Home

Foto & video 1226 bekeken laatste update:28 mrt 2017

Case IH 145 CVX: het kan – eenvoudig en goed

HighTech, modern en toch zijn er weinig instructies voor nodig. Case IH flikt het. Wat beter kan: stabiliteit op de weg en irriterende geluiden. Bijzonder: na de test loste Case IH veel commentaar op.

Case IH presenteerde deze nieuwe Maxxum-serie halverwege 2016. We testten de Maxxum 145 CVX, en dat is het één na grootste model in de vijfkoppige serie.

Instappen en wegwezen: cvt voor beginners (4,0 uit 5)

Als de omkeershuttle uit de parkeerstand komt, is het eigenlijk alleen een tik tegen het pedaal of rijhendel en daar gaat-ie. Switchen tussen rijhendel of -pedaal gaat zonder handeling. Aanpassen van een bereik of toerental is zo gepiept.

Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Case IH.
Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Case IH.

  • De vierstijlencabine heeft een lage dakrand en voelt daardoor voor lange chauffeurs wat klein aan. In de cabine klinken ‘hydrauliekachtige’ geluiden bij het rijden, wisselen van rijrichting of gewoon als je de hydrauliek gebruikt.

    De vierstijlencabine heeft een lage dakrand en voelt daardoor voor lange chauffeurs wat klein aan. In de cabine klinken ‘hydrauliekachtige’ geluiden bij het rijden, wisselen van rijrichting of gewoon als je de hydrauliek gebruikt.

  • De eenvoudigste cvt in deze test. Een combinatie van drie virtuele rijbereiken en slimme rijhendel; je begrijpt direct de werking. Je hebt snel grip op het handgas en het maximale motortoerental.

    De eenvoudigste cvt in deze test. Een combinatie van drie virtuele rijbereiken en slimme rijhendel; je begrijpt direct de werking. Je hebt snel grip op het handgas en het maximale motortoerental.

Motor: efficiënt, let op boost (4,1 uit 5)

De Case IH leverde tijdens onze vermogensmeting 95,5 kW en 562 Nm op. Case IH haalde de top-2 zuinigheid qua brandstofverbruik. Bij maximaal vermogen was dat verbruik 242 g/kWh. De trekkracht bleek 78,1 kW (106 pk). Vergeleken met het beloofde maximale vermogen uit de folder (114 kW/155 pk), blijft er 69% over bij de wielen. Rekening houdend met boost is dat 61%. Houd dus rekening met 15 kW boost die je niet hebt tijdens zuiver veldtrekwerk.

Transmissie: instap-cvt (4,0 uit 5)

Case IH heeft de eenvoudigste cvt in de test. Iedereen kon er direct mee overweg zonder enige instructie vooraf. Een sprekend voorbeeld is de combinatie tussen de rijhendel en de drie virtuele rijbereiken. Je begrijpt direct hoe alles in elkaar grijpt en op elkaar is afgestemd. Dat je direct grip hebt op handgas en de beperking van het maximale motortoerental, is een surplus. Helaas bereikt de Maxxum nooit de streefsnelheid via de cruisecontrol (Case IH loste dit op met nieuwe software). Bij cultivatorsnelheden van zo’n 13 km/u kan de transmissie moeilijk beslissen welke van de twee groepen het beste is, dat leidt tot een nerveus rijgedrag. Boost is beschikbaar in de tweede groep (zo boven 12/13 km/u) en geeft dan 15 kW extra.


  • De test-Case had moeite met het vast houden van de streefsnelheid. Met de cultivator (zo rond 13 km/u) vond de trekker het moeilijk om te beslissen welke groep de juiste zou zijn. Dat resulteert tot een nerveus rijgedrag. Case IH loste dit op met nieuwe software.

    De test-Case had moeite met het vast houden van de streefsnelheid. Met de cultivator (zo rond 13 km/u) vond de trekker het moeilijk om te beslissen welke groep de juiste zou zijn. Dat resulteert tot een nerveus rijgedrag. Case IH loste dit op met nieuwe software.

  • Case Ih heeft het eenvoudigste koppakkermanagementsysteem. Deze optie heet HMC II en is ook verkrijgbaar op New Holland en Steyr-trekkers.

    Case Ih heeft het eenvoudigste koppakkermanagementsysteem. Deze optie heet HMC II en is ook verkrijgbaar op New Holland en Steyr-trekkers.

  • De rijhendel van Case-IH wordt als fijn ervaren. De transmissie behoeft geen uitleg. Door de hendel te bewegen, verstel je het handgas. Ernaast de de schuifhendels van het gescheiden handgas. Hiermee verstel je eenvoudig een maximum en een minimum toerental.

    De rijhendel van Case-IH wordt als fijn ervaren. De transmissie behoeft geen uitleg. Door de hendel te bewegen, verstel je het handgas. Ernaast de de schuifhendels van het gescheiden handgas. Hiermee verstel je eenvoudig een maximum en een minimum toerental.

Cabine & comfort (3,3 uit 5)

De vierstijlen-cabine met goed dakraam voelt klein aan voor lange chauffeurs. De gradeninstelling van de klimaatregeling verschijnt op de display op de stuurkolom. Maaltijden passen in een open, gekoelde bergruimte. De stoel is oké, maar draait slechts een klein beetje naar rechts. De armsteun is elektrisch te bedienen, maar alleen in een schuine lijn en dus niet recht vooruit of achteruit, of omhoog en omlaag. Lichten en een ruitenwisser beperken het zicht naar achter. De voorruitenwisser kan niet van het raam worden getild, en wist maar een klein oppervlak.


  • De voorladeraanbouw blokkeert het luchtfilter. Om de motorkap te openen heb je een 'sleutel' nodig. De radiator gaat wat moeizaam open, maar er is genoeg ruimte om deze schoon te blazen.

    De voorladeraanbouw blokkeert het luchtfilter. Om de motorkap te openen heb je een 'sleutel' nodig. De radiator gaat wat moeizaam open, maar er is genoeg ruimte om deze schoon te blazen.

  • Na het verstellen van de hefinrichting, zakt dit over het schroefdraad. Slim, want zo blijft het schroefdraad enigzins beschermt tegen vuil en roest.

    Na het verstellen van de hefinrichting, zakt dit over het schroefdraad. Slim, want zo blijft het schroefdraad enigzins beschermt tegen vuil en roest.

Lees hoe de geteste trekkers zich verhouden tot elkaar, hoe ze presteren, wat ze verbruiken, wat ze kosten en hoe ze scoren ten opzichte van elkaar. Ga naar de TREKKER van februari (nummer 341) voor de algemene testresultaten. De bevindingen per merk staan in het nummer van maart (342). Beide verhalen beginnen op pagina 12. U vindt alle gepubliceerde trekkertests op een rijtje op trekkermagazine.nl/trekkertest.

Bob Karsten, Bas van Hattum

Of registreer je om te kunnen reageren.