Home

Achtergrond 1351 bekeken 1 reactie

Krone BiG X steekt boven de massa uit

De zescilinder-modellen kregen eerder al een nieuw design. Nu is de beurt aan Krone’s grotere serie hakselaars met de Liebherr V8. De twee series gaan veel op elkaar lijken, maar een proefrit leert dat er zeker vernieuwing in zit. Hier staat gewoon wéér een nieuwe generatie BiG X-hakselaars.

Dat de Berlijnse muur gevallen is, weten we allemaal. Dat er deze zomer nóg een muur viel, lees je hier, exclusief. We hebben het over de mais-muur: die eindeloze zee maisstengels die op je afkomt, zich via de bek richting het midden verplaatst, en tot slot in de invoer onder je verdwijnt. Uren-, dagen-, wekenlang. De wereld vervaagt tot één groene massa – de spreekwoordelijke muur van mais.

De cabine kreeg een fraaie metamorfose. Met nieuwe wissers, spiegelsteunen en (zwarte) dakrand. - Foto's: Matthijs Verhagen
De cabine kreeg een fraaie metamorfose. Met nieuwe wissers, spiegelsteunen en (zwarte) dakrand. - Foto's: Matthijs Verhagen

Maar hij is geschiedenis, als het aan Krone ligt. Dankzij een nieuwe cabine die je hydraulisch 70 cm omhoog kunt zetten. Dan kijk je niet tegen al die pluimen aan, maar er nét overheen. Het is één van de – in dit geval letterlijke – hoogtepunten van de nieuwe range Krone V8-hakselaars.

In lijn met de zescilinders

Krone vernieuwde zijn ‘kleine’ zescilinder hakselaars al rond 2014: de 480, 530, 580 en 630. De V8-lijn bestaat uit de BiG X 700, 770 en 850 met het klassieke, meer hoekige Big X-ontwerp met de verticale lijnen en V8-motoren van Liebherr. De 1100 heeft een V12 van MAN. Daar komen in 2018 nieuw bij de 680, 780, 780 en 880. Ook met 80 cm hakseltrommel en V8’s van Liebherr. In de nieuwe serie combineert Krone eigenlijk de bestaande hakseltechniek met een nieuwe look én alle hightech van de zescilinders. Zoals de individuele achterasophanging, ruime bouw, meer opties qua tankinhoud (tot 1.500 liter diesel), werpradverstelling en VariLOC. De nieuwe serie wordt beperkt leverbaar, naast de bestaande machines. Opgeteld zijn er voorlopig dus twaalf modellen.

Vooraanzicht van de cabine in de hoogste stand. Laat je hem (hydraulisch) zakken, dan zie je geen enkel verschil met de standaardcabine. De bediening zit in de armleuning, onder een deksel.
Vooraanzicht van de cabine in de hoogste stand. Laat je hem (hydraulisch) zakken, dan zie je geen enkel verschil met de standaardcabine. De bediening zit in de armleuning, onder een deksel.

Van MAN naar Liebherr

Eerder dit jaar al maakte Krone bij de V8-motoren de overstap van MAN naar Liebherr. Technisch minder spannend dan het misschien klinkt; de MAN V8’s hadden altijd al een Liebherr-onderblok. Omdat MAN stopte met de V8, ontwikkelde Liebherr de motor zelf door voor de Fase IV-normen. Geen roetfilters of EGR, alleen AdBlue-nabehandeling van de uitlaatgassen. De motor hoeft trouwens alleen in de VS aan die eisen te voldoen. In Europa (nog) niet, omdat we hier voor motoren boven de 560 kW geen emissie-eisen kennen. Daarom zijn er twee varianten van de Big X 780. Verder technisch: het verversingsinterval van de motorolie (plus brandstoffilter) gaat van 500 naar 1.000 uur. En ja, elke monteur is nu sceptisch. De praktijk zal zijn: elke winter verversen. Maar met name voor Amerikanen is het lange interval belangrijk, ze hoeven nu nooit midden in het seizoen olie te verversen.

Bij de hakseltechniek geen grote veranderingen op de nieuwe grote Big X'en. De voorperswalsen zijn strakker afgeveerd, de korrelkneuzers iets breder. Het nieuws zit ’m in de cabine. Die is hefbaar, heeft een 12 inch touchscreen, en zes ruitenwissers voor beter zicht. In de hoogste stand kijk je nét over de rand van een hoge silagewagen.
Bij de hakseltechniek geen grote veranderingen op de nieuwe grote Big X'en. De voorperswalsen zijn strakker afgeveerd, de korrelkneuzers iets breder. Het nieuws zit ’m in de cabine. Die is hefbaar, heeft een 12 inch touchscreen, en zes ruitenwissers voor beter zicht. In de hoogste stand kijk je nét over de rand van een hoge silagewagen.

Bredere korrelkneuzer

De nieuwe modellen steunen vooral op bekende technieken die Krone door de jaren bedacht. Qua hakseltechniek dus geen grote wijzigingen. Wel krijgt de achterste set voorperswalsen extra zware veren. Die trekken de rollen niet naar elkaar, maar drukken de bovenste rol met kracht naar beneden. Dit verdicht het in te voeren gewas nog meer. Een tweede verandering zit ’m in de korrelkneuzer. Die krijgt 10% bredere rollen. De diameter blijft gelijk (250 mm) en ook de optionele schijvenkneuzer is ongewijzigd.

Hakselen is maatwerk

Volgens Krone is er geen béste manier van mais hakselen. Dat hangt sterk af van het type bedrijf en het aandeel mais in het rantsoen. Krone ziet voordelen, maar tegelijk ook nadelen aan langer hakselen. Dus brandt het de vingers niet aan de haksellengte-discussie, erg slim. Krone bouwt gewoon een machine die zowel lang als kort kan hakselen. Zonder ombouwtijd, zonder een halve set messen eruit te schroeven. Het is vervolgens aan de loonwerker of veehouder hoe die de mais hakselt.

10 augustus kregen we de kans om in Italië proef te draaien met de Krone Big X 780. Rond Bologna zit het gros van de mais dan al in de kuil vanwege extreme droogte. De kipper is géén oude vrachtwagenaanhanger, maar speciaal voor de silage. Verdichting? Geen problema. Na de oogst ploegen ze de klei standaard 70 cm diep met een Quadtrac.
10 augustus kregen we de kans om in Italië proef te draaien met de Krone Big X 780. Rond Bologna zit het gros van de mais dan al in de kuil vanwege extreme droogte. De kipper is géén oude vrachtwagenaanhanger, maar speciaal voor de silage. Verdichting? Geen problema. Na de oogst ploegen ze de klei standaard 70 cm diep met een Quadtrac.

Krone noemt dit Optimais. En VariLOC is het middel. Het is feitelijk een schakelbare eindvertraging in de aandrijfpoelie van de hakseltrommel. Zo wissel je zonder sleutelen tussen 1.250 en 800 toeren. Niet nieuw, maar op de nieuwe serie is de bevestiging aan het frame wel verzwaard. Zo staan er minder krachten op de reductie zelf.

Vernieuwde cabine

De cabine krijgt twee zijvleugels aan de dakrand voor extra werklampen. Ze dragen tevens de spiegels, die stonden voorheen op de zijhekjes. Fraai, maar zoals alle concurrenten het al jaren hebben. Zo passen er maximaal 16 werklampen voorop. Led is optie. Subtiel detail, maar een groot verschil in aanblik: de dakrand is aan de onderzijde zwart gespoten. Net als die van het collega-familiebedrijf-met-de-rode-velgen. Verder: vooral het zicht was een verbeterpunt; zijwaarts, en met name bij regen en stof. De cabine krijgt daarom zes ruitenwissers, waarvan drie op de voorruit (één hoofd- en twee zijwissers). Je kunt het interval van de parallelle wissers variëren.

Grote motorkappen kennen we intussen van elke moderne hakselaar. De zwenkbare trap nog niet.
Grote motorkappen kennen we intussen van elke moderne hakselaar. De zwenkbare trap nog niet.

De lucht in

Blikvanger is natuurlijk de hoogteverstelling. Gemeengoed op graafmachines in de overslag, maar in de landbouw zie je het nauwelijks. Krone zet nu als eerste een hefbare cabine op een hakselaar. Da’s even wennen qua aanblik. De scepsis verdwijnt snel als je erin zit, want die 70 cm extra hoogte zijn zéker praktisch, blijkt tijdens onze proefrit. Je kijkt echt óver het gewas heen. Dat geeft rust en overzicht. Panoramisch overzie je het perceel dat je hakselt volledig – handig bij ongelijke hoeken of greppels, je ziet het precies. Ook het perceelseinde, een waterput of een natte hoek zie je uit de hoogte duidelijk aankomen. En je kijkt nét over de zijwand van een hoge silagewagen heen, en kunt deze makkelijker afvullen. Zéker bij het aanmaaien verbetert je zicht naar achteren fenomenaal.

Snel (binnen vijf minuten) wisselen tussen lang en kort hakselen - niet nieuw, maar nog steeds tamelijk uniek in de markt. En ook op de nieuwe machines te krijgen.
Snel (binnen vijf minuten) wisselen tussen lang en kort hakselen - niet nieuw, maar nog steeds tamelijk uniek in de markt. En ook op de nieuwe machines te krijgen.

Stiller in hoogste stand

Je betaalt € 10.000 voor deze optionele schaarlift onder de cabine. De hefcilinder zou stikstofgeveerd zijn, maar het effect hiervan misten we tijdens de proefrit. Wel veert de cabine zoals altijd op de vier vloeistofgeveerde montagepunten.

De beleving verandert opvallend genoeg niet veel. De afstand tot de hakselkooi is groter, dus de cabine is in de hoogste stand wel merkbaar stiller. Het is zeker niet zo dat je door de cabine slingert als je op de kopakker rijdt. Wellicht is dat bij diepe sporen anders. Opletten: je kunt nog gewoon uitstappen met de cabine in de hoogste stand.

Binnenin veranderde vooral de terminal, nu een 12 inch touchscreen. Daarop geïntegreerd de camerabeelden (die je met het betere zicht minder hard nodig hebt ...)

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.