Home

Foto & video 4887 bekeken laatste update:28 mrt 2017

Fendt 516 Vario S4: nummer 1, ook qua prijs

De Fendt Vario wint deze test. Cabine, comfort en transmissie zijn goed. De kleinste motor levert het meeste aftakasvermogen. Weet dat de 516 circa € 55.000 duurder is dan onze goedkoopste testkandidaat.

De nieuwe Fendt 516 was nog niet gepresenteerd tijdens onze test. TREKKER ontving een voorserie­model. Meest belangrijke updates: een schonere motor en een nieuwe ‘nature green’-kleur.

Instappen en wegwezen (3,6 uit 5)

In veel categorieën scoort Fendt boven de 4. Hier niet. Dit onderdeel maakte een discussie los. Want, als je de Fendt eenmaal kent, is-ie eenvoudig. Maar de vele knopjes en kleuren leiden af. Er is geen neutraal-positie in de omkeershuttle en er is geen snelle wisseling tussen rijpedaal- en rijhendelmodus.

Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.
Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.

  • Fendts cabine komt als één na beste uit de test. Stil en comfortabel. Het materiaal geeft een eersteklasgevoel. Voor korte chauffeurs is het comfort minder; zij zitten ver naar voren en hun knieën raken het frontdisplay. Foto's: Ola Tande

    Fendts cabine komt als één na beste uit de test. Stil en comfortabel. Het materiaal geeft een eersteklasgevoel. Voor korte chauffeurs is het comfort minder; zij zitten ver naar voren en hun knieën raken het frontdisplay. Foto's: Ola Tande

  • De functies van de knoppen op de rijhendel en op het bedieningspaneel kun je zelf vrij toewijzen. In de terminal kun je instellingen voor een specifiek werktuig opslaan.

    De functies van de knoppen op de rijhendel en op het bedieningspaneel kun je zelf vrij toewijzen. In de terminal kun je instellingen voor een specifiek werktuig opslaan.

Motor: kleine krachtpatser (4,4 uit 5)

De 4 liter Deutz-motor is de kleinste in de test. Tijdens de vermogensmeting gaf deze de hoogste testwaarde van 116,8 kW (159 pk) en 666 Nm af. Maar dit kost wel brandstof: met 257 g/kWh bij maximaal vermogen scoort de Fendt onder gemiddeld. Qua trekkracht zit de Fendt op 86 kW (117 pk). Dat is 69% van het beloofde vermogen uit de folder (124 kW/169 pk). De 516 heeft geen boost, dus het vermogen is altijd beschikbaar.


  • Als je de bijrijdersstoel van de Fendt neerklapt, ontstaat een tafeltje, met een papierklem.

    Als je de bijrijdersstoel van de Fendt neerklapt, ontstaat een tafeltje, met een papierklem.

  • Switchen tussen een veld- en transportgroep gaat handmatig. Dat leverde een discussie op: is dat handig? Fendt zegt hiermee een efficientievoordeel te hebben in de overbrenging. Maar de chauffeur moet wel de (juiste) werking kennen. Er is geen signaal dat aangeeft wat het juiste moment is om te switchen. De Noorse importeur adviseert klanten alleen te wisselen bij stilstand, en de fabriek adviseert te wisselen van groep bij een snelheid van 20 km/u zonder belasting op de transmissie.

    Switchen tussen een veld- en transportgroep gaat handmatig. Dat leverde een discussie op: is dat handig? Fendt zegt hiermee een efficientievoordeel te hebben in de overbrenging. Maar de chauffeur moet wel de (juiste) werking kennen. Er is geen signaal dat aangeeft wat het juiste moment is om te switchen. De Noorse importeur adviseert klanten alleen te wisselen bij stilstand, en de fabriek adviseert te wisselen van groep bij een snelheid van 20 km/u zonder belasting op de transmissie.

Transmissie: deze heeft ervaring (4,2 uit 5)

Dat Fendt veel cvt-ervaring heeft, merk je als je met de trekker rijdt. De transmissie is accuraat en soepel. De grootste tekortkoming is de omslachtige manier van wisselen tussen rijpedaal en rijhendel. En je moet handmatig tussen twee cvt-groepen switchen. Volgens Fendt geeft dat laatste een efficiëntievoordeel. Maar waar is een indicator die de chauffeur hierbij helpt? Sommige importeurs, zoals Noorwegen, adviseren klanten om alleen tussen groepen te wisselen bij stilstand. De fabriek adviseert om te wisselen bij een lagere snelheid dan 20 km/u en zonder belasting van de transmissie.

Cabine en comfort: eersteklas werkplek (4,1 uit 5)

De ruime trap brengt je tot de op één na beste cabine in de test. De vijfstijlencabine is stil en comfortabel. Het materiaal, opbergruimte en aansluitingen geven een eersteklasgevoel. De vering werkt keurig. Het comfort voor kleine chauffeurs kan beter. Zij moeten namelijk te veel naar voren zitten, waardoor hun knieën de frontdisplay raken. De bijrijdersstoel zit te dicht bij de deur. Het zicht naar voren is goed dankzij een gevormde motorkap, grote voorruit en een 300 graden ‘beste-in-test’-ruitenwisser. De terminal is op de armsteun gebouwd en is uit het zicht te verstellen. Het zicht naar achter is minder.


  • Het luchtfilter kun je niet uitnemen met een gemonteerde voorlader. En de forse zijpanelen van de motorkap hinderen een snelle toegang tot de motor.

    Het luchtfilter kun je niet uitnemen met een gemonteerde voorlader. En de forse zijpanelen van de motorkap hinderen een snelle toegang tot de motor.

  • Praktisch; een hoogteaanduiding op de hefinrichting. Ook heeft Fendt het schroefdraad van de hefinrichting afgeschermd.

    Praktisch; een hoogteaanduiding op de hefinrichting. Ook heeft Fendt het schroefdraad van de hefinrichting afgeschermd.

Lees hoe de geteste trekkers zich verhouden tot elkaar, hoe ze presteren, wat ze verbruiken, wat ze kosten en hoe ze scoren ten opzichte van elkaar. Ga naar de TREKKER van februari (no. 341) voor de algemene testresultaten. De bevindingen per merk staan in het nummer van maart (342). Beide verhalen beginnen op pagina 12. U vindt alle gepubliceerde trekkertests op een rijtje op trekkermagazine.nl/trekkertest.

Bob Karsten, Bas van Hattum

Of registreer je om te kunnen reageren.