Home

Nieuws 692 bekeken

MF 5700: moderne eenvoud

Het trekkersegment rond 100 pk heeft wereldwijd een groot marktaandeel. Voor klanten die niet al te veeleisend zijn, introduceert Massey Ferguson de 5700-serie. TREKKER maakte een proefrit met deze ‘wereldtrekker’.
MF 5700: moderne eenvoud
Boven 100 pk had Massey Ferguson al langere tijd geen eenvoudige trekker meer in het programma met een rechttoe rechtaan schakelbak. Dat verandert nu met de ‘Global Serie’, zoals Massey Ferguson zijn nieuwe 4700- en 5700-modellen noemt. Bij de 4700 begint het met 75 pk. De 5700 is er in 100 en 110 pk. In 2017 krijgt de Global Serie nog 6700’s van 120 en 130 pk.

Goed zicht, lekker ruim, eenvoudig maar modern dashboard. Links naast het stuur de powershuttle met daaronder de knop voor het instellen van de agressiviteit van het aangrijpen.
Goed zicht, lekker ruim, eenvoudig maar modern dashboard. Links naast het stuur de powershuttle met daaronder de knop voor het instellen van de agressiviteit van het aangrijpen.

Bij de Global Serie is geen sprake van opgepoetste techniek uit de oude doos. Zij is volledig opnieuw ontwikkeld. De aanduiding Global staat voor een relatief eenvoudige trekker met schakelbak; een klasse waar overal op de wereld vraag naar is. Global ook omdat deze trekkers op meerdere plaatsen in de wereld in productie gaan. Wel verschillen de te kiezen opties. In de westerse wereld levert MF de 5700’s met 4,4 liter viercilinder Agco Power-motoren (Sisu). Ze voldoen aan Fase IV dankzij Ad Blue. Elders kun je ze met mechanische brandstofinspuiting tegenkomen. Beauvais, waar MF voor de hele wereld alle trekkers ontwerpt, produceert alleen cabinetrekkers met vierwielaandrijving. Wil je cabrio rijden, dan kan het zijn dat het een Chinees wordt.

Handgas, twee hendels voor de mechanische stuurschuiven, en een schuif voor heffen en zakken. Op de B-stijl de knoppen voor het instellen van de hefinrichting. In dit geval al extra luxe, want standaard heb je alleen een knop voor mengregeling.
Handgas, twee hendels voor de mechanische stuurschuiven, en een schuif voor heffen en zakken. Op de B-stijl de knoppen voor het instellen van de hefinrichting. In dit geval al extra luxe, want standaard heb je alleen een knop voor mengregeling.
Zes versnellingen, waarbij de eerste laag genoeg begint om in ‘hoog’ met een aanhanger weg te rijden. Onder last schakelen is niet leverbaar. Met het knopje kun je de koppeling bedienen.
Zes versnellingen, waarbij de eerste laag genoeg begint om in ‘hoog’ met een aanhanger weg te rijden. Onder last schakelen is niet leverbaar. Met het knopje kun je de koppeling bedienen.

Je rijdt zo weg

TREKKER reed met een 110 pk sterke 5711 uit de pre-productie. Nog zonder kruip, maar met bijna alle overige opties. Het is even wennen, maar met een 5700 rijd je zo weg. Ruime instap, vlakke vloer, goed zicht. In hoogte en hoek verstelbaar stuur en prettig geplaatste pedalen. MF beloofde dat de transmissie lekker schakelt, en dat blijkt ook zo te zijn. Ook de omkeerschakeling grijpt lekker soepel aan. Het is wel even oefenen om het voetgas strak te doseren. Het neigt wat te bokken als je de trekker niet goed kent. Daar is nog wat te verbeteren.

Lees er voor een uitgebreider verslag van de proefrit in het juli-augustusnummer (TREKKER 334-335) op na. Pagina 103 en verder. Nog een beter idee: neem een abonnement!

Foto

  • Standaard twee EW/DW-ventielen. De pompopbrengst is constant. De knop rechts naast de ventielen regelt het aantal liters per minuut naar een ventiel, bijvoorbeeld voor een hydromotor.

    Standaard twee EW/DW-ventielen. De pompopbrengst is constant. De knop rechts naast de ventielen regelt het aantal liters per minuut naar een ventiel, bijvoorbeeld voor een hydromotor.

Of registreer je om te kunnen reageren.