Home

Foto & video 1017 bekeken laatste update:28 mrt 2017

McCormick X7.460 VT: hardware top, software niet

Met een FPT-motor en een ZF-cvt krijg je misschien wel de beste hardware. Meetresultaten (tweede plek) bewijzen dat! Echter: de software is nog niet klaar. Als McCormick dat oplost, zet het een forse stap.

De X7 VT-Drive-serie van McCormick bestaat uit vijf modellen, waarvan drie met een viercilinder motor. TREKKER testte de grootste van de viercilinders in de multitrekkertest afgelopen herfst op het Finse platteland. Daar werden negen 165 pk-machines mét cvt en voorlader getest door vakbladen uit vijf verschillende landen.

Instappen en wegwezen (2,0 uit 5)

Het is eenvoudig om de trekker in beweging te krijgen, maar het activeren van hydrauliek en hef is een tijdrovende klus. En als je niet een bepaald knopje indrukt, blokkeert alles weer als je uitstapt. De matige software in de terminal reduceert de score. Totaal: de laagste score in deze test.

Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.
Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.

  • De lichte en brede vierstijlencabine heeft een wat lage dakrand. De McCormick heeft een slimme plek voor je telefoon (vlak bij de oplader). De Cararro-vooras doet het verrassend goed! De cabine is niet de stilste. Foto's: Ola Tande

    De lichte en brede vierstijlencabine heeft een wat lage dakrand. De McCormick heeft een slimme plek voor je telefoon (vlak bij de oplader). De Cararro-vooras doet het verrassend goed! De cabine is niet de stilste. Foto's: Ola Tande

  • De software laat te wensen over. Veel functies zijn (nog) niet beschikbaar op de terminal. McCormick belooft een software-update. De terminal toont vier snelheidsbereiken.

    De software laat te wensen over. Veel functies zijn (nog) niet beschikbaar op de terminal. McCormick belooft een software-update. De terminal toont vier snelheidsbereiken.

Motor: 75% aan de wielen (4,4 uit 5)

De FPT-motor komt op de vierde plaats in beide brandstofverbruiksmetingen. Bij maximaal motorvermogen is dit namelijk 248 g/kWh. Tijdens de vermogensmeting leverde de McCormick 109,8 kW (149 pk) en 591 Nm aan de aftakas. De folder belooft 122 kW (166 pk), daarvan komt 75% (91,8 kW/125 pk) aan de grond tijdens de trekkrachtmeting. Rekening houdend met boost is dat 71% en daarmee komt McCormick op de derde plaats.


  • Het kopakkermanagementsysteem was wel te vinden in de terminal, maar was niet functioneel. Dan maar in de frontdisplay waar het wel werkte.Volgens de Finse importeur werkt McCormick nog aan nieuwe software. De gebruikershandleiding zwijgt volledig over het kopakkermanagement.

    Het kopakkermanagementsysteem was wel te vinden in de terminal, maar was niet functioneel. Dan maar in de frontdisplay waar het wel werkte.Volgens de Finse importeur werkt McCormick nog aan nieuwe software. De gebruikershandleiding zwijgt volledig over het kopakkermanagement.

  • Wie van bak wil wisselen, moet eerst de functie ontgrendelen. Dit lukt met een combinatie aan knoppen en bewegingen met de joystick. Dit moet je even onder de knie krijgen,want een verkeerde combinatie en de voorlader reageert niet meer.

    Wie van bak wil wisselen, moet eerst de functie ontgrendelen. Dit lukt met een combinatie aan knoppen en bewegingen met de joystick. Dit moet je even onder de knie krijgen,want een verkeerde combinatie en de voorlader reageert niet meer.

  • De bijrijdersstoel klapt netjes weg.

    De bijrijdersstoel klapt netjes weg.

  • Een handige plek voor de telefoon, naast de sigaretenaansteker.

    Een handige plek voor de telefoon, naast de sigaretenaansteker.

Transmissie: een trekpaard (3,1 uit 5)

Als je de parameters juist instelt, dan blinkt de combinatie van FPT-motor en ZF-cvt uit bij zwaar trekwerk. De terminal showt vier virtuele snelheidsbereiken, dat maakt het rijden visueel. McCormick is de enige waarbij je de terminal in moet voor de wissel tussen rijpedaal of -hendel, dat is niet praktisch. Om precies te manoeuvreren bij lage snelheid gebruik je de combinatie van rem- en koppelingspedaal. Eigenlijk zoals een trekker zonder cvt. De grenslastregeling is duidelijk en logisch met ‘eco’- en ‘power’-markering bij de draaiknop. Het verstellen van agressiviteit (van min. tot max.) vergt 21 keer toetsen op het scherm.

Cabine & comfort: goed zicht voor korte mensen (2,6 uit 5)

De trap leidt tot een brede en lichte vierstijlencabine met een (te) lage dakrand. De maaltijd gaat in een gekoelde bergruimte bij het spatbord. Een mobiele telefoon past in een ruimte vlakbij de oplader en een jas hang je aan één van de twee kledinghaken. De cabine is niet de stilste en het geluid van een werktuig komt binnen. De stoel zit erg goed, en ook de stuurwielverstelling is oké. De onafhankelijk geveerde Carraro-vooras doet het verassend goed! Op de weg is McCormick de op één na comfortabelste. Het zicht naar voren is het beste uit de test. Detail: de ruitenwisser kan niet worden opgetild van het raam voor een schoonmaak.


  • Goed kijken: de hydrauliek ventielen zijn netjes afgeschermd. De hydrauliekslang steek je er zo doorheen.

    Goed kijken: de hydrauliek ventielen zijn netjes afgeschermd. De hydrauliekslang steek je er zo doorheen.

  • De Carraro-vooras doet het erg goed. De trekker werd als een van de beste ervaren bij transport. Ook met een zware gedragen cultivator in de hef, reed de trekker bijzonder stabiel.

    De Carraro-vooras doet het erg goed. De trekker werd als een van de beste ervaren bij transport. Ook met een zware gedragen cultivator in de hef, reed de trekker bijzonder stabiel.

  • Onze testtrekker had een weerzijde  cabinefilters, en beide met twee schroeven bevestigd. Die raak je geheid een keer kwijt. Volgens McCormick is dit bij de nieuwe modellen opgelost. Ook was het bij onze testtrekker niet mogelijk om het motoroliepeil te checken met de voorlader bevestiging aangebouwd. McCormick loste dit op door hier een extra mogelijkheid bij te bouwen aan de linkerkant van de trekker.

    Onze testtrekker had een weerzijde cabinefilters, en beide met twee schroeven bevestigd. Die raak je geheid een keer kwijt. Volgens McCormick is dit bij de nieuwe modellen opgelost. Ook was het bij onze testtrekker niet mogelijk om het motoroliepeil te checken met de voorlader bevestiging aangebouwd. McCormick loste dit op door hier een extra mogelijkheid bij te bouwen aan de linkerkant van de trekker.

Lees hoe de geteste trekkers zich verhouden tot elkaar, hoe ze presteren, wat ze verbruiken, wat ze kosten en hoe ze scoren ten opzichte van elkaar. Ga naar TREKKER van februari (nr. 341) voor de algemene testresultaten. De bevindingen per merk staan in het nummer van maart (nr. 342). Beide verhalen beginnen op pagina 12. U vindt alle gepubliceerde trekkertests op een rijtje op trekkermagazine.nl/trekkertest.

Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum

Bob Karsten, Bas van Hattum

Of registreer je om te kunnen reageren.