Home

Nieuws 859 bekeken

Kan Kubota op tegen Valtra?

Loonwerker Sturris in Laren (Gld.), dat alle ins en outs van Valtra-trekkers kent, reed voor TREKKER op proef met een Kubota M7171 Premium KVT. Na 35 uur proberen is er lof voor de hef en het brandstofverbruik. Niet zo handig is dat instellingen vooral dieper in digitale menu's zitten, en niet zo makkelijk aan knoppen af te lezen, zoals bij Valtra.

De gedachte achter de TREKKER-rubriek Merkenwissel is om eens buiten je comfortzone rond te kijken. Niet alleen je eigen, vertrouwde trekkermerk bijhouden, maar ook afwegen of de concurrentie met de tijd heeft bijgeleerd en wellicht interessanter is geworden. Sturris rijdt al vanaf 1968 Valtra, of de voorgangers Valmet of Volvo.

Aan de lichte kant

"De onderaanspanning lijkt me wel wat aan de lichte kant", merkt Arjan Sturris op als hij de trekker bekijkt. "In het transport rijd je toch met 20 ton zand en dan komen er grote krachten vrij. Op ons bedrijf werken we met twee triplemaaiers. Een terugrij-inrichting is belangrijk voor ons. Dat geldt ook voor de rijafhankelijke aftakas. We hebben een dumper en een paar silagewagens met aangedreven assen. Daarmee komen we, ook met relatief lichte trekkers, heel gemakkelijk de kuil op. Dat kan lang niet iedereen leveren."

De Kubota blijkt wel heel fel. Hij heeft een mooi groot beeldscherm, waarop je alle instellingen goed kunt doen. De transmissie pakt lekker vlot op. Bij het werken met de spit-zaaicombinatie viel het de mannen op dat de hef weinig moeite heeft met de zware en lange machine. "Maar je merkt wel dat je met een niet al te zware trekker werkt. We hadden 500 tot 700 kilo meer in de neus hangen om hem voor aan de grond te houden. Het is ook niet eerlijk om de trekker te vergelijken met een zescilinder. Je moet dat eerder doen met de zwaarste viercilinder."

Bekijk voor meer praktijkervaringen van Loonbedrijf Sturris pagina's 38 en verder van TREKKER nummer 333. Dat kan ook digitaal.

Foto

  • Bij zwaar kilverwerk liet de transmissie de trekker op een gegeven moment stilstaan. Volgens Kubota moet dit een kwestie van instelling zijn geweest; de trekker kan dit wel aan. <em>Foto's: Arend Jan Blomsma, Sturris</em>

    Bij zwaar kilverwerk liet de transmissie de trekker op een gegeven moment stilstaan. Volgens Kubota moet dit een kwestie van instelling zijn geweest; de trekker kan dit wel aan. Foto's: Arend Jan Blomsma, Sturris

  • De hef heeft weinig moeite met de zware en lange machine.

    De hef heeft weinig moeite met de zware en lange machine.

Of registreer je om te kunnen reageren.