Home

Foto & video 769 bekeken

Fotoreportage: viercilinders zijn multitalenten

120 pk-trekkers met voorlader zijn zo veelzijdig als een kleine trekker, maar hebben toch de power en het comfort van een grote. De multi-trekkertest van Boerderij onthult wat de machines echt in huis hebben.

Foto

  • Een viercilinder trekker van 120 pk past op elk bedrijf. De trekkers zijn sterk, maar blijven met een draaicirkel van 11 meter wendbaar en met krap 7 ton relatief licht. Tegelijk zijn ze zo comfortabel als de zware jongens door vooras- en cabinevering en luxe armleuningbediening compleet met terminal. Het verschil is dat dit kaliber trekkers ook goed gedijt met een voorlader. Het maakt hen multitaskers pur sang en een belangrijk segment in de trekkerwereld.

    Een viercilinder trekker van 120 pk past op elk bedrijf. De trekkers zijn sterk, maar blijven met een draaicirkel van 11 meter wendbaar en met krap 7 ton relatief licht. Tegelijk zijn ze zo comfortabel als de zware jongens door vooras- en cabinevering en luxe armleuningbediening compleet met terminal. Het verschil is dat dit kaliber trekkers ook goed gedijt met een voorlader. Het maakt hen multitaskers pur sang en een belangrijk segment in de trekkerwereld.

  • Boerderij haalde daarom de belangrijkste merken bij elkaar voor een groepstest. De Claas Arion 440 CIS, • Fendt 312 Vario Profi, • JD 6120R AutoPowr, • Massey Ferguson 5713 SL Dyna-6, en Valtra N134 Versu onderwierpen zich aan de multitest. Zij zijn allen al klaar voor de emissie Fase IV. McCormick, New Holland en Case IH hadden hun Fase IV modellen nog niet klaar en sloegen de uitnodiging af. Deutz-Fahr had de 6140.4 TTV ook alleen nog als Fase IIIB maar kwam wel. De trekker is nog enkele maanden via de flexregeling te koop.

    Boerderij haalde daarom de belangrijkste merken bij elkaar voor een groepstest. De Claas Arion 440 CIS, • Fendt 312 Vario Profi, • JD 6120R AutoPowr, • Massey Ferguson 5713 SL Dyna-6, en Valtra N134 Versu onderwierpen zich aan de multitest. Zij zijn allen al klaar voor de emissie Fase IV. McCormick, New Holland en Case IH hadden hun Fase IV modellen nog niet klaar en sloegen de uitnodiging af. Deutz-Fahr had de 6140.4 TTV ook alleen nog als Fase IIIB maar kwam wel. De trekker is nog enkele maanden via de flexregeling te koop.

  • Bij het ontwerp van de viercilinders wordt al rekening gehouden met een voorlader door bijvoorbeeld een dakraam, hoge voorruit, slank chassis of schuine neus. Lees de volledige test in Boerderij

    Bij het ontwerp van de viercilinders wordt al rekening gehouden met een voorlader door bijvoorbeeld een dakraam, hoge voorruit, slank chassis of schuine neus. Lees de volledige test in Boerderij

  • Een dakraam is nu gemeengoed. In het Panoramic dak van Claas scheidt alleen een kitrand de ruit van het dakraam. Fendt kiest een zeer hoge voorruit.

    Een dakraam is nu gemeengoed. In het Panoramic dak van Claas scheidt alleen een kitrand de ruit van het dakraam. Fendt kiest een zeer hoge voorruit.

  • Fotoreportage: viercilinders zijn multitalenten
  • De beoordeling is een middeling tussen meetwaarden en de rij- en gebruikerservaring van het testteam. De hardware en techniek kan immers op orde zijn en is in sommige gevallen zelfs gelijk. Zeker zo belangrijk is de bediening en de software achter die techniek. Ieder heeft immers een terminal maar de verschillen door een touchscreen of logica in de menustructuur zijn enorm. Dat bediengemak samen met de software achter transmissie en motor, maken of breken de trekker.

    De beoordeling is een middeling tussen meetwaarden en de rij- en gebruikerservaring van het testteam. De hardware en techniek kan immers op orde zijn en is in sommige gevallen zelfs gelijk. Zeker zo belangrijk is de bediening en de software achter die techniek. Ieder heeft immers een terminal maar de verschillen door een touchscreen of logica in de menustructuur zijn enorm. Dat bediengemak samen met de software achter transmissie en motor, maken of breken de trekker.

  • De gemiddelde draaicirkel is 10,9 meter. De Fendt stuurt het scherpst met 10,2 meter en John Deere het ruimst met 11,88 meter. Nieuwe trend in deze klasse zijn de snelstuurinrichtingen die het aantal stuuromwentelingen tot een fractie reduceren. De Claas kan dit progressief of aangepast op snelheid. Snelsturen kan dan tegelijk met recht rijden zonder al te snel af te dwalen.

    De gemiddelde draaicirkel is 10,9 meter. De Fendt stuurt het scherpst met 10,2 meter en John Deere het ruimst met 11,88 meter. Nieuwe trend in deze klasse zijn de snelstuurinrichtingen die het aantal stuuromwentelingen tot een fractie reduceren. De Claas kan dit progressief of aangepast op snelheid. Snelsturen kan dan tegelijk met recht rijden zonder al te snel af te dwalen.

  • Alleen Valtra en John Deere gebruiken een boost en kunnen het volle vermogen dus alleen bij aftakaswerk en in transport gebruiken. Bij ploegwerk ontbreekt er dus een stuk vermogen aan de wielen. Het specifiek verbruik is omgerekend naar cent per kWu voor diesel en AdBlue. Per kWu is dit gemiddeld 25,3 cent. Omdat deze trekkers amper constant op het volle vermogen draaien is dit omgerekend naar 80 kW. Gemiddeld kost dat €18,5 waarbij de Fendt het minste verbruikt met €17,3 en John Deere en MF met €19,5 het meeste

    Alleen Valtra en John Deere gebruiken een boost en kunnen het volle vermogen dus alleen bij aftakaswerk en in transport gebruiken. Bij ploegwerk ontbreekt er dus een stuk vermogen aan de wielen. Het specifiek verbruik is omgerekend naar cent per kWu voor diesel en AdBlue. Per kWu is dit gemiddeld 25,3 cent. Omdat deze trekkers amper constant op het volle vermogen draaien is dit omgerekend naar 80 kW. Gemiddeld kost dat €18,5 waarbij de Fendt het minste verbruikt met €17,3 en John Deere en MF met €19,5 het meeste

  • Het testteam bestond uit mechanisatiejournalisten van Boerderij, TopAgrar, Farmers Weekly en La France Agricole aangevuld met ingenieurs van de Duitse Landwirtschaftskammer. Boerderij liet de trekkers voor dat laatste doormeten door onafhankelijk testcentrum DLG in Gross-Umstadt (D.). DLG meette het vermogen, koppel en specifiek brandstofverbruik van zowel diesel als AdBlue. De metingen zijn verricht aan de aftakas bij maximaal  en nominaal toerental en op deellasten op diverse punten in de vermogenscurve. Daarbij wordt ook de NOx-uitstoot gemeten. De hef is doorgemeten door het gehele hefraam. De hydrauliek is gemeten op druk en opbrengst via één en twee ventielen. DLG werkt volgens de OECD-richtlijnen

    Het testteam bestond uit mechanisatiejournalisten van Boerderij, TopAgrar, Farmers Weekly en La France Agricole aangevuld met ingenieurs van de Duitse Landwirtschaftskammer. Boerderij liet de trekkers voor dat laatste doormeten door onafhankelijk testcentrum DLG in Gross-Umstadt (D.). DLG meette het vermogen, koppel en specifiek brandstofverbruik van zowel diesel als AdBlue. De metingen zijn verricht aan de aftakas bij maximaal en nominaal toerental en op deellasten op diverse punten in de vermogenscurve. Daarbij wordt ook de NOx-uitstoot gemeten. De hef is doorgemeten door het gehele hefraam. De hydrauliek is gemeten op druk en opbrengst via één en twee ventielen. DLG werkt volgens de OECD-richtlijnen

  • Alle trekkers zijn voor transport ingezet met een driezijdig kippende trailer op een vast traject van 46 kilometer

    Alle trekkers zijn voor transport ingezet met een driezijdig kippende trailer op een vast traject van 46 kilometer

  • De zware klei is omgelegd met een Rabe Albatros vierschaar. Het gewicht van de voorlader vult het ballastblok goed aan.

    De zware klei is omgelegd met een Rabe Albatros vierschaar. Het gewicht van de voorlader vult het ballastblok goed aan.

  • Behalve geploegd zijn ook vele hectares bewerkt met een 3 meter brede Lely kopeg en een 3 meter brede Lemken Rubin cultivator.

    Behalve geploegd zijn ook vele hectares bewerkt met een 3 meter brede Lely kopeg en een 3 meter brede Lemken Rubin cultivator.

Of registreer je om te kunnen reageren.