Home

Foto & video 377 bekeken

MF krijgt plus voor bak, joystick en comfort

Zicht en transmissie maken van de MF een echte voorladertrekker. Verbeterpunten zijn er voor cabine, bediening en hydrauliek.

Foto

  • De 5713 SL is er sinds 2015. Emissiereductie gaat via DOC en SCR, maar zonder EGR zoals Fendt. In Nederland wordt de trekker met voorlader vrijwel altijd zonder Datatronic en mét Dyna 4-bak verkocht. De afwerking van de cabine met zes stijlen is redelijk. - Foto's: Boerderij / Top Agrar

    De 5713 SL is er sinds 2015. Emissiereductie gaat via DOC en SCR, maar zonder EGR zoals Fendt. In Nederland wordt de trekker met voorlader vrijwel altijd zonder Datatronic en mét Dyna 4-bak verkocht. De afwerking van de cabine met zes stijlen is redelijk. - Foto's: Boerderij / Top Agrar

  • Goede instap vanaf links naar de 1,26 meter hoge vloer via de ruime deuren. Vanaf rechts gaat redelijk. Niet een pedaal maar een hendel klapt het stuur weg.

    Goede instap vanaf links naar de 1,26 meter hoge vloer via de ruime deuren. Vanaf rechts gaat redelijk. Niet een pedaal maar een hendel klapt het stuur weg.

  • De cabine is met 157 x 146 cm smaller dan de anderen. Omdat bestuurder en bijrijder op één lijn zitten, wordt dat versterkt. Keerzijde is de enorme hoeveelheid beenruimte voor de bijrijder. In het koelvak past alleen een fles. Eenvoudige maar goede ventilatie. De zijramen geven goed zicht over de vrij brede spatborden.

    De cabine is met 157 x 146 cm smaller dan de anderen. Omdat bestuurder en bijrijder op één lijn zitten, wordt dat versterkt. Keerzijde is de enorme hoeveelheid beenruimte voor de bijrijder. In het koelvak past alleen een fles. Eenvoudige maar goede ventilatie. De zijramen geven goed zicht over de vrij brede spatborden.

  • Hoewel wat hakerig is het dakraam onder het veiligheidsrooster in zijn geheel naar achteren te schuiven. De doorrijhoogte blijft gelijk. Dakraam en schuine neus geven de bestuurder een fantastisch zicht.

    Hoewel wat hakerig is het dakraam onder het veiligheidsrooster in zijn geheel naar achteren te schuiven. De doorrijhoogte blijft gelijk. Dakraam en schuine neus geven de bestuurder een fantastisch zicht.

  • De meeste functies zijn vlot te vinden maar mogen beter gegroepeerd, zoals bij de transmissiefuncties (deel zijconsole, deel armleuning en dashboard).

    De meeste functies zijn vlot te vinden maar mogen beter gegroepeerd, zoals bij de transmissiefuncties (deel zijconsole, deel armleuning en dashboard).

  • De joystick voor hydrauliek bevalt goed. Deze heeft knoppen voor powershift, rijrichting en koppeling. Aan twee knoppen is bijna alles vrij toe te wijzen: PTO, hef, 4WD, differentieel, toerengeheugen, cruise, snelsturen, hydrauliek, gps enz.

    De joystick voor hydrauliek bevalt goed. Deze heeft knoppen voor powershift, rijrichting en koppeling. Aan twee knoppen is bijna alles vrij toe te wijzen: PTO, hef, 4WD, differentieel, toerengeheugen, cruise, snelsturen, hydrauliek, gps enz.

  • Minder fraai is de complexe menustructuur in de Datatronic-terminal. Er zit veel in tot aan isobus en sectieschakeling toe, maar het is er moeilijk uit te halen. Navigatie gaat per scrollknop en sneltoetsen. Touchscreen is er nog niet. Wie de functies niet gebruikt kan prima zonder de terminal.

    Minder fraai is de complexe menustructuur in de Datatronic-terminal. Er zit veel in tot aan isobus en sectieschakeling toe, maar het is er moeilijk uit te halen. Navigatie gaat per scrollknop en sneltoetsen. Touchscreen is er nog niet. Wie de functies niet gebruikt kan prima zonder de terminal.

  • Het SIS-display, linksonder in het dashboard, is flink verbeterd. Met Datatronic aan boord lopen de meeste instellingen via de terminal, maar niet allemaal. SIS blijft nodig voor afstellen van vering, snelsturen, transmissie en voorladerfuncties.

    Het SIS-display, linksonder in het dashboard, is flink verbeterd. Met Datatronic aan boord lopen de meeste instellingen via de terminal, maar niet allemaal. SIS blijft nodig voor afstellen van vering, snelsturen, transmissie en voorladerfuncties.

  • De AgcoPower-motor levert maximaal 87 kW (118 pk) Het specifiek verbruik is met 256 g/kWh en 19 g AdBlue per kWh hoger dan gemiddeld. Omgerekend kom je dan uit op een verbruik van 24,3 cent per kWh. De MF blijkt zuiniger dan gemiddeld op de weg. Op de zespuntsmeting heeft de MF maar 273 g/kWh diesel nodig.

    De AgcoPower-motor levert maximaal 87 kW (118 pk) Het specifiek verbruik is met 256 g/kWh en 19 g AdBlue per kWh hoger dan gemiddeld. Omgerekend kom je dan uit op een verbruik van 24,3 cent per kWh. De MF blijkt zuiniger dan gemiddeld op de weg. Op de zespuntsmeting heeft de MF maar 273 g/kWh diesel nodig.

  • De Dyna 6-bak (Gima) heeft vier groepen en zes trappen die schakelen met het T-hendeltje. Achteruitrijdend spiegelt de schakellogica. Tussen 4 en 12 km/uur zijn er acht versnellingen en goede overlap. Schakelen gaat met een korte onderbreking, de speedmatching is redelijk.

    De Dyna 6-bak (Gima) heeft vier groepen en zes trappen die schakelen met het T-hendeltje. Achteruitrijdend spiegelt de schakellogica. Tussen 4 en 12 km/uur zijn er acht versnellingen en goede overlap. Schakelen gaat met een korte onderbreking, de speedmatching is redelijk.

  • De omkeerhendel bevalt zoals altijd uitstekend. Wegrijden en omkeren kan nu ook via de joystick. Ook is er een Stop & Go-functie. Net als de schuine neus en het dakraam is dat handig bij voorladerwerk.

    De omkeerhendel bevalt zoals altijd uitstekend. Wegrijden en omkeren kan nu ook via de joystick. Ook is er een Stop & Go-functie. Net als de schuine neus en het dakraam is dat handig bij voorladerwerk.

  • Prima hardware van de hef, behalve dat de topstanghouder snel kan verbuigen. De vanghaken van de fronthef zijn Cat II, terwijl achterop Cat III zit. Dat is een nadeel voor wie een gewichtblok achterop gebruikt.

    Prima hardware van de hef, behalve dat de topstanghouder snel kan verbuigen. De vanghaken van de fronthef zijn Cat II, terwijl achterop Cat III zit. Dat is een nadeel voor wie een gewichtblok achterop gebruikt.

  • Gemiddeld beurt de MF 4,8 ton, het hefbereik is maar 615 mm. Geen last van gehad in de praktijk. De elektronische ventielen zijn via de terminal in te stellen. Er is 49 liter te onttrekken en dat is 10 liter meer dan gemiddeld. De pompopbrengst is maar 104 l/min.

    Gemiddeld beurt de MF 4,8 ton, het hefbereik is maar 615 mm. Geen last van gehad in de praktijk. De elektronische ventielen zijn via de terminal in te stellen. Er is 49 liter te onttrekken en dat is 10 liter meer dan gemiddeld. De pompopbrengst is maar 104 l/min.

  • 540, 540 E en 1000 toeren zijn af te lezen in het dashboard en te kiezen via de B-stijl. Automatiek is eenvoudig met vaste schakelpunten.

    540, 540 E en 1000 toeren zijn af te lezen in het dashboard en te kiezen via de B-stijl. Automatiek is eenvoudig met vaste schakelpunten.

  • Er zijn 4,25 stuuromwentelingen nodig van links naar rechts, maar met de snelstuuroptie nog maar 1,5. Boven de 17 km/uur schakelt dit SpeedSteer uit. De draaicirkel ligt met 10,9 meter precies op het gemiddelde. De vooras en de cabinevering zijn goed op elkaar ingespeeld. De MF geeft een mooi gemiddeld rijcomfort.

    Er zijn 4,25 stuuromwentelingen nodig van links naar rechts, maar met de snelstuuroptie nog maar 1,5. Boven de 17 km/uur schakelt dit SpeedSteer uit. De draaicirkel ligt met 10,9 meter precies op het gemiddelde. De vooras en de cabinevering zijn goed op elkaar ingespeeld. De MF geeft een mooi gemiddeld rijcomfort.

Of registreer je om te kunnen reageren.