Home

Nieuws 625 bekeken laatste update:22 jul 2016

Heavy Metal

Groot, zwaar en lomp sterk: de Scaip Warrior STX. Sinds vorig jaar kent Engeland een importeur voor deze monsters. In Nederland zal er weinig vraag zijn.

350 pk, bijna 14 ton zwaar en stalen rupsen. Dan moet je wat in beweging kunnen krijgen. Een zevenschaar ploeg bijvoorbeeld. TREKKER rolde mee over de natte kleigrond van Lincolnshire (VK), waar McCormick-dealer Robert H. Crawford sinds vorig jaar importeur is van het Italiaanse Scaip. Scaip zoekt nog naar een Benelux-dealer. Wij denken dat we de Warrior helaas niet snel tegenkomen op Nederlandse percelen. Hij is simpelweg niet geschikt voor de openbare weg. Een dieplader kan, maar dat werkt met kleine percelen al gauw omslachtig.

In het veld

Maar dan: de rups belooft meer trekkracht, meer tractie en minder bodemdruk dan de rubberen rups- en wieltrekkerconcurrenten. Er zijn vier modellen van 150 pk tot 350 pk. De zwaarste heeft een Deutz 7,8-liter zes­cilinder die aan Fase IV voldoet. Een gaspedaal is er niet, je kiest uit vier motortoerentallen. Je kunt je keuzes aanpassen tot het motortoerental dat je zoekt, en dit dan laten onthouden.

Een hydrostatische transmissie met twee snelheden stuurt de vele pk's naar de rupsen. De Warrior heeft twee zuigerpompen voor de wielmotoren op beide rupsen. Sturen doe je met een klein sportstuurtje: draaien naar links of rechts vermindert de olietoevoer naar één rups. Duw je het F1-achtige stuurtje helemaal rond, dan stopt de olietoevoer volledig op die ene rups en draait het 14 ton wegende monster om zijn as.
Meer lezen over onze ervaringen? Neem een abonnement, of, als je het nog niet zeker weet: bekijk het verhaal online in onze digitale TREKKER 333 van juni, vanaf pagina 28.

Op 10 september is het TREKKER Festival. Bent u er ook bij? Koop de kaarten op www.trekkerfestival.nl!

Foto

  • <em>Foto: Tim Scrivener</em>

    Foto: Tim Scrivener

Of registreer je om te kunnen reageren.