Home

Foto & video 1363 bekeken

Nieuws van Sima Parijs

Deze week is in Parijs de tweejaarlijkse landbouwmechanisatieshow Sima. Het is na de Duitse Agritechnica de tweede grootste mechanisatiebeurs van Europa.

Naast vernieuwingen en detail – nuttig, maar niet per se spectaculair – worden op het vlak van nieuwe technologie belangrijke stappen voorwaarts gezet. Al leidt dat niet altijd tot nieuwe praktijkrijpe machines. Zo meldt bijvoorbeeld John Deere dat van zijn elektrische trekker (twee elektromotoren à 180 pk) de accuduur de afgelopen twee jaar is verhoogd van twee naar vier uur. De oplaadtijd is daarbij op drie uur gebleven. Het aantal ladingen dat de accu toestaat is verhoogd van 2.000 naar 3.000. Het is een indrukwekkende toename, maar nog geen zware elektrische praktijktrekker. Met nog vijf tot tien jaar erbij zijn we wel een heel eind, aldus een woordvoerder van John Deere.

Ook de cabineloze autonome trekker van Case is het stadium van prototype nog niet ontgroeid.

Foto

  • Franse machinefabrikant Rousseau komt met een elektrische klepelbak. Althans, de rotoraandrijving is elektrisch. Het bewegen van de arm gaat nog gewoon hydraulisch. Een generator wordt aangedreven door de aftakas. Volgens de Franse fabrikant is de elektrische aandrijving efficiënter en vraagt het minder onderhoud. Rousseau wacht op trekkerfabrikanten die voor elektrische aandrijvingen kiezen. Rousseau ziet het liefst álles elektrisch, en dus ook de beweging van de arm. De E-Kastor 500 PA wordt dit jaar in de praktijk getest, en zal in 2018 te koop zijn. Een precieze prijs is nog niet bekend, maar de fabrikant verwacht dat 'ie zo’n 20% duurder is dan een hydraulische variant. - Foto's: Bob Karsten

    Franse machinefabrikant Rousseau komt met een elektrische klepelbak. Althans, de rotoraandrijving is elektrisch. Het bewegen van de arm gaat nog gewoon hydraulisch. Een generator wordt aangedreven door de aftakas. Volgens de Franse fabrikant is de elektrische aandrijving efficiënter en vraagt het minder onderhoud. Rousseau wacht op trekkerfabrikanten die voor elektrische aandrijvingen kiezen. Rousseau ziet het liefst álles elektrisch, en dus ook de beweging van de arm. De E-Kastor 500 PA wordt dit jaar in de praktijk getest, en zal in 2018 te koop zijn. Een precieze prijs is nog niet bekend, maar de fabrikant verwacht dat 'ie zo’n 20% duurder is dan een hydraulische variant. - Foto's: Bob Karsten

  • Reiter heeft een kleine stand op de SIMA, met één machine: de Respiro R3 Profi. Het jonge, Oostenrijkse bedrijf bouwde afgelopen jaar zestien van deze machines. Je gebruikt ze voornamelijk om stro te keren, of zwaden te maken (bijvoorbeeld in lucerne). De machine heeft dezelfde voordelen als een bandhark. Weinig contact met de bodem en dus schone opvoer van gewas, en het laat een luchtig zwad achter. Deze Respiro onderscheidt zich met een bodemvolgende pick-up en een soort ‘vijzel’ die de doorstroom naar de dwarsafvoerband stuurt. Reiter heeft vijf patenten in aanvraag. Zo kan de pick-up de bodem volgen, en dus enigszins ‘buigen’. De machine weegt 1.250 kilo met een geveerde ophanging, en 950 kilo met een starre ophanging. De Respiro heeft een werkbreedte van 3 meter, wat overeenkomt met een 3,50 meter brede traditionele hark. Hij kost €24.000. De Oostenrijkse fabrikant verkocht er één in Nederland. Komend jaar verwacht het bedrijf er 70 te bouwen. En er wordt hard gewerkt aan een brede uitvoering; op de Agritechnica hoopt de Oostenrijkse een 9 meter brede getrokken machine te showen.

    Reiter heeft een kleine stand op de SIMA, met één machine: de Respiro R3 Profi. Het jonge, Oostenrijkse bedrijf bouwde afgelopen jaar zestien van deze machines. Je gebruikt ze voornamelijk om stro te keren, of zwaden te maken (bijvoorbeeld in lucerne). De machine heeft dezelfde voordelen als een bandhark. Weinig contact met de bodem en dus schone opvoer van gewas, en het laat een luchtig zwad achter. Deze Respiro onderscheidt zich met een bodemvolgende pick-up en een soort ‘vijzel’ die de doorstroom naar de dwarsafvoerband stuurt. Reiter heeft vijf patenten in aanvraag. Zo kan de pick-up de bodem volgen, en dus enigszins ‘buigen’. De machine weegt 1.250 kilo met een geveerde ophanging, en 950 kilo met een starre ophanging. De Respiro heeft een werkbreedte van 3 meter, wat overeenkomt met een 3,50 meter brede traditionele hark. Hij kost €24.000. De Oostenrijkse fabrikant verkocht er één in Nederland. Komend jaar verwacht het bedrijf er 70 te bouwen. En er wordt hard gewerkt aan een brede uitvoering; op de Agritechnica hoopt de Oostenrijkse een 9 meter brede getrokken machine te showen.

  • MX heeft een nieuwe joystick ontwikkelt voor de voorlader. Deze heeft vier proportionele functies: twee van de joystick zelf, en twee op de kleine ‘duim-joystick’. Ook heeft 'ie twee nieuwe functies, namelijk een automatische los- en levelfunctie. Met één knop kun je dus een bak lossen in de voermengwagen, waarbij je tegelijk een knijpbak opent. En de levelfunctie kun je dan gebruiken om de bak weer terug te zetten. De joystick kost €3.290.

    MX heeft een nieuwe joystick ontwikkelt voor de voorlader. Deze heeft vier proportionele functies: twee van de joystick zelf, en twee op de kleine ‘duim-joystick’. Ook heeft 'ie twee nieuwe functies, namelijk een automatische los- en levelfunctie. Met één knop kun je dus een bak lossen in de voermengwagen, waarbij je tegelijk een knijpbak opent. En de levelfunctie kun je dan gebruiken om de bak weer terug te zetten. De joystick kost €3.290.

  • Op de stand van Deutz-Fahr valt deze nieuweling op: een 4075 E. De trekker heeft een SDF 1000.3 WTI-motor. Dat is een 3.0 liter driecilinder. De 30x15-versnellingsbak heeft een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur. De serie bestaat uit vijf modellen, van 50 tot 80 pk. Met cabine weegt 'ie 2.950 kilo, en de trekker is ook zonder cabine te krijgen.

    Op de stand van Deutz-Fahr valt deze nieuweling op: een 4075 E. De trekker heeft een SDF 1000.3 WTI-motor. Dat is een 3.0 liter driecilinder. De 30x15-versnellingsbak heeft een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur. De serie bestaat uit vijf modellen, van 50 tot 80 pk. Met cabine weegt 'ie 2.950 kilo, en de trekker is ook zonder cabine te krijgen.

  • Same pakt uit met veel smalspoortrekkers. Deze springt het meest in het oog. De Frutteto S100 Activedrive heeft een onafhankelijk geveerde vooras. De trekker heeft een 2.9 liter FARMotion Stage 3B-motor. Dit is een driecilinder, met 2000 bar Common Rail en Turbo intercooler. Er is keus uit een mechanische- of powershifttransmissie. De trekker heeft een draaicirkel van 3 meter. Er zijn zes modellen van 75 tot 113 pk.

    Same pakt uit met veel smalspoortrekkers. Deze springt het meest in het oog. De Frutteto S100 Activedrive heeft een onafhankelijk geveerde vooras. De trekker heeft een 2.9 liter FARMotion Stage 3B-motor. Dit is een driecilinder, met 2000 bar Common Rail en Turbo intercooler. Er is keus uit een mechanische- of powershifttransmissie. De trekker heeft een draaicirkel van 3 meter. Er zijn zes modellen van 75 tot 113 pk.

  • Ook bij Lamborghini springt de smalspoortrekker in het oog. De Spire F 105 Target. Deze heeft een 3.8 liter Stage 3B-motor, en dit is een viercilinder. De mechanische transmissie heeft een topsnelheid van 40 kilometer per uur. Er zijn zes modellen van 75 tot 102 pk, waarbij je steeds keus hebt tussen een drie- en een viercilinder. Dus bijvoorbeeld een Spire 80 driecilinder, of een 80.4 viercilinder.

    Ook bij Lamborghini springt de smalspoortrekker in het oog. De Spire F 105 Target. Deze heeft een 3.8 liter Stage 3B-motor, en dit is een viercilinder. De mechanische transmissie heeft een topsnelheid van 40 kilometer per uur. Er zijn zes modellen van 75 tot 102 pk, waarbij je steeds keus hebt tussen een drie- en een viercilinder. Dus bijvoorbeeld een Spire 80 driecilinder, of een 80.4 viercilinder.

  • John Deere toont een nieuwe 5M-serie. Deze bestaat uit vier modellen van 55 tot 115 pk. De kleinste hiervan, de 5075M, is een driecilinder, de rest zijn viercilinders. En zo heeft het kleinste model een 2.9 liter motor, en de grotere drie een 4.5 liter motor. De 5M is een iets meer standaard uitgevoerde trekker dan de luxere 5R, die John Deere eind vorig jaar introduceerde.

    John Deere toont een nieuwe 5M-serie. Deze bestaat uit vier modellen van 55 tot 115 pk. De kleinste hiervan, de 5075M, is een driecilinder, de rest zijn viercilinders. En zo heeft het kleinste model een 2.9 liter motor, en de grotere drie een 4.5 liter motor. De 5M is een iets meer standaard uitgevoerde trekker dan de luxere 5R, die John Deere eind vorig jaar introduceerde.

  • John Deere showt ook een opengewerkt model van de SESAM-trekker. Deze elektrische trekker heeft een accupakket en een elektromotor. De trekker zou zo’n 260 kilowatt vermogen hebben. Met een vol accupakket zou je vier uur moeten kunnen werken.

    John Deere showt ook een opengewerkt model van de SESAM-trekker. Deze elektrische trekker heeft een accupakket en een elektromotor. De trekker zou zo’n 260 kilowatt vermogen hebben. Met een vol accupakket zou je vier uur moeten kunnen werken.

  • La Littorale heeft een bijzondere kipper om aardappelen goed te kunnen laden. Het zijschot kan voorin de bak 90 centimeter zakken, om de eerste aardappelen dicht op de bodem te lossen. De valhoogte blijft daardoor beperkt. Achter bij de klep zakt het schot amper, omdat er dan al aardappelen op de bodem liggen. - Foto's: Mark Pasveer

    La Littorale heeft een bijzondere kipper om aardappelen goed te kunnen laden. Het zijschot kan voorin de bak 90 centimeter zakken, om de eerste aardappelen dicht op de bodem te lossen. De valhoogte blijft daardoor beperkt. Achter bij de klep zakt het schot amper, omdat er dan al aardappelen op de bodem liggen. - Foto's: Mark Pasveer

  • De A94 is een afgeleide van de MF4700 serie. Van buiten zie je dat amper. Cabine met dakraam, spatborden en neus zijn geheel in de nieuwe Valtra-styling die al eerder op de N- en T-serie verscheen. De A94 heeft een 3,3 liter Agco Power motor onder de kap, die 95 pk levert. De serie bestaat uit zeven modellen van 75 tot 130 pk. Er is een 540 en 540 E-aftakas en een gesynchroniseerde 12V/12A-bak. Een onder last schakelbare omkeerhendel is een optie. In de cabine is duidelijk de gelijkenis met MF te zien. Zo is het dashboard exact gelijk.

    De A94 is een afgeleide van de MF4700 serie. Van buiten zie je dat amper. Cabine met dakraam, spatborden en neus zijn geheel in de nieuwe Valtra-styling die al eerder op de N- en T-serie verscheen. De A94 heeft een 3,3 liter Agco Power motor onder de kap, die 95 pk levert. De serie bestaat uit zeven modellen van 75 tot 130 pk. Er is een 540 en 540 E-aftakas en een gesynchroniseerde 12V/12A-bak. Een onder last schakelbare omkeerhendel is een optie. In de cabine is duidelijk de gelijkenis met MF te zien. Zo is het dashboard exact gelijk.

  • De T4-modellen van New Holland zijn gepromoveerd tot T5. De T4-modellen concurreren vooral met de M5001 van Kubota, de M5 van John Deere en de 5-serie van Deutz Fahr. In de mindset van kopers stond de T4 alleen vanwege zijn 4 in de typenummering al op achterstand, vandaar de upgrade tot T5. Qua overzicht wordt het er daardoor bij New Holland niet duidelijker op, want voortaan is er dus een kleine T5 en een grote T5-serie. De kleine T5 heeft als equivalent bij CNH-zusterbedrijf Case IH de Farmall C-serie, en de grote T5 is enigszins te vergelijken met de grotere luxere Case IH Luxxum.

    De T4-modellen van New Holland zijn gepromoveerd tot T5. De T4-modellen concurreren vooral met de M5001 van Kubota, de M5 van John Deere en de 5-serie van Deutz Fahr. In de mindset van kopers stond de T4 alleen vanwege zijn 4 in de typenummering al op achterstand, vandaar de upgrade tot T5. Qua overzicht wordt het er daardoor bij New Holland niet duidelijker op, want voortaan is er dus een kleine T5 en een grote T5-serie. De kleine T5 heeft als equivalent bij CNH-zusterbedrijf Case IH de Farmall C-serie, en de grote T5 is enigszins te vergelijken met de grotere luxere Case IH Luxxum.

  • Valtra heeft de S serie grondig aangepakt. Behalve de bekende familie-styling is er nu een compleet nieuwe armleuning met multihendel en zeer luxe terminal. De terminal is nu ook op de grote MF8700 te krijgen, maar Valtra heeft daarin zijn eigen software. Met de Valtra-touchscreen is via een afbeelding van een trekker in drie drukken een functie te starten, zoals aftakas- of voorwielaandrijving. De armleuning met mulithendel is voorlopig alleen op de S-serie te krijgen.

    Valtra heeft de S serie grondig aangepakt. Behalve de bekende familie-styling is er nu een compleet nieuwe armleuning met multihendel en zeer luxe terminal. De terminal is nu ook op de grote MF8700 te krijgen, maar Valtra heeft daarin zijn eigen software. Met de Valtra-touchscreen is via een afbeelding van een trekker in drie drukken een functie te starten, zoals aftakas- of voorwielaandrijving. De armleuning met mulithendel is voorlopig alleen op de S-serie te krijgen.

  • De Ierse fabrikant McHale, vooral bekend van de balenpersen en balenwikkelaars, introduceerde op eerdere beurzen al een front- en achtermaaier. De fabrikant greep de Sima aan om een vlindermaaiercombinatie te lanceren, genaamd de B9000. Deze bestaat uit een 3 meter brede frontmaaier en twee 3 meter brede achtermaaiers. Benodigd vermogen is 270 pk. De fabrikant sluit niet uit op termijn ook schudders en harken te bouwen. Vanuit de markt heeft de fabrikant al aanvragen voor dergelijke machines gehad. Het zal echter nog zeker minimaal enkele jaren duren voordat McHale een schudder of hark zal presenteren.

    De Ierse fabrikant McHale, vooral bekend van de balenpersen en balenwikkelaars, introduceerde op eerdere beurzen al een front- en achtermaaier. De fabrikant greep de Sima aan om een vlindermaaiercombinatie te lanceren, genaamd de B9000. Deze bestaat uit een 3 meter brede frontmaaier en twee 3 meter brede achtermaaiers. Benodigd vermogen is 270 pk. De fabrikant sluit niet uit op termijn ook schudders en harken te bouwen. Vanuit de markt heeft de fabrikant al aanvragen voor dergelijke machines gehad. Het zal echter nog zeker minimaal enkele jaren duren voordat McHale een schudder of hark zal presenteren.

  • Het Italiaanse trekkerconcern Argo heeft de McCormick X7-serie gemoderniseerd. De FPT-motor voldoet voortaan aan de strengste EU-emissie-eis Tier 4 final, en de powershifttransmissie van ZF is vervangen door een geavanceerdere variant. De oude had zes groepen en een viertraps powershift, de nieuwe ZF-bak heeft vijf groepen en een zestraps powershift. Ook is de McCormick voorzien van een stop-and-go-functie. Dat wil zeggen: bij het intrappen van de rem wordt ook gelijk ontkoppeld. De X7-serie is uitgebreid met een nieuw topmodel van 226 pk, de X7.690. De oude X7 had de X7.680 als sterktste variant met 112 pk. De trekker op de beurs was in blits rood-metallic gespoten, in plaats van het originele mattere McCormick-rood. Deze kleur is voortaan als optie verkrijgbaar.

    Het Italiaanse trekkerconcern Argo heeft de McCormick X7-serie gemoderniseerd. De FPT-motor voldoet voortaan aan de strengste EU-emissie-eis Tier 4 final, en de powershifttransmissie van ZF is vervangen door een geavanceerdere variant. De oude had zes groepen en een viertraps powershift, de nieuwe ZF-bak heeft vijf groepen en een zestraps powershift. Ook is de McCormick voorzien van een stop-and-go-functie. Dat wil zeggen: bij het intrappen van de rem wordt ook gelijk ontkoppeld. De X7-serie is uitgebreid met een nieuw topmodel van 226 pk, de X7.690. De oude X7 had de X7.680 als sterktste variant met 112 pk. De trekker op de beurs was in blits rood-metallic gespoten, in plaats van het originele mattere McCormick-rood. Deze kleur is voortaan als optie verkrijgbaar.

  • Case IH had veel bekijks met zijn cabineloze robottrekker, gebaseerd op de Magnum. Het is een prototype. Het is vooral bedoeld als studie-object, om de reacties van potentiële klanten af te tasten. Een robototrekker zonder cabine heeft in Europa, waar de trekker toch over de weg van perceel naar perceel verplaatst moet worden, weinig potentie. Bij New Holland stond eenzelfde robottrekker, maar dan met cabine.

    Case IH had veel bekijks met zijn cabineloze robottrekker, gebaseerd op de Magnum. Het is een prototype. Het is vooral bedoeld als studie-object, om de reacties van potentiële klanten af te tasten. Een robototrekker zonder cabine heeft in Europa, waar de trekker toch over de weg van perceel naar perceel verplaatst moet worden, weinig potentie. Bij New Holland stond eenzelfde robottrekker, maar dan met cabine.

  • Kuhn toont een nieuwe lijn klepelmaaiers. Een voorbeeldje hiervan is deze Pro-Longer G2 7483 E-TP. Een nieuwe joystick heeft vier proportionele hydraulische functies. De klepelbak heeft 80 pk hydraulisch vermogen aan de klepels. Hij weegt 1.950 kilo. Met een reikwijdte van 7,4 meter moet je al gauw denken aan een trekker van zo’n 150 pk, vanwege het contragewicht. Daarbij is deze machine voorzien van een elektrisch parallellogram. De giek heeft allerlei sensoren en daarmee berekent de machine zelf de hoek van de klepelas. Bij het bewegen van de giek past die zichzelf dus aan. Deze kost zo’n €50.000. Kuhn introduceert ook kleinere modellen.

    Kuhn toont een nieuwe lijn klepelmaaiers. Een voorbeeldje hiervan is deze Pro-Longer G2 7483 E-TP. Een nieuwe joystick heeft vier proportionele hydraulische functies. De klepelbak heeft 80 pk hydraulisch vermogen aan de klepels. Hij weegt 1.950 kilo. Met een reikwijdte van 7,4 meter moet je al gauw denken aan een trekker van zo’n 150 pk, vanwege het contragewicht. Daarbij is deze machine voorzien van een elektrisch parallellogram. De giek heeft allerlei sensoren en daarmee berekent de machine zelf de hoek van de klepelas. Bij het bewegen van de giek past die zichzelf dus aan. Deze kost zo’n €50.000. Kuhn introduceert ook kleinere modellen.

  • Nieuws van Sima Parijs

Leo Tholhuijsen

Of registreer je om te kunnen reageren.