Home

Foto & video 645 bekeken

Sima: veel kleine nieuwtjes

Prototypes, enorme machines en proefballonnetjes. Niet per se schokkend nieuws, maar wel een voorbode voor de richting die de Europese landbouw op kan gaan. Op de Sima in Parijs staat het allemaal. Ook nieuws waarmee je direct aan de slag kunt.

Foto

  • CRD heeft een bijzondere voeraanschuifrobot. Voorop de driewieler genaamd 'Alim Concept', is een lopende band gemonteerd die het voer opzij legt. De band is daarbij elektrisch in hoek te verstellen. De robot is 140 centimeter lang, 65 centimeter hoog en heeft een eigengewicht van 535 kilo. De band is 60 centimeter hoog en de robot heeft een maximale aanschuifsnelheid van 8 meter per minuut. - Foto's: Mark Pasveer

    CRD heeft een bijzondere voeraanschuifrobot. Voorop de driewieler genaamd 'Alim Concept', is een lopende band gemonteerd die het voer opzij legt. De band is daarbij elektrisch in hoek te verstellen. De robot is 140 centimeter lang, 65 centimeter hoog en heeft een eigengewicht van 535 kilo. De band is 60 centimeter hoog en de robot heeft een maximale aanschuifsnelheid van 8 meter per minuut. - Foto's: Mark Pasveer

  • Tym presenteert wederom een zwaarder model met de T1304. Het design van de motorkap veranderde en de Deutz viercilinder onder die kap levert een vermogen van 95 kilowatt (127 pk), en voldoet aan Stage IV. De transmissie beschikt over een 32V/32A-bak met onder last schakelbare omkeerhendel onder het stuur. De elektronische hef komt van Bosch en laat de trekker 4.340 kilo beuren.

    Tym presenteert wederom een zwaarder model met de T1304. Het design van de motorkap veranderde en de Deutz viercilinder onder die kap levert een vermogen van 95 kilowatt (127 pk), en voldoet aan Stage IV. De transmissie beschikt over een 32V/32A-bak met onder last schakelbare omkeerhendel onder het stuur. De elektronische hef komt van Bosch en laat de trekker 4.340 kilo beuren.

  • Supertino wil er nog niks over zeggen, maar wel dat zij hard werken aan een 100% elektrische voermengwagen. Dit prototype ontbeerde inderdaad een dieseltank, maar een blik op accu’s of andere delen van de aandrijving werd het publiek niet gegund. Eind dit jaar moet de voermengwagen praktijkrijp zijn.

    Supertino wil er nog niks over zeggen, maar wel dat zij hard werken aan een 100% elektrische voermengwagen. Dit prototype ontbeerde inderdaad een dieseltank, maar een blik op accu’s of andere delen van de aandrijving werd het publiek niet gegund. Eind dit jaar moet de voermengwagen praktijkrijp zijn.

  • Op de stand van Yamaha stonden veel handige toepassingen voor een quad op een melkveebedrijf. In hoog tempo voer aanschuiven, vegen, spuiten, of schrikdraad zetten kan allemaal met de quad. Deze kalverbox is om pasgeboren kalveren uit het land op te halen. Het gegalvaniseerde frame hangt op de achteras van de quad en weegt 38 kilo. De bak is 90 centimeter breed en 97 centimeter hoog, en kost €590.

    Op de stand van Yamaha stonden veel handige toepassingen voor een quad op een melkveebedrijf. In hoog tempo voer aanschuiven, vegen, spuiten, of schrikdraad zetten kan allemaal met de quad. Deze kalverbox is om pasgeboren kalveren uit het land op te halen. Het gegalvaniseerde frame hangt op de achteras van de quad en weegt 38 kilo. De bak is 90 centimeter breed en 97 centimeter hoog, en kost €590.

  • In Frankrijk zetelt het hoofdkantoor van Kubota Europe, verwacht werd daarom dat Kubota op de Sima groots zou uitpakken met een verrassende primeur. De stand is inderdaad groots qua vierkante meters, maar de verrassing bleef uit. De enige nieuwigheid op de stand was een platformvariant van de op de Eima gelanceerde M5001-serie. De optie zonder cabine scheelt €10.000 in aanschaf, ten opzichte van het model met cabine.

    In Frankrijk zetelt het hoofdkantoor van Kubota Europe, verwacht werd daarom dat Kubota op de Sima groots zou uitpakken met een verrassende primeur. De stand is inderdaad groots qua vierkante meters, maar de verrassing bleef uit. De enige nieuwigheid op de stand was een platformvariant van de op de Eima gelanceerde M5001-serie. De optie zonder cabine scheelt €10.000 in aanschaf, ten opzichte van het model met cabine.

  • De elektronica-afdeling van Kverneland, die onder andere het Isobus-scherm Tellus ontwikkelde, hield zich voorheen eigenlijk bezig met machine-aansturing. Sinds de overname door Kubota is ook trekkeraansturing in beeld gekomen. Zodoende dat Kverneland ook een stuurautomaat heeft ontwikkeld, in combinatie met een vernieuwd Tellus-scherm. Een ring met elektromotor wordt om de stuurkolom gemonteerd. Kubota-trekkers kunnen voortaan ook met een geïntegreerde stuurautomaat wordt uitgerust.

    De elektronica-afdeling van Kverneland, die onder andere het Isobus-scherm Tellus ontwikkelde, hield zich voorheen eigenlijk bezig met machine-aansturing. Sinds de overname door Kubota is ook trekkeraansturing in beeld gekomen. Zodoende dat Kverneland ook een stuurautomaat heeft ontwikkeld, in combinatie met een vernieuwd Tellus-scherm. Een ring met elektromotor wordt om de stuurkolom gemonteerd. Kubota-trekkers kunnen voortaan ook met een geïntegreerde stuurautomaat wordt uitgerust.

  • Fungiciden worden vaak met 02-doppen gespoten en herbiciden met 04-doppen. Is er tegen onkruiden gespoten en moet tegen schimmels gespoten worden, dan is het een kwestie van de juiste dop ervoor draaien. Volgens het boekje moet een teler zichzelf beschermen, bijvoorbeeld met handschoenen, maar in de praktijk komt hij toch vaak in contact met bestrijdingsmiddel. Tecnoma heeft nu een pneumatisch draaibare doppenhouder ontwikkeld. Vanuit de cabine is de juiste dop ervoor te draaien. Tecnoma noemt dit systeem Pentix SP en is te koop vanaf €2.150 voor een 24 meterspuit.

    Fungiciden worden vaak met 02-doppen gespoten en herbiciden met 04-doppen. Is er tegen onkruiden gespoten en moet tegen schimmels gespoten worden, dan is het een kwestie van de juiste dop ervoor draaien. Volgens het boekje moet een teler zichzelf beschermen, bijvoorbeeld met handschoenen, maar in de praktijk komt hij toch vaak in contact met bestrijdingsmiddel. Tecnoma heeft nu een pneumatisch draaibare doppenhouder ontwikkeld. Vanuit de cabine is de juiste dop ervoor te draaien. Tecnoma noemt dit systeem Pentix SP en is te koop vanaf €2.150 voor een 24 meterspuit.

  • Kuhn heeft zijn vlaggenschipspuit vernieuwd. Volgens de fabrikant is het chassis in tact gelaten, maar is verder alles opnieuw ontworpen. Verkrijgbaar met vier tanks: 5.000, 5.600, 6.900 en 7.700 liter. De dissel en as zijn geveerd. Met Rins-assist is via een automatisch reinigingsprogramma de tank intern automatisch te reinigen. De spuit is ook voorzien van centrale smering. Alle smeernippels zijn achterop bij elkaar geplaatst en via slangetjes verlengd naar de smeerpunten. Zo is de machine snel door te smeren en is de kans nihil dat je een moeilijk bereikbare smeernippel vergeet.

    Kuhn heeft zijn vlaggenschipspuit vernieuwd. Volgens de fabrikant is het chassis in tact gelaten, maar is verder alles opnieuw ontworpen. Verkrijgbaar met vier tanks: 5.000, 5.600, 6.900 en 7.700 liter. De dissel en as zijn geveerd. Met Rins-assist is via een automatisch reinigingsprogramma de tank intern automatisch te reinigen. De spuit is ook voorzien van centrale smering. Alle smeernippels zijn achterop bij elkaar geplaatst en via slangetjes verlengd naar de smeerpunten. Zo is de machine snel door te smeren en is de kans nihil dat je een moeilijk bereikbare smeernippel vergeet.

  • Michelin toont de Evobib-band. Of zoals zij zelf stellen, de ‘twee-in-één-band’. Door met bandenspanning te spelen, verander je de eigenschappen van de band. Op de weg pomp je de band op en gaat 'ie bol staan. De nokken aan de zijkant van de band raken het wegdek hierdoor niet. Het gevolg is een dicht patroon in de band. Op het land laat je de bandenspanning zakken, waardoor de nokken zorgen voor tractie.

    Michelin toont de Evobib-band. Of zoals zij zelf stellen, de ‘twee-in-één-band’. Door met bandenspanning te spelen, verander je de eigenschappen van de band. Op de weg pomp je de band op en gaat 'ie bol staan. De nokken aan de zijkant van de band raken het wegdek hierdoor niet. Het gevolg is een dicht patroon in de band. Op het land laat je de bandenspanning zakken, waardoor de nokken zorgen voor tractie.

  • Het Nederlandse Magna Tyres Group toont een fors aantal nieuwe maten landbouwbanden. Het bedrijf is vooral bekend in banden voor de industrie, en maakt zijn intrede in het landbouwsegment. Magna is nu zo’n anderhalf jaar actief in de landbouwwereld. Distributeurs kwamen namelijk met de vraag naar landbouwbanden, om een compleet pakket aan te kunnen bieden. Magna Tyres Group nam het Nederlandse OBO Tyres over, en kreeg hiermee de ‘know-how’ in huis van landbouwbanden. OBO Tyres is gespecialiseerd in het coveren van landbouwbanden en nu ook rupsen. Magna richt zich voorlopig op de allroundbanden en heeft nu 22 maten beschikbaar. Het rubbercompound wordt gemaakt in Nederland en in China worden de banden gefabriceerd. Vandaar de belettering ‘Engineerd in Holland’.

    Het Nederlandse Magna Tyres Group toont een fors aantal nieuwe maten landbouwbanden. Het bedrijf is vooral bekend in banden voor de industrie, en maakt zijn intrede in het landbouwsegment. Magna is nu zo’n anderhalf jaar actief in de landbouwwereld. Distributeurs kwamen namelijk met de vraag naar landbouwbanden, om een compleet pakket aan te kunnen bieden. Magna Tyres Group nam het Nederlandse OBO Tyres over, en kreeg hiermee de ‘know-how’ in huis van landbouwbanden. OBO Tyres is gespecialiseerd in het coveren van landbouwbanden en nu ook rupsen. Magna richt zich voorlopig op de allroundbanden en heeft nu 22 maten beschikbaar. Het rubbercompound wordt gemaakt in Nederland en in China worden de banden gefabriceerd. Vandaar de belettering ‘Engineerd in Holland’.

  • BKT verrast met de Agrimax V-Flecto-banden. Die benaming zou volgens BKT bovenaan in het rijtje IF en VF staan. Het voordeel van deze band is dat je de normale velg kunt gebruiken en daarbij óf lager in spanning kunt gaan bij eenzelfde belasting, of een hogere belasting bij dezelfde bandenspanning. Voor nu is alleen de 710/60R42 met bijpassende 600/60R30 beschikbaar, meer maten volgen.

    BKT verrast met de Agrimax V-Flecto-banden. Die benaming zou volgens BKT bovenaan in het rijtje IF en VF staan. Het voordeel van deze band is dat je de normale velg kunt gebruiken en daarbij óf lager in spanning kunt gaan bij eenzelfde belasting, of een hogere belasting bij dezelfde bandenspanning. Voor nu is alleen de 710/60R42 met bijpassende 600/60R30 beschikbaar, meer maten volgen.

  • Alliance hield naar eigen zeggen op de Sima de wereldpremière van de eerste VF Flowtation-band. Hetzelfde principe als bij de trekkerbanden, maar nu voor aanhangers. Alliance stelt dat er met veel zorg met trekkerbanden rekening wordt gehouden, maar er wel met een volle aanhanger op vier bar door hetzelfde spoor wordt gereden. Met die gedachte, ontwikkelde Alliance de band. De release is verwacht in april. De band zou begin september te koop zijn.

    Alliance hield naar eigen zeggen op de Sima de wereldpremière van de eerste VF Flowtation-band. Hetzelfde principe als bij de trekkerbanden, maar nu voor aanhangers. Alliance stelt dat er met veel zorg met trekkerbanden rekening wordt gehouden, maar er wel met een volle aanhanger op vier bar door hetzelfde spoor wordt gereden. Met die gedachte, ontwikkelde Alliance de band. De release is verwacht in april. De band zou begin september te koop zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.