Home

Nieuws 869 bekeken

De planetair-test

De continu variabele transmissie (cvt) is ondertussen gemeengoed. Alle trekkermerken bedachten hun eigen formule voor de verhouding tussen mechaniek en hydrauliek, waarbij het planetair tandwielstelsel een hoofdrol speelt. Maar wie heeft de efficiëntste troef in handen? Testinstituut DLG testte de trekkers. Fendt lijkt de beste kaarten te hebben. De tweetraps CNH-cvt vertoont een opmerkelijk karakter, blijkt uit het verslag in TREKKER.
<em>Foto: CNH</em>
Foto: CNH

Hoeveel pk een motor aan de krukas levert, is niet zo interessant. Wel hoeveel vermogen de trekker daadwerkelijk op de aftakas of op de wielen overbrengt. De beste indicatie of een trekker ‘als geheel’ efficiënt in elkaar zit, is het specifieke brandstofverbruik. Simpel gezegd: hoeveel liter (of grammen) diesel moeten erin om een bepaalde vastgestelde klus te klaren? Dit zegt iets over de efficiëntiegraad van de motor, transmissie en assen. Als de efficiëntiegraad van de transmissie laag is terwijl de motor optimaal draait en evenveel diesel verbruikt, dan stijgt het verbruik per netto geleverde kilowattuur aan de wielen natuurlijk enorm. Anders gezegd: een deel van de kracht c.q. van de brandstof gaat verloren in de cvt.

Tot 30 procent verschil in gebruik

Wat betekent dit in praktijk? Best veel. Want één en dezelfde trekker kan voor hetzelfde werk tot 30 procent meer diesel verbruiken als je bijvoorbeeld 11,5 in plaats van 9,5 km/u rijdt. Dit is geen ramp, maar als je dit van je trekker weet, kun je er rekening mee houden.

Elk trekkermerk heeft een eigen filosofie over hoe de cvt precies werkt. Voor de gebruiker telt wat er uiteindelijk aan de wielen beschikbaar komt. <em>Foto: Matthijs Verhagen</em>
Elk trekkermerk heeft een eigen filosofie over hoe de cvt precies werkt. Voor de gebruiker telt wat er uiteindelijk aan de wielen beschikbaar komt. Foto: Matthijs Verhagen

We bekeken een selectie van zes trekkers (van Deutz-Fahr en John Deere ontbreken bijvoorbeeld actuele meetgevens). De resultaten vindt u bijvoorbeeld op pagina's 10-16 van onze digitale TREKKER. Liever een papieren editie lezen in de leunstoel? Een abonnement is hier te krijgen.

Of registreer je om te kunnen reageren.