Home

Foto & video 403 bekeken

Multitest: Claas sterk in zuinigheid en zicht

Claas is goed in voorladerwerk én zuinig in gebruik. Hydrauliek en comfort kunnen beter. Een fotoreportage.

Foto

  • De Arion 440 is vanaf 2015 op de markt. Er zijn zes modellen met een FPT-motor van 90 tot 140 pk. Het optiepakket is uitgebreid met cabine en voorasvering, CIS-display en LS-hydrauliek. Vanaf de Agritechnica dit jaar is er ook gps-voorbereiding. - Foto's: Boerderij/Top Agrar

    De Arion 440 is vanaf 2015 op de markt. Er zijn zes modellen met een FPT-motor van 90 tot 140 pk. Het optiepakket is uitgebreid met cabine en voorasvering, CIS-display en LS-hydrauliek. Vanaf de Agritechnica dit jaar is er ook gps-voorbereiding. - Foto's: Boerderij/Top Agrar

  • Het panorama-dak is met 2,83 meter het laagste van de testgroep. De zesstijlencabine met twee deuren en de opstap naar de slechts 1,23 meter hoge vloer is prima. De deuren sluiten lekker licht. Door de voorruit die vloeiend overloopt in het dakraam, krijgt de chauffeur een enorm gevoel van ruimte in de cabine. De cabine is echter van gemiddelde grootte.

    Het panorama-dak is met 2,83 meter het laagste van de testgroep. De zesstijlencabine met twee deuren en de opstap naar de slechts 1,23 meter hoge vloer is prima. De deuren sluiten lekker licht. Door de voorruit die vloeiend overloopt in het dakraam, krijgt de chauffeur een enorm gevoel van ruimte in de cabine. De cabine is echter van gemiddelde grootte.

  • De bijrijdersstoel met daaronder een koelvak is wat aan de kleine kant, maar voldoet. Het zicht rondom is goed door de naar binnen staande C-stijlen en ronde spatborden. Alleen naar achteren en naar onderen stoort de dwarsstijl een beetje. Top is de wisser voor het dakraam.

    De bijrijdersstoel met daaronder een koelvak is wat aan de kleine kant, maar voldoet. Het zicht rondom is goed door de naar binnen staande C-stijlen en ronde spatborden. Alleen naar achteren en naar onderen stoort de dwarsstijl een beetje. Top is de wisser voor het dakraam.

  • De bediening is opgeruimd en de symboliek van de knoppen is duidelijk. Wat meteen opvalt is de grote joystick op de armleuning met de belangrijkste functies. De hydrauliek ontbeert een timer-functie op de flipper in de zijconsole. Die misten we bij het ploegen.

    De bediening is opgeruimd en de symboliek van de knoppen is duidelijk. Wat meteen opvalt is de grote joystick op de armleuning met de belangrijkste functies. De hydrauliek ontbeert een timer-functie op de flipper in de zijconsole. Die misten we bij het ploegen.

  • Sneltoetsen zijn via de kleurige CIS-terminal te bedienen voor Isobus, voorlader, hydrauliek, kopakkerautomatiek en hectareteller.

    Sneltoetsen zijn via de kleurige CIS-terminal te bedienen voor Isobus, voorlader, hydrauliek, kopakkerautomatiek en hectareteller.

  • In de B-stijl zitten knoppen voor de aftakas en hefinrichting.

    In de B-stijl zitten knoppen voor de aftakas en hefinrichting.

  • De FPT-motor (Fiat Powertrain Technologies) onder de kap levert met boost maximaal 83 kW (113 pk) aan de aftakas. Hij is met 231 g/kWh wel zuinig. Het AdBlue-verbruik is gemiddeld. Diesel en AdBlue kosten samen 22 cent per kWh en daarmee lager dan gemiddeld. Ook bij de zespuntsmeting blijft de motor zuinig.

    De FPT-motor (Fiat Powertrain Technologies) onder de kap levert met boost maximaal 83 kW (113 pk) aan de aftakas. Hij is met 231 g/kWh wel zuinig. Het AdBlue-verbruik is gemiddeld. Diesel en AdBlue kosten samen 22 cent per kWh en daarmee lager dan gemiddeld. Ook bij de zespuntsmeting blijft de motor zuinig.

  • Net als de MF heeft deze Claas de bak van het bedrijf Gima. De Hexa-shiftbak heeft vier groepen met zes powershifttrappen (24V/24A). Alles is via de duimschakelaar op de stick te schakelen. Alleen tussen de groepen wordt de aandrijving kort onderbroken. De chauffeur kan kiezen tussen veld- en transportwerk (zowel groepen als trappen schakelen). De powershift is alleen in veld te begrenzen. Er zijn maar 3,3 stuuromwentelingen nodig van links naar rechts. Op de weg is de besturing minder koersvast.

    Net als de MF heeft deze Claas de bak van het bedrijf Gima. De Hexa-shiftbak heeft vier groepen met zes powershifttrappen (24V/24A). Alles is via de duimschakelaar op de stick te schakelen. Alleen tussen de groepen wordt de aandrijving kort onderbroken. De chauffeur kan kiezen tussen veld- en transportwerk (zowel groepen als trappen schakelen). De powershift is alleen in veld te begrenzen. Er zijn maar 3,3 stuuromwentelingen nodig van links naar rechts. Op de weg is de besturing minder koersvast.

  • Prima hardware achterop en vlot te verstellen hefstangen. Ook is er een kogelhouder, behalve voor de kogel in de topstang. Externe bediening op beide spatborden. Met 4,9 ton heft de Arion 430 kilo minder dan gemiddeld en ook de 68 cm hefbereik is benedengemiddeld.

    Prima hardware achterop en vlot te verstellen hefstangen. Ook is er een kogelhouder, behalve voor de kogel in de topstang. Externe bediening op beide spatborden. Met 4,9 ton heft de Arion 430 kilo minder dan gemiddeld en ook de 68 cm hefbereik is benedengemiddeld.

  • De Arion in deze test is uitgevoerd met drie elektronische DW-ventielen. De grote kruishendel werkt super, zoals bij een kraan. Het omschakelen van voorlader naar de ventielen achter mag makkelijker. Via een flipper wat verder van de stoel af, kan de chauffeur het derde ventiel bedienen.

    De Arion in deze test is uitgevoerd met drie elektronische DW-ventielen. De grote kruishendel werkt super, zoals bij een kraan. Het omschakelen van voorlader naar de ventielen achter mag makkelijker. Via een flipper wat verder van de stoel af, kan de chauffeur het derde ventiel bedienen.

  • De geveerde vooras en mechanisch geveerde cabine werken prima samen, hoewel het ook niet te hobbelig moet worden. De vooras heeft veel smeernippels. Een centraal smeersysteem van €1.100 is dus een aanrader.

    De geveerde vooras en mechanisch geveerde cabine werken prima samen, hoewel het ook niet te hobbelig moet worden. De vooras heeft veel smeernippels. Een centraal smeersysteem van €1.100 is dus een aanrader.

  • Optie is het snelstuursysteem DynamicSteering. Dit heeft drie standen: manueel, snelheidsafhankelijk en progressief. Vooral de laatste is makkelijk. Hoe verder je draait, hoe sneller je stuurt. Zo kan de chauffeur in een werkgang prima rechtuit rijden, maar ook vlot draaien op de kopakker.

    Optie is het snelstuursysteem DynamicSteering. Dit heeft drie standen: manueel, snelheidsafhankelijk en progressief. Vooral de laatste is makkelijk. Hoe verder je draait, hoe sneller je stuurt. Zo kan de chauffeur in een werkgang prima rechtuit rijden, maar ook vlot draaien op de kopakker.

Of registreer je om te kunnen reageren.