Home

Foto & video 542 bekeken

Oudjes zetten de tanden in de mais

De gewassen zijn dit jaar wat vroeger dan gemiddeld. Ook de maisoogst dient zich vroeg aan, al verschilt het regionaal wat.

Zoals overal in Nederland staat de mais er mooi bij op de Sallandse Heuvelrug, maar voor de oogst is het nog een beetje vroeg. Niettemin trapte oldtimervereniging Splo, in de omgeving van Espelo, zondag 3 september het seizoen af met een hakseldag voor klassieke hakselaars. Zo’n stuk of tien machines uit de jaren zeventig met bijbehorend transportmateriaal lieten zien waar ze nog toe in staat zijn. Aangebouwde en getrokken hakselaars zijn in Nederland eigenlijk verleden tijd, maar steeds meer mensen hebben er lol in om een oudje tevoorschijn te halen en nog eens te laten zien wat ze kunnen.

Foto

  • Foto’s: Martin Smits

    Foto’s: Martin Smits

  • Bij de ingang van het parkeerterrein heten vier moderne machines van plaatselijke loonwerkers het publiek welkom. Tot inzet komt het vandaag niet, maar het maakt gauw duidelijk dat er wat capaciteit en comfort betreft wel wat is veranderd in 40 jaar tijd.

    Bij de ingang van het parkeerterrein heten vier moderne machines van plaatselijke loonwerkers het publiek welkom. Tot inzet komt het vandaag niet, maar het maakt gauw duidelijk dat er wat capaciteit en comfort betreft wel wat is veranderd in 40 jaar tijd.

  • Om alles in goede banen te leiden, krijgen de deelnemers vooraf instructies over het te volgen programma. Goed gemutst - letterlijk en figuurlijk - gaan rond 13.00 uur de deelnemers van start.

    Om alles in goede banen te leiden, krijgen de deelnemers vooraf instructies over het te volgen programma. Goed gemutst - letterlijk en figuurlijk - gaan rond 13.00 uur de deelnemers van start.

  • De actie blijft beperkt tot één- en tweerijïge aanbouw- en getrokken hakselaars. Toch namen twee Duitse hakselliefhebbers uit de omgeving van Coesfeld de moeite hun (nog best wel in fraaie conditie verkerende) zelfrijders op de dieplader te zetten en in Espelo uit te stallen. Links de New Holland 1895 van bouwjaar 1978 van Uliie Kropp, rechts de John Deere 5200 van bouwjaar 1973 van Werner Thüning.

    De actie blijft beperkt tot één- en tweerijïge aanbouw- en getrokken hakselaars. Toch namen twee Duitse hakselliefhebbers uit de omgeving van Coesfeld de moeite hun (nog best wel in fraaie conditie verkerende) zelfrijders op de dieplader te zetten en in Espelo uit te stallen. Links de New Holland 1895 van bouwjaar 1978 van Uliie Kropp, rechts de John Deere 5200 van bouwjaar 1973 van Werner Thüning.

  • Gehl-getrokken tweerijer met Farmall 706. Wordt niet ingezet, maar voor de liefhebber is deze combi wel mooi om te bekijken. Verschillende liefhebbers uit de buurt komen lekker op de trekker. Want behalve de hakselaars, gaat het natuurlijk óók om wat ervoor staat.

    Gehl-getrokken tweerijer met Farmall 706. Wordt niet ingezet, maar voor de liefhebber is deze combi wel mooi om te bekijken. Verschillende liefhebbers uit de buurt komen lekker op de trekker. Want behalve de hakselaars, gaat het natuurlijk óók om wat ervoor staat.

  • Hakselen is een mechanische sport waarbij je rekening moet houden met onverwachte reparaties. De deelnemers blijken behoorlijk voorbereid het veld te betreden, waardoor het sleutelen op locatie beperkt blijft.

    Hakselen is een mechanische sport waarbij je rekening moet houden met onverwachte reparaties. De deelnemers blijken behoorlijk voorbereid het veld te betreden, waardoor het sleutelen op locatie beperkt blijft.

  • Vooral de trekkers zijn voor een groot deel gerestaureerde exemplaren. Hier een MF 135 van Franse makelij. Daar zijn er nog heel wat van, al gaat het hier om een vroeg exemplaar. Het chromen hendeltje van de Multi Power is nog niet het bekende rechthoekige blokje, maar het meer geribbelde exemplaar, bekend van de 35X en de 65.

    Vooral de trekkers zijn voor een groot deel gerestaureerde exemplaren. Hier een MF 135 van Franse makelij. Daar zijn er nog heel wat van, al gaat het hier om een vroeg exemplaar. Het chromen hendeltje van de Multi Power is nog niet het bekende rechthoekige blokje, maar het meer geribbelde exemplaar, bekend van de 35X en de 65.

  • Bij de silagewagens is Schuitemaker sterk vertegenwoordigd. Geen wonder, ze zijn destijds veel verkocht. Bovendien is Rijssen, waar ze gemaakt werden, dichtbij. Hakselaars zijn meest PZ’s. Dat merk had destijds een groot marktaandeel in dit type hakselaars. En in de fabriek in Geldrop zijn ze bij Kuhn nog steeds in productie. Van éénrijers tot en met vierrijers.

    Bij de silagewagens is Schuitemaker sterk vertegenwoordigd. Geen wonder, ze zijn destijds veel verkocht. Bovendien is Rijssen, waar ze gemaakt werden, dichtbij. Hakselaars zijn meest PZ’s. Dat merk had destijds een groot marktaandeel in dit type hakselaars. En in de fabriek in Geldrop zijn ze bij Kuhn nog steeds in productie. Van éénrijers tot en met vierrijers.

  • Hakselen is mooi werk. Maar destijds (en eigenlijk nog steeds) was het openen van een perceel altijd een beetje tobben. Met een PZ-tweerijer en de silagewagen achter de trekker gaat dat toch best handig.

    Hakselen is mooi werk. Maar destijds (en eigenlijk nog steeds) was het openen van een perceel altijd een beetje tobben. Met een PZ-tweerijer en de silagewagen achter de trekker gaat dat toch best handig.

  • De wagentjes van destijds passen mooi in het pad dat de tweerijer openmaait.

    De wagentjes van destijds passen mooi in het pad dat de tweerijer openmaait.

  • Het voordeel van de één- en tweerijers is dat je toch een poosje doet over een hectare. Dat is mede een reden om geen zelfrijders te demonstreren. Veiligheid gaat voor alles. Het publiek bleef netjes achter de hekken, en kon desondanks toch alle machines goed bekijken. Er was mais genoeg voor iedereen om meerdere rondjes te hakselen.

    Het voordeel van de één- en tweerijers is dat je toch een poosje doet over een hectare. Dat is mede een reden om geen zelfrijders te demonstreren. Veiligheid gaat voor alles. Het publiek bleef netjes achter de hekken, en kon desondanks toch alle machines goed bekijken. Er was mais genoeg voor iedereen om meerdere rondjes te hakselen.

  • Steyr 658 met Krone-éénrijer. Voor wie het interesseert: grappig om te zien hoe ze in de jaren zeventiger allerlei systemen bedachten om de mais in te voeren. Krone werkt met een systeem dat eigenlijk al veel weg heeft van het rij-onafhankelijke invoersysteem waar Kemper later de wereld mee veroverde.

    Steyr 658 met Krone-éénrijer. Voor wie het interesseert: grappig om te zien hoe ze in de jaren zeventiger allerlei systemen bedachten om de mais in te voeren. Krone werkt met een systeem dat eigenlijk al veel weg heeft van het rij-onafhankelijke invoersysteem waar Kemper later de wereld mee veroverde.

  • De rotor van de Krone-éénrijer werkt de stengels achterover. Daarna worden ze min of meer weer naar voren gevoerd, naar het hakselrad.

    De rotor van de Krone-éénrijer werkt de stengels achterover. Daarna worden ze min of meer weer naar voren gevoerd, naar het hakselrad.

  • De Claas Jaguar 40 is een éénrijïge getrokken machine die de mais overdwars naar de hakselkooi transporteert. De maisbek is te wisselen voor een gras-pick-up.

    De Claas Jaguar 40 is een éénrijïge getrokken machine die de mais overdwars naar de hakselkooi transporteert. De maisbek is te wisselen voor een gras-pick-up.

  • De Güldner G75 van Kappert in Ruurlo kan de hakselaar goed de baas. Met zijn zescilinder motor (die voor zo’n 75 pk genoteerd staat) was het in de tweede helft van de jaren zestig al een zware trekker. En ook de zwaarste trekker die bij Güldner in het programma is geweest.

    De Güldner G75 van Kappert in Ruurlo kan de hakselaar goed de baas. Met zijn zescilinder motor (die voor zo’n 75 pk genoteerd staat) was het in de tweede helft van de jaren zestig al een zware trekker. En ook de zwaarste trekker die bij Güldner in het programma is geweest.

  • John Deere 3020 in onberispelijke staat, met van hetzelfde merk een eenrijïge aanbouwhakselaar. Het wagentje is een Fristein, een Duitse fabrikant van mestverspreiders en opraapwagens. Het bedrijf kwam in 1995 door faillissement aan zijn einde.

    John Deere 3020 in onberispelijke staat, met van hetzelfde merk een eenrijïge aanbouwhakselaar. Het wagentje is een Fristein, een Duitse fabrikant van mestverspreiders en opraapwagens. Het bedrijf kwam in 1995 door faillissement aan zijn einde.

  • Als het veld los is, kan de wagen afgekoppeld. Want meerijden is toch wel zo handig. Een eigenaardigheid, of zo je wilt een eigenschap van de John Deere-hakselaars, is dat die werken met een soort golvende dubbele rubberen riem, in plaats van invoerkettingen.

    Als het veld los is, kan de wagen afgekoppeld. Want meerijden is toch wel zo handig. Een eigenaardigheid, of zo je wilt een eigenschap van de John Deere-hakselaars, is dat die werken met een soort golvende dubbele rubberen riem, in plaats van invoerkettingen.

  • Een John Deere 2120 naast een Fordson Super Major. Beide keurig gerestaureerd. Bij meerdere deelnemers hangen de identificatiekaartjes van ‘Nordhorn’ nog aan de trekker. Het bewijs dat we met echte liefhebbers te maken hebben. De hakselaar is een éénrijer van Mengele.

    Een John Deere 2120 naast een Fordson Super Major. Beide keurig gerestaureerd. Bij meerdere deelnemers hangen de identificatiekaartjes van ‘Nordhorn’ nog aan de trekker. Het bewijs dat we met echte liefhebbers te maken hebben. De hakselaar is een éénrijer van Mengele.

  • Met alleen hakselen ben je er nog niet. Het spul moet ook nog in de kuil. Als de loonwerker met tien hakselaars en wagens tegelijk komt, is het daar druk. Enige wachttijd wordt graag voor lief genomen. Kun je nog eens een praatje maken en een beetje om je heen kijken.

    Met alleen hakselen ben je er nog niet. Het spul moet ook nog in de kuil. Als de loonwerker met tien hakselaars en wagens tegelijk komt, is het daar druk. Enige wachttijd wordt graag voor lief genomen. Kun je nog eens een praatje maken en een beetje om je heen kijken.

  • Aanrijden en verdelen gebeurt geheel in stijl met een John Deere 4020 op dubbellucht.

    Aanrijden en verdelen gebeurt geheel in stijl met een John Deere 4020 op dubbellucht.

  • Het is prachtig weer. Wat dat betreft had de organisatie het niet beter kunnen treffen. De jas kan uit, de cabines worden niet gemist.

    Het is prachtig weer. Wat dat betreft had de organisatie het niet beter kunnen treffen. De jas kan uit, de cabines worden niet gemist.

  • Als de mais eraf is, kan de grondbewerking beginnen. De organisatie geeft een klein aantal deelnemers de gelegenheid hun ploegkunst te oefenen.

    Als de mais eraf is, kan de grondbewerking beginnen. De organisatie geeft een klein aantal deelnemers de gelegenheid hun ploegkunst te oefenen.

  • Zoals gezegd, aan belangstelling geen gebrek. En met een flinke zon aan de hemel is er dan onder het genot van een versnapering heel wat bij te praten. Hakselen is hot in Espelo.

    Zoals gezegd, aan belangstelling geen gebrek. En met een flinke zon aan de hemel is er dan onder het genot van een versnapering heel wat bij te praten. Hakselen is hot in Espelo.

Of registreer je om te kunnen reageren.