Home

Nieuws 984 bekeken

Luchtremmen in 2017 verplicht bij 40 km/u

De eisen aan (vooral) getrokken materieel gaan per 2017 fors omhoog, bij invoering van het trekkerkenteken. Dat blijkt uit een brief van verkeersminister Schultz van Haegen.

Met de invoering van het kenteken voor trekkers en getrokken materieel gaan de eisen voor met name de laatste categorie fors omhoog. De heersende gedachte dat de verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u slechts een formele legalisering is van de huidige gedoogsituatie, klopt dus niet.

Eisen landbouwmaterieel flink omhoog

Door een aanpassing van de Regeling Voertuigen gaan de technische eisen aan getrokken machines en transportmiddelen flink omhoog. Meest ingrijpende wijziging is dat getrokken machines met een maximaal toegelaten totaalgewicht van meer dan 8 ton voorzien moeten zijn van een tweeleiding-remsysteem. In praktijk komt het erop neer dat op 1-1-2017 luchtremmen verplicht zijn indien je 40 km/u wilt rijden. Voor aanhangers boven de 750 kilo is een bedrijfsrem straks vereist, een tweeleiding-remsysteem geldt voor wagens boven de 8000 kilo. Deze voorgenomen eis geldt volgens de brief niet alleen voor nieuwe machines, maar voor het gehele bestaande machinepark. Dat blijkt uit de brief die minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vorige week aan de Tweede Kamer stuurde. Schultz: "Als een aanhangwagen uitsluitend is gebouwd voor de Nederlandse markt, is het denkbaar dat die niet aan de nieuwe aangescherpte eisen voldoen" Voor 25 km/u voldeden hydraulische remmen altijd, waardoor kopers van trekkers en machines in ons land vaak hiervoor kozen. Luchtremmen zijn in de regel optioneel en vergen dus een meerinvestering. Een trekker met aanhanger achteraf ombouwen om aan de eisen te voldoen kost afhankelijk van het type en uitvoering al snel €4.000 of meer.

Een trekker met aanhanger achteraf ombouwen kost, afhankelijk van type en uitvoering, al snel €4.000 of meer.

LTO: 'Dit is niet zo met ons besproken'

Genoemde zware aanhangers die met 40 km/u de weg op willen moeten volgens de brief van Schulz verder voldoen aan de 'technische eisen voor aanhangwagens voor snelverkeer en Europese voorschriften'. Dit betekent eisen aan het bandenprofiel en draagvermogen, eisen aan de remvertraging, de wielafscherming, et cetera. Henk Boelrijk van LTO Nederland: "In het wetgevend traject is dit niet zo met ons besproken. Ook niet met de andere partijen. Ik zie het als informatie en voorsorteren op. Mocht dit inderdaad zo zijn, dan zouden we pleiten om te beginnen bij de nieuwe machines en een lange overgangstermijn voor de bestaande machines te hanteren."

Henk Boelrijk, LTO Nederland: 'In het wetgevend traject is dit niet zo met ons besproken. Ook niet met de andere partijen. Ik zie het als informatie en voorsorteren óp.'

Of registreer je om te kunnen reageren.