Home

Foto & video 684 bekeken

Sima Innovation Awards: slimme banden en spuiten

Slimme banden en bandendrukwisselsystemen, een elektrische trekker en heel veel intelligente werktuigen. Een overzicht van de belangrijkste Sima-innovatieprijzen.

Tweemaal goud, 5 keer zilver en 17 eervolle vermeldingen; dat is de oogst bij de bekendmaking van de Sima-innovatieprijzen. Niet eerder in de geschiedenis van de mechanisatiebeurs ontvingen twee bandenfabrikanten goud voor hun innovaties. Volgens de jury ligt de oorzaak deels in de wereldwijde aandacht voor bodemverdichting en de oplossingen die bodemverdichting tegengaan.

Precisielandbouw en robotisering voeren boventoon

Opvallend is dat vele nieuwe ontwikkelingen ten dienste staan van precisielandbouw én robotisering. Immers, als je wilt robotiseren, moet alles autonoom gaan. Van het optimaal afstellen van de spuitboom en het kiezen van de juiste spuitdop tot aan het doorsmeren van de machine. Zelfs de gouden innovatieprijzen van de bandenfabrikanten passen naadloos in het toekomstbeeld waarin autonome (robot)trekkers en oogstmachines het werk overnemen.

Technische hoogstandjes

De fotoserie toont een overzicht van alle innovaties die een prijs of vermelding in de wacht sleepten in de aanloop naar de Sima-beurs in februari in Parijs. Innovaties die een prijs wonnen, maar al eerder bekend werden gemaakt zijn onder meer de Case-IH-en New Holland-robottrekkers. Een zilveren plak was weggelegd voor de JCB hybride transmissie voor verreikers. En tot slot eervolle vermeldingen voor Claas Shredlage en de Vicon zelfdenkende rondebalenpers.

Foto

  • Beide gouden medailles gingen naar twee bandenfabrikanten, namelijk Michelin en Trelleborg. Dat is niet eerder voorgekomen in het bestaan van de Franse machineshow Sima die eind februari 2017 start in Parijs. Michelin toonde een trekkerband die het eeuwige compromis tussen veld en transportwerk teniet doet. In het veld is de band breed en werkt bij lage druk, op de weg is de band smal en heeft hij veel rubber dat contact maakt met de wegdek. Helemaal compromisloos is de band zeker niet, want de chauffeur moet een bandendrukwisselsysteem op de trekker hebben om de band echt te kunnen benutten.</p>
<p> 

    Beide gouden medailles gingen naar twee bandenfabrikanten, namelijk Michelin en Trelleborg. Dat is niet eerder voorgekomen in het bestaan van de Franse machineshow Sima die eind februari 2017 start in Parijs. Michelin toonde een trekkerband die het eeuwige compromis tussen veld en transportwerk teniet doet. In het veld is de band breed en werkt bij lage druk, op de weg is de band smal en heeft hij veel rubber dat contact maakt met de wegdek. Helemaal compromisloos is de band zeker niet, want de chauffeur moet een bandendrukwisselsysteem op de trekker hebben om de band echt te kunnen benutten.

     

  • Trelleborg wint de tweede gouden prijs voor het zogenoemde VIP-systeem. Het is een volledig geautomatiseerd bandendrukwisselsysteem, waarbij compressor, drukvat, sensoren en ventielen zich in de velg bevinden. Trelleborg ontwikkelde het samen met Fendt en in eerste instantie voor maaidorsers. Aan de hand van de gewichtsbelasting pompt de band zich op (naarmate de graantank voller gaat). En naarmate het gewicht afneemt, laat de band zichzelf leeglopen. VIP staat dan ook voor Variable Inflation Pressure, oftewel variabele bandenspanning. Elk wiel werkt onafhankelijk van de ander. Dus op hellingen kan het zijn dat de ene band een hogere spanning heeft dan de andere.

    Trelleborg wint de tweede gouden prijs voor het zogenoemde VIP-systeem. Het is een volledig geautomatiseerd bandendrukwisselsysteem, waarbij compressor, drukvat, sensoren en ventielen zich in de velg bevinden. Trelleborg ontwikkelde het samen met Fendt en in eerste instantie voor maaidorsers. Aan de hand van de gewichtsbelasting pompt de band zich op (naarmate de graantank voller gaat). En naarmate het gewicht afneemt, laat de band zichzelf leeglopen. VIP staat dan ook voor Variable Inflation Pressure, oftewel variabele bandenspanning. Elk wiel werkt onafhankelijk van de ander. Dus op hellingen kan het zijn dat de ene band een hogere spanning heeft dan de andere.

  • Volgend op de trend naar elektrische aandrijvingen op landbouwmachines, ontving de Franse fabrikant Rousseau een zilveren plak voor de E-Kaster elektrische klepelmaaier aan een arm. De stroom is afkomstig van een intern aggregaat dat door de trekkeraftakas wordt aangedreven. Vanwege de hitte die daarbij vrijkomt, heeft de machine een eigen koelsysteem aan boord. De bewegingen van de giek gaan nog wel hydraulisch. Dankzij de elektrische aandrijving belooft de fabrikant een traploos toerenbereik van 0 tot 4.000 en een forse brandstofbesparing.

    Volgend op de trend naar elektrische aandrijvingen op landbouwmachines, ontving de Franse fabrikant Rousseau een zilveren plak voor de E-Kaster elektrische klepelmaaier aan een arm. De stroom is afkomstig van een intern aggregaat dat door de trekkeraftakas wordt aangedreven. Vanwege de hitte die daarbij vrijkomt, heeft de machine een eigen koelsysteem aan boord. De bewegingen van de giek gaan nog wel hydraulisch. Dankzij de elektrische aandrijving belooft de fabrikant een traploos toerenbereik van 0 tot 4.000 en een forse brandstofbesparing.

  • Wat valt er te automatiseren aan het doorsmeren van een machine, is de eerste gedachte als je de John Deere's Smart AutoLube-systeem ziet, goed voor een zilveren prijs. Grofweg werkt het zo: aan boord van de trekker zit een centraal smeersysteem waaraan de gebruiker vier smeerleidingen/smeersecties kan aansluiten, zoals een voorlader, vooras, hefinrichting en een werktuig als een balenpers. De chauffeur kan per sectie kiezen voor een handmatige, automatische of specifieke wijze van doorsmeren. Het doorsmeren gaat simpelweg doordat de vetpomp per sectie een puls geeft en zo vet inspuit. In de automatische modus anticipeert het systeem op basis van data op de trekker-Canbus en smeert het systeem alleen naar behoefte. Dus als een voorlader of rondebalenpers niet wordt gebuikt, smeert het systeem niet. Wordt een werktuig wel gebruikt, dan smeert het systeem precies naar behoefte. Voordelen: voorkomen van onnodig vetgebruik en onnodige reparaties.

    Wat valt er te automatiseren aan het doorsmeren van een machine, is de eerste gedachte als je de John Deere's Smart AutoLube-systeem ziet, goed voor een zilveren prijs. Grofweg werkt het zo: aan boord van de trekker zit een centraal smeersysteem waaraan de gebruiker vier smeerleidingen/smeersecties kan aansluiten, zoals een voorlader, vooras, hefinrichting en een werktuig als een balenpers. De chauffeur kan per sectie kiezen voor een handmatige, automatische of specifieke wijze van doorsmeren. Het doorsmeren gaat simpelweg doordat de vetpomp per sectie een puls geeft en zo vet inspuit. In de automatische modus anticipeert het systeem op basis van data op de trekker-Canbus en smeert het systeem alleen naar behoefte. Dus als een voorlader of rondebalenpers niet wordt gebuikt, smeert het systeem niet. Wordt een werktuig wel gebruikt, dan smeert het systeem precies naar behoefte. Voordelen: voorkomen van onnodig vetgebruik en onnodige reparaties.

  • Onder de naam Dynamic Top Link Control introduceert trekkerfabrikant Massey Ferguson (MF) een automatisch systeem, waarbij de topstang het werktuig corrigeert ten opzichte van het horizontale vlak. Simpelweg: als de trekker door een hobbel of geul rijdt, zorgt de topstang ervoor dat de kunstmeststrooier, spuit, rotorkopeg of zaaimachine in het horizontale vlak blijft. Voordeel: preciezer werk bij strooien en spuiten en niet onnodig (on)diep werken bij eggen, ploegen of zaaien. MF overweegt om het systeem zo op te zetten dat het ook achteraf op te bouwen is op bestaande series.

    Onder de naam Dynamic Top Link Control introduceert trekkerfabrikant Massey Ferguson (MF) een automatisch systeem, waarbij de topstang het werktuig corrigeert ten opzichte van het horizontale vlak. Simpelweg: als de trekker door een hobbel of geul rijdt, zorgt de topstang ervoor dat de kunstmeststrooier, spuit, rotorkopeg of zaaimachine in het horizontale vlak blijft. Voordeel: preciezer werk bij strooien en spuiten en niet onnodig (on)diep werken bij eggen, ploegen of zaaien. MF overweegt om het systeem zo op te zetten dat het ook achteraf op te bouwen is op bestaande series.

  • Soms kan een vernieuwing in een klein onderdeel zitten, zoals in deze hydraulische remcilinder van de firma Agriest. De remcilinder heet AGRI-POWER en biedt de voordelen van een luchtremsysteem. Concreet: de aanhanger kan ook op een parkeerstand worden gezet, zowel als deze aan- of afgekoppeld is. Dan kan allemaal dankzij een dubbele oliekamer in de remcilinder.

    Soms kan een vernieuwing in een klein onderdeel zitten, zoals in deze hydraulische remcilinder van de firma Agriest. De remcilinder heet AGRI-POWER en biedt de voordelen van een luchtremsysteem. Concreet: de aanhanger kan ook op een parkeerstand worden gezet, zowel als deze aan- of afgekoppeld is. Dan kan allemaal dankzij een dubbele oliekamer in de remcilinder.

  • John Deere noemt deze trekker SESAM. Het is de eerste <a href="http://www.trekkermagazine.nl/Home/Achtergrond/2016/11/Elektrische-trekker-stap-dichterbij-2925546W/">100% elektrische trekker. </a>Op de plaats waar normaal de dieselmotor, emissietechniek en brandstoftank zit, zitten nu vele accu's met eronder twee zware elektromotoren.

    John Deere noemt deze trekker SESAM. Het is de eerste 100% elektrische trekker. Op de plaats waar normaal de dieselmotor, emissietechniek en brandstoftank zit, zitten nu vele accu's met eronder twee zware elektromotoren.

  • De Kverneland 2500-i-ploeg krijgt een eervolle vermelding vanwege de ideale transportstelling. Ondanks dat het een gedragen ploeg is, gedraagt deze zich als een halfgedragen ploeg. Tijdens transport volgt de ploeg dus min of meer als een aanhanger. Detail: de ploeg moet daardoor ook –volgens de Franse wegenverkeerswet - geregistreerd worden als een aanhanger. Dus krijgt de ploeg een kenteken. Kverneland introduceerde <a href="http://www.trekkermagazine.nl/Home/Actueel/2015/11/i-Plough-geeft-gemak-2716067W/">deze ploeg</a> vorig jaar.

    De Kverneland 2500-i-ploeg krijgt een eervolle vermelding vanwege de ideale transportstelling. Ondanks dat het een gedragen ploeg is, gedraagt deze zich als een halfgedragen ploeg. Tijdens transport volgt de ploeg dus min of meer als een aanhanger. Detail: de ploeg moet daardoor ook –volgens de Franse wegenverkeerswet - geregistreerd worden als een aanhanger. Dus krijgt de ploeg een kenteken. Kverneland introduceerde deze ploeg vorig jaar.

  • Horsch toonde een bijzondere vernieuwing op de getrokken spuiten: de Leeb LT Autoselect. Het systeem omvat een drievoudige automatiek. Ten eerste zorgt het ervoor dat de spuitboom altijd op de optimale hoogte boven het gewas hangt. Ten tweede kiest de spuitboom zelf, op basis van de gewenste gift en rijsnelheid, welke spuitdoppen worden gebruikt. Ten derde kiest de automatiek zelf het aantal doppen dat actief is. Zo kan het de doppen om de 50 of om de 25 centimeter activeren. En wanneer het switcht van 25 naar 50 (of andersom) wordt ook weer automatisch de boomhoogte aangepast, zodat het spuitmiddel optimaal op en in het gewas komt.

    Horsch toonde een bijzondere vernieuwing op de getrokken spuiten: de Leeb LT Autoselect. Het systeem omvat een drievoudige automatiek. Ten eerste zorgt het ervoor dat de spuitboom altijd op de optimale hoogte boven het gewas hangt. Ten tweede kiest de spuitboom zelf, op basis van de gewenste gift en rijsnelheid, welke spuitdoppen worden gebruikt. Ten derde kiest de automatiek zelf het aantal doppen dat actief is. Zo kan het de doppen om de 50 of om de 25 centimeter activeren. En wanneer het switcht van 25 naar 50 (of andersom) wordt ook weer automatisch de boomhoogte aangepast, zodat het spuitmiddel optimaal op en in het gewas komt.

  • Amazone noemt zijn innovatie Heighselect. Het is exact dezelfde innovatie die Horsch heeft met zijn Leeb LT Autoselect (zie vorige foto). Ook Amazone kan, in combinatie met zijn Amaselect automatische doppenkeuze, het soort dop en de actieve doppenafstand variëren op 25 of 50 centimeter. De software bepaalt aan de hand daarvan wat de meest optimale afstand moet zijn tussen gewas en spuitboom.

    Amazone noemt zijn innovatie Heighselect. Het is exact dezelfde innovatie die Horsch heeft met zijn Leeb LT Autoselect (zie vorige foto). Ook Amazone kan, in combinatie met zijn Amaselect automatische doppenkeuze, het soort dop en de actieve doppenafstand variëren op 25 of 50 centimeter. De software bepaalt aan de hand daarvan wat de meest optimale afstand moet zijn tussen gewas en spuitboom.

  • In de spuiten-innovaties krijgt John Deere een eervolle vermelding voor zijn 'ExactApply': een 6-dops houder in 1/30 kan in een seconde wisselen van spuitdop. Dit gebeurt volautomatisch. Naar gelang de rijsnelheid varieert het of de gift plaatsspecifiek moet worden aangepast. Dankzij deze automatiek kan de chauffeur zich focussen op de rit, de rest gaat vanzelf. Om een idee te geven: de gift is gelijk te houden terwijl de rijsnelheid wisselt van 10 tot 30 kilometer per uur. Of je kunt bij een constante snelheid de gift bijna traploos variëren van 100 tot 300 liter per hectare. Ook driftreductie is onderdeel van de automatiek, waarbij de chauffeur de druk aanpast naar gelang gift en gewenste dop.

    In de spuiten-innovaties krijgt John Deere een eervolle vermelding voor zijn 'ExactApply': een 6-dops houder in 1/30 kan in een seconde wisselen van spuitdop. Dit gebeurt volautomatisch. Naar gelang de rijsnelheid varieert het of de gift plaatsspecifiek moet worden aangepast. Dankzij deze automatiek kan de chauffeur zich focussen op de rit, de rest gaat vanzelf. Om een idee te geven: de gift is gelijk te houden terwijl de rijsnelheid wisselt van 10 tot 30 kilometer per uur. Of je kunt bij een constante snelheid de gift bijna traploos variëren van 100 tot 300 liter per hectare. Ook driftreductie is onderdeel van de automatiek, waarbij de chauffeur de druk aanpast naar gelang gift en gewenste dop.

  • U kent het wel: u activeert de stuurautomaat en de kans is groot dat de stuurwielen van de trekker een abrupte, forse stuurbeweging maken. Om dat te voorkomen, ontwikkelde Claas het 'Turn-IN'-systeem voor trekkers met een stuurautomaat. Het display geeft daarbij aan wat de meest optimale lijn is om naar een plaats of werkgang toe te sturen. De chauffeur kan hier dan eerder op anticiperen.

    U kent het wel: u activeert de stuurautomaat en de kans is groot dat de stuurwielen van de trekker een abrupte, forse stuurbeweging maken. Om dat te voorkomen, ontwikkelde Claas het 'Turn-IN'-systeem voor trekkers met een stuurautomaat. Het display geeft daarbij aan wat de meest optimale lijn is om naar een plaats of werkgang toe te sturen. De chauffeur kan hier dan eerder op anticiperen.

  • New Holland kreeg een eervolle vermelding voor een slim koelsysteem voor trekkers. Het zogenoemde High Efficiency Heat Rejection System (HEHRS) koelt niet meer op de wijze door alle koelers (meestal 5) voor elkaar te plaatsen, maar door de kleinere koelers voor olie, transmissie, lucht en airco in één radiateur samen te brengen. Vervolgens wordt afhankelijk van de koelbehoefte elk systeem via slim samenspel van een aparte koelvloeistof, warmtewisselaars en regelkleppen apart gekoeld. Dit systeem heeft het praktische voordeel dat je sneller en effectiever kunt reinigen en voorkomt dat olie of airco onnodig hard gekoeld wordt. New Holland belooft een brandstofreductie van 4% en gaat het systeem pas over 3 jaar toepassen, waarschijnlijk als eerste bij de T7-trekkerserie.

    New Holland kreeg een eervolle vermelding voor een slim koelsysteem voor trekkers. Het zogenoemde High Efficiency Heat Rejection System (HEHRS) koelt niet meer op de wijze door alle koelers (meestal 5) voor elkaar te plaatsen, maar door de kleinere koelers voor olie, transmissie, lucht en airco in één radiateur samen te brengen. Vervolgens wordt afhankelijk van de koelbehoefte elk systeem via slim samenspel van een aparte koelvloeistof, warmtewisselaars en regelkleppen apart gekoeld. Dit systeem heeft het praktische voordeel dat je sneller en effectiever kunt reinigen en voorkomt dat olie of airco onnodig hard gekoeld wordt. New Holland belooft een brandstofreductie van 4% en gaat het systeem pas over 3 jaar toepassen, waarschijnlijk als eerste bij de T7-trekkerserie.

  • Kvernelands High Speed Pack zorgt dat je heel snel een baal kunt wikkelen, zonder dat deze eraf valt. Dat laatste is een nadeel van tafelwikkelaars. Als het systeem te snel draait, wipt de baal van de tafel. De kern is een sensor die de trillingen meet onder de tafel. Als de sensor een onbalans vaststelt, gaat de wikkelsnelheid omlaag. Het systeem werkt ook op hellingen, de plaats waar de meeste baal-afwipgevallen plaatsvinden. Daarnaast heeft de wikkelaar een dubbele folierolhouder, die twee lagen tegelijk aanbrengt.

    Kvernelands High Speed Pack zorgt dat je heel snel een baal kunt wikkelen, zonder dat deze eraf valt. Dat laatste is een nadeel van tafelwikkelaars. Als het systeem te snel draait, wipt de baal van de tafel. De kern is een sensor die de trillingen meet onder de tafel. Als de sensor een onbalans vaststelt, gaat de wikkelsnelheid omlaag. Het systeem werkt ook op hellingen, de plaats waar de meeste baal-afwipgevallen plaatsvinden. Daarnaast heeft de wikkelaar een dubbele folierolhouder, die twee lagen tegelijk aanbrengt.

Of registreer je om te kunnen reageren.