Home

Nieuws 616 bekeken

Deutz 6-serie nu ook met full-powershift

Bij de stap om de Deutz-Fahr 6-serie naar emissiefase IV te brengen, pakte SDF ook andere zaken aan. Zo is er de introductie van een nieuwe RC-bak, Robotic Comfort Shift. Wij maakten een proefrit met een Agrotron 6185. De RC Shift blijkt een gulden middenweg tussen de TTV en de standaard schakelbak.
Deutz 6-serie nu ook met full-powershift

De vernieuwde 6-serie telt zes modellen van 114,9 kW (156 pk, Agrotron 6155) tot 156,2 kW (212 pk, Agrotron 6215). Laatstgenoemde is een extra model in de RC-uitvoering. De Robotic Comfort Shift schakelt behalve de powershifttrappen óók de versnellingen. Dat zijn er nu vijf in plaats van zes. Maar er kwamen wel twee powershifttrappen bij. De transmissie is samen met ZF ontwikkeld. Je kunt hem compleet mechanisch bedienen, in semi-stand (alleen de powershiftrappen zelf schakelen) en als full-powershift (zowel versnellingen als powershiftrappen schakelen automatisch). Behalve aan de typeaanduiding op de motorkap is het verschil met een TTV alleen voor kenners te vinden.

In het interieur is er geen verschil tussen een RC- en een TTV-uitvoering. Alleen aan het koppelingsknopje op de multihendel kun je zien dat het om de RC-versie gaat. <em>Foto's: Frits Huiden</em>
In het interieur is er geen verschil tussen een RC- en een TTV-uitvoering. Alleen aan het koppelingsknopje op de multihendel kun je zien dat het om de RC-versie gaat. Foto's: Frits Huiden

Drie digitale schermen

De Deutz heeft daarmee nu drie digitale schermen, samen met het kleine scherm in de A-stijl en de grote optionele I-monitor op de armleuning. De RC heeft, anders dan de traploze TTV-uitvoering, geen elektrische handrem. Bij de proefrit gedraagt de RC-bak (gemaakt voor een top van 72 km/u) zich voorbeeldig. Wel lopen de toeren nog op tot bovenin, terwijl de bak op eco in plaats van power was ingesteld. Schakelen op de graanstoppel met een zware cultivator in de hef voelt wel soepel aan. Zowel de powershifttrappen als de versnellingen.

Net als de TTV heeft de RC Shift-bak de multihendel MaxCom als bediening. Naar voren duwen is een versnelling opschakelen. Ook de snelheffunctie van de geïntegreerde fronthef is in de multihendel opgenomen.
Net als de TTV heeft de RC Shift-bak de multihendel MaxCom als bediening. Naar voren duwen is een versnelling opschakelen. Ook de snelheffunctie van de geïntegreerde fronthef is in de multihendel opgenomen.
Naast de optionele grote monitor en de kleinere in de A-stijl, is nu ook het nieuwe dashboard voorzien van een digitale duiding. Hier is transmissie-info te vinden.
Naast de optionele grote monitor en de kleinere in de A-stijl, is nu ook het nieuwe dashboard voorzien van een digitale duiding. Hier is transmissie-info te vinden.

Voorasvering met lange arm

Tijdens een snelle rit op het bouwland (we tikken de 50 km/u aan met slechts 1.400 toeren) de beleven we het comfort van de nieuwe voorasvering. Gezeten op onze luchtgeveerde stoel in de luchtgeveerde cabine bleef de trekker strak, terwijl de nieuwe Dana-vooras lichtjes spartelde over de hobbels. De modellen beneden onze Agrotron 6185 hebben nog een Carraro-vooras, maar de ophanging van de voorasvering is bij alle gelijk. De draagarm is langer, en de verende cilinders staan nu vóór de as in plaats van erachter. Daardoor zou je minder last hebben van het duiken van de neus bij remmen. Het geeft volgens SDF ook meer stabiliteit, en dat spreken we zeker niet tegen.

De bak is samen met ZF ontwikkeld. ZF stelde hem al eerder voor op de Agritechnica als TPT18. De bak is gemaakt voor een topsnelheid van 72 km/u. 50 km/u haal je al bij ruim 1.400 motortoeren.
De bak is samen met ZF ontwikkeld. ZF stelde hem al eerder voor op de Agritechnica als TPT18. De bak is gemaakt voor een topsnelheid van 72 km/u. 50 km/u haal je al bij ruim 1.400 motortoeren.

Goede looks

Hoewel de vorige neus nog niet eens zo oud was, staat de nieuwe styling de trekker prima. Het gaat alleen om de kunststof kap; het cabineframe met zes stijlen blijft gelijk. Ditmaal wel veel led-verlichting, tot 40.000 lumen aan licht. SDF mat zelf slechts 66 dB(A) in de cabine nadat het de achterruit onder van dubbel glas voorzag en het motorcompartiment volledig loskoppelde van de cabine.

Behalve de RC-uitvoering kregen uiteraard ook de modellen met TTV-bak de nieuwe voorasvering, motor, geïntegreerde fronthef en design.

Modellen vanaf de 6185 hebben een Dana-vooras. De voorasvering veranderde met een langere arm en de dempingsveren vóór de as in plaats van erachter.
Modellen vanaf de 6185 hebben een Dana-vooras. De voorasvering veranderde met een langere arm en de dempingsveren vóór de as in plaats van erachter.

Foto

  • Onder de nieuwe kap de Fase IV Deutz-motor. Het koelsysteem is weer eenvoudig van elkaar te klappen, maar is nu ook geheel van aluminium.

    Onder de nieuwe kap de Fase IV Deutz-motor. Het koelsysteem is weer eenvoudig van elkaar te klappen, maar is nu ook geheel van aluminium.

Of registreer je om te kunnen reageren.