Home

Foto & video 145 bekeken

Kopen bij een sloper

Stel: je wilt een slooponderdeel kopen. Hoe gaat dat in zijn werk? Grote kans dat je bij Meindertsma Agri-Parts in Kapel-Avezaath (Gld.) uitkomt. TREKKER dook bij hen de demontage-werkplaats in en volgde zo’n sloopproces op de voet. Het blijkt een werkplaats met écht specialistische kennis.

Het bedrijf
Naam: Meindertsma Agri-Parts
Eigenaar: Goitzen en Mark Meindertsma
Plaats: Kapel-Avezaath (Gld.)
Onderdelen op voorraad: Ruim 10.000 m2 aan onderdelen
Specialisme: Alle gerenommeerde merken in Europa
Jaarlijks te slopen trekkers: 250 tot 300

Wie bij het woord ‘trekkersloperij’ direct denkt aan opgestapelde, roestige wrakken van onherkenbare machines, kan het mis hebben. Dat blijkt uit een bezoek aan Meindertsma Agri-Parts. Daar stuitten we namelijk op ruim 11.000 vierkante meter overdekte hallen gevuld met stellingen. De onderdelen liggen hier georganiseerd per trekkermerk bij elkaar. Er is weinig elektronica te vinden, vrijwel alleen mechanische delen. Denk aan astrompetten, eindaandrijvingen, motordelen, voorassen, versnellingsbakonderdelen en aftakashuizen.

Recyclen

Goitzen en Mark Meindertsma hebben een hekel aan de negatieve lading bij het woord ‘sloperij’. Zij praten liever over demontage of over recyclen. De gebroeders zien het als de hoogste vorm van recycling, en praten merkbaar met trots over deze manier van werken. De mannen verbazen zich over het feit dat Nederlanders niet vaker direct naar tweedehands onderdelen kijken. “Scandinaviërs en mensen uit het voormalig Oostblok bijvoorbeeld, die kijken eerst of er een tweedehands onderdeel te krijgen is, en kijken daarna pas naar nieuw. Nederlanders kijken pas naar gebruikt als de nieuwsprijs hen te hoog is”, weet Goitzen.

Lees het complete artikel over het bedrijf en de filosofie van de Meindertsma’s in onze digitale editie 349 van TREKKER. Dit verhaal is onderdeel van het Thema Trekkersloop in dat nummer. Klik hier en ga naar pagina 46.

Foto

  • Foto's: Bob Karsten

    Foto's: Bob Karsten

  • Een mechanisatiebedrijf uit Hongarije belt voor een aftakasplaat voor een Case IH MXM 140. Op het kantoor weten ze dat er onlangs zo’n trekker binnenkwam. Meindertsma kocht deze Case IH namelijk met brandschade in Engeland. Een gewilde trekker voor de slopers, omdat er veel vraag is naar onderdelen. Samen met de types die onderhuids gelijk zijn aan de New Holand-tegenhanger. De exacte achtergrond van deze MXM is niet bekend. Vermoedelijk een kortsluiting rond het dashboard, want de trekker is niet heel heet geweest. De vooras is bijvoorbeeld volledig ongedeerd, stelt Goitzen.

    Een mechanisatiebedrijf uit Hongarije belt voor een aftakasplaat voor een Case IH MXM 140. Op het kantoor weten ze dat er onlangs zo’n trekker binnenkwam. Meindertsma kocht deze Case IH namelijk met brandschade in Engeland. Een gewilde trekker voor de slopers, omdat er veel vraag is naar onderdelen. Samen met de types die onderhuids gelijk zijn aan de New Holand-tegenhanger. De exacte achtergrond van deze MXM is niet bekend. Vermoedelijk een kortsluiting rond het dashboard, want de trekker is niet heel heet geweest. De vooras is bijvoorbeeld volledig ongedeerd, stelt Goitzen.

  • Dirk brengt de trekker met de heftruck naar de werkplaats. ‘Om twee uur leveren’, klinkt het. Dat wil zeggen dat de pakketdienst er dan is om onderdelen op te halen. Als het dan klaarligt, kan de Hongaarse klant de volgende dag het onderdeel inbouwen. Er is duidelijk te zien dat Dirk en Anton dit werk al langer doen (respectievelijk zo’n 11 en 5 jaar). Het duo gaat heel structureel te werk: terwijl Anton de achterbrugolie opvangt, zoekt Dirk alvast de juiste sleutels om de Engelse pick-up-hitch los te halen. De monteurs zijn duidelijk op elkaar ingespeeld.

    Dirk brengt de trekker met de heftruck naar de werkplaats. ‘Om twee uur leveren’, klinkt het. Dat wil zeggen dat de pakketdienst er dan is om onderdelen op te halen. Als het dan klaarligt, kan de Hongaarse klant de volgende dag het onderdeel inbouwen. Er is duidelijk te zien dat Dirk en Anton dit werk al langer doen (respectievelijk zo’n 11 en 5 jaar). Het duo gaat heel structureel te werk: terwijl Anton de achterbrugolie opvangt, zoekt Dirk alvast de juiste sleutels om de Engelse pick-up-hitch los te halen. De monteurs zijn duidelijk op elkaar ingespeeld.

  • Zoals het duo al vermoedde, is achter die pick-up-hitch het gietnummer van de aftakasplaat te vinden.  Dirk pakt uit zijn overall een papiertje wat hij kreeg van het kantoor. Er staat een gietnummer op geschreven. Na een check belt hij naar Mark om te bevestigen dat het nummer klopt en de klant wordt ingelicht. Dit gietnummer is essentieel stelt Goitzen. “Op die manier weten we zeker dat het onderdeel identiek is aan wat de klant zoekt. Op onderdeelnummers kunnen we niet vertrouwen, er zijn zomaar tandwielen met één extra tandje.”

    Zoals het duo al vermoedde, is achter die pick-up-hitch het gietnummer van de aftakasplaat te vinden. Dirk pakt uit zijn overall een papiertje wat hij kreeg van het kantoor. Er staat een gietnummer op geschreven. Na een check belt hij naar Mark om te bevestigen dat het nummer klopt en de klant wordt ingelicht. Dit gietnummer is essentieel stelt Goitzen. “Op die manier weten we zeker dat het onderdeel identiek is aan wat de klant zoekt. Op onderdeelnummers kunnen we niet vertrouwen, er zijn zomaar tandwielen met één extra tandje.”

  • Dirk hangt de aftakasplaat met een ketting aan een heftruck. Ondertussen staat Anton al gereed met de snijbrander om de bekabeling snel even weg te branden. Daarna kunnen de bouten los en komt de aftakasplaat met binnenwerk en al los. Dirk vermoedt dat bij de Hongaarse klant het lager van de aftakasstomp is los gelopen. “Dat komt vaker voor. Het lager loopt er dan uit en slaat vervolgens de aftakasplaat kapot”, vertelt Dirk.

    Dirk hangt de aftakasplaat met een ketting aan een heftruck. Ondertussen staat Anton al gereed met de snijbrander om de bekabeling snel even weg te branden. Daarna kunnen de bouten los en komt de aftakasplaat met binnenwerk en al los. Dirk vermoedt dat bij de Hongaarse klant het lager van de aftakasstomp is los gelopen. “Dat komt vaker voor. Het lager loopt er dan uit en slaat vervolgens de aftakasplaat kapot”, vertelt Dirk.

  • Als de plaat los is, kun je zien of deze nog goed is. Dirk wijst op de rode coating aan de binnenkant. “Hieraan kun je goed zien hoe warm de trekker is geweest. Als die coating eraf is, dan is-ie te heet geweest. De olie heeft dan gebrand en als dat zo is, kun je de onderdelen niet gebruiken. Ook checken we of de tandwielen en het kale staal nog glimt. Dit mag niet blauw of ruw zijn, ook dat zijn tekenen van hitte. Vaak lijkt het uiterlijk ernstig, maar dat komt omdat de verf en kunststof eraf is en het dan roest. Deze is van binnen als nieuw,” concludeert Dirk.

    Als de plaat los is, kun je zien of deze nog goed is. Dirk wijst op de rode coating aan de binnenkant. “Hieraan kun je goed zien hoe warm de trekker is geweest. Als die coating eraf is, dan is-ie te heet geweest. De olie heeft dan gebrand en als dat zo is, kun je de onderdelen niet gebruiken. Ook checken we of de tandwielen en het kale staal nog glimt. Dit mag niet blauw of ruw zijn, ook dat zijn tekenen van hitte. Vaak lijkt het uiterlijk ernstig, maar dat komt omdat de verf en kunststof eraf is en het dan roest. Deze is van binnen als nieuw,” concludeert Dirk.

  • De klant bestelt een kale aftakasplaat zonder binnenwerk. Dit gaat er dus allemaal uit. De nokkensensor boven de aftakasstomp zit vastgesmolten en gaat er met enige moeite uit. De toerentalschakeling is een kwestie van losmaken. En paar bouten los, en dan wrikt het duo het complete binnenwerk eruit. Ook dit is nog prima. Als straks de deadline is gehaald en de aftakasplaat is verzonden, kan het binnenwerk worden klaargemaakt voor in de schappen.

    De klant bestelt een kale aftakasplaat zonder binnenwerk. Dit gaat er dus allemaal uit. De nokkensensor boven de aftakasstomp zit vastgesmolten en gaat er met enige moeite uit. De toerentalschakeling is een kwestie van losmaken. En paar bouten los, en dan wrikt het duo het complete binnenwerk eruit. Ook dit is nog prima. Als straks de deadline is gehaald en de aftakasplaat is verzonden, kan het binnenwerk worden klaargemaakt voor in de schappen.

  • Dirk neemt de aftakasplaat mee naar buiten. Daar spuit hij het ijzerwerk eerst goed schoon met een hogedrukreiniger. Vervolgens schuurt hij roest eraf met een roterende staalborstel. De aftakasplaat is dan roest- en koolvrij.

    Dirk neemt de aftakasplaat mee naar buiten. Daar spuit hij het ijzerwerk eerst goed schoon met een hogedrukreiniger. Vervolgens schuurt hij roest eraf met een roterende staalborstel. De aftakasplaat is dan roest- en koolvrij.

  • De aftakasplaat droogt op. Dirk rijdt ondertussen het karkas van de MXM weer terug naar de voorraad onder het afdak. Er is nu geen tijd om de rest van de trekker te strippen. Dirk spuit de aftakasplaat nog zwart in de spuitcabine.

    De aftakasplaat droogt op. Dirk rijdt ondertussen het karkas van de MXM weer terug naar de voorraad onder het afdak. Er is nu geen tijd om de rest van de trekker te strippen. Dirk spuit de aftakasplaat nog zwart in de spuitcabine.

  • Het resultaat. De aftakasplaat is bijna niet van nieuw te onderscheiden. De plaat wordt op een pallet vastgebonden en ingepakt voor transport. Vóór twee uur 's middags ligt de ingepakte pallet klaar als de pakketdienst er is.

    Het resultaat. De aftakasplaat is bijna niet van nieuw te onderscheiden. De plaat wordt op een pallet vastgebonden en ingepakt voor transport. Vóór twee uur 's middags ligt de ingepakte pallet klaar als de pakketdienst er is.

Of registreer je om te kunnen reageren.