk is dat dan een MTU 6R 1300, dezelfde als in de kleinere Big X-hakselaars. Dit 12,8 literblok voldoet aan de Fase IV-normen. Hoeveel pk de motor in de Big M levert, kunnen we uiteraard niet raden. In de hakselaars varieert dat van 338 kW (460 pk) tot 390 kW (530 pk).

Ook de nieuwe rijaandrijving lijkt van de hakselaars te stammen, namelijk Bosch-Rexroth wielmotoren mét naafreductie. Dat hebben de Big M’s nu niet. Op het nieuwe model is in elke naaf dus een planetair te vinden. Dat moet uiteraard resulteren in meer koppel op de wielen. Ook is het iets compacter in te bouwen.

Geen powerbanden en veren

Voor het werk zijn de maaiers natuurlijk het belangrijkst. Ook hier wezenlijke veranderingen. Op de huidige Big M’s drijven twee sets powerbanden de zijmaaiers aan. Feitelijk bestaat elke zijmaaier, net als de kneuzer, weer uit twee helften. In het midden zetten de powerbanden het vermogen via een tandwielkast over op de maaibalk. Dit belemmert een vrije gewasdoorvoer. Op de nieuwe generatie is dat anders. De maaiers vormen één geheel, volledig open voor een optimale gewasstroom. De zijbalken worden met een tussenas rechtstreeks én eenzijdig aan de machinekant aangedreven. Compact dus, en zónder powerbanden. Daar staat tegenover dat al het vermogen nu wel volledig door de maaibalk moet.

De wielmotoren hebben nu voor het eerst naafreductie, net als de hakselaars dus.
De wielmotoren hebben nu voor het eerst naafreductie, net als de hakselaars dus.

De maaierbalken en ophanging lijken afkomstig van de EasyCut B1000-vlindermaaier. Ook op de Big M komen deze nieuwe zijmaaiers namelijk met de actieve hydropneumatische drukontlasting, net als op de triplemaaier. De grote spiraalveren van voorheen zijn verdwenen, óók op de frontmaaier. De balkdruk was vroeger al vanuit de cabine verstelbaar, met het nieuwe (hydraulische) systeem is dat uiteraard niet anders. De frontmaaier lijkt door zijn nieuwe afschermkap een getrokken uitvoering, zoals op de allereerste Big M’s, maar blijkt toch nog steeds de duwbok te hebben. De maaier is nu tweezijdig aangedreven, over links de maaibalk, over rechts de kneuzer. Ook hier lijkt de hydraulische maaibalkontlasting zijn intrede te doen, getuige het feit dat veren ontbreken.

Cabine en interieur van hakselaars

De cabine – Krone noemt dit de Silent Space – is een bekende. Zit ook al op de huidige Big M. Van buiten is hij praktisch gelijk, in het interieur zijn er wel wat wijzigingen. De joystick op de armleuning veerde altijd al mee met de bestuurdersstoel, nu doet ook de zijconsole dat. Op ongelijke percelen kun je die knopjes dus gemakkelijker bedienen, net als bij de jongste hakselaarseries van Krone. Van deze modellen stamt ook de terminal. Deze is niet alleen groter, maar tevens als touchscreen uitgevoerd. De nieuwe menustructuur heeft dezelfde logica als bij de range hakselaars.

Huzarenstukje: de achteras-ophanging is in de vorm van een triangel en twee stabilisatoren. Voor maximale bodemvrijheid is de massieve as niet recht, maar gebogen.
Huzarenstukje: de achteras-ophanging is in de vorm van een triangel en twee stabilisatoren. Voor maximale bodemvrijheid is de massieve as niet recht, maar gebogen.

Slimme mix bestaande Krone-technieken

Krone heeft voor de maaibalken, cabine, rijaandrijving en motor slim gewinkeld in eigen magazijn. Dat is natuurlijk efficiënt in de productie, en de techniek heeft zich al bewezen. Samen met de nieuwe vering en achteras is de Big M als geheel écht nieuw. En wellicht zit er nog wel rek in dit concept. Want een bredere frontmaaier is reeds in huis, en zonder de powerbandaandrijving is de weg geplaveid naar een telescopische ophanging van de zijmaaiers ...


  • Graskoning nóg machtiger
  • Graskoning nóg machtiger
  • Graskoning nóg machtiger

Dit artikel verscheen eerder in TREKKER magazine 345 van juni 2017. Het filmpje is nieuw, ter gelegenheid van het eveneens nieuwe Youtube-kanaal van TREKKER.

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.