Home

Nieuws 3083 bekeken

Kuhn, Krone en Deutz-Fahr onder één dak

Bij autobedrijven zie je het al: meerdere A-merken in één showroom. Een eerste, vergelijkbaar initiatief komt er nu in de mechanisatiebranche waar de bedrijven Digo-Boer in Vlist en Abemec in Oudewater op één locatie en in één showroom verder gaan. Het gevolg is dat onder meer de concurrerende merken Kuhn, Deutz-Fahr en Krone bij elkaar staan. Een interview met beide directeuren.

Het is geen fusie of overname, maar een samenwerkingsverband. Aan het woord zijn Abemec-directeur Hans Quint (53) en Digo-Boer directeur Arjan Dijkshoorn (48).

Waarom zetten jullie deze opmerkelijke stap?

“Zowel de mechanisatiebedrijven Abemec Oudewater als Digo-Boer in Vlist zijn actief in hetzelfde gebied tussen Utrecht en Rotterdam. Digo-Boer zit in Vlist in een te klein pand en zocht een alternatief. Abemec in Oudewater heeft een pand dat groot genoeg is en zocht juist uitbreiding. Niets doen was geen optie. We hebben elkaar gevonden in die zoektocht en hebben besloten vanaf één vestiging te gaan samenwerken.”

Arjan Dijkshoorn (48, links), directeur van Digo-Boer, en Hans Quint (53) van Abemec starten een samenwerkingsverband met een voor de mechanisatiebranche nieuw concept. - Foto's: Bas van Hattum
Arjan Dijkshoorn (48, links), directeur van Digo-Boer, en Hans Quint (53) van Abemec starten een samenwerkingsverband met een voor de mechanisatiebranche nieuw concept. - Foto's: Bas van Hattum

Dat betekent dat jullie de eigen huismerken gaan samenvoegen in één showroom?

“Dat klopt. We houden allebei vast aan onze merken. Dat betekent onder meer dat de merken Krone, Kuhn en Deutz-Fahr in één showroom komen te staan.”

Opmerkelijk. Waarom zou je dat wel willen?

“Wij geloven in een versterkend effect met deze stap. Onze klantenkringen overlappen weinig met elkaar, dus samen hebben we een groot gebied en tegelijk een aanzienlijk marktaandeel. Doordat we vanaf één vestiging meer kunnen aanbieden, geloven we dat we een betere en aantrekkelijke partner worden voor de boeren en loonwerkers in deze streek."

Dus: één vertegenwoordiger voor alle merken?

“Nee. Dat niet, daar geloven we niet in. Eén vertegenwoordiger kan zich niet met de volle overtuiging inzetten voor meerdere trekker- of hooibouwmerken. In de nieuwe setting komen twee verkooporganisaties te zitten, en één centrale serviceorganisatie. Dus: een aparte Abemec-vertegenwoordiger voor de Abemec merken, en een aparte Digo-Boer vertegenwoordiger. Eigenlijk is dat vergelijkbaar in de autobranche waar je steeds vaker meerdere A-merken onder één dak tegenkomt waarbij elk merk zijn eigen verkooporganisatie heeft. Dat werkt daar prima. Dus waarom zou dat nu niet werken?”

Hans Quint, directeur van Abemec: "Als dit vernieuwende concept aanslaat, zijn er ideeën om dit op meer plaatsen uit te rollen."
Hans Quint, directeur van Abemec: "Als dit vernieuwende concept aanslaat, zijn er ideeën om dit op meer plaatsen uit te rollen."

Hoe gaan jullie de service inrichten?

“Net zoals dat gaat bij die autobedrijven. We krijgen één serviceorganisatie onder leiding van Digo-Boer die service verleent aan het complete merkenpakket. Doordat we de monteurs van beide bedrijven in één werkplaats samenbrengen, is deze groot genoeg, met voldoende omzet. Monteurs kunnen zich nog steeds specialiseren.”

Eigenlijk is het gewoon een forse kostenbesparing?

“Dat is ook zo. Twee bedrijven die nu opereren vanuit één pand, met één centraal magazijn, één werkplaats, één voorraad en we kunnen slagvaardiger en nog beter service garanderen."

Arjan Dijkshoorn, directeur van Digo-Boer: "Wij gaan meer doen vanaf één locatie en zullen daarom een aantrekkelijk partner zijn voor boeren en loonwerkers."
Arjan Dijkshoorn, directeur van Digo-Boer: "Wij gaan meer doen vanaf één locatie en zullen daarom een aantrekkelijk partner zijn voor boeren en loonwerkers."

Hoe reageerden jullie leveranciers?

“In eerste instantie verrast en deels afwijzend. Dit fenomeen is immers nieuw in de mechanisatiebrache. Maar nadat ze ons plan gehoord hadden, konden ze eigenlijk geen reden vinden om hier niet mee in te stemmen. Ook de meeste importeurs zijn zoekende naar een stevige toekomstige dealerstructuur. Misschien is dit ’m wel. En dus gaven de importeurs en leveranciers hun fiat om hiermee door te pakken. Om wat angstzweet weg te nemen hebben we de belofte gedaan dat we minimaal onze marktaandelen behouden, maar we denken dat we wel kunnen groeien in deze nieuwe setting."

Zijn jullie de eerste met een dergelijk concept in de mechanisatiebranche?

“Voor zover wij weten wel. Misschien zelfs wel in Europa.”

Stel: dit vernieuwende concept slaat aan, wat dan?

“Daarover kunnen we nu niets zeggen. Zeker is wel dat als het aanslaat, we al plannen hebben om dit concept op meerdere plaatsen in Nederland uit te rollen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.