Home

Foto & video 678 bekeken laatste update:28 mrt 2017

Kubota M7151 KVt: bijna volwassen

Het is Kubota’s eerste grote trekker. En weet je, de basis is oké. Toch vragen enkele functies een update. Zo spiegelt de terminal, bij maximaal vermogen verbruikt-ie de meeste diesel, en de deuren mogen beter sluiten.

Kubota bouwt de M7-serie in Frankrijk en gebruikt daarbij Europese componenten, zoals een ZF-transmissie. Het is Kubota’s eerste serie in dit topsegment. De serie bestaat uit drie modellen, de M7151 is de middelste.

Instappen en wegwezen: minder intuïtief (2,9 uit 5)

Het is eenvoudig om de Kubota in beweging te krijgen, omdat je niets hoeft te activeren. Sommige (minder belangrijke) knoppen/functies zijn op andere plekken geplaatst dan we gewend zijn, zoals radio op rechts en de ventilatie.

Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.
Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.

  • De trap naar de cabine is breed, maar wat steil. De deur valt moeizaam in het slot. De cabine heeft veel glas en biedt daardoor goed zicht rondom. Handige opbergruimte voor je telefoon, en de stuurverstelling is top. Foto's: Ola Tande

    De trap naar de cabine is breed, maar wat steil. De deur valt moeizaam in het slot. De cabine heeft veel glas en biedt daardoor goed zicht rondom. Handige opbergruimte voor je telefoon, en de stuurverstelling is top. Foto's: Ola Tande

  • De rijhendel en het rijpedaal gebruik je gewoon door elkaar, zonder een knop in te moeten drukken. Helaas geen actieve stilstand, waardoor je veel remt bij nauwkeurige manoeuvres.

    De rijhendel en het rijpedaal gebruik je gewoon door elkaar, zonder een knop in te moeten drukken. Helaas geen actieve stilstand, waardoor je veel remt bij nauwkeurige manoeuvres.

Motor: de grootste (3,3 uit 5)

Kubota gebruikt een motor uit eigen huis en heeft met 6,1 liter de grootste motorinhoud. Die leverde 104,4 kW (142 pk) en 580 Nm tijdens onze vermogensmeting. Bij het maximale motorvermogen zonder boost (109 kW/148 pk) maten we een trekkracht van 90,6 kW (123 pk). Dat is met 83% de beste verhouding. Ook zonder boost (73%) komt Kubota hier het beste uit de test. Maar hij is ook dorstig: 273 g/kWh dieselverbruik bij maximaal vermogen is het hoogst uit de test.


  • In Nederland levert Kubota een eigen voorlader, en daarbij een eigen kruishendel. Deze elektrische Ålö-'duim-joystick' hadden we in Finland. Meningen hierover verschilden sterk. Kubota heeft geen actieve stilstand en dus blijft je voet druk tussen rempedaal en rijpedaal.

    In Nederland levert Kubota een eigen voorlader, en daarbij een eigen kruishendel. Deze elektrische Ålö-'duim-joystick' hadden we in Finland. Meningen hierover verschilden sterk. Kubota heeft geen actieve stilstand en dus blijft je voet druk tussen rempedaal en rijpedaal.

  • Je neigt toch snel naar boven om de radio zachter te zetten. Even wennen dus, want Kubota plaatste deze rechts achter de chauffeur.

    Je neigt toch snel naar boven om de radio zachter te zetten. Even wennen dus, want Kubota plaatste deze rechts achter de chauffeur.

  • Kubota heeft een mooie manier van informatie weergeven. Het scherm is rustig en duidelijk.

    Kubota heeft een mooie manier van informatie weergeven. Het scherm is rustig en duidelijk.

  • De terminal reflecteert het zonlicht. Bij een zonnige dag verandert hierdoor het scherm in een spiegel, en is het moeilijk om instellingen te wijzigen.

    De terminal reflecteert het zonlicht. Bij een zonnige dag verandert hierdoor het scherm in een spiegel, en is het moeilijk om instellingen te wijzigen.

Transmissie: eenvoudig & afwijkend (2,7 uit 5)

De ZF-transmissie (Kubota noemt deze KVT) is passend voor werk waarbij je veel switcht tussen rijpedaal en rijhendel. Je kunt die namelijk gewoon door elkaar gebruiken. Maar Kubota mist wel een actieve stilstand en de trekker kruipt constant als een rijrichting is gekozen. De snelheid vanuit die ‘kruipsnelheid’ terugbrengen naar 10 meter per uur gaat via een speciale procedure. In de praktijk betekent dit dat je voet veel op het rempedaal staat.

Je moet de trucjes kennen wanneer je de transmissie instelt. Als je bijvoorbeeld de grenslastregeling op meer dan 40% zet, gebeurt er – op een beverige toerenteller na – bijna niets meer in het veld. Meeste cvt-instellingen gaan via de terminal. Handig: de streefsnelheid wordt altijd weergegeven.

Cabine & comfort: de alternatieveling (2,7 uit 5)

Een brede trap brengt je tot een deur die niet makkelijk in het slot valt. Kubota’s cabine heeft een deels gekoelde ruimte voor kleine flessen en een handige plek voor je telefoon. Kleerhangers ontbreken en automatische klimaatregeling is niet mogelijk. Gehorigheid houdt je op de hoogte van de motorprestaties. Het pedaal om het stuurwiel te verstellen is top. Die verstelt afstand en hoek tegelijkertijd. De armsteun kan in een schuine lijn bewegen als je de bouten los draait.

De spiegels hebben geen groothoek (beschikbaar op de volgende generatie) en je verstelt ze met de hand. De ruitenwisser is de slechtste uit de test.


  • De spatbordbediening van de hefinrichting plaatste Kubota aan de zijkant. Veilig, want zo stap je toch weg tussen machine en trekker om te heffen.

    De spatbordbediening van de hefinrichting plaatste Kubota aan de zijkant. Veilig, want zo stap je toch weg tussen machine en trekker om te heffen.

  • De radiator opent wel, maar het gaat om enkele centimeters.

    De radiator opent wel, maar het gaat om enkele centimeters.

Lees hoe de geteste trekkers zich verhouden tot elkaar, hoe ze presteren, wat ze verbruiken, wat ze kosten en hoe ze scoren ten opzichte van elkaar. Ga naar de TREKKER van februari (no. 341) voor de algemene testresultaten. De bevindingen per merk staan in het nummer van maart (342). Beide verhalen beginnen op pagina 12. U vindt alle gepubliceerde trekkertests op een rijtje op trekkermagazine.nl/trekkertest.

Bob Karsten, Bas van Hattum

Of registreer je om te kunnen reageren.