Home

Nieuws 626 bekeken

Manitou vernieuwt boerenverreikers

De NewAg-serie van Manitou borduurt niet voort op de uit 1999 stammende MLT-serie, maar is volledig nieuw ontworpen.

De fabrikant presenteerde de serie verreikers voor boerengebruik eind oktober op het Italiaanse Sardinië. De range bestaat voortaan uit negen modellen.

Manitou heeft goed naar trekkers gekeken; de nieuwe modellen hebben armleunbediening en naar keuze een continu variabele transmissie (cvt).<em> <br />Foto: Martijn Knuivers</em>
Manitou heeft goed naar trekkers gekeken; de nieuwe modellen hebben armleunbediening en naar keuze een continu variabele transmissie (cvt).
Foto: Martijn Knuivers

De grootste veranderingen zijn een nieuwe Tier 4 final motor, een nieuwe stillere cabine, nieuwe transmissies en een nieuw design. De giek is voortaan zwart in plaats van rood.

Bedieningsknoppen op meerdere plekken inpluggen

Qua cabinecomfort heeft Manitou met een schuin oog gekeken naar trekkerfabrikanten. Zo toont een scherm alle instellingen en zijn de bedieningsfuncties geïmplementeerd in een zwevende armleuning. Goede vondst is dat de chauffeur de bedieningsknoppen op meerdere plekken in de cabine kan inpluggen. Stel, je vindt het makkelijk dat het sperdifferentieel op de armleuning zit in plaats van op het dashboard, dan trek je de knop op het dashboard eruit en plug je die in op de armleuning. Canbus herkent vervolgens de knop. Zo kan iedere chauffeur de knoppen naar wens plaatsen. Bovendien is het geluidsniveau in de cabine met 7 dBa gereduceerd naar 73 dBa.

Makkelijker in en uit cabine stappen

Omdat verreikers geen machines zijn waarop chauffeurs lang achtereen zitten, onderzocht Manitou het gebruik. De fabrikant ontdekte dat verreikerchauffeurs soms wel tot 100 maal per dag in en uit de cabine stappen. Een makkelijke instap is dus een vereiste. Daarom heeft de vloer een gewelfde uitsparing, wat in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Glazen dak voor beter zicht

Het dak bestaat geheel uit glas. Dat geeft de bestuurder een beter zicht. Een veiligheidsgrid is in lijn geplaatst met de zichtlijn. Dat geeft bescherming en hindert het zicht naar boven maar weinig.

Meer keuze uit transmissies

Tot slot is de keus aan transmissies uitgebreid. Gebleven zijn de basistransmissies Powershuttle en Powershift Plus en M-Varioshift. Powershuttle zijn vier mechanische basisversnellingen voor- en achteruit, gecombineerd met een koppelomvormer. De Powershift Plus is een powershiftbak met zes versnellingen vooruit en drie versnellingen achteruit, gecombineerd met een koppelomvormer. De Varioshift bestaat uit twee basisversnellingen gecombineerd met hydrostatische aandrijving.

De M-Vario Plus op de drie grootste modellen is een nieuwe transmissie. Dit is een continu variabele transmissie (cvt), ingekocht bij ZF. De compacte cvt werkt met één pomp en twee radiaalmotoren.

Deutz-motor voldoet aan strengste emissienorm

De kleine verreikermodellen hebben een vermogen van 74 kW (101 pk), de grote 100 kW (136 pk). In alle modellen ligt dezelfde Deutz-motor, die middels AdBlue nu voldoet aan de strengste emissienorm. De modellen met mechanische transmissie zijn vanaf november te koop, de modellen met cvt vanaf januari 2017.

Of registreer je om te kunnen reageren.