Home

Achtergrond 395 bekeken

Traploos trekken met de Quadtrac 540 CVX

Case IH maakt een opmerkelijke stap: het introduceert een traploze CVX-variant van de Quadtrac, de rups-kniktrekker. Interessant, want de Quadtrac doet doorgaans puur trekwerk. TREKKER probeerde de transmissie uit tijdens een proefrit. Wat viel op? Het rupsmonster rijdt net zo gemakkelijk als de kleinere CVX-series.

Wie zich op de roodlederen stoel laat zakken, went waarschijnlijk snel aan deze gigant. Hij is dan wel groot, maar vanuit de luxueuze cabine merk je daar weinig van. En daarbij: de armleuning en terminal zijn gesneden koek. Die zijn namelijk identiek aan kleinere CVX-trekkers. Dus: koppeling één keer intrappen om de parkeerrem te ontgrendelen, rijrichting kiezen, en gas erop. Dan komt de achtentwintig ton zware Quadtrac zachtjes brommend in beweging. Makkelijk.

De reden waarom Case IH zo’n traploze trekker introduceert, is gemak. Iedereen moet er mee weg kunnen rijden. Dat is gelukt, want wie de kleinere CVX-trekkers kent, snapt de Quadtrac direct. - Foto's: Bob Karsten
De reden waarom Case IH zo’n traploze trekker introduceert, is gemak. Iedereen moet er mee weg kunnen rijden. Dat is gelukt, want wie de kleinere CVX-trekkers kent, snapt de Quadtrac direct. - Foto's: Bob Karsten

Breder inzetbaar

En dat is de reden waarom Case IH zo’n traploze trekker introduceert. Gemak. Iedereen moet er mee weg kunnen rijden. Dat is gelukt, want wie de kleinere CVX-trekkers kent, snapt direct de Quadtrac. Daarbij is het een stukje comfort; niet na hoeven denken bij een steile helling in het perceel. De trekker regelt zelf het motortoerental. Ook voel je geen schokken van het schakelen, zoals bij een full-powershift. De traploze bak maakt de trekker volgens Case IH vooral breder inzetbaar (transport met een overlaadwagen en dergelijke). De fabrikant verwacht met deze traploze kniktrekker een ander publiek aan te spreken. Wellicht heeft de opkomende concurrentie met CVT-transmissies er ook mee van doen.

Schokken in aandrijflijn

Een traploze Quadtrac kost € 35.000 meer dan een full-powershift-variant. Een optionele dubbele hydrauliekpomp is dan bij die prijs inbegrepen, want die is nodig bij de CVX-trekker. Eén pomp verzekert van 210 bar oliedruk, en de andere hydrauliekpomp zorgt het debiet van maximaal 428 liter per minuut. In Nederland zal zo’n trekker het meest thuis zijn bij het egaliseren. Dat betekent een flink wisselende belasting, vanwege een volle en lege kilverbak. Het voordeel van de CVT is dat er niet onder belasting wordt geschakeld. Full-powershift schakelen onder forse belasting betekent toch schokken en onderbreking in de aandrijflijn.

De armleuning en terminal zijn identiek aan de kleinere CVX-trekkers. Met de gesplitste handgasschuifjes stel je nu dus ook de APM-systematiek in. Wie wil, kan ook rijden in de handmatige stand, zonder APM.
De armleuning en terminal zijn identiek aan de kleinere CVX-trekkers. Met de gesplitste handgasschuifjes stel je nu dus ook de APM-systematiek in. Wie wil, kan ook rijden in de handmatige stand, zonder APM.

Laag motortoerental

Maar eigenlijk is het een beetje vreemd. Toch? Puur trekwerk doen met een traploze transmissie. Over het algemeen is een volledig mechanische overbrenging namelijk efficiënter bij trekwerk. Case IH zegt geen exacte cijfers te hebben over het efficiëntieverschil in overbrenging. Moeilijk om een uitspraak te doen dus. Case IH redeneert dat de CVX mogelijk efficiënter is omdat er altijd gewerkt wordt met het juiste motortoerental. Een nieuw elektronisch systeem verlaagd automatisch het motortoerental wanneer dit mogelijk is. Dit APM-systeem (Automatic Productivity Management) coördineert hiervoor motor en transmissie met Multicontroller en rijpedaal. Maar de fabrikant geeft wel toe: wie écht alleen gaat schijveneggen, is wellicht beter af met een full-powershift versie.

Het onderste schermpje in de A-stijl gaat over het APM-systeem. Dit regelt automatisch het toerental omlaag, als de omstandigheden dat toe laten. Het minimum en maximum toerental stel je in met de handgasschuifjes.
Het onderste schermpje in de A-stijl gaat over het APM-systeem. Dit regelt automatisch het toerental omlaag, als de omstandigheden dat toe laten. Het minimum en maximum toerental stel je in met de handgasschuifjes.

Viermaal 100 procent mechanisch

Case IH koopt de transmissie in bij ZF. Deze nieuwe Eccom 6 heeft vier mechanische groepen die automatisch worden geschakeld met vier natte meervoudige plaatkoppelingen. Van dat schakelen voel je – ook met een twaalf meter schijveneg in de grond – nauwelijks wat. De Quadtrac regelt dit zelf. Vanwege die vier mechanische groepen is de overbrenging dus viermaal 100% mechanisch. Bij 1.600 motortoeren is dat bij 2,1, 6,7, 13,6 en 28,6 kilometer per uur. De overbrenging bij een full-power­shift is daarentegen altijd 100% mechanisch. De nieuwe Eccom 6 heeft bijvoorbeeld vier planeetwielen en schroefvormig getande tandwieloverbrengingen. De Eccom 6 is het eerste jaar exclusief voor CNH, daarna mogen andere merken er ook gebruik van maken.

De armleuning en terminal zijn gesneden koek. Die zijn namelijk identiek aan die bij de kleinere CVX-trekkers.
De armleuning en terminal zijn gesneden koek. Die zijn namelijk identiek aan die bij de kleinere CVX-trekkers.

Niet aan gesleuteld

Maar de vraag is natuurlijk: als die 12,9 liter zescilinder Cursor (maximaal 613 pk) zich eens inspant bij volledige tractie, blijft de boel dan wel heel? Volgens Case IH ‘speelt’ de transmissie met het grote motorvermogen. ZF en Case IH zijn nog in discussie over de garantie op de transmissie; zij denken nu aan twee jaar garantie. Volgens Case IH krijgt een Quadtrac zelf doorgaans één jaar garantie. Chippen is natuurlijk uit den boze. Er wordt overigens niet aan de transmissie gesleuteld; mocht-ie dan toch kapot gaan, dan wordt transmissie direct vervangen door een nieuwe. De komende jaren krijgen Case-IH monteurs meer training over deze transmissie, zodat zij meer gedetailleerde reparaties zelf kunnen doen.

De nieuwe ZF Eccom 6 is net zo groot en zwaar als de full-powershift. Opvallend zijn de vier planeetwielen en schuin getande tandwielen. Verder is de behuizing geluidsarm. Het eerste jaar is-ie exclusief voor CNH.
De nieuwe ZF Eccom 6 is net zo groot en zwaar als de full-powershift. Opvallend zijn de vier planeetwielen en schuin getande tandwielen. Verder is de behuizing geluidsarm. Het eerste jaar is-ie exclusief voor CNH.

Automatisch keren

Ook de Steiger-wiel-kniktrekker komt er met de zogenoemde CVX Drive-transmissie. Er zijn drie Quadtrac modellen (470, 500 en 540) en vijf Steiger modellen (370, 420, 470, 500 en topmodel 540). De full-powershift-modellen gaan nog iets verder tot 620 pk motorvermogen. Verder zijn er details gewijzigd. Zo is er nu Adaptive steering. Dat wil zeggen dat je via de terminal de agressiviteit van het stuurwiel aanpast. Handig, want de knikbesturing reageert toch wat onrustig, terwijl dat op de kopakker juist fijn is. Ook is Accuturn (automatisch keren op de kopakker), wat Case IH introduceert op vrijwel alle modellen, nu ook beschikbaar op de Quadtrac. En tot slot: Case IH gaat de zwart stalen handgeleiding naar de cabine veranderen in een soort rubbercoat. Want ja, in landen waar deze Quadtrac thuis hoort, verbrand je zomaar je handen aan die handvaten.

Via de knikbesturing is de forse transmissie te zien. Achter de ronde deksel zit het planetair met vier planeetwielen. ZF en Case IH discussiëren nog over garantie; zij denken nu aan twee jaar op de transmissie.
Via de knikbesturing is de forse transmissie te zien. Achter de ronde deksel zit het planetair met vier planeetwielen. ZF en Case IH discussiëren nog over garantie; zij denken nu aan twee jaar op de transmissie.

Of registreer je om te kunnen reageren.