Home

Foto & video 448 bekeken laatste update:13 nov 2017

Agritechnica 2017 uit de startblokken

De eerste dag van de Agritechnica 2017 in Hannover zit er op. Landbouwjournalisten liepen zich de voeten kapot om al het landbouwmechanisatienieuws met eigen ogen te bekijken. Dinsdag gaat de expo open voor het publiek.

Opvallend in deze editie van de show: veel Aziaten kloppen op de Europese poorten. Van gigantische Chinezen met een torenhoge uitlaat tot een robottrekkertje uit Japan waar je aan voorbijloopt als je niet oplet. Maar ook fabrikanten uit India en Korea hebben zin in een stukje van de Europese koek. Verder moderniseren voormalige Oostblok-merken hun aanbod.

Foto

  • YTO VAN 220 PK
Het Chinese YTO maakte werk van het design én van de homologatie (procedure om te voldoen aan alle toelatingseisen). Beide acties zijn nog niet helemaal afgerond, maar er is een goed begin. Deze LF2204 heeft een vermogen van 220 pk en een eigen YTO-motor. Deze maakt gebruik van AdBlue. Het grote, hoge luchtfilter is bedoeld tegen het stof in de woestijn. De transmissie komt uit de eigen fabriek in St. Dizier. Volgens YTO heeft het model alle EU-homologatietests doorstaan; het wachten is nog op het papierwerk. Wellicht dus binnenkort te koop. - Foto's: Mark Pasveer

    YTO VAN 220 PK Het Chinese YTO maakte werk van het design én van de homologatie (procedure om te voldoen aan alle toelatingseisen). Beide acties zijn nog niet helemaal afgerond, maar er is een goed begin. Deze LF2204 heeft een vermogen van 220 pk en een eigen YTO-motor. Deze maakt gebruik van AdBlue. Het grote, hoge luchtfilter is bedoeld tegen het stof in de woestijn. De transmissie komt uit de eigen fabriek in St. Dizier. Volgens YTO heeft het model alle EU-homologatietests doorstaan; het wachten is nog op het papierwerk. Wellicht dus binnenkort te koop. - Foto's: Mark Pasveer

  • INDIAAS DEBUUT
De Indiaase trekkerbouwer Mahindra & Mahindra staat voor het eerst op de Agritechnica. De fabrikant wil ook in Europa machines verkopen. Mahindra pakte fors uit met een grote, gevulde stand. Het introduceert drie trekkerseries tegelijk: de 6, de 7 en de 9. Het topmodel  9125P (foto) springt het meest in het oog. Er ligt een 3,5 liter Mahindra MCRD-viercilindermotor in die 125 pk levert. Helaas is dat nog een Fase IIIB-model, en dus mag deze trekker Europa niet in. De transmissie is een 12V/12A, of met kruip 32V/32A. De typeaanduiding geeft aan dat er een P- en een S-model is. Dat staat voor powershift (tweetraps) of elektrische omkeershuttle.

    INDIAAS DEBUUT De Indiaase trekkerbouwer Mahindra & Mahindra staat voor het eerst op de Agritechnica. De fabrikant wil ook in Europa machines verkopen. Mahindra pakte fors uit met een grote, gevulde stand. Het introduceert drie trekkerseries tegelijk: de 6, de 7 en de 9. Het topmodel 9125P (foto) springt het meest in het oog. Er ligt een 3,5 liter Mahindra MCRD-viercilindermotor in die 125 pk levert. Helaas is dat nog een Fase IIIB-model, en dus mag deze trekker Europa niet in. De transmissie is een 12V/12A, of met kruip 32V/32A. De typeaanduiding geeft aan dat er een P- en een S-model is. Dat staat voor powershift (tweetraps) of elektrische omkeershuttle.

  • MCCORMICK X6 VOLGT X5 OP
Met de komst van twee nieuwe trekkerseries maakt McCormick de typenummering logischer. De series met dubbele cijfers en letters zijn verdwenen. Je hebt nu de X4, X5, X6, X6.4, X7.4, X7.6 en de X8. De nieuwe X6 volgt de huidige X5-serie op, en bestaat uit drie modellen van 81 kW (110 pk) tot 93 kW (126 pk). De Perkins-motor is vervangen door een exemplaar van Deutz dat voldoet aan de Fase IV-emissie-eisen. Ook passen er nu 38 inch-banden onder; voorheen was 34 inch de maximum maat. De nieuwe X5-serie volgt de huidige X50M-serie op. Dit is een mechanische trekkerserie met een 12V/12A-bak, met drie modellen van 99 tot 113 pk. De nieuwe X5 heeft geen AdBlue nodig. Omdat de trekker is gehomologeerd als compacttrekker, voldoet een Fase IIIB-motor.

    MCCORMICK X6 VOLGT X5 OP Met de komst van twee nieuwe trekkerseries maakt McCormick de typenummering logischer. De series met dubbele cijfers en letters zijn verdwenen. Je hebt nu de X4, X5, X6, X6.4, X7.4, X7.6 en de X8. De nieuwe X6 volgt de huidige X5-serie op, en bestaat uit drie modellen van 81 kW (110 pk) tot 93 kW (126 pk). De Perkins-motor is vervangen door een exemplaar van Deutz dat voldoet aan de Fase IV-emissie-eisen. Ook passen er nu 38 inch-banden onder; voorheen was 34 inch de maximum maat. De nieuwe X5-serie volgt de huidige X50M-serie op. Dit is een mechanische trekkerserie met een 12V/12A-bak, met drie modellen van 99 tot 113 pk. De nieuwe X5 heeft geen AdBlue nodig. Omdat de trekker is gehomologeerd als compacttrekker, voldoet een Fase IIIB-motor.

  • CLAAS MET SHOVELS
De samenwerking tussen Liebherr en Claas is goed te zien op de stand. Grote en kleine shovels en een lijn verreikers staan er in groen-wit. De shovels heten Torion. De Torion 1511 heeft een viercilinder DPS-motor van 167 pk, rijdt traploos tot 40 km/uur en weegt 14.300 kg. Voormalig Claas-leverancier Kramer stond met zijn shovels in dezelfde hal, maar dan op de stand van haar nieuwe partner John Deere. In eigen Kramer-kleuren.

    CLAAS MET SHOVELS De samenwerking tussen Liebherr en Claas is goed te zien op de stand. Grote en kleine shovels en een lijn verreikers staan er in groen-wit. De shovels heten Torion. De Torion 1511 heeft een viercilinder DPS-motor van 167 pk, rijdt traploos tot 40 km/uur en weegt 14.300 kg. Voormalig Claas-leverancier Kramer stond met zijn shovels in dezelfde hal, maar dan op de stand van haar nieuwe partner John Deere. In eigen Kramer-kleuren.

  • WEIDEMANN BOUWT TIENTONNER
De Duitse fabrikant Weidemann is vooral bekend van de compacte wielladers tot 7,5 ton eigengewicht. Dat gaat binnenkort veranderen met de 9080. Een volwaardige knikwiellader met een eigengewicht van bijna 11 ton. Hiermee betreedt Weidemann een compleet nieuwe markt, en gaat het de concurrentie aan met de grote bouwmachinefabrikanten. Volgens Weidemann groeit de vraag naar zulk materieel vanuit de agrarische markt. De machine komt midden volgend jaar op de markt. Zij heeft parallelgeleiding en loopt optioneel 40 km per uur. Onder de kap een viercilinder Deutz-motor van 156 pk. Zustermerk Kramer komt met dezelfde machine, maar dan met een vast chassis en vierwielbesturing, zoals het Kramer betaamt. - Foto: Matthijs Verhagen

    WEIDEMANN BOUWT TIENTONNER De Duitse fabrikant Weidemann is vooral bekend van de compacte wielladers tot 7,5 ton eigengewicht. Dat gaat binnenkort veranderen met de 9080. Een volwaardige knikwiellader met een eigengewicht van bijna 11 ton. Hiermee betreedt Weidemann een compleet nieuwe markt, en gaat het de concurrentie aan met de grote bouwmachinefabrikanten. Volgens Weidemann groeit de vraag naar zulk materieel vanuit de agrarische markt. De machine komt midden volgend jaar op de markt. Zij heeft parallelgeleiding en loopt optioneel 40 km per uur. Onder de kap een viercilinder Deutz-motor van 156 pk. Zustermerk Kramer komt met dezelfde machine, maar dan met een vast chassis en vierwielbesturing, zoals het Kramer betaamt. - Foto: Matthijs Verhagen

  • ELEKTRISCH MENGEN, NIET LADEN
Siloking zet een voorzichtig stapje verder in elektrisch voeren. De fabrikant had al een volledig elektrische, zelfrijdende voermenger met 8 kuub bakinhoud, en nu introduceert hij een 14-kuubs variant met twee vijzels. Let op: deze mengwagen is niet zelfladend. Hoewel je wellicht het tegendeel verwacht, vraagt het laden (lees: frezen) meer energie dat het mixen.
De batterij komt van Jungheinrich. Daarmee kun je vijfmaal mixen en voeren op één dag - dan moet hij ’s avonds aan de lader. Afhankelijk van het aantal voerbeurten en de intensiviteit van het mixen moet de ETruck 1408 zeven tot acht uur laden. De zelfrijder heeft een brutoprijs van € 99.000.
Siloking wil deze mengwagen robotiseren. Sterker nog: op dit moment draait al een prototype op een afgesloten locatie. Siloking verwacht dat de autonome voermengwagen in 2020 productierijp is.

    ELEKTRISCH MENGEN, NIET LADEN Siloking zet een voorzichtig stapje verder in elektrisch voeren. De fabrikant had al een volledig elektrische, zelfrijdende voermenger met 8 kuub bakinhoud, en nu introduceert hij een 14-kuubs variant met twee vijzels. Let op: deze mengwagen is niet zelfladend. Hoewel je wellicht het tegendeel verwacht, vraagt het laden (lees: frezen) meer energie dat het mixen. De batterij komt van Jungheinrich. Daarmee kun je vijfmaal mixen en voeren op één dag - dan moet hij ’s avonds aan de lader. Afhankelijk van het aantal voerbeurten en de intensiviteit van het mixen moet de ETruck 1408 zeven tot acht uur laden. De zelfrijder heeft een brutoprijs van € 99.000. Siloking wil deze mengwagen robotiseren. Sterker nog: op dit moment draait al een prototype op een afgesloten locatie. Siloking verwacht dat de autonome voermengwagen in 2020 productierijp is.

  • KLEINE KUBOTA ROBOTTREKKER
Groot ‘klein’ nieuws op de stand van Kubota: de robottrekker. Wie niet goed oplet loopt zo aan dit novum voorbij: een SL60A-compacttrekker met AgriRobo op de cabinerand. Op internet circuleerden al filmpjes, maar nu officieel door de Japanse fabrikant voorgesteld. In tegenstelling tot concurrenten New Holland en Case IH ziet Kubota meer potentie in kleine robottrekkers. Deze kunnen repeterende handelingen in de fruit- en rijstteelt uitvoeren. Ook komt de techniek beschikbaar op de grote M7002-serie.

    KLEINE KUBOTA ROBOTTREKKER Groot ‘klein’ nieuws op de stand van Kubota: de robottrekker. Wie niet goed oplet loopt zo aan dit novum voorbij: een SL60A-compacttrekker met AgriRobo op de cabinerand. Op internet circuleerden al filmpjes, maar nu officieel door de Japanse fabrikant voorgesteld. In tegenstelling tot concurrenten New Holland en Case IH ziet Kubota meer potentie in kleine robottrekkers. Deze kunnen repeterende handelingen in de fruit- en rijstteelt uitvoeren. Ook komt de techniek beschikbaar op de grote M7002-serie.

  • DEUTZ-FAHR À LA XERION
Een opvallende verschijning op de stand van Paul Nutzfahrzeuge: een Deutz-Fahr 9-serie met een draaibare cabine. De trekker is bedoeld voor bijvoorbeeld het versnipperen van hout, waarbij de chauffeur graag naar achteren of naar de zijkant kijkt tijdens de werkzaamheden. Paul Nutzfahrzeuge doet deze verbouwing in opdracht van Deutz-Fahr. Dit komt gewoon op de optielijst. Is de cabine normaal naar voren gericht, dan staat-ie 17 centimeter hoger. De cabine schuift eerst omhoog tot 4 meter, dan naar achteren, en draait vervolgens. Waarom zou je niet voor een Claas Xerion kiezen die standaard een draaibare cabine heeft? De verbouwde Deutz-Fahr kan ook rijden als de cabine niet volledig naar achteren staat (dus schuin, gericht op de invoer van een versnipperraar). En het zou goedkoper zijn. Reken voor zo’n optie op € 55.000 tot € 60.000.

    DEUTZ-FAHR À LA XERION Een opvallende verschijning op de stand van Paul Nutzfahrzeuge: een Deutz-Fahr 9-serie met een draaibare cabine. De trekker is bedoeld voor bijvoorbeeld het versnipperen van hout, waarbij de chauffeur graag naar achteren of naar de zijkant kijkt tijdens de werkzaamheden. Paul Nutzfahrzeuge doet deze verbouwing in opdracht van Deutz-Fahr. Dit komt gewoon op de optielijst. Is de cabine normaal naar voren gericht, dan staat-ie 17 centimeter hoger. De cabine schuift eerst omhoog tot 4 meter, dan naar achteren, en draait vervolgens. Waarom zou je niet voor een Claas Xerion kiezen die standaard een draaibare cabine heeft? De verbouwde Deutz-Fahr kan ook rijden als de cabine niet volledig naar achteren staat (dus schuin, gericht op de invoer van een versnipperraar). En het zou goedkoper zijn. Reken voor zo’n optie op € 55.000 tot € 60.000.

  • URSUS VAN 150 PK
Ursus toont twee prototypes van komende trekkerseries. De C3150-trekker levert 150 pk en is er als vier- en als zescilinder. Beide uitgerust met Deutz Fase IV-motoren. De viercilinder heeft een viertraps powerhifttransmissie van ZF, en gaat in januari 2018 in productie. De zescilinder krijgt een eigen Ursus-viertraps powershift. Deze is te herkennen aan een V in de typeaanduiding. Die staat voor Vigus. Deze trekker gaat pas midden 2018 in productie. Het zijn nog prototypes; de serieproductietrekkers krijgen ook vooras- en cabinevering. Beide modellen kosten € 60.000.

    URSUS VAN 150 PK Ursus toont twee prototypes van komende trekkerseries. De C3150-trekker levert 150 pk en is er als vier- en als zescilinder. Beide uitgerust met Deutz Fase IV-motoren. De viercilinder heeft een viertraps powerhifttransmissie van ZF, en gaat in januari 2018 in productie. De zescilinder krijgt een eigen Ursus-viertraps powershift. Deze is te herkennen aan een V in de typeaanduiding. Die staat voor Vigus. Deze trekker gaat pas midden 2018 in productie. Het zijn nog prototypes; de serieproductietrekkers krijgen ook vooras- en cabinevering. Beide modellen kosten € 60.000.

  • OOK GROTERE LOVOL-TREKKERS
De Chinese trekkerfabrikant Lovol verkoopt nu vooral compacttrekkertjes tot 50 pk in Europa, vooral aan hobbyboeren en paardenhouders. De fabrikant heeft het plan ook grotere trekkers tot 100 pk te gaan verkopen. In 2018 of 2019 wil Lovol de M754-III van 75 pk homologeren. De Lovol-motor maakt plaats eentje die voldoet aan de Europese emissie-eisen. Er zijn al vergevorderde plannen met motorenfabrikant Kohler, aldus Angela Yu, sales manager voor West-Europa. Hetzelfde plan hebben ze voor  de 100 pk sterke TD1004. Maar dat zal nog wat meer tijd vergen, de zoektocht naar een geschikte motor is nog gaande. Lovol is ook eigenaar van Arbos. Dat merk bouwt het in Italië, en is bedoeld voor de professionele landbouwer.

    OOK GROTERE LOVOL-TREKKERS De Chinese trekkerfabrikant Lovol verkoopt nu vooral compacttrekkertjes tot 50 pk in Europa, vooral aan hobbyboeren en paardenhouders. De fabrikant heeft het plan ook grotere trekkers tot 100 pk te gaan verkopen. In 2018 of 2019 wil Lovol de M754-III van 75 pk homologeren. De Lovol-motor maakt plaats eentje die voldoet aan de Europese emissie-eisen. Er zijn al vergevorderde plannen met motorenfabrikant Kohler, aldus Angela Yu, sales manager voor West-Europa. Hetzelfde plan hebben ze voor de 100 pk sterke TD1004. Maar dat zal nog wat meer tijd vergen, de zoektocht naar een geschikte motor is nog gaande. Lovol is ook eigenaar van Arbos. Dat merk bouwt het in Italië, en is bedoeld voor de professionele landbouwer.

  • KLEIN EN MODERN
Verrassend op de stand van Kverneland: een nieuwe getrokken spuit, de IxTrack T. Allereerst valt de nieuwe kleurstelling op. Niet meer Vicon-/Rau-geel, maar Kverneland-rood. De fabrikant levert twee tanks van 2.600 of 3.200 liter. Daarbij neemt de spuit 500 liter schoon water mee. De spoorbreedte is te verstellen van 1,50 tot 2,25 meter. De spuitboom van maximaal 30 meter breed is met hydraulische demping opgehangen in een parallellogram. Er is geen disselbesturing meer, alleen fuseebesturing. Banden tot 2 meter hoog passen eronder, de spatborden draaien mee en de wielen hebben 32 graden stuuruitslag. Kveneland breidt zo uit naar beneden, want dit is nu de kleinst leverbare tankinhoud.

    KLEIN EN MODERN Verrassend op de stand van Kverneland: een nieuwe getrokken spuit, de IxTrack T. Allereerst valt de nieuwe kleurstelling op. Niet meer Vicon-/Rau-geel, maar Kverneland-rood. De fabrikant levert twee tanks van 2.600 of 3.200 liter. Daarbij neemt de spuit 500 liter schoon water mee. De spoorbreedte is te verstellen van 1,50 tot 2,25 meter. De spuitboom van maximaal 30 meter breed is met hydraulische demping opgehangen in een parallellogram. Er is geen disselbesturing meer, alleen fuseebesturing. Banden tot 2 meter hoog passen eronder, de spatborden draaien mee en de wielen hebben 32 graden stuuruitslag. Kveneland breidt zo uit naar beneden, want dit is nu de kleinst leverbare tankinhoud.

  • GIGA BELARUS
Op de stand van Belarus staat een gigantische trekker. Er ligt een Caterpillar C13-motor van 12,5 liter in die 343 kW (466 pk) levert bij 1.900 toeren. De trekker weegt leeg 16 ton en rijdt maximaal 40 kilometer per uur; zonder voorasvering. De mechanische 16V8A-versnellingsbak is optioneel met een kruip te koop. Het is nog een Fase IIIA-motor; Belarus verwacht in 2019 een Fase V-trekker te tonen. De reus kost € 200.000.

    GIGA BELARUS Op de stand van Belarus staat een gigantische trekker. Er ligt een Caterpillar C13-motor van 12,5 liter in die 343 kW (466 pk) levert bij 1.900 toeren. De trekker weegt leeg 16 ton en rijdt maximaal 40 kilometer per uur; zonder voorasvering. De mechanische 16V8A-versnellingsbak is optioneel met een kruip te koop. Het is nog een Fase IIIA-motor; Belarus verwacht in 2019 een Fase V-trekker te tonen. De reus kost € 200.000.

  • SCHÄFFER SHOWT ELEKTRISCHE MINISHOVEL
Elektrische minishovels zijn een absulute trend op de Agritechnica. Grensverleggend is die van Schäffer. De prestaties komen dicht bij die van een diesel. De 23E heeft een lithium-ion accu die met een 32 ampere krachtstroomlader in 30 minuten tot 80 procent op te laden zou zijn. Op deze manier moet je een dag vol kunnen maken op een accupakket, mits je tussen de middag even bijlaadt. Anders dan bij een loodzuuraccu is bijladen van een lithiumaccu gewoon mogelijk. Het is tevens de enige elektrische minshovel die gewoon 20 km per uur loopt. Schäffer geeft vijf jaar of 5.000 ladingen garantie op het pakket. De minishovel komt eind 2018 op de markt, en gaat exclusief accupakket een kleine € 40.000 kosten. - Foto: Matthijs Verhagen

    SCHÄFFER SHOWT ELEKTRISCHE MINISHOVEL Elektrische minishovels zijn een absulute trend op de Agritechnica. Grensverleggend is die van Schäffer. De prestaties komen dicht bij die van een diesel. De 23E heeft een lithium-ion accu die met een 32 ampere krachtstroomlader in 30 minuten tot 80 procent op te laden zou zijn. Op deze manier moet je een dag vol kunnen maken op een accupakket, mits je tussen de middag even bijlaadt. Anders dan bij een loodzuuraccu is bijladen van een lithiumaccu gewoon mogelijk. Het is tevens de enige elektrische minshovel die gewoon 20 km per uur loopt. Schäffer geeft vijf jaar of 5.000 ladingen garantie op het pakket. De minishovel komt eind 2018 op de markt, en gaat exclusief accupakket een kleine € 40.000 kosten. - Foto: Matthijs Verhagen

  • LAATSTE KEER LELY?
Misschien geen keihard nieuws, maar wel bijzonder dat in een hoek van de Agco-Hal (hal 20) nog de oer-Nederlandse Lely-machines stonden. Zowel een opraapwagen als een pers, en maaiers en schudders. In 2018 zullen de Lely-dealers de laatste levering roodgekleurde Lely-machines krijgen. Wat daarna gebeurt met de ‘Maassluis-machines’ is nog afwachten. De mensen van Agco studeren daar nog op. Over enkele maanden is er meer duidelijk rondom de toekomstige voortgang van de Lely-techniek. Wordt het Fendt-groen, MF-rood, Fella-rood, of zullen sommige Lely-machines helemaal van deze aardbodem verdwijnen? Alles is nog mogelijk in dit stadium. - Foto: Bas van Hattum

    LAATSTE KEER LELY? Misschien geen keihard nieuws, maar wel bijzonder dat in een hoek van de Agco-Hal (hal 20) nog de oer-Nederlandse Lely-machines stonden. Zowel een opraapwagen als een pers, en maaiers en schudders. In 2018 zullen de Lely-dealers de laatste levering roodgekleurde Lely-machines krijgen. Wat daarna gebeurt met de ‘Maassluis-machines’ is nog afwachten. De mensen van Agco studeren daar nog op. Over enkele maanden is er meer duidelijk rondom de toekomstige voortgang van de Lely-techniek. Wordt het Fendt-groen, MF-rood, Fella-rood, of zullen sommige Lely-machines helemaal van deze aardbodem verdwijnen? Alles is nog mogelijk in dit stadium. - Foto: Bas van Hattum

  • NIEUW UITERLIJK ZETOR MAJOR 
Het was dé beursverrassing twee jaar terug op de Agritechnica: het Zetor-showmodel ontworpen door het Italiaanse designbureau Pininfarina. Zetor meldde toen dat de nieuwe compactserie Hortus als eerste het nieuwe uiterlijk zou krijgen. Dat is niet het geval; Zetor geeft zijn boerentrekker Major nu al het nieuwe uiterlijk. Het maakt de trekker...

    NIEUW UITERLIJK ZETOR MAJOR Het was dé beursverrassing twee jaar terug op de Agritechnica: het Zetor-showmodel ontworpen door het Italiaanse designbureau Pininfarina. Zetor meldde toen dat de nieuwe compactserie Hortus als eerste het nieuwe uiterlijk zou krijgen. Dat is niet het geval; Zetor geeft zijn boerentrekker Major nu al het nieuwe uiterlijk. Het maakt de trekker...

  • ... gelijk een stuk blitser. De Major gaat dit voorjaar in serieproductie. De andere modellen krijgen binnen afzienbare tijd ook de nieuwe look.

    ... gelijk een stuk blitser. De Major gaat dit voorjaar in serieproductie. De andere modellen krijgen binnen afzienbare tijd ook de nieuwe look.

  • SCHOFFELROBOT PRAKTIJKRIJP
Het Franse Naïo Technologies, gespecialiseerd in agrarische robottoepassingen, maakt een volautomatische zelfrijder voor de mechanische onkruidbestrijding. Het apparaat - de Dino - vindt zijn weg met RTK-gps. De capaciteit zou op 3 à 4 hectare per dag uitkomen bij een rijsnelheid van zo’n 4 kilometer per uur. Het apparaat komt volgend jaar op de markt, richtprijs € 90.000. - Foto: Joost Stallen

    SCHOFFELROBOT PRAKTIJKRIJP Het Franse Naïo Technologies, gespecialiseerd in agrarische robottoepassingen, maakt een volautomatische zelfrijder voor de mechanische onkruidbestrijding. Het apparaat - de Dino - vindt zijn weg met RTK-gps. De capaciteit zou op 3 à 4 hectare per dag uitkomen bij een rijsnelheid van zo’n 4 kilometer per uur. Het apparaat komt volgend jaar op de markt, richtprijs € 90.000. - Foto: Joost Stallen

  • ALTERNATIEF VOOR HOOGKIPBAK
Je zou denken dat qua uitrustingsstukken voor de voorlader of wiellader werkelijk alles al eens uitgevonden is. Niets blijkt minder waar. De Duitse constructeur Hesse bouwde een bak waarvan je de achterwand hydraulisch kunt bedienen. Deze tweedelige achterwand kan de bak leegdrukken zonder uit te kippen. Zo bereik je hetzelfde effect als een hoogkipbak. De bak van Hesse is echter zowel lichter als goedkoper. De bak zit op details geniaal in elkaar. Hij is tevens te krijgen met een bovenklem, dus als uitkuilbak. Dankzij een slim mechanisme is er óók in combinatie met die bovenklem slechts één dubbelwerkend ventiel nodig. Hesse vroeg patent aan, en verkocht dat inmiddels aan Claas. Het blijft de bakken wel zelf bouwen. - Foto: Matthijs Verhagen

    ALTERNATIEF VOOR HOOGKIPBAK Je zou denken dat qua uitrustingsstukken voor de voorlader of wiellader werkelijk alles al eens uitgevonden is. Niets blijkt minder waar. De Duitse constructeur Hesse bouwde een bak waarvan je de achterwand hydraulisch kunt bedienen. Deze tweedelige achterwand kan de bak leegdrukken zonder uit te kippen. Zo bereik je hetzelfde effect als een hoogkipbak. De bak van Hesse is echter zowel lichter als goedkoper. De bak zit op details geniaal in elkaar. Hij is tevens te krijgen met een bovenklem, dus als uitkuilbak. Dankzij een slim mechanisme is er óók in combinatie met die bovenklem slechts één dubbelwerkend ventiel nodig. Hesse vroeg patent aan, en verkocht dat inmiddels aan Claas. Het blijft de bakken wel zelf bouwen. - Foto: Matthijs Verhagen

  • PROTOTYPE BRANSON
Branson toont een prototype van de P110. De trekker weegt leeg 4.030 kg en levert - zoals zijn naam al doet vermoeden - 110 pk. Dit komt uit een Doosan-viercilinder met 3,4 liter motorinhoud. Met AdBlue en een SCR-katalysator op de commonrrailmotor voldoet de trekker aan de Fase IIIB-emissienorm. Volgens de Duitse importeur mist het prototype nog luchtremmen en een powershifttransmissie. Het is een trekker die wel sneller rijdt dan 34 kilometer per uur.

    PROTOTYPE BRANSON Branson toont een prototype van de P110. De trekker weegt leeg 4.030 kg en levert - zoals zijn naam al doet vermoeden - 110 pk. Dit komt uit een Doosan-viercilinder met 3,4 liter motorinhoud. Met AdBlue en een SCR-katalysator op de commonrrailmotor voldoet de trekker aan de Fase IIIB-emissienorm. Volgens de Duitse importeur mist het prototype nog luchtremmen en een powershifttransmissie. Het is een trekker die wel sneller rijdt dan 34 kilometer per uur.

  • EENVOUDIGE KORSTENBREKER
Agrideals.nl heeft een eenvoudige korstenbreker die je op verschillende manieren kunt inzetten. Voor minder agressief werken volstaat het velgje. Is dat ontoereikend, dan leg je een kooitje om de velg heen. De kooi haakt in drie delen om de velg, en je zet hem met een enkele bout vast. Tot 18 kilo extra gewicht is toe te voegen. - Foto: Joost Stallen

    EENVOUDIGE KORSTENBREKER Agrideals.nl heeft een eenvoudige korstenbreker die je op verschillende manieren kunt inzetten. Voor minder agressief werken volstaat het velgje. Is dat ontoereikend, dan leg je een kooitje om de velg heen. De kooi haakt in drie delen om de velg, en je zet hem met een enkele bout vast. Tot 18 kilo extra gewicht is toe te voegen. - Foto: Joost Stallen

  • BANDSENSOR WAARSCHUWT VÓÓR DE BAND ERAF LOOPT
Trelleborg noemt het ConnectTire. Dat staat feitelijk voor twee sensoren die aan de binnenkant van een trekkerband zijn gemonteerd: één op de velg en één aan het rubber. Ze meten basiszaken zoals bandtemperatuur en -spanning. Maar ze kunnen nog veel meer. Door de fysieke afstand tussen beide sensoren te meten, weet je of er een (minimale) slip optreedt tussen veld en band. En als je dat weet - in combinatie met de spanning en de temperatuur - heb je de perfecte indicatoren bij elkaar om vast te stellen of een band eraf gaat lopen. En/óf te warm wordt, waardoor de band kapot gaat. Momenteel test Trelleborg 15 setjes in Europa. In 2019 komt het systeem op de markt, en kun je de bandentoestand controleren via een app, of dit integreren in de trekker-elektronica. - Foto: Bas van Hattum

    BANDSENSOR WAARSCHUWT VÓÓR DE BAND ERAF LOOPT Trelleborg noemt het ConnectTire. Dat staat feitelijk voor twee sensoren die aan de binnenkant van een trekkerband zijn gemonteerd: één op de velg en één aan het rubber. Ze meten basiszaken zoals bandtemperatuur en -spanning. Maar ze kunnen nog veel meer. Door de fysieke afstand tussen beide sensoren te meten, weet je of er een (minimale) slip optreedt tussen veld en band. En als je dat weet - in combinatie met de spanning en de temperatuur - heb je de perfecte indicatoren bij elkaar om vast te stellen of een band eraf gaat lopen. En/óf te warm wordt, waardoor de band kapot gaat. Momenteel test Trelleborg 15 setjes in Europa. In 2019 komt het systeem op de markt, en kun je de bandentoestand controleren via een app, of dit integreren in de trekker-elektronica. - Foto: Bas van Hattum

  • BEYNE TOONT ROTORKOPEG
Beyne kocht uit de failliete boedel van Vogel & Noot de technische tekeningen van de schijveneggen en de rotorkopeggen. Afgelopen jaar was op Belgische vakbeurzen al een ‘made in Belgium’ schijveneg te zien. Nu, op de Agritechnica, toont Beyne een rotorkopeg. Technisch volledig gelijk aan de Arterra MS van Vogel & Noot, alleen de kleurstelling is anders. Het Vogel & Noot-groen is nu zwart. Er zijn vooralsnog twee versies leverbaar van 3 en van 5 meter. Smallere en bredere zitten in de pijplijn.

    BEYNE TOONT ROTORKOPEG Beyne kocht uit de failliete boedel van Vogel & Noot de technische tekeningen van de schijveneggen en de rotorkopeggen. Afgelopen jaar was op Belgische vakbeurzen al een ‘made in Belgium’ schijveneg te zien. Nu, op de Agritechnica, toont Beyne een rotorkopeg. Technisch volledig gelijk aan de Arterra MS van Vogel & Noot, alleen de kleurstelling is anders. Het Vogel & Noot-groen is nu zwart. Er zijn vooralsnog twee versies leverbaar van 3 en van 5 meter. Smallere en bredere zitten in de pijplijn.

  • FARMTRAC MET PORSCHE-DESIGN
Het Poolse Farmtrac nam de designers van Porsche in de arm voor het uiterlijk van zijn nieuwe serie. De grootste is de 6075 E. Deze heeft 75 pk onder de kap, een 24V/24A-bak, en heeft verder eenvoudige techniek aan boord. Ook werkt Farmtrac aan een elektrische compacttrekker.

    FARMTRAC MET PORSCHE-DESIGN Het Poolse Farmtrac nam de designers van Porsche in de arm voor het uiterlijk van zijn nieuwe serie. De grootste is de 6075 E. Deze heeft 75 pk onder de kap, een 24V/24A-bak, en heeft verder eenvoudige techniek aan boord. Ook werkt Farmtrac aan een elektrische compacttrekker.

  • AUTONOME KRUIWAGEN
Weidemann presenteert een autonome werktuigendrager. Een soort elektrische kruiwagen, met twee vanghaken waar je een werktuig in kunt hangen. Bijvoorbeeld een voerschuif. Het voertuigje kan niet alleen autonoom werken, maar is ook radiografisch te bedienen. Sterker nog: het is helemaal niet gebonden aan vaste routes. Zo kan het karretje je volledig automatisch volgen als je over het erf loopt. Of bijvoorbeeld de palen meesjouwen als je een afrastering zet. Dankzij een laserscanner houdt het karretje rekening met zijn omgeving. - Foto: Matthijs Verhagen

    AUTONOME KRUIWAGEN Weidemann presenteert een autonome werktuigendrager. Een soort elektrische kruiwagen, met twee vanghaken waar je een werktuig in kunt hangen. Bijvoorbeeld een voerschuif. Het voertuigje kan niet alleen autonoom werken, maar is ook radiografisch te bedienen. Sterker nog: het is helemaal niet gebonden aan vaste routes. Zo kan het karretje je volledig automatisch volgen als je over het erf loopt. Of bijvoorbeeld de palen meesjouwen als je een afrastering zet. Dankzij een laserscanner houdt het karretje rekening met zijn omgeving. - Foto: Matthijs Verhagen

  • SPIRAALMESSEN VERKLEINEN GEWASRESTEN
Treffler Maschinenbau (Echsheim) ontwikkelde een apparaat voor het verkleinen van groenbemesters of oogstrestanten, voor frontaanbouw. Dat gaat met twee grondaangedreven spiraalwalsen, met een als mes werkende rand op de buitenkant. De machineophanging is zo uitgevoerd dat je de walsen voort trekt - met behoud van de stuurfunctie van de trekker. - Foto: Joost Stallen

    SPIRAALMESSEN VERKLEINEN GEWASRESTEN Treffler Maschinenbau (Echsheim) ontwikkelde een apparaat voor het verkleinen van groenbemesters of oogstrestanten, voor frontaanbouw. Dat gaat met twee grondaangedreven spiraalwalsen, met een als mes werkende rand op de buitenkant. De machineophanging is zo uitgevoerd dat je de walsen voort trekt - met behoud van de stuurfunctie van de trekker. - Foto: Joost Stallen

Of registreer je om te kunnen reageren.