Home

Nieuws 803 bekeken

Eima: smaakvol op z’n Italiaans

Deze week vindt de Italiaanse machinebeurs Eima in Bologna plaats. Het is in Europa de derde grootste overdekte show waar alles staat op het gebied van trekkers, machines, onderdelen, gereedschappen, motoren en banden.

Niet alleen de traditionele landbouw heeft op de Eima een prominente plek, ook de teelt van groente en fruit, beregening, en vooral de machinebouw zelf krijgt er alle aandacht.

<em>Tekst en foto’s: Bas van Hattum, Martijn Knuivers</em>
Tekst en foto’s: Bas van Hattum, Martijn Knuivers

Dat Italië een broedplaats van machinefabrikanten is, bewijst ook het Chinees-Italiaanse Arbos. Dat is sinds twee jaar actief op het Europese vasteland. De ambitie van het nieuwe merk om full-liner te worden, krijgt steeds meer vorm. De vorig jaar overgenomen merken Matermacc en Goldoni zijn voortaan - behalve in hun gewone huiskleur en onder eigen merknaam - ook in Arbos-groen/wit verkrijgbaar. Zo verkoopt de fabrikant nu trekkers, tuinbouwtrekkers, zaaimachines en spuiten onder Arbos-vlag.

Foto

  • In 2017 start de serieproductie van Arbos-trekkers in de Goldoni-fabriek. Arbos gaat zich qua afzet richten op Noord-Afrikaanse en Zuid-Europese landen rond de Middellandse zee, Frankrijk, en Engeland.

    In 2017 start de serieproductie van Arbos-trekkers in de Goldoni-fabriek. Arbos gaat zich qua afzet richten op Noord-Afrikaanse en Zuid-Europese landen rond de Middellandse zee, Frankrijk, en Engeland.

  • Kubota kondigde via een webinar twee weken terug de nieuwe M5-serie aan, als opvolger van de M8560 en M9960. De Eima is de eerste beurs in Europa waar de trekker in het echt is te zien. Het mag gezegd, met de M5-serie maakt Kubota een flinke stap voorwaarts qua design en ergonomie. Fel ogende koplampen onder de schuin aflopende motorkap kijken brutaal de wereld in. Hendels zijn geherpositioneerd, zodat alles beter binnen handbereik zit. Vanaf april 2017 is de trekker ook in Nederland beschikbaar.

    Kubota kondigde via een webinar twee weken terug de nieuwe M5-serie aan, als opvolger van de M8560 en M9960. De Eima is de eerste beurs in Europa waar de trekker in het echt is te zien. Het mag gezegd, met de M5-serie maakt Kubota een flinke stap voorwaarts qua design en ergonomie. Fel ogende koplampen onder de schuin aflopende motorkap kijken brutaal de wereld in. Hendels zijn geherpositioneerd, zodat alles beter binnen handbereik zit. Vanaf april 2017 is de trekker ook in Nederland beschikbaar.

  • Deutz-Fahr greep de eerste dag van de Eima aan om de nieuwe lijn (semi-)smalspoortrekkers te introduceren. Het betreft drie 5-series, de DF, de DS en de DV. Het verschil zit hem vooral in de breedte van  de trekkers. Die begint bij circa 1,50 meter (DF), dan rond 1,30 meter (DS) tot slechts zo’n 1,20 meter (DV). Alle trekkers hebben een Fase IIIB-motor en een nieuw design. Elke serie telt zes modellen van 75 tot 115 pk. Die komen uit een Deutz FARMotion 2,8 liter driecilinder of uit een 3,8 liter viercilinder. Bijzonder: de optie onafhankelijke voorasvering. Op de foto de 5115 DS.

    Deutz-Fahr greep de eerste dag van de Eima aan om de nieuwe lijn (semi-)smalspoortrekkers te introduceren. Het betreft drie 5-series, de DF, de DS en de DV. Het verschil zit hem vooral in de breedte van de trekkers. Die begint bij circa 1,50 meter (DF), dan rond 1,30 meter (DS) tot slechts zo’n 1,20 meter (DV). Alle trekkers hebben een Fase IIIB-motor en een nieuw design. Elke serie telt zes modellen van 75 tot 115 pk. Die komen uit een Deutz FARMotion 2,8 liter driecilinder of uit een 3,8 liter viercilinder. Bijzonder: de optie onafhankelijke voorasvering. Op de foto de 5115 DS.

  • De Indiase trekkerfabrikant Preet wil, net als concurrent Solis, zijn vleugels uitslaan naar Europa. De ambitie is sympathiek, maar de Indiërs hadden hun geld beter in hun zak kunnen houden dan het aan de dure standruimte in Bologna te spenderen. Anders dan Solis heeft Preet zijn zaakjes lang niet op orde. Het voldoet niet aan Europese eisen, en de motor (met ouderwetse lijnpomp en twee kleppen per cilinder, zonder EGR, SCR, DOC of partikelfilter) haalt nooit de EU-emissienormen. Daarbij is de trekker zelfs voor hobbyboeren en paardenhouders te ouderwets.

    De Indiase trekkerfabrikant Preet wil, net als concurrent Solis, zijn vleugels uitslaan naar Europa. De ambitie is sympathiek, maar de Indiërs hadden hun geld beter in hun zak kunnen houden dan het aan de dure standruimte in Bologna te spenderen. Anders dan Solis heeft Preet zijn zaakjes lang niet op orde. Het voldoet niet aan Europese eisen, en de motor (met ouderwetse lijnpomp en twee kleppen per cilinder, zonder EGR, SCR, DOC of partikelfilter) haalt nooit de EU-emissienormen. Daarbij is de trekker zelfs voor hobbyboeren en paardenhouders te ouderwets.

  • Naast Japan is Zuid-Korea eigenlijk hét Aziatische land waar trekkerfabrikanten de kwaliteitsslag maken om in Europa en Amerika voet aan de grond te krijgen. Tym, Kioti en Branson zijn namen die we ook in Nederland kennen. LS niet, maar elders in Europa is het merk wel te koop. LS gaf zijn topmodel iets meer pk’s, zodat het nu de 100 pk aantikt. AdBlue zuivert de uitlaatgasssen, zodat hij voldoet aan de EU-emissienorm. De motor voor trekkers voor de Europese markt koopt LS in bij FPT.

    Naast Japan is Zuid-Korea eigenlijk hét Aziatische land waar trekkerfabrikanten de kwaliteitsslag maken om in Europa en Amerika voet aan de grond te krijgen. Tym, Kioti en Branson zijn namen die we ook in Nederland kennen. LS niet, maar elders in Europa is het merk wel te koop. LS gaf zijn topmodel iets meer pk’s, zodat het nu de 100 pk aantikt. AdBlue zuivert de uitlaatgasssen, zodat hij voldoet aan de EU-emissienorm. De motor voor trekkers voor de Europese markt koopt LS in bij FPT.

  • Claas toonde op de Eima voor het eerst de nieuwe Nexos-smalspoortrekker. De serie telt veertien modellen in verschillende dimensies en vermogens. De VE is 1,00 meter breed, de VL 1,26 en de F is 1,45 meter breed. Het vermogen loopt van 75 tot 112 pk met een maximum koppel van 440 Nm. Een viercilinder FPT-motor met DPF, DOC en EGR levert die pk’s, en de smalspoor voldoet aan de Fase IIIB-emissienorm. Vanwege de commonrailmotor heeft de Nexos nu een motortoerental-geheugenfunctie. Van binnen: de transmissietunnel is lager (vlakkere vloer), er is meer ruimte, de bediening is opnieuw ingericht en Claas plaatste er een nieuw dashboard in.

    Claas toonde op de Eima voor het eerst de nieuwe Nexos-smalspoortrekker. De serie telt veertien modellen in verschillende dimensies en vermogens. De VE is 1,00 meter breed, de VL 1,26 en de F is 1,45 meter breed. Het vermogen loopt van 75 tot 112 pk met een maximum koppel van 440 Nm. Een viercilinder FPT-motor met DPF, DOC en EGR levert die pk’s, en de smalspoor voldoet aan de Fase IIIB-emissienorm. Vanwege de commonrailmotor heeft de Nexos nu een motortoerental-geheugenfunctie. Van binnen: de transmissietunnel is lager (vlakkere vloer), er is meer ruimte, de bediening is opnieuw ingericht en Claas plaatste er een nieuw dashboard in.

  • De smalspoor-serie Rex van Landini is volledig nieuw ontworpen; het is geen voortborduren op de oude Rex. Landini handhaaft vanwege de naamsbekendheid in de sector wel de naam. De Rex generatie 4 telt drie types. De wijnbouwuitvoering V van 1 meter breed, de fruitteeltuitvoering F van 1,3 meter en de compacttrekker GT van 1,5 meter. Binnen elke uitvoering zes modellen van 70 tot 110 pk. De trekkers zijn er van zeer kaal met alles mechanisch tot erg luxe met elektrische bediening en voorasvering. Later komt de serie er ook als McCormick.

    De smalspoor-serie Rex van Landini is volledig nieuw ontworpen; het is geen voortborduren op de oude Rex. Landini handhaaft vanwege de naamsbekendheid in de sector wel de naam. De Rex generatie 4 telt drie types. De wijnbouwuitvoering V van 1 meter breed, de fruitteeltuitvoering F van 1,3 meter en de compacttrekker GT van 1,5 meter. Binnen elke uitvoering zes modellen van 70 tot 110 pk. De trekkers zijn er van zeer kaal met alles mechanisch tot erg luxe met elektrische bediening en voorasvering. Later komt de serie er ook als McCormick.

  • Merlo voorzag zijn verreikers van een schonere Deutz-motor. Tegelijkertijd kwam er nieuwe software voor de transmissie. Merlo noemt de nieuwe hydrostaat-bak EPD. Maar het is in feite dezelfde transmissie, waarbij de motor automatisch het toerental reduceert als weinig vermogen nodig is. Een soort eco-modus dus. Ook beschikt Merlo nu over cruisecontrol. Is kort veel hydraulisch vermogen gewenst, dan geeft de motor automatisch even kort extra gas.

    Merlo voorzag zijn verreikers van een schonere Deutz-motor. Tegelijkertijd kwam er nieuwe software voor de transmissie. Merlo noemt de nieuwe hydrostaat-bak EPD. Maar het is in feite dezelfde transmissie, waarbij de motor automatisch het toerental reduceert als weinig vermogen nodig is. Een soort eco-modus dus. Ook beschikt Merlo nu over cruisecontrol. Is kort veel hydraulisch vermogen gewenst, dan geeft de motor automatisch even kort extra gas.

  • RED (Recovery Energy Depressure). Zo noemt de Italiaanse zaaimachinefabrikant Matermacc zijn vinding. Wat het is? Je zet een T-stuk op je uitlaat. Op de twee zijtakken sluit je de vacuümslangen aan van je pneumatische zaaimachine. Doordat de trekkermotor uitlaatgassen produceert, ontstaat boven in je uitlaat een vacuüm... >>

    RED (Recovery Energy Depressure). Zo noemt de Italiaanse zaaimachinefabrikant Matermacc zijn vinding. Wat het is? Je zet een T-stuk op je uitlaat. Op de twee zijtakken sluit je de vacuümslangen aan van je pneumatische zaaimachine. Doordat de trekkermotor uitlaatgassen produceert, ontstaat boven in je uitlaat een vacuüm... >>

  • >> ...en dat vacuüm kun je benutten voor de zaaimachine. Je spaart zo de energie van een extra blower uit om de pneumatische zaaier aan te drijven. En dat spaart diesel en geld. Matermacc won er zelfs een vernieuwingsprijs mee op de Eima. Benieuwd of dat vacuüm ook sterk genoeg is bij 12-rijige zaaimachines...

    >> ...en dat vacuüm kun je benutten voor de zaaimachine. Je spaart zo de energie van een extra blower uit om de pneumatische zaaier aan te drijven. En dat spaart diesel en geld. Matermacc won er zelfs een vernieuwingsprijs mee op de Eima. Benieuwd of dat vacuüm ook sterk genoeg is bij 12-rijige zaaimachines...

  • Het Italiaanse STW won ook een prijs met deze bijzondere vinding: een uitschuifbaar maaibord voor de maaidorser. Grofweg werkt het bij het inklapproces zó: eerst schuift het buitenste deel in tot een breedte van 3,2 meter. Daarna klapt het chassis op tot een compact geheel. Om gewicht te besparen is het bord deels uit aluminium gemaakt. >>

    Het Italiaanse STW won ook een prijs met deze bijzondere vinding: een uitschuifbaar maaibord voor de maaidorser. Grofweg werkt het bij het inklapproces zó: eerst schuift het buitenste deel in tot een breedte van 3,2 meter. Daarna klapt het chassis op tot een compact geheel. Om gewicht te besparen is het bord deels uit aluminium gemaakt. >>

  • >> Detail: zelfs alle tandjes aan de haspel schuiven via een ketting in elkaar. Het geheel ziet er doordacht ingenieus uit. Zelfs de centrale invoer is helemaal anders. STW ontwikkelde twee versies: een 8,1 meter brede die inklapt tot 3,2 meter in transport, en een 12 meterversie die inklapt tot 4,2 meter. Hamvraag: gaat dit echt werken, en vooral: blijft het heel op de lange termijn?

    >> Detail: zelfs alle tandjes aan de haspel schuiven via een ketting in elkaar. Het geheel ziet er doordacht ingenieus uit. Zelfs de centrale invoer is helemaal anders. STW ontwikkelde twee versies: een 8,1 meter brede die inklapt tot 3,2 meter in transport, en een 12 meterversie die inklapt tot 4,2 meter. Hamvraag: gaat dit echt werken, en vooral: blijft het heel op de lange termijn?

  • Het Italiaanse Salvatorre toonde de ‘Moltiplicatore Di Zavorra’. Een uitschuifbaar frame voor de fronthef, om frontgewichten nog verder naar voren te brengen als je in het veld bent. Het frame kan tot 80 cm uitschuiven en kost €3.750. Volgens de maker en bedenker, die er een prijs mee won, kun je zo het effect van een gewicht verdubbelen en de tractie verhogen. 1.000 kg gewicht heeft dus het effect van 2.000 kg.</p>
<p>De bedenker zoekt nog Nederlandse dealers.

    Het Italiaanse Salvatorre toonde de ‘Moltiplicatore Di Zavorra’. Een uitschuifbaar frame voor de fronthef, om frontgewichten nog verder naar voren te brengen als je in het veld bent. Het frame kan tot 80 cm uitschuiven en kost €3.750. Volgens de maker en bedenker, die er een prijs mee won, kun je zo het effect van een gewicht verdubbelen en de tractie verhogen. 1.000 kg gewicht heeft dus het effect van 2.000 kg.

    De bedenker zoekt nog Nederlandse dealers.

  • Veel, héél veel aandacht is er op de Eima voor de leveranciers van componenten, onderdelen, halffabricaten, motoren, rubber, plastic, koppelingen, en ga zo maar door. Eén hal doet troosteloos aan door een aaneenschakeling van eenvoudige, kleine stands met daarin Chinezen, Koreanen, Japanners en vooral heel veel Indiërs. Toch zijn ze op de Eima op de juiste plaats. Er is geen andere machinebeurs denkbaar waar zóveel fabrikanten elkaar zoeken voor de juiste onderdelen.

    Veel, héél veel aandacht is er op de Eima voor de leveranciers van componenten, onderdelen, halffabricaten, motoren, rubber, plastic, koppelingen, en ga zo maar door. Eén hal doet troosteloos aan door een aaneenschakeling van eenvoudige, kleine stands met daarin Chinezen, Koreanen, Japanners en vooral heel veel Indiërs. Toch zijn ze op de Eima op de juiste plaats. Er is geen andere machinebeurs denkbaar waar zóveel fabrikanten elkaar zoeken voor de juiste onderdelen.

  • Ook typisch Italiaans is het grote aantal fotomodellen, met name bij de trekkerfabrikanten. Hun missie: boeren verblijden door met ze op de foto te gaan. En dat doet ze allemaal maar wat graag. Al is het zo tegen het eind van een lange beursdag wel lastig om die smaakvolle glimlach erop te toveren.

    Ook typisch Italiaans is het grote aantal fotomodellen, met name bij de trekkerfabrikanten. Hun missie: boeren verblijden door met ze op de foto te gaan. En dat doet ze allemaal maar wat graag. Al is het zo tegen het eind van een lange beursdag wel lastig om die smaakvolle glimlach erop te toveren.

Of registreer je om te kunnen reageren.