Home

Nieuws 1531 bekeken 1 reactielaatste update:22 jul 2016

'Luchtremmen pas later verplicht'

Het bericht dat luchtremmen in 2017 verplicht worden op landbouwvoertuigen, wekt beroering in de sector. Hero Dijkema, verkeersspecialist van Cumela, nuanceert de brief van verkeersminister Melanie Schultz. 'Vanaf 2018 zijn ze verplicht op nieuwe aanhangers.'

Uit de brief die minister Schultz onlangs naar de Tweede Kamer stuurde, is juridisch te destilleren dat luchtremmen per 2017 al verplicht worden. Onterecht, zegt Dijkema. Volgens de verkeersspecialist van Cumela is het belangrijk de brief niet te letterlijk te nemen, maar meer te zien in de context van het proces van kentekenplicht voor landbouwvoertuigen.

Bij het lezen van de brief ontstaat de indruk dat luchtremmen op landbouwmaterieel in 2017 verplicht zijn als de bestuurder 40 kilometer per uur rijdt. Dat klopt volgens u dus niet?

"Je kunt het inderdaad op die manier lezen. Ook een Kamerlid zou het op deze manier kunnen lezen. Het bericht zorgde voor nogal wat beroering. We kregen veel vragen van bezorgde leden. Maar in de brief geeft de minister vooral op hoofdlijnen aan wat er gaat gebeuren en dat je aan deze eisen zou kunnen denken. Het is belangrijk om dit niet te letterlijk zo te lezen. Je moet zo'n brief in de context zien van het hele kentekenproces en bijbehorende overleg, waarbij de minister in haar brief niet alle details, zoals invoeringsdata, vermeldt."

Het is een besloten overleg, en u zit erbij; dus wat is die context en hoe zit het dan wél met de toekomstige eisen?

"Uit het kentekenoverleg is duidelijk dat alle partijen pragmatisch met de nieuwe eisen willen omgaan. Er wordt dus goed gekeken naar wat haalbaar is in praktijk. In 2017 luchtremmen op alle bestaande machines is gewoonweg niet realistisch. Het ombouwen zou bovendien enorme kosten met zich meebrengen. Dat is juist niet de bedoeling van de kentekening. De kosten hiervan moeten juist laag blijven.
Vanaf 2018 worden tweeleidingremsystemen en daarmee praktisch gesproken luchtremmen verplicht, maar alleen op nieuwe aanhangers van meer dan 8.000 kilo en als je er harder dan 25 kilometer per uur mee wilt rijden. Anders niet. Voor het bestaande wagenpark komen geen extra eisen, op een losbreekinrichting na. Maar dat kan ook een extra ketting zijn die voorkomt dat een wagen losraakt."

Koppeling van de luchtrem van een getrokken spuit aan een trekker. Bij aanschaf van nieuwe trekkers en machines adviseert Cumela boeren om luchtremmen er bij te nemen.</p>
<p><em>Foto: Peter Roek </em>
Koppeling van de luchtrem van een getrokken spuit aan een trekker. Bij aanschaf van nieuwe trekkers en machines adviseert Cumela boeren om luchtremmen er bij te nemen.

Foto: Peter Roek

Zo staat het niet in de brief, hoe moet een boer nu weten wat straks wetgeving wordt?

"De RDW is nu bezig de Regeling Voertuigen aan te passen en deze is nagenoeg definitief. Hierin staan de zogenoemde permanente eisen, die ook voor bestaande aanhangers en trekkers gelden. Eind vorige week hebben we nog contact gehad met RDW. Ook hier geldt dat men er pragmatisch naar kijkt. Formeel gezien is de Verordening EU 167/2013 nu al van kracht voor alle trekkers. De RDW verwerkt deze eisen in de landelijke Regeling Voertuigen. Daaraan werd vorige week nog gewerkt, waarbij onder meer bepaalde invoeringsdata van nieuwe eisen nog zijn aangepast. Deze regeling zal in de herfst openbaar zijn."

Wordt dat niet laat allemaal?

"Met name fabrikanten willen nu wel weten waar ze aan toe zijn. Met hen loopt er een apart overleg. Die duidelijkheid komt binnenkort. Ga er vanuit dat veel nieuwe eisen aan aanhangwagens later ingaan dan 2017 om fabrikanten de gelegenheid te geven hun voertuigontwerpen aan te passen."

Wat is jullie advies aan boeren die voor een investering staan?

"De richting van het beleid is duidelijk. Een tweeleidingremsysteem op zwaardere aanhangwagens wordt vanaf 2018 gewoon een eis. In de praktijk worden dat grotendeels luchtremmen. Bij aanschaf van nieuwe trekkers en machines raden wij het aan om die optie er dan ook bij te nemen. De meerprijs valt dan relatief gezien mee en je voldoet dan zeker aan de eisen. Het is goedkoper dan achteraf opbouwen."

Eén reactie

  • Bart Peters

    In het artikel wordt aangegeven dat de eis van een losbreekreminrichting ingevuld kan worden middels een ketting. Een ketting is officieel toch een hulpkoppeling? Een losbreekreminrichting is officieel een veiligheidsinrichting welke de bedrijfsrem activeert.

    Of wordt er bedoeld dat zowel een losbreekreminrichting alsmede een hulpkoppeling toegestaan zijn (en dat men zelf mag kiezen wat men wil toepassen)

Of registreer je om te kunnen reageren.