Home

Nieuws 641 bekeken

Trekkertest: MF 7720 Dyna-VT

De 185 pk’s tellende 7720 DynaVT van Massey Ferguson overtuigt. Een eigenwijze toptrekker, concluderen wij uit onze trekkertest. Hij scoort heel goed in de metingen, is zuinig, en heeft ook nog eens een super rijcomfort. Uit de praktijktest blijkt wel dat de logica in de bediening soms wat ver te zoeken is. Ook missen we nog steeds een terminal waar je in de praktijk écht wat aan hebt.
De Massey Ferguson 7720 Dyna-VT is heel zuinig bij vrijwel elke klus. Gemiddelde in de Powermix-test is 265 g/kWh, dat is 9 procent zuiniger dan het gemiddelde van de tot nu toe geteste trekkers. <em>Foto's: Stefan Tovornik</em>
De Massey Ferguson 7720 Dyna-VT is heel zuinig bij vrijwel elke klus. Gemiddelde in de Powermix-test is 265 g/kWh, dat is 9 procent zuiniger dan het gemiddelde van de tot nu toe geteste trekkers. Foto's: Stefan Tovornik

Dit is grootste model van de 7700-serie met een 6,6 liter AgcoPower-blok onder de kap. In drie zwaardere modellen ligt de 7,4 liter-variant. Beide (Sisu-)motoren voldoen met slechts een SCR-katalysator (AdBlue) aan de Fase IV-normen. Zelfs bij een (doelbewust) uitgeschakelde boost komt op maximaal vermogen (bij 1.800 toeren) een lieve 142,2 kW’s aan de aftakas naar buiten; fors meer dan de 132 kW in de folder. Bij rijdend aftakaswerk en transport boven 15 km/u komt daar de boost er nog eens overheen: 150,9 kW. Ook de koppelstijging van 48 procent bij minder dan 30 procent toerendaling en een wegrijkoppel van 137 procent zijn zeer goede cijfers.

In de zwaardere modellen van de 7700-serie ligt een 7,4 liter Agco Power (Sisu). De modellen daaronder hebben een 6,6 liter, waarvan de geteste 7720 dan weer de zwaarste is
In de zwaardere modellen van de 7700-serie ligt een 7,4 liter Agco Power (Sisu). De modellen daaronder hebben een 6,6 liter, waarvan de geteste 7720 dan weer de zwaarste is

Heel zuinig onder deellast

Het verbruik van 245 g/kWh bij nominaal toerental en 231 g/kWh bij maximaal aftakasvermogen is gemiddeld, zelfs als we de 7 procent AdBlue-verbruik meetellen. Echt zuinig is de MF onder deellast, blijkt uit onze Powermix-test. Gemiddeld 265 g/kWh, dat is zo’n 9 procent zuiniger dan het gemiddelde van alle tot nu toe geteste trekkers.

De cabine in het kort: ruim en met 71,2 dB(A) sensationeel stil. Maar wel met zes stijlen en een ergonomie en bediening die beter kan. Toch is het zicht oké. Verder een goede opstap, goede spiegels en prima bediening van de werklampen. De cabine is ook netjes afgewerkt en de climate control werkt heel goed. Het is jammer dat de verhoudingsgewijs kleine Datatronic-terminal zonder touchscreenbediening eigenlijk afbreuk doet aan de technische topkwaliteit van de trekker. Dit is tenslotte waar je elke dag mee werkt.
De cabine in het kort: ruim en met 71,2 dB(A) sensationeel stil. Maar wel met zes stijlen en een ergonomie en bediening die beter kan. Toch is het zicht oké. Verder een goede opstap, goede spiegels en prima bediening van de werklampen. De cabine is ook netjes afgewerkt en de climate control werkt heel goed. Het is jammer dat de verhoudingsgewijs kleine Datatronic-terminal zonder touchscreenbediening eigenlijk afbreuk doet aan de technische topkwaliteit van de trekker. Dit is tenslotte waar je elke dag mee werkt.
Het dashboard is goed afleesbaar. De omkeer onder het stuur in combinatie met de handrem werkt erg praktisch. Wacht met het bedienen ervan wel tot de terminal is opgestart. De stuurverstelling kan niet per voetpedaal.
Het dashboard is goed afleesbaar. De omkeer onder het stuur in combinatie met de handrem werkt erg praktisch. Wacht met het bedienen ervan wel tot de terminal is opgestart. De stuurverstelling kan niet per voetpedaal.

Kijk voor een uitgebreid verslag van de trekkertest in ons digitaal archief, TREKKER 336, vanaf pagina 10. Daar staan alle details over bijvoorbeeld hydrauliek en bediening. Maar lezen in de luie stoel is natuurlijk nog leuker. Waarom geen abonnement nemen?

 

Op 10 september is het TREKKER Festival. Bent u er ook bij?

Of registreer je om te kunnen reageren.