Home

Foto & video 129 bekeken

Italië wint met Landini de ‘wereldcup’

Boerderij testte zes trekkers die hun roots hebben in verschillende werelddelen. De Italiaanse trekkerfabrikant Argo introduceerde de Landini 5-serie in 2012, als opvolger van de Power Mondial.

Lees hier meer over de Multi-test

Foto

  • De Landini 5-110H heeft in de McCormick X5.40 een rode tweelingbroer. - Foto's: Michel Velderman

    De Landini 5-110H heeft in de McCormick X5.40 een rode tweelingbroer. - Foto's: Michel Velderman

  • De frisblauwe Landini is met zijn retro design een mooie moderne trekker om te zien. Afwerking en kwaliteit zijn prima.

    De frisblauwe Landini is met zijn retro design een mooie moderne trekker om te zien. Afwerking en kwaliteit zijn prima.

  • Niet al het leidingwerk is afgeschermd.

    Niet al het leidingwerk is afgeschermd.

  • De 5 heeft een moderne lichte vierstijlencabine. Geen B-stijl, maar wel een dikke achterstijl. De deur steekt geopend wel ver uit (67 centimeter). Niet de ruimste cabine in de test, maar de chauffeur zal zich in de luchtgeveerde stoel behagen voelen. Naar voren is het zicht super door de (te openen) hoge voorruit en het doorzichtige dakluik (met slecht sluitend verduisteringsgordijn).

    De 5 heeft een moderne lichte vierstijlencabine. Geen B-stijl, maar wel een dikke achterstijl. De deur steekt geopend wel ver uit (67 centimeter). Niet de ruimste cabine in de test, maar de chauffeur zal zich in de luchtgeveerde stoel behagen voelen. Naar voren is het zicht super door de (te openen) hoge voorruit en het doorzichtige dakluik (met slecht sluitend verduisteringsgordijn).

  • Naar achter en op de hef is het zicht matig door een verlaagd cabineplafond, een ruitenwissermotor en een dwarsstijl. De kleine achterruit mist een goede handgreep.

    Naar achter en op de hef is het zicht matig door een verlaagd cabineplafond, een ruitenwissermotor en een dwarsstijl. De kleine achterruit mist een goede handgreep.

  • Instap links goed, mede dankzij grote handgrepen en automatisch compact wegklappend bijrijderszitje.

    Instap links goed, mede dankzij grote handgrepen en automatisch compact wegklappend bijrijderszitje.

  • Rechterinstap wat lastiger, vanwege naar voren doorlopende zijconsole met versnellingshendel. Alle hendels en knoppen zijn logisch geplaatst.

    Rechterinstap wat lastiger, vanwege naar voren doorlopende zijconsole met versnellingshendel. Alle hendels en knoppen zijn logisch geplaatst.

  • De dieseltank is aan het frame gefixeerd met een spanband. Effectief, maar oogt wat provisorisch.

    De dieseltank is aan het frame gefixeerd met een spanband. Effectief, maar oogt wat provisorisch.

  • De 5 is de laatste Landini-telg die nog een Perkins heeft.  De tier 4 final opvolger van de huidige 5 zal een Deutz onder de motorkap krijgen, heeft de fabrikant reeds bekendgemaakt. De prestaties van de Perkins zijn prima, veel koppel en zuinig. De Perkins is voorzien van een partikelfilter, die om de zoveel tijd schoon gebrand moet worden. Dat moet stationair. Dat regelt de trekker automatisch, maar de chauffeur kan dat ook handmatig activeren op een tijdstip dat hem dat beter past.

    De 5 is de laatste Landini-telg die nog een Perkins heeft. De tier 4 final opvolger van de huidige 5 zal een Deutz onder de motorkap krijgen, heeft de fabrikant reeds bekendgemaakt. De prestaties van de Perkins zijn prima, veel koppel en zuinig. De Perkins is voorzien van een partikelfilter, die om de zoveel tijd schoon gebrand moet worden. Dat moet stationair. Dat regelt de trekker automatisch, maar de chauffeur kan dat ook handmatig activeren op een tijdstip dat hem dat beter past.

  • Het gaspedaal is geen robuust pedaal, maar meer een met rollend rubber gevoerd stangetje. Het is te veel ‘om de hoek geplaatst’ en geregeld schiet je voet eraf of eroverheen. Handgas op prima plek, maar gaat wat zwaar.

    Het gaspedaal is geen robuust pedaal, maar meer een met rollend rubber gevoerd stangetje. Het is te veel ‘om de hoek geplaatst’ en geregeld schiet je voet eraf of eroverheen. Handgas op prima plek, maar gaat wat zwaar.

  • Zeer luxueuze uitgebreide transmissie, met drie groepen, vier versnellingen, drietraps-powershift, een kruip en elektrohydraulische omkeer, resulterend in 48 versnellingen vooruit en 16 achteruit. De drietraps-powershift werkt alleen vooruit. Achteruit altijd in tweede powershifttrap. Pluspunt is de ontkoppelingsknop, wat de voetkoppeling overbodig maakt.

    Zeer luxueuze uitgebreide transmissie, met drie groepen, vier versnellingen, drietraps-powershift, een kruip en elektrohydraulische omkeer, resulterend in 48 versnellingen vooruit en 16 achteruit. De drietraps-powershift werkt alleen vooruit. Achteruit altijd in tweede powershifttrap. Pluspunt is de ontkoppelingsknop, wat de voetkoppeling overbodig maakt.

  • Volledig uitgevoerde elektronisch bediende hef zonder geheimen. Met draaiknoppen voor hefhoogte, daalsnelheid en mengregeling en dansonderdrukking. Snelhefknop met neutraalstand; puik. Voor 4WD en differentieel elektrische schakelaars op zijconsole. Geen automatiek.

    Volledig uitgevoerde elektronisch bediende hef zonder geheimen. Met draaiknoppen voor hefhoogte, daalsnelheid en mengregeling en dansonderdrukking. Snelhefknop met neutraalstand; puik. Voor 4WD en differentieel elektrische schakelaars op zijconsole. Geen automatiek.

  • Hefstabilisatie is spindelverstelling met telescoop; vuilgevoelig. Topstang verstelbaar. Drie dubbelwerkende mechanische ventielen, waarvan twee met zweefstand. Achterop zitten twee ventielen links en een rechts van de topstang.  De afsluitdoppen gecodeerd met de kleur blauw. Groen en bruin corresponderen qua kleur met de hendels in de cabine. De opbrengst van 60 liter per minuut is gemiddeld in vergelijking met z’n concurrenten.

    Hefstabilisatie is spindelverstelling met telescoop; vuilgevoelig. Topstang verstelbaar. Drie dubbelwerkende mechanische ventielen, waarvan twee met zweefstand. Achterop zitten twee ventielen links en een rechts van de topstang. De afsluitdoppen gecodeerd met de kleur blauw. Groen en bruin corresponderen qua kleur met de hendels in de cabine. De opbrengst van 60 liter per minuut is gemiddeld in vergelijking met z’n concurrenten.

  • Handig bakje voor de kogels.

    Handig bakje voor de kogels.

  • Op beide spatborden knoppen buitenbediening. Buiten inschakelen kan alleen als eerst in de cabine de stoelbeveiliging wordt gedeactiveerd.

    Op beide spatborden knoppen buitenbediening. Buiten inschakelen kan alleen als eerst in de cabine de stoelbeveiliging wordt gedeactiveerd.

  • Met 8,9 meter draait de trekker vrij scherp.

    Met 8,9 meter draait de trekker vrij scherp.

Of registreer je om te kunnen reageren.