Home

Foto & video 147 bekeken

Kioti: Aziaat met veel comfort

Boerderij testte zes trekkers die hun roots hebben in verschillende werelddelen. De Kioti scoort behoorlijk. Het is comfortabele trekker mede door zijn lage geluidsniveau en prettige transmissie. De hefprestaties zijn mager en het stuur wat te laag.

Lees hier meer over de Multi-test

Foto

  • Deze PX1153 is alweer de vierde generatie Kioti met meer dan 90 pk. Door kleur en styling lijkt Kioti nog altijd het neefje van Kubota maar toch is de bouw al wat minder Aziatisch dan voorheen. - Foto's: Michel Velderman

    Deze PX1153 is alweer de vierde generatie Kioti met meer dan 90 pk. Door kleur en styling lijkt Kioti nog altijd het neefje van Kubota maar toch is de bouw al wat minder Aziatisch dan voorheen. - Foto's: Michel Velderman

  • Het stuur zit wat laag.

    Het stuur zit wat laag.

  • Er is niet veel ruimte rondom de stoel maar wel veel meer dan de eerste DK serie. Standaard is er een grote kruishendel voor hydrauliek om de mid mount ventielen te bedienen. De ergonomie is goed alleen zitten de hendels voor de hef te diep verstopt tussen stoelleuning en zijconsole. Je hand schuurt langs het kunststof van de bekleding.

    Er is niet veel ruimte rondom de stoel maar wel veel meer dan de eerste DK serie. Standaard is er een grote kruishendel voor hydrauliek om de mid mount ventielen te bedienen. De ergonomie is goed alleen zitten de hendels voor de hef te diep verstopt tussen stoelleuning en zijconsole. Je hand schuurt langs het kunststof van de bekleding.

  • Het differentieel gaat ouderwets met een hakpedaal onder de stoel. Verdere automatiek is er niet. Onder de stoel zit ook een draaiknopje voor de daalsnelheid van de hef.

    Het differentieel gaat ouderwets met een hakpedaal onder de stoel. Verdere automatiek is er niet. Onder de stoel zit ook een draaiknopje voor de daalsnelheid van de hef.

  • Er zijn vier versnellingen, vier groepen en twee powershifttrappen te schakelen. (32V/32A). In de grote schakelhendel dienen de blauwe knoppen voor de hi-lo en de oranje als koppelingsknop. De hendel is vlot en direct te schakelen en heeft een duidelijke neutraal.

    Er zijn vier versnellingen, vier groepen en twee powershifttrappen te schakelen. (32V/32A). In de grote schakelhendel dienen de blauwe knoppen voor de hi-lo en de oranje als koppelingsknop. De hendel is vlot en direct te schakelen en heeft een duidelijke neutraal.

  • De Perkins maakte plaats voor de eveneens Koreaanse motor van Doosan. Hij heeft een mooi koppel van maximaal 374 Nm en een groot werkbereik van 2.200 tot 1.400 toeren. Het verbruik ligt bij maximaal vermogen op 289,6 g/kWu. Alleen de Landini, en op de gram af ook MF, zijn zuiniger.

    De Perkins maakte plaats voor de eveneens Koreaanse motor van Doosan. Hij heeft een mooi koppel van maximaal 374 Nm en een groot werkbereik van 2.200 tot 1.400 toeren. Het verbruik ligt bij maximaal vermogen op 289,6 g/kWu. Alleen de Landini, en op de gram af ook MF, zijn zuiniger.

  • Naast het handgas is er ook elektronisch een toerental vast te leggen boven de 1.300 tpm. Deze is telkens met 50 toeren te plussen en minnen. Deze functie draagt de naam Auto PTO, maar staat niet in verbinding met de aftakas.

    Naast het handgas is er ook elektronisch een toerental vast te leggen boven de 1.300 tpm. Deze is telkens met 50 toeren te plussen en minnen. Deze functie draagt de naam Auto PTO, maar staat niet in verbinding met de aftakas.

  • Met 82,5 dB(A) is het de stilste van de testgroep onder volle belasting. De spiegels zijn voldoende groot om goed naast de kipper te kijken en verstelbaar.

    Met 82,5 dB(A) is het de stilste van de testgroep onder volle belasting. De spiegels zijn voldoende groot om goed naast de kipper te kijken en verstelbaar.

  • De Kioti tilt gemiddeld 4.268 kilo wat het een na minste is. Alleen MF tilt nog minder. Een elektronische hef ontbreekt maar de PTO is wel met de mechanische oplossing te schakelen. Beweeg je de hef te snel dan kan de aftakas ook te snel uitschakelen.

    De Kioti tilt gemiddeld 4.268 kilo wat het een na minste is. Alleen MF tilt nog minder. Een elektronische hef ontbreekt maar de PTO is wel met de mechanische oplossing te schakelen. Beweeg je de hef te snel dan kan de aftakas ook te snel uitschakelen.

  • De hef is ook buiten te bedienen met een ratel.

    De hef is ook buiten te bedienen met een ratel.

  • Er zijn twee hydrauliekhendels voor evenzoveel ventielen. Een heeft er een zweefstand en arretering. De codering binnen strookt niet helemaal met buiten. Goed is de plek van de koppelingen links van de topstang.

    Er zijn twee hydrauliekhendels voor evenzoveel ventielen. Een heeft er een zweefstand en arretering. De codering binnen strookt niet helemaal met buiten. Goed is de plek van de koppelingen links van de topstang.

  • De portaalas stuurt met 9,5 meter niet het scherpst. Er zijn 3,9 stuuromwentelingen nodig van links naar rechts. Bi-speed, waarbij de voorwielaandrijving de trekker door de bocht trekt álla Kubota, is er niet.

    De portaalas stuurt met 9,5 meter niet het scherpst. Er zijn 3,9 stuuromwentelingen nodig van links naar rechts. Bi-speed, waarbij de voorwielaandrijving de trekker door de bocht trekt álla Kubota, is er niet.

  • Met een aanschafprijs van €46.940 komt de Kioti per kW uit op een nette €756. Dat is gemiddeld en steekt af tegen zijn wat dat betreft dure landgenoot Tym.

    Met een aanschafprijs van €46.940 komt de Kioti per kW uit op een nette €756. Dat is gemiddeld en steekt af tegen zijn wat dat betreft dure landgenoot Tym.

Of registreer je om te kunnen reageren.