Home

Foto & video 551 bekeken laatste update:19 apr 2017

22 landbouwkippers in beeld

In editie 343 publiceerde TREKKER een selectie van de vele kippers die in Nederland te koop zijn. Niet alle informatie konden wij op die vier pagina’s kwijt. Daarom hier nogmaals 23 foto’s met aanvullende gegevens.

Wie ook nog het (korte) verhaal bij de plaatjes wil nalezen kan terecht in de digitale editie, blader naar pagina 72 en verder. Daar staan ook de technische specificaties van getoonde modellen. Auteur Martin Smits scheef ook een bredere beschouwing over de kipper, die staat hier.

Foto

  • Areco/Mullié >> Vandenende Machinebouw in Borssele fabriceert kipwagens die ze in Zuid-Nederland onder naam Mullíé verkopen, en sinds 2010 in Midden- en Noord-Nederland onder de naam Areco. Mullié startte al zo’n 60 jaar geleden in Poortvliet. In 1995 nam Leenpoel in Kamperland het over, en sinds 2001 zijn ze in productie bij Vandenende. Alles in eigen huis gemaakt, dus veel specifieke wensen leverbaar. De bak is 5 mm, gepoedercoat, opzetschotten tot 80 cm leverbaar.

    Areco/Mullié >> Vandenende Machinebouw in Borssele fabriceert kipwagens die ze in Zuid-Nederland onder naam Mullíé verkopen, en sinds 2010 in Midden- en Noord-Nederland onder de naam Areco. Mullié startte al zo’n 60 jaar geleden in Poortvliet. In 1995 nam Leenpoel in Kamperland het over, en sinds 2001 zijn ze in productie bij Vandenende. Alles in eigen huis gemaakt, dus veel specifieke wensen leverbaar. De bak is 5 mm, gepoedercoat, opzetschotten tot 80 cm leverbaar.

  • Beboma  >> Handelsondernemer en akkerbouwer Henk Kremer uit Vriescheloo brengt de in Polen vervaardigde Beboma op de markt. Deze heeft een rechte (niet conische) bak. De kipper is naar Nederlandse wensen gemaakt: een sleepvoet in plaats van alleen een steunpoot, en een pendelende tandem. De bodem is 6 mm, de wand is 4 mm. 70 cm hoge opzetschotten zijn optie.

    Beboma >> Handelsondernemer en akkerbouwer Henk Kremer uit Vriescheloo brengt de in Polen vervaardigde Beboma op de markt. Deze heeft een rechte (niet conische) bak. De kipper is naar Nederlandse wensen gemaakt: een sleepvoet in plaats van alleen een steunpoot, en een pendelende tandem. De bodem is 6 mm, de wand is 4 mm. 70 cm hoge opzetschotten zijn optie.

  • Beco >> Beco in Vianen heeft ontwerp en fabricage in eigen huis en biedt mede daardoor ook klantspecifieke oplossingen. Het brede inkijkrooster (dat de meeste kippers tegenwoordig hebben) was zo’n 30 jaar geleden een typisch, op de akkerbouw gericht kenmerk van een Beco-kipper. Voor het bedrijf is ook de productie van aanbouwdelen voor graafmachines een belangrijke tak van sport. Op de kippers zit vijf jaar garantie.

    Beco >> Beco in Vianen heeft ontwerp en fabricage in eigen huis en biedt mede daardoor ook klantspecifieke oplossingen. Het brede inkijkrooster (dat de meeste kippers tegenwoordig hebben) was zo’n 30 jaar geleden een typisch, op de akkerbouw gericht kenmerk van een Beco-kipper. Voor het bedrijf is ook de productie van aanbouwdelen voor graafmachines een belangrijke tak van sport. Op de kippers zit vijf jaar garantie.

  • Bobeco >> Bobeco is een klein zelfstandig bedrijf dat, volledig in eigen beheer, voornamelijk containerbakken produceert. Vooral op maat en naar wens van de klant. Het levert tevens kippers; in principe zo compleet mogelijk, maar ook hier staat maatwerk hoog in het vaandel. Van eigen ontwerp en fabricaat is een waterdicht afdeksysteem leverbaar; werkt ook met een heffend achterschot. Leverbaar als 22-tonner. Besturing elektrisch-hydraulisch, LS is optie.

    Bobeco >> Bobeco is een klein zelfstandig bedrijf dat, volledig in eigen beheer, voornamelijk containerbakken produceert. Vooral op maat en naar wens van de klant. Het levert tevens kippers; in principe zo compleet mogelijk, maar ook hier staat maatwerk hoog in het vaandel. Van eigen ontwerp en fabricaat is een waterdicht afdeksysteem leverbaar; werkt ook met een heffend achterschot. Leverbaar als 22-tonner. Besturing elektrisch-hydraulisch, LS is optie.

  • Dewa >> Dit Belgische familiebedrijf van familie De Walsche begon in 1938 als smederij en maakt al vanaf 1946 landbouwwagens. Vanaf 2004 met hydraulische wielaandrijving. Een 4 mm Hardox-bodem is standaard. Dewa kiest daarvoor omdat het sterker en slijtvaster is, waardoor de totale constructie lichter kan zijn. Hamermolens zijn een ander belangrijk product bij Dewa.

    Dewa >> Dit Belgische familiebedrijf van familie De Walsche begon in 1938 als smederij en maakt al vanaf 1946 landbouwwagens. Vanaf 2004 met hydraulische wielaandrijving. Een 4 mm Hardox-bodem is standaard. Dewa kiest daarvoor omdat het sterker en slijtvaster is, waardoor de totale constructie lichter kan zijn. Hamermolens zijn een ander belangrijk product bij Dewa.

  • Dezeure >> Dezeure (weer een Belgisch familiebedrijf) begon in 1947 als loonbedrijf. Begin jaren tachtig kwam de constructie van kip- en mestwagens erbij, later silagewagens. Bouwt ook naar wens van de klant. Standaard is een bogie-geveerde tandem, en Dezeure combineert gestuurde assen met hydraulische ophanging. Wielaandrijving is leverbaar. De bodem is 5 mm dik, de wanden 3 of 4 mm. Rvs-bodem en elektrisch-hydraulische besturing zijn optie.

    Dezeure >> Dezeure (weer een Belgisch familiebedrijf) begon in 1947 als loonbedrijf. Begin jaren tachtig kwam de constructie van kip- en mestwagens erbij, later silagewagens. Bouwt ook naar wens van de klant. Standaard is een bogie-geveerde tandem, en Dezeure combineert gestuurde assen met hydraulische ophanging. Wielaandrijving is leverbaar. De bodem is 5 mm dik, de wanden 3 of 4 mm. Rvs-bodem en elektrisch-hydraulische besturing zijn optie.

  • Farmer >> In 2010 startte Greve met de import van Stronga-kippers uit Litouwen; een tandemasser en een drieasser. Vanaf 2011 leverden ze die via Miedema, dat in 2016 besloot te stoppen met kippers. De Farmer is gemodelleerd naar wensen van Greve en heeft Miedema-kenmerken als de constructie van de dissel. De tandem is standaard meelopend gestuurd, maar de chauffeur kan hem ook hydraulisch sturen. De bodem is van Hardox. Mulder in Gasselternijveen importeert de standaard Stronga-kipper.

    Farmer >> In 2010 startte Greve met de import van Stronga-kippers uit Litouwen; een tandemasser en een drieasser. Vanaf 2011 leverden ze die via Miedema, dat in 2016 besloot te stoppen met kippers. De Farmer is gemodelleerd naar wensen van Greve en heeft Miedema-kenmerken als de constructie van de dissel. De tandem is standaard meelopend gestuurd, maar de chauffeur kan hem ook hydraulisch sturen. De bodem is van Hardox. Mulder in Gasselternijveen importeert de standaard Stronga-kipper.

  • Fliegl >> Het Duitse Fliegl opereert wereldwijd. Landbouw is nog slechts een onderdeel van dit bedrijf, dat in 1970 wel uit een landbouwbedrijf ontstond. Vrachtwagenaanhangers en -opleggers zijn een belangrijk product. Eind jaren negentig introduceerde Fliegl als eerste de afschuifwagen, en in 2011 de Power DriveElect, de elektrische wielaandrijving daarvoor. De kipwagens hebben een afgeronde voorkant en een gegalvaniseerd chassis. Hydraulische vering is optie.

    Fliegl >> Het Duitse Fliegl opereert wereldwijd. Landbouw is nog slechts een onderdeel van dit bedrijf, dat in 1970 wel uit een landbouwbedrijf ontstond. Vrachtwagenaanhangers en -opleggers zijn een belangrijk product. Eind jaren negentig introduceerde Fliegl als eerste de afschuifwagen, en in 2011 de Power DriveElect, de elektrische wielaandrijving daarvoor. De kipwagens hebben een afgeronde voorkant en een gegalvaniseerd chassis. Hydraulische vering is optie.

  • Gilibert >> De Franse kipwagenbouwer Gilbert bestaat sinds 1950. Het levert een standaard kipperprogramma; weliswaar met verschillende opties, maar niet met specifieke wensen van een klant. Een van de specialiteiten is de hoogkipper. In Nederland levert het vooral mestverspreiders. In 2015 nam Pichon (in Frankrijk een bekende leverancier van drijfmesttanks) Gilibert over. Bodem 6 mm, wand 4 mm. Extra’s: aftakaspomp en opzetschotten.

    Gilibert >> De Franse kipwagenbouwer Gilbert bestaat sinds 1950. Het levert een standaard kipperprogramma; weliswaar met verschillende opties, maar niet met specifieke wensen van een klant. Een van de specialiteiten is de hoogkipper. In Nederland levert het vooral mestverspreiders. In 2015 nam Pichon (in Frankrijk een bekende leverancier van drijfmesttanks) Gilibert over. Bodem 6 mm, wand 4 mm. Extra’s: aftakaspomp en opzetschotten.

  • Jako >> Jako staat voor Jansen Kootwijkerbroek. Een familiebedrijf sinds 1966, vanaf 2002 met een breed assortiment kipwagens. Dat varieert van 1,5-tons eenassers tot 32-tons drieassers. De bak krijgt zijn sterkte vooral door een ronde, iets kuipvormige zetting onderin plus een zetting bovenin. Bodem 5 mm, wanden 4 mm. Onderscheidend is de pendelende tandem met doorlopende, in torsierubbers gemonteerde assen. Opzetranden, silageschotten en diverse individuele wensen zijn bij Jako geen probleem.

    Jako >> Jako staat voor Jansen Kootwijkerbroek. Een familiebedrijf sinds 1966, vanaf 2002 met een breed assortiment kipwagens. Dat varieert van 1,5-tons eenassers tot 32-tons drieassers. De bak krijgt zijn sterkte vooral door een ronde, iets kuipvormige zetting onderin plus een zetting bovenin. Bodem 5 mm, wanden 4 mm. Onderscheidend is de pendelende tandem met doorlopende, in torsierubbers gemonteerde assen. Opzetranden, silageschotten en diverse individuele wensen zijn bij Jako geen probleem.

  • Jeantil >> Opnieuw een familibedrijf, Frans, gestart begin 1900. Sinds kort is Jeantil onderdeel van het programma van Farmstore. Vooral leverancier van stroverdelers voor de veehouderij. De kipwagen is een standaardproduct met meerdere opties; individuele wensen bespreekbaar. Een meelopend gestuurde tandem is standaard. Bakhoogte naar keuze 108/138/158 cm, en hydraulische vergrendeling van achterklep. Hardox-bodem is optie.

    Jeantil >> Opnieuw een familibedrijf, Frans, gestart begin 1900. Sinds kort is Jeantil onderdeel van het programma van Farmstore. Vooral leverancier van stroverdelers voor de veehouderij. De kipwagen is een standaardproduct met meerdere opties; individuele wensen bespreekbaar. Een meelopend gestuurde tandem is standaard. Bakhoogte naar keuze 108/138/158 cm, en hydraulische vergrendeling van achterklep. Hardox-bodem is optie.

  • Joskin >> In 1968 begon de Waalse Victor Joskin in de machinebouw met een weidebeluchter. Inmidels belevert het meer dan 60 landen. Kipwagens zijn slechts onderdeel van een breed programma. Joskin levert een standaard product, maar is ook een innovatief bedrijf. Een opvallende vernieuwing was in 2011 de zelfrijdende Cargo Track op een Veldhuizen Hover Track. Hydraulische vering is optie. De tandemasser is er ook als 22-tonner met 7,5 meterbak.

    Joskin >> In 1968 begon de Waalse Victor Joskin in de machinebouw met een weidebeluchter. Inmidels belevert het meer dan 60 landen. Kipwagens zijn slechts onderdeel van een breed programma. Joskin levert een standaard product, maar is ook een innovatief bedrijf. Een opvallende vernieuwing was in 2011 de zelfrijdende Cargo Track op een Veldhuizen Hover Track. Hydraulische vering is optie. De tandemasser is er ook als 22-tonner met 7,5 meterbak.

  • Krampe >> Krampe begon als dorpssmid en bouwde in 1981 zijn eerste landbouwkipper op basis van een afgedankte vrachtwagen. In Duitsland claimt het marktleider te zijn in kippers voor de landbouw. Het profileert zichzelf niet zozeer als volumeproducent, maar als fabrikant die de individuele klant oplossingen biedt. Krampe levert ook zijkippers - typisch Duits - en vierwielige wagens. Als alternatief voor een afschuifwagen is er een systeem met afrolband. Krampe heeft een chassis zonder lasnaden.

    Krampe >> Krampe begon als dorpssmid en bouwde in 1981 zijn eerste landbouwkipper op basis van een afgedankte vrachtwagen. In Duitsland claimt het marktleider te zijn in kippers voor de landbouw. Het profileert zichzelf niet zozeer als volumeproducent, maar als fabrikant die de individuele klant oplossingen biedt. Krampe levert ook zijkippers - typisch Duits - en vierwielige wagens. Als alternatief voor een afschuifwagen is er een systeem met afrolband. Krampe heeft een chassis zonder lasnaden.

  • Metal Fach >> Metal Fach is een product uit Polen. Het bedrijf bestaat inmiddels 26 jaar en heeft met 800 medewerkers een breed programma van ploegen tot en met ronde balenpersen. Naar eigen zeggen is het in de Oost-Europese landen marktleider en heeft het de grootste 3D-lasersnijmachine ter wereld in gebruik. De kipper is leverbaar als 16- of 18-tonner en binnenkort ook als 21-tonner. Standaard luchtgeremd, meelopend gestuurde as. Hydraulische vering is optie.

    Metal Fach >> Metal Fach is een product uit Polen. Het bedrijf bestaat inmiddels 26 jaar en heeft met 800 medewerkers een breed programma van ploegen tot en met ronde balenpersen. Naar eigen zeggen is het in de Oost-Europese landen marktleider en heeft het de grootste 3D-lasersnijmachine ter wereld in gebruik. De kipper is leverbaar als 16- of 18-tonner en binnenkort ook als 21-tonner. Standaard luchtgeremd, meelopend gestuurde as. Hydraulische vering is optie.

  • Mulder >> Arend Mulder had als zoon van een Drentse veehouder aardigheid in het opknappen van oude landbouwwagens, en daar kwam begin jaren negentig Mulder Wagenbouw uit voort. Een van de weinigen in Nederland met een breed programma aan vierwielige wagens voor de landbouw. De kipwagen bouwen ze in eigen beheer; omdat het om kleine aantallen gaat, zijn klantspecifieke wensen doorgaans geen probleem. De taps gevormde bak zet de bouwer uit één stuk.

    Mulder >> Arend Mulder had als zoon van een Drentse veehouder aardigheid in het opknappen van oude landbouwwagens, en daar kwam begin jaren negentig Mulder Wagenbouw uit voort. Een van de weinigen in Nederland met een breed programma aan vierwielige wagens voor de landbouw. De kipwagen bouwen ze in eigen beheer; omdat het om kleine aantallen gaat, zijn klantspecifieke wensen doorgaans geen probleem. De taps gevormde bak zet de bouwer uit één stuk.

  • Peecon >> De kleinere tandemassers hebben een bogie-geveerd onderstel. Bij de 16-tonner is hydraulische ophanging een optie en bij de grotere kippers standaard. De bak heeft een 6 mm dikke bodem en 4 mm dikke wand, en is gestraald en geschoopeerd. De Cargo-kippers zitten sinds 2000 in het programma. De lijst met opties is groot, en in overleg met de klant is bij Peecon veel mogelijk, omdat de productie in eigen beheer plaatsvindt. Een compacte, lage tridem is bij Peecon alternatief voor een luxe tandem.

    Peecon >> De kleinere tandemassers hebben een bogie-geveerd onderstel. Bij de 16-tonner is hydraulische ophanging een optie en bij de grotere kippers standaard. De bak heeft een 6 mm dikke bodem en 4 mm dikke wand, en is gestraald en geschoopeerd. De Cargo-kippers zitten sinds 2000 in het programma. De lijst met opties is groot, en in overleg met de klant is bij Peecon veel mogelijk, omdat de productie in eigen beheer plaatsvindt. Een compacte, lage tridem is bij Peecon alternatief voor een luxe tandem.

  • Pronar >> Poolse fabrikant, opgericht in 1988. Naast kippers, mestverspreiders en haakarmen produceert Pronar een breed programma voor de hooibouw, en machines voor gemeenten en de groenvoorziening. Sinds 1 januari 2016 is Mechan Cultuurtechniek de exclusieve distributeur in Nederland en België. De T700M is de grootste tandemasser, Pronar levert ook een 21-tons drieasser. Bogie-geveerde tandem is optie.

    Pronar >> Poolse fabrikant, opgericht in 1988. Naast kippers, mestverspreiders en haakarmen produceert Pronar een breed programma voor de hooibouw, en machines voor gemeenten en de groenvoorziening. Sinds 1 januari 2016 is Mechan Cultuurtechniek de exclusieve distributeur in Nederland en België. De T700M is de grootste tandemasser, Pronar levert ook een 21-tons drieasser. Bogie-geveerde tandem is optie.

  • Roelama >> Roelama bouwt 16- en 20-tons tandemas-kipwagens en drieassers tot 30 ton laadvermogen. Productie in eigen huis, dus veel specifieke klantenwensen te vervullen. Mestverwerking is een van de kernactiviteiten, dus er is een breed programma van mesttanks, injecteurs en daarbij behorende apparatuur. Bodem en wand van de kipper zijn 5 mm.

    Roelama >> Roelama bouwt 16- en 20-tons tandemas-kipwagens en drieassers tot 30 ton laadvermogen. Productie in eigen huis, dus veel specifieke klantenwensen te vervullen. Mestverwerking is een van de kernactiviteiten, dus er is een breed programma van mesttanks, injecteurs en daarbij behorende apparatuur. Bodem en wand van de kipper zijn 5 mm.

  • Rolland Het Franse Rolland zegt al sinds 1946 marktleider te zijn (op de thuismarkt) in kipwagens. Inclusief mestwagens en andere aanhangers voor de landbouw produceert het bedrijf zo’n 2.000 stuks per jaar. De Rollspeed-serie is sinds 2010 op de markt, leverbaar tot een bakinhoud van 44 kuub. Hydro-vering , Franse deur en led-verlichting zijn opties. Wat goedkoper en anders geconstrueerd zijn de wagens ook leverbaar als Rollfarm.

    Rolland Het Franse Rolland zegt al sinds 1946 marktleider te zijn (op de thuismarkt) in kipwagens. Inclusief mestwagens en andere aanhangers voor de landbouw produceert het bedrijf zo’n 2.000 stuks per jaar. De Rollspeed-serie is sinds 2010 op de markt, leverbaar tot een bakinhoud van 44 kuub. Hydro-vering , Franse deur en led-verlichting zijn opties. Wat goedkoper en anders geconstrueerd zijn de wagens ook leverbaar als Rollfarm.

  • Vaia >> De Heus importeert al sinds 1974 kippers en mesttanks van de Italiaanse fabrikant Vaia. Naloop as is standaard, binnenkort is ook een starre tandem leverbaar. Om 30,5 inch-wielen te kunnen monteren levert Vaia de kipper ook met hydraulisch geveerde assen. Typisch voor de grote Vaia-kippers is de aftakaspomp. Maar tegen minderprijs is ook directe aansluiting op de trekker leverbaar. Ook verkrijgbaar met 2,60 meter brede bak en 1,70 m hoge, vaste wand. En binnenkort met 7,5 meterse bak als NL 22.

    Vaia >> De Heus importeert al sinds 1974 kippers en mesttanks van de Italiaanse fabrikant Vaia. Naloop as is standaard, binnenkort is ook een starre tandem leverbaar. Om 30,5 inch-wielen te kunnen monteren levert Vaia de kipper ook met hydraulisch geveerde assen. Typisch voor de grote Vaia-kippers is de aftakaspomp. Maar tegen minderprijs is ook directe aansluiting op de trekker leverbaar. Ook verkrijgbaar met 2,60 meter brede bak en 1,70 m hoge, vaste wand. En binnenkort met 7,5 meterse bak als NL 22.

  • VGM >> De afkorting is de merknaam van Van Ginkel Machines. VGM levert een complete range standaard kippers, uit te breiden met vele opties en klantspecifieke oplossingen. In eerste instantie maakte het vooral gronddumpers; je vindt nog steeds veel onderdelen daarvan in de landbouwkippers. Zo is het onderstel uitgerust met zware 150x150 BPW-assen, en de bak is van Hardox. Om het eigen gewicht laag te houden maakt de fabrikant veel gebruik van hogesterktestaal. Kenmerkend voor de VGM-landbouwkipwagens is een zeer volledige standaarduitvoering. VGM hanteert een hoog afwerkingsniveau.

    VGM >> De afkorting is de merknaam van Van Ginkel Machines. VGM levert een complete range standaard kippers, uit te breiden met vele opties en klantspecifieke oplossingen. In eerste instantie maakte het vooral gronddumpers; je vindt nog steeds veel onderdelen daarvan in de landbouwkippers. Zo is het onderstel uitgerust met zware 150x150 BPW-assen, en de bak is van Hardox. Om het eigen gewicht laag te houden maakt de fabrikant veel gebruik van hogesterktestaal. Kenmerkend voor de VGM-landbouwkipwagens is een zeer volledige standaarduitvoering. VGM hanteert een hoog afwerkingsniveau.

  • Wielton >> Wielton is de vierde opleggerfabrikant in Europa en bouwt er meer dan 7.000 per jaar. Met name kipperopleggers. Sinds de crisis is Wielton gaan verbreden met ook een lijn landbouwkippers. Ze zijn met dezelfde visie gebouwd: licht, sterk, luchtgeremd. Voor de staaltoelevering werkt Wielton samen met het Zweedse SSAB-concern. Standaard zijn de kippers voorzien van onderrijbeveiliging en led-contourverlichting. De bak is volledig uit 6 mm-plaat.

    Wielton >> Wielton is de vierde opleggerfabrikant in Europa en bouwt er meer dan 7.000 per jaar. Met name kipperopleggers. Sinds de crisis is Wielton gaan verbreden met ook een lijn landbouwkippers. Ze zijn met dezelfde visie gebouwd: licht, sterk, luchtgeremd. Voor de staaltoelevering werkt Wielton samen met het Zweedse SSAB-concern. Standaard zijn de kippers voorzien van onderrijbeveiliging en led-contourverlichting. De bak is volledig uit 6 mm-plaat.

Of registreer je om te kunnen reageren.