Home

Achtergrond 994 bekeken laatste update:12 feb 2018

Kittige systeemtrekker: Syntrac

De Syntrac is een compleet nieuw ontwerp van een klein innovatief Oostenrijks bedrijf. Stefan Putz heeft de dagelijkse leiding. Zo klein als zijn bedrijf is, zo groot zijn de ideeën voor de toekomst. Op de Agritechnica zag het publiek de Syntrac voor het eerst, maar kort daarvoor was er al een proefrit!

Met de Claas Xerion als uitzondering leek de systeemtrekker het definitief te hebben verloren van de conventionele trekker. Wat de firma Syntrac uit het Oostenrijkse Bad Goisern betreft is de race echter nog niet gelopen. Hun nieuwe Trac is meer dan een trekker met ruim 400 pk op vier gelijke wielen en een cabine in het midden.

Syntrac presenteerde de trekker op de afgelopen Agritechnica. - Foto: Mark Pasveer
Syntrac presenteerde de trekker op de afgelopen Agritechnica. - Foto: Mark Pasveer

Het meest bijzondere is een volledig nieuw snelkoppelsysteem voor werktuigen en aanhangers. In de visie van de fabrikant biedt dat concept bijna oneindig veel mogelijkheden voor de inzetbaarheid. Aankoppelen van welk werktuig dan ook is een kwestie van in de cabine een hydraulische cilinder bedienen. Maar ... ook het basisvoertuig waar het koppelsysteem aan hangt is de moeite van het bekijken waard.

Laag zwaartepunt

Tijdens onze eerste kennismaking eind oktober, kort voor de Agritechnica, sleutelde de fabriek nog druk aan de Trac. De verf was bij wijze van spreken nauwelijks droog. De 360 liter dieseltank moest nog worden geleverd, maar een eerste proefrit was al wel mogelijk. De motor is een 9,3 liter Caterpillar-lijnmotor van 320 kW (420 pk). Hij staat rechts tussen de assen, onder de cabine. Op de zijkant zit de koeling. De Trac is hydraulisch en omkeerbaar aangedreven. Bij het ontwerp is getracht het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Aan de linkerkant is onder de vloer de transmissie ingebouwd; een cvt van het Oostenrijkse VDS (ook leverancier van bijvoorbeeld de cvt in de McCormick X6 Vt-Drive). Die schakelt automatisch drie groepen en trekt zo traploos van 0 tot 60 km/u. Als optie is een mechanische hoog-laag schakeling voorzien die 80 km/u mogelijk maakt.


Wie is Syntrac?

Stefan Putz leidt de onderneming. Zijn dochter Anna houdt zich bezig met de marketing van de nieuwe systeemtrekker.
Stefan Putz leidt de onderneming. Zijn dochter Anna houdt zich bezig met de marketing van de nieuwe systeemtrekker.

Syntrac opereert onder leiding van Stefan Putz in het Oostenrijkse Bad Goisern, zo’n 70 km van Salzburg. Putz is ook de geestelijk vader achter het ontwerp. Momenteel werken 19 personen aan het project Syntrac. Het bedrijf komt voort uit het in 2010 opgerichte Synex Tech, dat veel ervaring heeft in speciaalbouw. Sinds 2012 is ook Scharmüller partner, en er zijn intensieve contacten met Palfinger en SKF. In totaal heeft Stefan Putz 40 medewerkers onder zijn hoede.

Volgens de fabrikant is de Syntrac een echte alleskunner. Aan de motor is een verdeelkast met vijf aandrijfmogelijkheden gemonteerd. Standaard is een axiale plunjerpomp van 200 bar en 180 l/min gemonteerd. Met een tweede pomp erbij wordt dat 360 l/min. Voor en achter op de trekker zitten zes dubbelwerkende aansluitingen. Aanvullend is loadsensing met een power-beyond-aansluiting voorzien. Hydraulisch gezien zal de Syntrac niet snel tekort komen.

Alle paarden beschikbaar

Voor en achter kan de 1.000 toeren-aftakas het volle vermogen overbrengen. Dat vermogen kan ook van een tweede motor komen, op een aangedreven wielstel. Dat is via het door Syntrac ontworpen snelkoppelsysteem eenvoudig aan te bouwen. Onafhankelijk van de trekkermotor kan de tweede motor dan de aftakas aandrijven. Dit is gedacht voor zwaar werk als hakselen of sneeuw blazen.

De cabine is ruim en je hebt geweldig zicht. Op de armleuning zit een joystick, en er is een display dat als dashboard functioneert. Uitbreiden met terminals voor de werktuigen kan probleemloos.
De cabine is ruim en je hebt geweldig zicht. Op de armleuning zit een joystick, en er is een display dat als dashboard functioneert. Uitbreiden met terminals voor de werktuigen kan probleemloos.

Voor extra opbouwruimte achterop koppel je eenvoudig ook een extra as aan (of zelfs twee). In de constructie is voorzien dat die assen dan ook worden aangedreven, wat een 6×6 en rondom geveerd voertuig oplevert.

Automatisch koppelen

Het meest bijzondere is het automatisch aankoppelen van werktuigen of aanhangers; vanuit de cabine en binnen een minuut. Inclusief hydrauliek, lucht, aftakas en elektrische aansluitingen. Het dockingsysteem bestaat uit een plaat aan werktuigzijde en een soortgelijke, spiegelbeeldige plaat aan de trekkerzijde, die met twee 60 mm dikke paspennen goed worden gecentreerd als de beide delen hydraulisch koppelen. Het dockingsysteem is universeel en past zowel voor als achter op de trekker.


  • Als aanhanger-koppelsysteem zet de Syntrac in op een zwanenhals-constructie. Maar allicht is ook in een ‘gewone’ trekhaak voorzien.

    Als aanhanger-koppelsysteem zet de Syntrac in op een zwanenhals-constructie. Maar allicht is ook in een ‘gewone’ trekhaak voorzien.

  • De Benzberg-kipper waar de Syntrac zijn eerste ritje mee maakte, is voorzien van een adaptersysteem. Je kunt in één keer, zonder af te stoppen, alles aankoppelen inclusief alle leidingen en bedrading.

    De Benzberg-kipper waar de Syntrac zijn eerste ritje mee maakte, is voorzien van een adaptersysteem. Je kunt in één keer, zonder af te stoppen, alles aankoppelen inclusief alle leidingen en bedrading.

Het voertuig is vrijwel symmetrisch, een achteruitrij-inrichting is dus overbodig. De assen met individueel geveerde wielen komen van Tatra. Het voertuig moet 28 cm zakken om met de trekker onder twee vanghaken te rijden en aan te koppelen. Maximaal 7 ton kracht trekt de paspennen hydraulisch aan en vergrendelt de koppelplaten. Aanvullend wordt het aanbouwdeel nog hydraulisch met vier pennen vergrendeld.

Vermogen 320 Kw (420 pk)
Motor zescilinder Caterpillar C9.3B, 9,3 liter
Transmissie traploos met drie groepen, max. 60 km/u, optie 80 km/u
Hydrauliek 180 l/min of 360 l/min, zes DW voor en achter
Rijwerk Tatra geveerde en fuseegestuurde assen, toegelaten aslast max. 10 ton
Banden max. 480/70 R30 of 540/65 R28
Bodemvrijheid 43 cm
Gewicht 11 ton
Draaicirkel buitenwerks 9 meter
Prijsindicatie vanaf € 330.000
Info www.syn-trac.at

Syntrac zet in op een zwanenhalsconstructie voor getrokken werktuigen. Maar in een standaard hefinrichting (6 ton hefkracht) en een gewone trekhaak is ook voorzien, als een unit die je net als een werktuig aan de snelkoppeling monteert. Voor de testrit hadden we een Benzberg-dumper met zwanenhals. Aankoppelen lukte ons nog niet helemaal ‘plug and play’, maar binnen een minuut aankoppelen lijkt realistisch. Mits het werktuig goed vlak staat.


  • De adapterplaat is de kern van het koppelsysteem. Die past zowel voor als achter op de trekker. Ook de aandrijving van de aftakas is als doorvoer in dat systeem voorzien.

    De adapterplaat is de kern van het koppelsysteem. Die past zowel voor als achter op de trekker. Ook de aandrijving van de aftakas is als doorvoer in dat systeem voorzien.

  • Aan de trekkerzijde is alles voorbereid om de adapterplaat te koppelen.

    Aan de trekkerzijde is alles voorbereid om de adapterplaat te koppelen.

  • Twee vanghaken pikken de adapterplaat op, de vergrendeling gaat hydraulisch.

    Twee vanghaken pikken de adapterplaat op, de vergrendeling gaat hydraulisch.

Lekker rijden

De opstap van zes treden is nogal steil. De cabine biedt plaats aan twee personen en veel zicht rondom. Voor het aankoppelen is het zicht royaal voldoende. Rijrichting kiezen en het pedaal intrappen ... je rijdt er zo mee weg. De vering van de assen met individueel op schokbrekers geveerde wielen was nog niet optimaal. Dit jaar zet de fabriek zes exemplaren in als nulserie, volgend jaar verwacht men echt te kunnen leveren.

Het lijkt of de trekker door zijn wielen zakt, en eigenlijk is dat ook zo: het veersysteem kan 28 cm zakken. Dat is nodig om met de adapter onder de vanghaken aan de trekker te komen.
Het lijkt of de trekker door zijn wielen zakt, en eigenlijk is dat ook zo: het veersysteem kan 28 cm zakken. Dat is nodig om met de adapter onder de vanghaken aan de trekker te komen.

De wendbaarheid is enorm. Met een wielbasis van maar 3,30 meter kun je vierwielgestuurd binnen 9 meter draaien. In hondengang rijden of maar op één as sturen kan ook. Met de zwanenhalsconstructie – een gesloten (en dus vrij van vervuiling) K80-koppeling – komt de oplegdruk nog vóór de achteras. Gunstig voor de gewichtsverdeling en daardoor ook comfortabel. Met vierwielsturing kun je haaks voor de kipper draaien, maar dat nut is beperkt. Je kúnt zo kort draaien dat het tandemstel om zijn middelpunt begint te draaien. Dat vinden banden, assen en velgen niet fijn.

Het frame bestaat uit constructiewerk. Geen gietdelen. Hier de unit die als derde aangedreven as dient, met opbouwmogelijkheid. Aankoppelen is ook weer click and go!
Het frame bestaat uit constructiewerk. Geen gietdelen. Hier de unit die als derde aangedreven as dient, met opbouwmogelijkheid. Aankoppelen is ook weer click and go!

Beperkt inzetbaar

Ondanks de doordachte multifunctionaliteit is deze Syntrac in de landbouw maar beperkt inzetbaar. 11 ton eigengewicht past wel bij 420 pk, maar op de 540/65 R28 die er maximaal onder past gaat het niet meevallen om dat vermogen aan de grond te brengen. Nog los van het vraagstuk van bodemdruk.

Maar aan multifunctionaliteit geen gebrek. Op de Agritechnica stond de Syntrac met een derde as gemonteerd. Sneeuwschuiver voorop, zoutstrooier achterop. In het openbaar groen en langs de snelweg zijn genoeg toepassingen te bedenken. Zo makkelijk als je een sneeuwschuiver vastklikt, voorziet de fabrikant ook de mogelijkheid om een telescooplader te monteren. En met een tweede motor achterop kun je zwaar aftakaswerk doen én 420 pk beschikbaar houden om te rijden.


  • Nu nog impressies op papier - maar wel in het ontwerp meegenomen - een uitgebreid scala ...

    Nu nog impressies op papier - maar wel in het ontwerp meegenomen - een uitgebreid scala ...

  • ...aan toepassingen, gebaseerd op het snelkoppelsysteem. Maar ook ... >>

    ...aan toepassingen, gebaseerd op het snelkoppelsysteem. Maar ook ... >>

  • ... een gewone driepunts wordt een snel aan te koppelen unit, waarmee ... >>

    ... een gewone driepunts wordt een snel aan te koppelen unit, waarmee ... >>

  • ...  je ook standaardwerktuigen kunt aankoppelen. >>

    ... je ook standaardwerktuigen kunt aankoppelen. >>

  • Kittige systeemtrekker: Syntrac

Trekkerfabrikanten hoeven niet bezorgd te zijn dat Syntrac veel marktaandeel wegkaapt. Maar minder dan een promille is voor de Oostenrijkse speciaalbouwer waarschijnlijk al mooi genoeg. Als dat aankoppelsysteem werkelijk goed gaat werken, is dat wel een punt waar ontwerpers van een nieuwe generatie trekkers nog eens goed naar moeten kijken.

De geschiedenis herhaalt zich?
De wereld is al vaker verblijd met een nieuwe systeemtrekker. Soms zelfs met het idee dat-ie zowel de conventionele trekker als de gespecialiseerde zelfrijder kan vervangen, en daardoor economisch aantrekkelijk is. Een aantal voorbeelden:


  • Nergens zijn meer systeemtrekkers geproduceerd dan in Schönebeck. Althans, wat de variatie aan concepten betreft. Daaronder uit 1989 deze Systra, in twee typen van 54 en 72 pk. Gedacht als ideale trekker voor het openbaar groen en gemeenten, en voor klussen op het erf en in de stal.

    Nergens zijn meer systeemtrekkers geproduceerd dan in Schönebeck. Althans, wat de variatie aan concepten betreft. Daaronder uit 1989 deze Systra, in twee typen van 54 en 72 pk. Gedacht als ideale trekker voor het openbaar groen en gemeenten, en voor klussen op het erf en in de stal.

  • In 1970 stelde Kramer de 1214 Zwei-Wege Trac voor, het prototype voor de 1014 die in september 1973 op de markt kwam. De verkoop viel tegen. Bij het eind in juli 1980 stond de teller op zo’n 210 stuks, waarvan een 60-tal in bosbouwuitvoering. De gebruikers waren enthousiast, maar concurreren tegen de ster van Mercedes ging Kramer slecht af.

    In 1970 stelde Kramer de 1214 Zwei-Wege Trac voor, het prototype voor de 1014 die in september 1973 op de markt kwam. De verkoop viel tegen. Bij het eind in juli 1980 stond de teller op zo’n 210 stuks, waarvan een 60-tal in bosbouwuitvoering. De gebruikers waren enthousiast, maar concurreren tegen de ster van Mercedes ging Kramer slecht af.

  • Deutz introduceerde in 1972 de Intrac 2002. Feitelijk een traditionele trekker met de cabine voorop. Ook is een concept met vier even grote wielen ontwikkeld. In 1975 bouwde het 20 stuks type 2006, hydrostatisch aangedreven. Maar Deutz zag toch te weinig kansen in de markt en hield het bij de Intracs op basis van een conventionele trekker.
In 1985 is de Intrac volledig vernieuwd en in 1987 richtten KDH en Daimler Benz het Trac Technik Gesellschaft (TTE) op om de toekomst van de systeemtrekker veilig te stellen. Schlüter sloot zich later aan, maar in 1990 eindigde de samenwerking en gingen de systeemtrekkers in de mottenballen. Schlüter hield nog even vol met de Euro Trac, maar kwam feitelijk nooit verder dan een prototype.

    Deutz introduceerde in 1972 de Intrac 2002. Feitelijk een traditionele trekker met de cabine voorop. Ook is een concept met vier even grote wielen ontwikkeld. In 1975 bouwde het 20 stuks type 2006, hydrostatisch aangedreven. Maar Deutz zag toch te weinig kansen in de markt en hield het bij de Intracs op basis van een conventionele trekker. In 1985 is de Intrac volledig vernieuwd en in 1987 richtten KDH en Daimler Benz het Trac Technik Gesellschaft (TTE) op om de toekomst van de systeemtrekker veilig te stellen. Schlüter sloot zich later aan, maar in 1990 eindigde de samenwerking en gingen de systeemtrekkers in de mottenballen. Schlüter hield nog even vol met de Euro Trac, maar kwam feitelijk nooit verder dan een prototype.

  • Lely experimenteerde in de jaren 70 volop met hydrostatisch aangedreven trekkers. En ook met de gedachte om een voertuig te bouwen dat méér kon dan een gewone trekker. De fronthef met aftakas was onderdeel van deze ontwikkeling. Er verscheen zelfs een prototype van een drie-assige trekker, en samen met Krone ontstond de Tillage Trac. Krone stelde de 178 pk-variant in 1984 voor op de DLG-tentoonstelling in Frankfurt, maar nam deze uiteindelijk nooit in productie genomen.

    Lely experimenteerde in de jaren 70 volop met hydrostatisch aangedreven trekkers. En ook met de gedachte om een voertuig te bouwen dat méér kon dan een gewone trekker. De fronthef met aftakas was onderdeel van deze ontwikkeling. Er verscheen zelfs een prototype van een drie-assige trekker, en samen met Krone ontstond de Tillage Trac. Krone stelde de 178 pk-variant in 1984 voor op de DLG-tentoonstelling in Frankfurt, maar nam deze uiteindelijk nooit in productie genomen.

  • Veel uitvinders dachten al na over concepten met vier even grote wielen. En sloegen aan het ontwerpen. In veel gevallen strandden de projecten echter in het prototype-stadium, zoals de Quatrino van het Franse Roux Industries.

    Veel uitvinders dachten al na over concepten met vier even grote wielen. En sloegen aan het ontwerpen. In veel gevallen strandden de projecten echter in het prototype-stadium, zoals de Quatrino van het Franse Roux Industries.

Tobias Bensing en Martin Smits

Of registreer je om te kunnen reageren.