Home

Nieuws 825 bekeken

Meer turbo, meer power

Groß-Umstadt - De Fendt 828 Vario (206 kW/280 pk nominaal) was op zich nog helemaal niet achterhaald. Maar met de komst van emissie-eisen Fase IV moest de fabrikant toch aan de slag. Naast wat cosmetische zaken tellen vooral de veranderingen onder de motorkap - bijvoorbeeld twee turboladers die de nieuwe 828 Vario goed opstoken.

Fendt werkte bij de nieuwe 800 aan talrijke details. 300 graden-ruitenwissertje, buiten de cabine geplaatste stoelcompressor, een nieuwe terminal met glazen scherm en led-achtergrondverlichting: de Duitsers weten het rijplezier altijd wel te vergroten. Veel spannender is een blik onder de motorkap. De Deutz TTCD 6.1 L6 zescilinder met 6.1 liter inhoud gaat schuil achter een veelheid aan componenten. Naast een tweede turbolader is er een extra intercooler (lucht/water) met een eigen koelcircuit compleet met elektrische pomp! De motor had al uitlaatgasrecirculatie. en daar is nu ook een partikelfilter aan toegevoegd. In combinatie met een SCR-katalysator (AdBlue) voldoet de trekker aan de strengste emissie-eis.

Voor wat deze wijzigingen in detail betekenen, verwijzen we graag naar onze uitgebreide trekkertest in TREKKER 317, het februarinummer van ons maandelijkse magazine. Hier houden we het even bij de belangrijkste conclusies:

De 828 Vario is, kijkend naar prestaties en verbruik, bijna niet te evenaren in deze klasse. Jammer genoeg geldt dat ook voor de prijs. Resterende wensen zijn een derde aftakastoerental en een automatische parkeerrem. Ook automatisch keren op de wendakker en een handsfreevoorziening moeten eigenlijk standaard zijn. Fendt zet met het volledig geïntegreerde af-fabriek bandendrukregelsysteem een grote stap vooruit.

Foto

  • Op het 70 ha tellende akkerbouwbedrijf van Ron van Vonderen in Odiliapeel (N.-Br.) draaide de Fendt 820 de meeste uren voor de 27-kuubs Joskin-drieasser. Hij is te spreken over de intuïtieve bediening van de terminal en VarioGrip, een optie die wat hem betreft standaard hoort te zijn. Hij bevestigt het lage AdBlue-verbruik: tot nog toe 890 liter diesel en slechts 24 liter AdBlue.

    Op het 70 ha tellende akkerbouwbedrijf van Ron van Vonderen in Odiliapeel (N.-Br.) draaide de Fendt 820 de meeste uren voor de 27-kuubs Joskin-drieasser. Hij is te spreken over de intuïtieve bediening van de terminal en VarioGrip, een optie die wat hem betreft standaard hoort te zijn. Hij bevestigt het lage AdBlue-verbruik: tot nog toe 890 liter diesel en slechts 24 liter AdBlue.

  • 
Eén van de eerste 828's Fase IV loopt bij loonbedrijf Van Haeren in Wehl (Gld.). Hij reed de eerste 500 uren probleemloos, vooral transportwerk met een drie-assige Berkers-haakarmcarrier. De snelheid is bewust begrenst op 55 km/u: "Door kleine dorpen en op smalle wegen moet je niet sneller willen met een volle combinatie van dik 50 ton." Puntje van kritiek is er op de cabine. Die is eindelijk ruim, maar het geluidsniveau mag lager.

    Eén van de eerste 828's Fase IV loopt bij loonbedrijf Van Haeren in Wehl (Gld.). Hij reed de eerste 500 uren probleemloos, vooral transportwerk met een drie-assige Berkers-haakarmcarrier. De snelheid is bewust begrenst op 55 km/u: "Door kleine dorpen en op smalle wegen moet je niet sneller willen met een volle combinatie van dik 50 ton." Puntje van kritiek is er op de cabine. Die is eindelijk ruim, maar het geluidsniveau mag lager.

Eric Wientjes

Of registreer je om te kunnen reageren.