Home

Nieuws 599 bekeken

Winnaars naar Stertil-Koni fabriek

De winnende groep van de wielenwisselwedstrijd op het TREKKER Sleutel Event mocht op bedrijfsbezoek bij de fabriek van de Stertil-Koni.

En zo gebeurde het dat deze winnende groep op woensdag 6 april afreisde naar het Friese Kootstertille waar 's werelds grootste fabriek van mobiele hefkolommen staat. De ontvangst ging gepaard met koffie en gebak waarna de groep onder de enthousiaste leiding van exportmanager Alfred Kooi een rondleiding door de fabriek ontving (zie foto's). Onder het genot van een chique diner werd de dag afgesloten en ging iedereen voldaan weer huiswaarts.

De groep op de foto vanaf links: Bas van Hattum (hoofdredacteur TREKKER), Alfred Kooi (Export manager bij Stertil), Rik Bartelds (Bartelds landbouw bv), Toine Schuurman (T&B Mechanisatie), Ardjan van Liere (Kloosterman bv in Kapelle)  en helemaal rechts Marcel Middelkamp (Stokvis Equipment).

Foto

  • De rondleiding in de Stertil-Koni fabriek start bij de staalopslag. Bijzonder: de Stertil-Koni fabriek in Kootstertille is, op de scheepswerven na, de grootste staalverwerker van de drie noordelijke provincies.

    De rondleiding in de Stertil-Koni fabriek start bij de staalopslag. Bijzonder: de Stertil-Koni fabriek in Kootstertille is, op de scheepswerven na, de grootste staalverwerker van de drie noordelijke provincies.

  • Nadal het staal is uitgesneden en gezet is, worden de verschillende elementen aan elkaar gehecht in een mal. Robots lassen de delen vervolgens helemaal af.

    Nadal het staal is uitgesneden en gezet is, worden de verschillende elementen aan elkaar gehecht in een mal. Robots lassen de delen vervolgens helemaal af.

  • Nadat de frames afgepast zijn, gaan deze, hangend aan een rail, richting de straal- en lakstraat.

    Nadat de frames afgepast zijn, gaan deze, hangend aan een rail, richting de straal- en lakstraat.

  • Bij Stertil-Koni worden ook andere soort hefbruggen gemaakt waaronder de (hele) lange platformliften gebouwd. Het lassen en voorbereiden gaat middels lasrobots op rails.

    Bij Stertil-Koni worden ook andere soort hefbruggen gemaakt waaronder de (hele) lange platformliften gebouwd. Het lassen en voorbereiden gaat middels lasrobots op rails.

  • Na de metaalbewerking en lakstraat arriveren we in een aparte montagehal waar de hefkolommen in elkaar worden gezet, getest en verzonden. Jaarlijks verlaten ongeveer 5.000 hefkolommen deze fabriek. Ze zijn daarmee (veruit) marktleider in de wereld.

    Na de metaalbewerking en lakstraat arriveren we in een aparte montagehal waar de hefkolommen in elkaar worden gezet, getest en verzonden. Jaarlijks verlaten ongeveer 5.000 hefkolommen deze fabriek. Ze zijn daarmee (veruit) marktleider in de wereld.

  • Alfred Kooi weet van de hoed en de rand legt exact uit waarom en hoe de hefkolommen in elkaar steken. Bijzonder: de Stertil-Koni's grootste klant is de New York City Transit, het openbaar vervoersbedrijf van New York. Alleen al daar werken ze met ongeveer 2.000 hefkolommen voor onderhoud en reparatie aan de bussen.

    Alfred Kooi weet van de hoed en de rand legt exact uit waarom en hoe de hefkolommen in elkaar steken. Bijzonder: de Stertil-Koni's grootste klant is de New York City Transit, het openbaar vervoersbedrijf van New York. Alleen al daar werken ze met ongeveer 2.000 hefkolommen voor onderhoud en reparatie aan de bussen.

  • Op het eind van de rondleiding arriveert er een John Deere trekker om te demonstreren hoe de kolommen werken. Elke stap wordt uitgelegd aan de geïnteresseerden.

    Op het eind van de rondleiding arriveert er een John Deere trekker om te demonstreren hoe de kolommen werken. Elke stap wordt uitgelegd aan de geïnteresseerden.

  • En zo ziet dat er dan uit: in een handomdraai een inspectie aan de onderkant. Ideaal voor smeren van assen, filters vervangen (met name die verstopt zitten bij de achterwielen) of gewoon eens goed kijken waar lekkages vandaan komen.

    En zo ziet dat er dan uit: in een handomdraai een inspectie aan de onderkant. Ideaal voor smeren van assen, filters vervangen (met name die verstopt zitten bij de achterwielen) of gewoon eens goed kijken waar lekkages vandaan komen.

Of registreer je om te kunnen reageren.