Home

Nieuws 671 bekeken

Boomkweker kijkt naar nieuwe trekker

8,2 procent van de ondernemers in de Nederlandse boomkwekerij loopt met plannen om te investeren in een nieuwe of tweedehands trekker. New Holland is het favoriete merk in deze sector, met 26,3 procent.

Dit blijkt uit de jaarlijkse BoomkwekerijScanner van AgriDirect, een enquête onder rond 1.000 kwekers (vanaf 1 ha). In de hier genoemde resultaten zijn alleen de bedrijven vanaf 2 ha betrokken.

Meeste investeringslust sinds 2010

Zoals gezegd overweegt 8,2 procent om te investeren in een nieuwe of tweedehands trekker. Dat is het hoogste percentage sinds 2010. In 2014 ging het om 6,3 procent.

New Holland heeft het hoogste marktaandeel binnen de Nederlandse boomkwekerij (26,3 procent). Fendt (19,2), John Deere (17,1) en Case IH (16,4) volgen.

Foto

  • Het vertrouwen in de toekomst lijkt bij boomkwekers toe te nemen. De investeringsplannen in trekkers waren de laatste vijf jaar nog niet zo hoog. <em>Grafieken: AgriDirect</em>

    Het vertrouwen in de toekomst lijkt bij boomkwekers toe te nemen. De investeringsplannen in trekkers waren de laatste vijf jaar nog niet zo hoog. Grafieken: AgriDirect

  • Boomkwekers gaan voor New Holland: ruim een kwart ziet dit merk het best zitten. Fendt, John Deere en Case IH zijn ook populair.

    Boomkwekers gaan voor New Holland: ruim een kwart ziet dit merk het best zitten. Fendt, John Deere en Case IH zijn ook populair.

Eric Wientjes

Of registreer je om te kunnen reageren.