Home

Nieuws 1099 bekeken

Multi-trekkertest Valtra: nieuw design, maar toch bekend

Valtra komt met een compleet nieuw en opgeruimd cabineconcept. De bediening is nog wel veel van het oude, en de prestaties beoordelen we als redelijk.

Klink op deze link voor een videofilmpje van de T214 Direct.

Foto

  • De eind 2014 geïntroduceerde T4-serie bevat zes modellen van 125 kW (170 pk) tot 184 kW (250 pk) De 6,6 en 7,4 liter Agco Power-motoren liggen ook in de MF's. De uitvoeringen met vijftraps powershiftbak zijn HiTech, Active en Versu genaamd. De traploze versie in deze test heet Direct.

    De eind 2014 geïntroduceerde T4-serie bevat zes modellen van 125 kW (170 pk) tot 184 kW (250 pk) De 6,6 en 7,4 liter Agco Power-motoren liggen ook in de MF's. De uitvoeringen met vijftraps powershiftbak zijn HiTech, Active en Versu genaamd. De traploze versie in deze test heet Direct.

  • Het nieuwe design valt op. Ook door de coole led's als dagrijverlichting bij de koplampen. Led's worden ook gebruikt in het interieur, achterlichten en cabinetrap.

    Het nieuwe design valt op. Ook door de coole led's als dagrijverlichting bij de koplampen. Led's worden ook gebruikt in het interieur, achterlichten en cabinetrap.

  • De instap (1,46 cm hoog met lage deurgreep) is top en de stuurkolom klapt met een pedaal weg.

    De instap (1,46 cm hoog met lage deurgreep) is top en de stuurkolom klapt met een pedaal weg.

  • Als enige in de test heeft de Valtra geen multihendel. Veel functies zitten dan ook op de armleuning en hebben helaas vaak dezelfde vormgeving. De meeste knoppen zijn met de duim te bedienen. De T4 is opgeruimder dan zijn voorganger.

    Als enige in de test heeft de Valtra geen multihendel. Veel functies zitten dan ook op de armleuning en hebben helaas vaak dezelfde vormgeving. De meeste knoppen zijn met de duim te bedienen. De T4 is opgeruimder dan zijn voorganger.

  • De rijhendel is klein maar fijn. Naar rechts drukken activeert de rijpedaalmodus. Een scrollwiel wisselt het bereik van het rijpedaal. Hendel terug naar links trekken betekent wederom hendelmodus.

    De rijhendel is klein maar fijn. Naar rechts drukken activeert de rijpedaalmodus. Een scrollwiel wisselt het bereik van het rijpedaal. Hendel terug naar links trekken betekent wederom hendelmodus.

  • De kleinste monitor in de test met 11,3 cm diagonaal heeft meer dan een minuut nodig om op te starten. Hij vraagt gewenning. Je loopt door de menu's heen met draai-drukknoppen en pijltoetsen.

    De kleinste monitor in de test met 11,3 cm diagonaal heeft meer dan een minuut nodig om op te starten. Hij vraagt gewenning. Je loopt door de menu's heen met draai-drukknoppen en pijltoetsen.

  • Prima: de ruitenwisser draait 270 graden. Het zicht rondom is mede door het dakraam en hoge voorruit uitstekend. De spiegels zijn wat klein, alleen optioneel elektrisch te verstellen en ontberen een groothoekoptie.

    Prima: de ruitenwisser draait 270 graden. Het zicht rondom is mede door het dakraam en hoge voorruit uitstekend. De spiegels zijn wat klein, alleen optioneel elektrisch te verstellen en ontberen een groothoekoptie.

  • Met amper 3 meter wielbasis is de draaicirkel 12,1 meter. Met 7,9 ton leeggewicht en 13,5 toegelaten blijft er 5,6 ton te beladen over. Dat is een halve ton meer dan gemiddeld.

    Met amper 3 meter wielbasis is de draaicirkel 12,1 meter. Met 7,9 ton leeggewicht en 13,5 toegelaten blijft er 5,6 ton te beladen over. Dat is een halve ton meer dan gemiddeld.

  • De Agco 7,4 litermotor gebruikt AdBlue maar geen uitlaatgasrecirculatie of partikelfilter. In parkeerstand dalen de toeren onder 700 tpm. Aan de aftakas levert de T4 met boost maximaal 156 kW (212 pk) en is daarmee de sterkste in de test. Het specifiek verbruik is met 239 g/kWh hoger dan gemiddeld (230 g/kWh.

    De Agco 7,4 litermotor gebruikt AdBlue maar geen uitlaatgasrecirculatie of partikelfilter. In parkeerstand dalen de toeren onder 700 tpm. Aan de aftakas levert de T4 met boost maximaal 156 kW (212 pk) en is daarmee de sterkste in de test. Het specifiek verbruik is met 239 g/kWh hoger dan gemiddeld (230 g/kWh.

  • Mooi geïntegreerde fronthef met één DW-ventiel. Optie is externe knoppen voor een DW-ventiel.

    Mooi geïntegreerde fronthef met één DW-ventiel. Optie is externe knoppen voor een DW-ventiel.

  • Achter is er goede hardware met prima stabilisatie. Maximaal hefvermogen is een nette 8,1 ton met 83 cm hefbereik.

    Achter is er goede hardware met prima stabilisatie. Maximaal hefvermogen is een nette 8,1 ton met 83 cm hefbereik.

  • De hefknoppen achter werken progressief. Voor de dubbelwerkende topstang is er een apart ventiel met externe knoppen. Ook andere ventielen zijn extern te bedienen.

    De hefknoppen achter werken progressief. Voor de dubbelwerkende topstang is er een apart ventiel met externe knoppen. Ook andere ventielen zijn extern te bedienen.

  • De vier eenvoudige DW-ventielen zitten eindelijk allemaal aan de links van de topstang! Op één ventiel is 103 l/min gemeten en op twee ventielen 165 liter.

    De vier eenvoudige DW-ventielen zitten eindelijk allemaal aan de links van de topstang! Op één ventiel is 103 l/min gemeten en op twee ventielen 165 liter.

  • Via de monitor is in te stellen dat de 4wd even inschakelt bij het wegrijden, evenals als bij het wisselen van rijrichting. Zie ook de luchtbalgen naast de schokbreker voor de voorasvering.

    Via de monitor is in te stellen dat de 4wd even inschakelt bij het wegrijden, evenals als bij het wisselen van rijrichting. Zie ook de luchtbalgen naast de schokbreker voor de voorasvering.

  • De pneumatische vering van vooras en cabine geven een aangenaam comfort. De door DLG gemeten 79 dB(A) is extreem hoog bij deze nul-serie trekker, maar viel in de praktijk niet op. De remmen pakken in transport wat traag op.

    De pneumatische vering van vooras en cabine geven een aangenaam comfort. De door DLG gemeten 79 dB(A) is extreem hoog bij deze nul-serie trekker, maar viel in de praktijk niet op. De remmen pakken in transport wat traag op.

  • De Valtra T214 Direct heeft in deze testuitvoering een vraagprijs van €187.106.

    De Valtra T214 Direct heeft in deze testuitvoering een vraagprijs van €187.106.

Of registreer je om te kunnen reageren.