Home

Nieuws 807 bekeken

Kleine nieuwtjes op Agromek

John Deere stal de show met de nieuwe 6R-serie. Verder zijn op de Agromek in Denemarken vooral kleine nieuwtjes te vinden. De beurs vond plaats op 29 november tot 2 december in het Deense Herning.
John Deere maakte een groot spektakel van de onthulling van de nieuwe 6R-serie. In Herning toonde het een livestream van de persconferentie in Duitsland, en op hetzelfde moment is de trekker onthuld. Het grote nieuws is nieuwe multifunctionele rijhendel. Lees daar meer over in het artikel van gisteren, Nieuwe Deere 6R tikt 300 pk aan.
John Deere maakte een groot spektakel van de onthulling van de nieuwe 6R-serie. In Herning toonde het een livestream van de persconferentie in Duitsland, en op hetzelfde moment is de trekker onthuld. Het grote nieuws is nieuwe multifunctionele rijhendel. Lees daar meer over in het artikel van gisteren, Nieuwe Deere 6R tikt 300 pk aan. Bob Karsten

In Herning vindt iedere twee jaar de Agromek plaats. Dat is de grootste landbouwbeurs van Noord-Europa, stelt de organisatie. Het zijn vooral Scandinavische fabrikanten die met nieuwtjes op de beurs komen. De grotere, Europees georiënteerde fabrikanten hebben veelal geen noviteiten meer: zij verschoten hun kruit al op EuroTier (november) of Eima (ook november). Óf ze wachten op de Franse Sima in februari.


  • Claydon toont op de Agromek de Hybrid T4-zaaimachine. Het is een 4 meter brede variant van de 6 en 8 meter brede zaaimachines. Kenmerkend is de kleine woelpoot voor het zaaikouter. Claydon heeft met deze Hybrid vooral de Engelse markt voor ogen. De machine kost zo’n €60.000. Reken op een vermogensbehoefte van zo’n 220 pk.

    Claydon toont op de Agromek de Hybrid T4-zaaimachine. Het is een 4 meter brede variant van de 6 en 8 meter brede zaaimachines. Kenmerkend is de kleine woelpoot voor het zaaikouter. Claydon heeft met deze Hybrid vooral de Engelse markt voor ogen. De machine kost zo’n €60.000. Reken op een vermogensbehoefte van zo’n 220 pk.

    Foto: Bob Karsten
  • De Väderstad SeedEye telt tot wel 230 zaden per seconde in de buizen. Zo doseert de machine op ‘aantal zaaizaden per hectare’, in plaats van ‘grammen zaaizaad per hectare’. En dat is natuurlijk nauwkeuriger. Het systeem zit nog in de testfase. Het komt in de loop der tijd beschikbaar voor alle Väderstad-zaaimachines met E-Service. Väderstad won met dit systeem een Agromek-award.

    De Väderstad SeedEye telt tot wel 230 zaden per seconde in de buizen. Zo doseert de machine op ‘aantal zaaizaden per hectare’, in plaats van ‘grammen zaaizaad per hectare’. En dat is natuurlijk nauwkeuriger. Het systeem zit nog in de testfase. Het komt in de loop der tijd beschikbaar voor alle Väderstad-zaaimachines met E-Service. Väderstad won met dit systeem een Agromek-award.

    Foto: Bob Karsten
  • Nieuw bij Vaderstad: de Double Steel Roller. Kenmerkend aan deze packerrollen is dat de druk erop te verstellen is. De cultivator kan op de wielen lopen, of volledig op de rollen. De smalle rand op de rol snijdt door de laag, en de brede drukt vervolgens. De diameter is 600 mm.

    Nieuw bij Vaderstad: de Double Steel Roller. Kenmerkend aan deze packerrollen is dat de druk erop te verstellen is. De cultivator kan op de wielen lopen, of volledig op de rollen. De smalle rand op de rol snijdt door de laag, en de brede drukt vervolgens. De diameter is 600 mm.

    Foto: Bob Karsten
  • Deze nieuwe zaaimachine van Unia combineert een schijveneg en een zaaimachine. De Fenix 3000/6 heeft een werkbreedte van 6 meter; een 4 meter brede was er al. De zaaimachine is gebouwd met componenten van Müller. De zaaischijven van 300 mm diameter staan in een V-vorm. De catalogusprijs is €70.000. De schijveneg is niet te vervangen door een rotorkopeg. Een variant met twee tanks (voor kunstmest) verwacht Unia in het voorjaar van 2017. De schijven van de schijveneg zijn onderhoudsvrij, de zaaizaadtank heeft een inhoud van 3.000 liter.

    Deze nieuwe zaaimachine van Unia combineert een schijveneg en een zaaimachine. De Fenix 3000/6 heeft een werkbreedte van 6 meter; een 4 meter brede was er al. De zaaimachine is gebouwd met componenten van Müller. De zaaischijven van 300 mm diameter staan in een V-vorm. De catalogusprijs is €70.000. De schijveneg is niet te vervangen door een rotorkopeg. Een variant met twee tanks (voor kunstmest) verwacht Unia in het voorjaar van 2017. De schijven van de schijveneg zijn onderhoudsvrij, de zaaizaadtank heeft een inhoud van 3.000 liter.

    Foto: Bob Karsten
  • Waarom valt deze machine op? De bak is gps-gestuurd. De schepbak is bedoeld om zand of fijn grind mee te strooien tegen winterse gladheid; denk aan korrels tot zo’n 3 mm. Je schept de bak vol door deze voorover te kantelen. Een vijzel onderin draait de korrels naar de roterende strooischijf. Daar zit het nieuws: de bak strooit met de roterende schijf minimaal 2 meter en maximaal 10 meter breed. De gps-ontvanger is erop gebouwd voor de dosering. De strooier bepaalt zijn afgifte ten opzichte van de rijsnelheid. De machine kost €10.000. Het Deense Fransgård heeft nog geen importeur in Nederland, is wel op zoek.

    Waarom valt deze machine op? De bak is gps-gestuurd. De schepbak is bedoeld om zand of fijn grind mee te strooien tegen winterse gladheid; denk aan korrels tot zo’n 3 mm. Je schept de bak vol door deze voorover te kantelen. Een vijzel onderin draait de korrels naar de roterende strooischijf. Daar zit het nieuws: de bak strooit met de roterende schijf minimaal 2 meter en maximaal 10 meter breed. De gps-ontvanger is erop gebouwd voor de dosering. De strooier bepaalt zijn afgifte ten opzichte van de rijsnelheid. De machine kost €10.000. Het Deense Fransgård heeft nog geen importeur in Nederland, is wel op zoek.

    Foto: Bob Karsten
  • Hardi toont een nieuwe Mega VPZ-gedragen spuit. Wat hebben de constructeurs gedaan: ze namen componenten van de getrokken spuiten en plaatsten die op de gedragen variant. De tankinhoud is 2.200 liter (voorheen 1.800 liter) en de boom is 28 meter breed. De spuit is zo gebouwd dat het gewicht dicht op de trekker zit, mede doordat hij voorover helt. Kosten: zo’n €60.000.

    Hardi toont een nieuwe Mega VPZ-gedragen spuit. Wat hebben de constructeurs gedaan: ze namen componenten van de getrokken spuiten en plaatsten die op de gedragen variant. De tankinhoud is 2.200 liter (voorheen 1.800 liter) en de boom is 28 meter breed. De spuit is zo gebouwd dat het gewicht dicht op de trekker zit, mede doordat hij voorover helt. Kosten: zo’n €60.000.

    Foto: Bob Karsten
  • Ook toont Hardi de Delta Force. Dit bouwt de fabrikant tussen spuitboom en machine. Delta Force helpt met het balanceren van de spuitboom. Noem het proactief: op het moment dat de spuitboom voelt dat er krachten op komen, compenseert de hydraulische cilinder deze. De boom reageert op drie variabelen, namelijk voor- en achterwaartse bewegingen, en beweging in de hoogte voor een individuele boom of voor beide zijden. De optie kost €12.000. Behalve dat dit volgens Hardi nauwkeuriger is, kun je ook werken als de stroom uitvalt. Want, zo stelt Hardi, bij veel spuiten is de balans van de boom volledig weg zonder stroom en moet je stoppen. Dit gesloten systeem kan ook werken zonder elektronische input. Maar dan als noodoplossing, om eerst de klus te klaren.

    Ook toont Hardi de Delta Force. Dit bouwt de fabrikant tussen spuitboom en machine. Delta Force helpt met het balanceren van de spuitboom. Noem het proactief: op het moment dat de spuitboom voelt dat er krachten op komen, compenseert de hydraulische cilinder deze. De boom reageert op drie variabelen, namelijk voor- en achterwaartse bewegingen, en beweging in de hoogte voor een individuele boom of voor beide zijden. De optie kost €12.000. Behalve dat dit volgens Hardi nauwkeuriger is, kun je ook werken als de stroom uitvalt. Want, zo stelt Hardi, bij veel spuiten is de balans van de boom volledig weg zonder stroom en moet je stoppen. Dit gesloten systeem kan ook werken zonder elektronische input. Maar dan als noodoplossing, om eerst de klus te klaren.

    Foto: Bob Karsten
  • Bandenmerk Taurus komt met nieuwe maten. Het breidt hiermee de Point HP-serie uit naar boven, voor trekkers van zo’n 250 tot 350 pk. Het gaat vier typen, twee voorbanden en twee achterbanden. De maten zijn 600/65 R28, 600/70 R30, 650/85 R38 en 710/70 R38. Dat zijn dus 2,05 meter hoge achterbanden. Taurus verwacht het assortiment verder uit te breiden. Het is een merknaam van Michelin. Prijzen zijn nog niet bekend, maar ga uit van zo’n 65 procent van wat een vergelijkbare Michelin zou kosten.

    Bandenmerk Taurus komt met nieuwe maten. Het breidt hiermee de Point HP-serie uit naar boven, voor trekkers van zo’n 250 tot 350 pk. Het gaat vier typen, twee voorbanden en twee achterbanden. De maten zijn 600/65 R28, 600/70 R30, 650/85 R38 en 710/70 R38. Dat zijn dus 2,05 meter hoge achterbanden. Taurus verwacht het assortiment verder uit te breiden. Het is een merknaam van Michelin. Prijzen zijn nog niet bekend, maar ga uit van zo’n 65 procent van wat een vergelijkbare Michelin zou kosten.

    Foto: Bob Karsten
  • Op de Amazone-stand staat het eerste resultaat van de overname van de ploegendivisie van Vogel en Noot, namelijk een ploeg met Amazone-typenaam en -kleurstelling. Deze Cayros is verkrijgbaar met twee tot maximaal zes scharen. De vijfschaarploeg staat in de catalogus voor €35.673. Opmerkelijk: op dezelfde beurs staan ook nog Vogel en Noot-machines. Deze staan op de stand van de voormalige Deense importeur en behoren tot de restvoorraad.

    Op de Amazone-stand staat het eerste resultaat van de overname van de ploegendivisie van Vogel en Noot, namelijk een ploeg met Amazone-typenaam en -kleurstelling. Deze Cayros is verkrijgbaar met twee tot maximaal zes scharen. De vijfschaarploeg staat in de catalogus voor €35.673. Opmerkelijk: op dezelfde beurs staan ook nog Vogel en Noot-machines. Deze staan op de stand van de voormalige Deense importeur en behoren tot de restvoorraad.

    Foto: Bob Karsten
  • Agro Intelligence laat veel innovaties zien op de Agromek. Een hiervan is de Robotti. Deze autonome werktuigdrager vindt zijn weg via gps. Een driecilinder motor die dertig pk levert drijft het voertuig aan. Ieder wiel is gestuurd en aangedreven door een eigen hydromotor. De werktuigdrager heeft een driepuntsbok en zal in de toekomst met meer dan alleen een schoffel worden uitgerust. De machine kost €73.300 en komt begin komend jaar op de markt. De Robotti tilt 750 kg en weegt zelf 600 kg.

    Agro Intelligence laat veel innovaties zien op de Agromek. Een hiervan is de Robotti. Deze autonome werktuigdrager vindt zijn weg via gps. Een driecilinder motor die dertig pk levert drijft het voertuig aan. Ieder wiel is gestuurd en aangedreven door een eigen hydromotor. De werktuigdrager heeft een driepuntsbok en zal in de toekomst met meer dan alleen een schoffel worden uitgerust. De machine kost €73.300 en komt begin komend jaar op de markt. De Robotti tilt 750 kg en weegt zelf 600 kg.

    Foto: Bob Karsten
  • IntelliPaths is ook een innovatie vanuit Agro Intelligence. Het Deense bedrijf bedacht een algoritme dat de optimale werkwijze voor je bepaalt. Een Deense loonwerker testte het systeem en kwam tot een tijdsbesparing van gemiddeld 8,5 procent. De app is voor iedereen te downloaden, maar de licentie kost €67 per jaar. Het systeem laat zien waar je het meest hebt gereden en waar dus de meeste bodemverdichting optreedt.

    IntelliPaths is ook een innovatie vanuit Agro Intelligence. Het Deense bedrijf bedacht een algoritme dat de optimale werkwijze voor je bepaalt. Een Deense loonwerker testte het systeem en kwam tot een tijdsbesparing van gemiddeld 8,5 procent. De app is voor iedereen te downloaden, maar de licentie kost €67 per jaar. Het systeem laat zien waar je het meest hebt gereden en waar dus de meeste bodemverdichting optreedt.

    Foto: Bob Karsten
  • Unidephts is een variabele diepteregeling aan de hand van twee sensoren. Eén sensor meet de hoogte van de machine tot de grond en een andere sensor meet de weerstand die op de elementen staat. Een algoritme bepaald op basis hiervan de verstelling van de veerspanning op de elementen. Op een twaalf meter brede schoffelmachine kost deze optie €12.000.

    Unidephts is een variabele diepteregeling aan de hand van twee sensoren. Eén sensor meet de hoogte van de machine tot de grond en een andere sensor meet de weerstand die op de elementen staat. Een algoritme bepaald op basis hiervan de verstelling van de veerspanning op de elementen. Op een twaalf meter brede schoffelmachine kost deze optie €12.000.

    Foto: Bob Karsten
  • Agro Intelligence komt nog met een vierde innovatie: WeedMaps. Het bedrijf schreef een algoritme waarmee het met behulp van een sensor gewasrijen van onkruid onderscheidt. Dit levert een kaartje op. Dat lijkt op een opbrengstkaart, maar laat zien waar veel onkruid staat. In de toekomst wil Agro Intelligence deze sensor voor op een spuit plaatsen en plaatsspecifiek spuiten.

    Agro Intelligence komt nog met een vierde innovatie: WeedMaps. Het bedrijf schreef een algoritme waarmee het met behulp van een sensor gewasrijen van onkruid onderscheidt. Dit levert een kaartje op. Dat lijkt op een opbrengstkaart, maar laat zien waar veel onkruid staat. In de toekomst wil Agro Intelligence deze sensor voor op een spuit plaatsen en plaatsspecifiek spuiten.

    Foto: Bob Karsten
  • Op de stand van Harsø Maskiner staat een 9,6 meter brede bouwlandbemester. Het gevaarte klapt tóch op binnen 3,3 meter transportbreedte. Hiervoor bouwde de Deense fabrikant een vernuftig systeem: de uiterste zijden schuiven eerst in, en vervolgens ‘rollen’ de einden over het frame. De machine weegt 3,3 ton en kost zo’n €40.000.

    Op de stand van Harsø Maskiner staat een 9,6 meter brede bouwlandbemester. Het gevaarte klapt tóch op binnen 3,3 meter transportbreedte. Hiervoor bouwde de Deense fabrikant een vernuftig systeem: de uiterste zijden schuiven eerst in, en vervolgens ‘rollen’ de einden over het frame. De machine weegt 3,3 ton en kost zo’n €40.000.

    Foto: Bob Karsten
  • Het invouwmechanisme in beeld.

    Het invouwmechanisme in beeld.

    Foto: Bob Karsten
  • Nog meer groot mestmaterieel. Samson toont een 36 meter brede sleepslangbemester. Deze klapt voor transport in naast de tank en blijft dan binnen 3,30 meter transportbreedte. De meest aangeklede variant weegt 6 ton en kost €100.000. Het moeilijkst bij de ontwikkeling was om de mestverdeling gelijk houden over 36 meter. Hiervoor is de mestaanvoer in vier delen gesplitst. De bemester heeft dus vier verdeelmolens.

    Nog meer groot mestmaterieel. Samson toont een 36 meter brede sleepslangbemester. Deze klapt voor transport in naast de tank en blijft dan binnen 3,30 meter transportbreedte. De meest aangeklede variant weegt 6 ton en kost €100.000. Het moeilijkst bij de ontwikkeling was om de mestverdeling gelijk houden over 36 meter. Hiervoor is de mestaanvoer in vier delen gesplitst. De bemester heeft dus vier verdeelmolens.

    Foto: Bob Karsten
  • Richard Western staat op de Agromek met een BaleLock-balenwagen die de balen van boven vastklemt. Hij is alleen te gebruiken voor vierkante balen en – gezien de pennen – alleen voor niet-ingepakte balen. Het voordeel is dat je niet met spanbanden hoeft te gooien. Het rek zakt hydraulisch naar beneden en drukt met 6 ton per cilinder (twee cilinders in totaal) op de balen. Het systeem is CE-goedgekeurd en ook op oudere wagens te bouwen. Het kost inclusief hydrauliek en gebouwd op een nieuwe wagen €4.800.

    Richard Western staat op de Agromek met een BaleLock-balenwagen die de balen van boven vastklemt. Hij is alleen te gebruiken voor vierkante balen en – gezien de pennen – alleen voor niet-ingepakte balen. Het voordeel is dat je niet met spanbanden hoeft te gooien. Het rek zakt hydraulisch naar beneden en drukt met 6 ton per cilinder (twee cilinders in totaal) op de balen. Het systeem is CE-goedgekeurd en ook op oudere wagens te bouwen. Het kost inclusief hydrauliek en gebouwd op een nieuwe wagen €4.800.

    Foto: Bob Karsten
  • Onderdelenleverancier Olssons I Ellös staat met een bijzondere trekker op de beurs Lees er meer over op onze site via de zoekfunctie, trefwoord: Volvo BM.

    Onderdelenleverancier Olssons I Ellös staat met een bijzondere trekker op de beurs Lees er meer over op onze site via de zoekfunctie, trefwoord: Volvo BM.

    Foto: Bob Karsten
  • Multiva bouwde een eerste afschuifwagen. De Multiva PushSystem 400 heeft standaard een inhoud van 40 kuub, maar dat is tot 50 kuub te vergroten met opzetschotten. De Finse fabrikant bouwde al silage-kiepwagens tot 40 kuub, maar wilde groter. En 50 kuub kiepen zou te risicovol zijn in verband het hoge zwaarte punt. De PushSystem heeft een laadvermogen van 24 ton, is hydraulisch geveerd, standaard op de achterste as gestuurd, en de maximale bandenmaat is 710/50 R26.5. De bak is niet 100 procent waterdicht, maar volgens Mutliva is het mogelijk om er graan mee te vervoeren. Kenmerkend: de assen, bak en dissel zijn aan een chassis gemonteerd, en dus vangt het chassis de krachten op. Ook is de bak gelast in plaats van met bouten vastgezet, zoals bij sommige concurrenten. De wagen weegt leeg ongeveer 10 ton. De standaard uitvoering heeft een catalogusprijs van €68.000.

    Multiva bouwde een eerste afschuifwagen. De Multiva PushSystem 400 heeft standaard een inhoud van 40 kuub, maar dat is tot 50 kuub te vergroten met opzetschotten. De Finse fabrikant bouwde al silage-kiepwagens tot 40 kuub, maar wilde groter. En 50 kuub kiepen zou te risicovol zijn in verband het hoge zwaarte punt. De PushSystem heeft een laadvermogen van 24 ton, is hydraulisch geveerd, standaard op de achterste as gestuurd, en de maximale bandenmaat is 710/50 R26.5. De bak is niet 100 procent waterdicht, maar volgens Mutliva is het mogelijk om er graan mee te vervoeren. Kenmerkend: de assen, bak en dissel zijn aan een chassis gemonteerd, en dus vangt het chassis de krachten op. Ook is de bak gelast in plaats van met bouten vastgezet, zoals bij sommige concurrenten. De wagen weegt leeg ongeveer 10 ton. De standaard uitvoering heeft een catalogusprijs van €68.000.

    Foto: Bob Karsten
  • John Deere toont een R 4050i-zelfrijdende veldspuit. Deze is voorzien van een spuitboom opgebouwd uit carbon. Deze 36 meter brede boom is 800 kilo lichter dan de normale. En daardoor is het – vanwege de aslast - mogelijk om een 1.000 liter grotere tank op de zelfrijder te plaatsen. Deze is nu 5.000 liter in plaats van 4.000. John Deere heeft een exclusieve samenwerking met King Agro. Dit bedrijf uit Argentinië focust op zeilbootmasten van hetzelfde materiaal.

    John Deere toont een R 4050i-zelfrijdende veldspuit. Deze is voorzien van een spuitboom opgebouwd uit carbon. Deze 36 meter brede boom is 800 kilo lichter dan de normale. En daardoor is het – vanwege de aslast - mogelijk om een 1.000 liter grotere tank op de zelfrijder te plaatsen. Deze is nu 5.000 liter in plaats van 4.000. John Deere heeft een exclusieve samenwerking met King Agro. Dit bedrijf uit Argentinië focust op zeilbootmasten van hetzelfde materiaal.

    Foto: Bob Karsten
  • Deze Massey Ferguson 595 wordt verloot. Ja, echt! Het is een publiciteitsstunt van een Deense onderwijsinstelling die nieuwe studenten zoekt voor de richting constructie en techniek. Meerdere sponsors brachten onderdelen in voor de Massey Ferguson. Studenten hebben hem als leerproject de volledig gerestaureerd. Op de Agromek wordt deze trekker verloot onder abonnees van het Deense vakblad Traktor Tech.

    Deze Massey Ferguson 595 wordt verloot. Ja, echt! Het is een publiciteitsstunt van een Deense onderwijsinstelling die nieuwe studenten zoekt voor de richting constructie en techniek. Meerdere sponsors brachten onderdelen in voor de Massey Ferguson. Studenten hebben hem als leerproject de volledig gerestaureerd. Op de Agromek wordt deze trekker verloot onder abonnees van het Deense vakblad Traktor Tech.

    Foto: Bob Karsten
  • Keenan en Storti gaan samenwerken. En dat zie je terug op de Agromek: een Keenan-groene Storti 18-kuubs voermengwagen met verticale vijzel staat op de Keenan-stand. De basis komt van Storti en Keenan bouwde er eigen technieken op, zoals een controlekast en verstelbare messen. Ook komt er een zelfrijdende voermengwagen aan, met horizontale vijzel. Die is waarschijnlijk op de Sima te vinden.

    Keenan en Storti gaan samenwerken. En dat zie je terug op de Agromek: een Keenan-groene Storti 18-kuubs voermengwagen met verticale vijzel staat op de Keenan-stand. De basis komt van Storti en Keenan bouwde er eigen technieken op, zoals een controlekast en verstelbare messen. Ook komt er een zelfrijdende voermengwagen aan, met horizontale vijzel. Die is waarschijnlijk op de Sima te vinden.

    Foto: Bob Karsten
  • Geoprospectors toont een Topsoil Mapper. Het doel hiervan is om bodemafhankelijke diepteregeling te creëren. De Topsoil Mapper scant tijdens het rijden op verdichting, vochtigheid en grondtype. Daarbij maakt hij een gevisualiseerde kaart van de parameters. Het systeem bouw je in de fronthef en zou brandstof, machines en onnodig geroer in de grond besparen. Geoprospectors scant 1,1 meter diep en maakt hiervoor gebruik van geofysische-technieken. Hoe dat precies werkt, wil de standhouder niet kwijt.

    Geoprospectors toont een Topsoil Mapper. Het doel hiervan is om bodemafhankelijke diepteregeling te creëren. De Topsoil Mapper scant tijdens het rijden op verdichting, vochtigheid en grondtype. Daarbij maakt hij een gevisualiseerde kaart van de parameters. Het systeem bouw je in de fronthef en zou brandstof, machines en onnodig geroer in de grond besparen. Geoprospectors scant 1,1 meter diep en maakt hiervoor gebruik van geofysische-technieken. Hoe dat precies werkt, wil de standhouder niet kwijt.

    Foto: Bob Karsten

Of registreer je om te kunnen reageren.