Home

Nieuws 760 bekeken

Multi-trekkertest Claas: weert zich kranig

Deze Claas Arion 650 is een Fase IIIB-trekker en mag nog maar even worden verkocht. Op tal van vlakken kan echter hij de concurrentie aan met de nieuwe generatie.

De Arion is met zijn Fase IIIB DPS-motor (zonder AdBlue) een buitenbeentje in onze groepstest met Fase IV-trekkers. Claas mag ze via de flexregeling van de EU nog tot eind 2016 verkopen. Behalve de uitlaatgasemissie van de DPS-motor (= John Deere) is het model wel vergelijkbaar met de rest op vermogen, afmetingen, uitrusting en prestaties. Klik hier voor de video over de Arion 650.

Foto

  • De Arion beschikt over een cabine met vijf stijlen en veel ruimte (151 x 162 cm). Die is keurig afgewerkt. De opstap naar de 1,4 m hoge vloer is prima en de stuurkolom klapt met behulp van een pedaal weg.

    De Arion beschikt over een cabine met vijf stijlen en veel ruimte (151 x 162 cm). Die is keurig afgewerkt. De opstap naar de 1,4 m hoge vloer is prima en de stuurkolom klapt met behulp van een pedaal weg.

  • Het zicht rondom is aardig, maar spatborden en zitpositie werken niet mee bij het achter- en zijwaarts kijken. De meeste bedieningselementen vinden we zoals het hoort terug op de armleuning, maar sommige toch wat verstrooid door de cabine.

    Het zicht rondom is aardig, maar spatborden en zitpositie werken niet mee bij het achter- en zijwaarts kijken. De meeste bedieningselementen vinden we zoals het hoort terug op de armleuning, maar sommige toch wat verstrooid door de cabine.

  • De Cmotion-multihendel is met duim en twee vingers te bedienen. Er zit veel op: drie snelheidsbereiken, cruisesnelheid, rijrichting, hef, drie ventielen, kopakkerautomaat, gps en vier vrij toe te wijzen knoppen.

    De Cmotion-multihendel is met duim en twee vingers te bedienen. Er zit veel op: drie snelheidsbereiken, cruisesnelheid, rijrichting, hef, drie ventielen, kopakkerautomaat, gps en vier vrij toe te wijzen knoppen.

  • Onder de bijrijdersstoel zit een grootkoelvak. Praktisch zijn de grote opbergvakken, de monitorbeugel en sterke climate control.

    Onder de bijrijdersstoel zit een grootkoelvak. Praktisch zijn de grote opbergvakken, de monitorbeugel en sterke climate control.

  • De Arion 650  komt uit een serie van vier modellen van 116 kW (158 pk) tot 135 kW (184 pk) en is de grootste in de serie. De Arion is te koop met een zestraps powershiftbak (Hexashift) of met de traploze Cmatic-bak.

    De Arion 650  komt uit een serie van vier modellen van 116 kW (158 pk) tot 135 kW (184 pk) en is de grootste in de serie. De Arion is te koop met een zestraps powershiftbak (Hexashift) of met de traploze Cmatic-bak.

  • DPS-motor van John Deere: zonder AdBlue, maar mét partikelfilter. De Arion levert aan de aftakas 123 kW (168 pk). In vergelijking met de Fase IV-concurrenten is de Arion met 239 g/kWh niet de zuinigste. Maar omdat hij geen AdBlue gebruikt, kost hij aan brandstof niet wezenlijk meer dan een Fase IV-trekker.

    DPS-motor van John Deere: zonder AdBlue, maar mét partikelfilter. De Arion levert aan de aftakas 123 kW (168 pk). In vergelijking met de Fase IV-concurrenten is de Arion met 239 g/kWh niet de zuinigste. Maar omdat hij geen AdBlue gebruikt, kost hij aan brandstof niet wezenlijk meer dan een Fase IV-trekker.

  • Prima hardware voor de front- en achterhef. Helaas heeft de fronthef geen eigen stuurblok; je moet dit achter omschakelen ten koste van een ventiel.

    Prima hardware voor de front- en achterhef. Helaas heeft de fronthef geen eigen stuurblok; je moet dit achter omschakelen ten koste van een ventiel.

  • 5,7 ton tillen over 76 cm is niet bijzonder. Maar met de vijfschaarploeg kon hij goed uit de voeten. De dansonderdrukking werkt op elke hoogte.

    5,7 ton tillen over 76 cm is niet bijzonder. Maar met de vijfschaarploeg kon hij goed uit de voeten. De dansonderdrukking werkt op elke hoogte.

  • De externe knoppen van de hef werken progressief en - irritant - na 8 cm moet je opnieuw drukken.

    De externe knoppen van de hef werken progressief en - irritant - na 8 cm moet je opnieuw drukken.

  • Met 11,75 meter is de draaicirkel kort. De onafhankelijk geveerde vooras is comfortabel, maar heeft veel smeernippels.

    Met 11,75 meter is de draaicirkel kort. De onafhankelijk geveerde vooras is comfortabel, maar heeft veel smeernippels.

  • De traploze EQ200-bak van Claas heeft twee rijbereiken, die tussen de 18 en 22 km/u schakelen. Bij het starten staat de bak in pedaalmodus. Zet de shuttle of multihendel naar voren en de Arion rolt. De mechanische cabinevering is standaard en het sturen en comfort is goed.

    De traploze EQ200-bak van Claas heeft twee rijbereiken, die tussen de 18 en 22 km/u schakelen. Bij het starten staat de bak in pedaalmodus. Zet de shuttle of multihendel naar voren en de Arion rolt. De mechanische cabinevering is standaard en het sturen en comfort is goed.

  • Met €169.900 is de trekker (of in elk geval de folder-prijs) een stuk goedkoper dan de Fase IV-concurrentie. Kanttekening is natuurlijk dat veel merken ruim 30 procent van die prijs af doen als u werkelijk in onderhandeling gaat.

    Met €169.900 is de trekker (of in elk geval de folder-prijs) een stuk goedkoper dan de Fase IV-concurrentie. Kanttekening is natuurlijk dat veel merken ruim 30 procent van die prijs af doen als u werkelijk in onderhandeling gaat.

Of registreer je om te kunnen reageren.