Home

Foto & video 799 bekeken

Valtra N154e Direct: heel best, cvt minder

Valtra is slim en weet een ‘comfortabel gevoel’ te creëren. De terminal is klein, maar daar is weinig commentaar op. De transmissie met vier (handmatige) groepsschakelingen is geen echte cvt. Of wel?

TREKKER testte de vierde generatie van de Valtra N-serie in de multitrekkertest afgelopen herfst op het Finse platteland. Daar werden negen 165 pk-machines mét cvt en voorlader getest door vakbladen uit vijf verschillende landen. De Valtra N-serie is gepresenteerd in september 2015 en bestaat uit zes viercilinder-trekkers. De N154E is de op één na grootste en uitgerust met een cvt uit eigen huis: de Direct.

Instappen en wegwezen: elke chauffeur kan het (4,7 uit 5)

Valtra heeft eenvoudige bediening, en daardoor ben je er gauw mee op pad. De fijne, kleine rijhendel heeft geen knopjes.

Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.
Elke trekker kon maximaal 1.000 punten ‘verdienen’, waarvan 600 voor Bediening & Gebruik (bovenste schaal) en 400 voor Techniek en Verbruik (onder). De getallen links zijn de laagst behaalde testscores in de multi-test, de getallen rechts zijn de hoogste testscores. De witte stip geeft het puntental aan van deze Claas.

  • De deur valt soepel in het slot van de vijfstijlencabine. De bijrijdersstoel moet ingeklapt zijn voor een snelle instap. Het rechterraam heeft een ruitenwisser. Vanwege de luchtinlaat is de voorruit moeilijk schoon te maken. Foto's: Ola Tande

    De deur valt soepel in het slot van de vijfstijlencabine. De bijrijdersstoel moet ingeklapt zijn voor een snelle instap. Het rechterraam heeft een ruitenwisser. Vanwege de luchtinlaat is de voorruit moeilijk schoon te maken. Foto's: Ola Tande

  • Valtra heeft geen multifunctionele rijhendel. Met het fijne rijhendeltje bedien je de groepenschakeling of de cruisecontrol. Die deactiveer je weer met een uit-knop.

    Valtra heeft geen multifunctionele rijhendel. Met het fijne rijhendeltje bedien je de groepenschakeling of de cruisecontrol. Die deactiveer je weer met een uit-knop.

Motor: Dual power-modus (4,1 uit 5)

Valtra en MF delen dezelfde 4.9 litermotor. Het verschil is dat Valtra een Eco-functie heeft. Als de chauffeur die indrukt, levert de trekker het maximum vermogen en koppel bij 200 motortoeren lager. Uit eerdere testen is gebleken dat dit diesel bespaart bij heel licht werk, maar niet bij zwaar veldwerk. Soms gaat juist het AdBlue-verbruik omhoog. Hoe dan ook, het motortoerental gaat significant omlaag. Dat maakt het rijden comfortabeler. De Valtra geeft tijdens de vermogensmeting 93,7kW (127 pk) en 508 Nm. De remmende vrachtwagen berekende een trekkracht van 80,4 kW (109 pk). Dat betekent dat 71% van het beloofde vermogen in de folder (114 kW/155 pk) aan de grond komt, met boost is dat 64%. Valtra verbruikte iets meer diesel (263 g/kWh) dan gemiddeld bij maximaal motorvermogen. Bij maximaal koppel verbruikt de Valtra gemiddeld.


  • De stoel kan draaien. In Finland wordt dit veelal gebruikt om bomen te laden met uitrijdwagens. Het gevolg is dat de stoel ver kan draaien en er veel ruimte is rondom de zitting. Het zicht naar achteren is enigzins beperkt.

    De stoel kan draaien. In Finland wordt dit veelal gebruikt om bomen te laden met uitrijdwagens. Het gevolg is dat de stoel ver kan draaien en er veel ruimte is rondom de zitting. Het zicht naar achteren is enigzins beperkt.

  • De bijrijdersstoel veranderd in een tafel met papierhouder als je hem neerklapt. Die stoel moet voor een snelle in- en uitstap ingeklapt zijn.

    De bijrijdersstoel veranderd in een tafel met papierhouder als je hem neerklapt. Die stoel moet voor een snelle in- en uitstap ingeklapt zijn.

  • De omkeershuttle heeft een parkeerstand geintegreerd. Die shuttle vraagt wel om wat lange vingers en een enkele keer glijd-ie door de vingers.

    De omkeershuttle heeft een parkeerstand geintegreerd. Die shuttle vraagt wel om wat lange vingers en een enkele keer glijd-ie door de vingers.

  • De binnenverlichting geeft genoeg licht om s'nachts wat op te schrijven. Praktisch is dat je die lamp mee naar buiten kunt nemen als zaklamp!

    De binnenverlichting geeft genoeg licht om s'nachts wat op te schrijven. Praktisch is dat je die lamp mee naar buiten kunt nemen als zaklamp!

Transmissie: werking complexer (3,7 uit 5)

De Direct-transmissie wijkt af van de rest van de trekkers in de test. De transmissie gebruikt dezelfde versnellingen als Valtra’s Versu-powershift. Het voordeel van groepen is dat dit in theorie efficiënter is, maar het nadeel is dat je de werking moet begrijpen. Dat is niet verkeerd, maar vergeleken met de andere testkandidaten vraagt de Direct meer aandacht. De cruisecontrol is te deactiveren door een ’uit’-knop in te drukken.

Cabine & comfort: nachtlamp is tevens zaklamp (4,0 uit 5)

Een brede trap leidt tot een vijfstijlencabine met een soepel sluitende deur. Het voorste gedeelte van de bijrijdersstoel moet ingeklapt zijn, zodat de chauffeur snel kan instappen. Er is nog geen gekoelde ruimte voor te bewaren voedsel, maar Valtra zegt dat dit er snel aan komt. Er is veel ruimte achter de stoel. De nachtlamp in de cabine is uitstekend en is zelfs te gebruiken als uitneembare zaklamp. Valtra’s stuurwiel verstelt makkelijk via een voetpedaal. Het zicht naar voren en aan weerszijden is keurig, maar het zicht naar achteren vraagt wat verbetering. Een goede ruitenwisser wist 270 graden de voorruit en ook het rechter raam heeft een ruitenwisser.


  • De spatborden kun je wegdraaien en vervolgens daar vast zetten. Voor het gevoel til je deze dan over een aanslag heen.

    De spatborden kun je wegdraaien en vervolgens daar vast zetten. Voor het gevoel til je deze dan over een aanslag heen.

  • Het schroefdraad is netjes afgeschermd.

    Het schroefdraad is netjes afgeschermd.

Lees hoe de geteste trekkers zich verhouden tot elkaar, hoe ze presteren, wat ze verbruiken, wat ze kosten en hoe ze scoren ten opzichte van elkaar. Ga naar TREKKER van februari (nr. 341) voor de algemene testresultaten. De bevindingen per merk staan in het nummer van maart (nr. 342). Beide verhalen beginnen op pagina 12. U vindt alle gepubliceerde trekkertests op een rijtje op trekkermagazine.nl/trekkertest.

Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum

Bob Karsten, Bas van Hattum

Of registreer je om te kunnen reageren.