Home

Nieuws 586 bekeken

Voorasvering op nieuwe MF-smalspoor

De nieuwe namen luiden: MF 3707, MF 3708, MF 3709 en MF 3710 en hebben motorvermogens van 75 tot 105 pk. Het zijn Massey Fergusons nieuwe trekkers voor het kleine professionele segment, ook bekend als smalspoor- of semi-smalspoortrekkers.

Massey Ferguson (MF) heeft er werk van gemaakt. Zowel de wijze waarop ze deze trekkers aan de Tractor Of The Year-jury presenteren in Noord-Italië, als de technische inhoud van deze 3700-serie zijn zeer bijzonder te noemen in dit segment. Het leek er een beetje op dat MF deze kleine trekkers vergeten was. En dat merkten ze zelf ook. Ze konden moeilijk mee met de concurrentie. Dat tij keert nu. En ook nodig, omdat de wijnboeren in West en Zuid-Europa geld verdienen en dus geld over hebben voor nieuwe trekkers.

Basis van trekkers gelijk

MF laat de semi-smalspoortrekkers maken bij het Italiaanse Agritalia, die deze categorie trekkers bouwt voor John Deere, Claas en zichzelf. De basis van al deze trekkers is bijna gelijk. En met die basis hebben we het over een 3,4 liter viercilinder FPT-motor (Stage IIIB) met daarnaast keuze uit vier versnellingsbakken. Van een sobere 12-12-bak tot een meest luxe 24-12-bak met elektrisch/hydraulische omkeerschakeling en een aparte ‘hoog laag’-keuze per versnelling.

Geheel eigen smaak en inrichting

Ondanks dat de trekkers in een gemeenschappelijke fabriek gebouwd worden, heeft de MF 3700 een geheel eigen smaak en inrichting. Agritalia maakt de trekkers namelijk exact zoals MF dat wil. In dit geval met een geheel in Frankrijk ontwikkelde MF-motorkap, keuze van emissietechniek, hydraulische installatie en MF-eigen cabine-inrichting.

Sobere en luxe versies

Qua luxeniveau is er keuze uit een sobere ‘Essential’-versie en een luxe ‘Efficient’-versie. Laatste heeft onder meer een superdeluxe zijconsole met elektrisch-hydraulische hydrauliekventielen (maximaal vier) via een kruishendel met daarop ook toetsen voor de transmissie en de omkeerschakeling. Je zou zelfs de hele transmissie kunnen op- en terugschakelen en shiften zonder gebruik van de voetkoppeling. Ook in de cabine: de optionele hydraulische sideshift voor de hef achterop, een elektronische hef met alle denkbare instellingen en tot slot elektronische geheugenstanden voor toerental en elektronische inschakeling van zowel aftakas als frontaftakas.

Officiële introductie op Agritechnica

MF toonde de nieuwe modellen afgelopen week exclusief aan de juryleden van de Tractor Of The Year in de regio aan het Noord-Italiaanse Gardameer. De officiële introductie is op de aankomende Agritechnica in Hannover. Op de Agritechnica zal MF ook de eerste modellen tonen met voorasvering. En dat is tamelijk bijzonder in deze klasse. De voorasvering is leverbaar op zowel de V-, G-, GE-, S-, F- en WF-versie. De smalste versie met de smalste cabine is de V-serie (vanaf ca. 1,1 meter), de breedste is de WF-versie (3 meter). De rest zit er tussenin, waarbij de GE geen cabine heeft.

Voor alle technische details, elektronische gadgets en richtprijzen van deze nieuwe MF-serie, check de aankomende uitgaven van TREKKER-magazine.

Foto

  • In de luxe ‘Efficient’-variant krijgt de 3700-serie onder meer een chique zijconsole met daarom de nodige elektronica zoals de inschakeling van de aftakassen, handgas, elektronische hef en de elektrisch-hydraulische kruishendel voor twee hydrauliekventielen. Laatste combineert tevens de transmissiebediening (omkeren, shiften en ontkoppelen).

    In de luxe ‘Efficient’-variant krijgt de 3700-serie onder meer een chique zijconsole met daarom de nodige elektronica zoals de inschakeling van de aftakassen, handgas, elektronische hef en de elektrisch-hydraulische kruishendel voor twee hydrauliekventielen. Laatste combineert tevens de transmissiebediening (omkeren, shiften en ontkoppelen).

  • De emissietechniek bestaat uit een Diesel Oxidatie Katalysator (DOC) en een Diesel Partikel Filter (DPF), beide compact samengepakt in één module rechts van het motorblok.

    De emissietechniek bestaat uit een Diesel Oxidatie Katalysator (DOC) en een Diesel Partikel Filter (DPF), beide compact samengepakt in één module rechts van het motorblok.

  • De fronthef en –aftakas zijn af fabriek leverbaar en koopt MF in bij Sauter. Bij de frontaftakas is er keuze uit een 540E en 1.000 tpm.

    De fronthef en –aftakas zijn af fabriek leverbaar en koopt MF in bij Sauter. Bij de frontaftakas is er keuze uit een 540E en 1.000 tpm.

  • Als er één ding opgemerkt mag worden, dan is het design van de MF 3700-serie. De motorkap oogt werkelijk als een zonnetje. De ledlampen kijken nors, maar tegelijk erg scherp naar voren.

    Als er één ding opgemerkt mag worden, dan is het design van de MF 3700-serie. De motorkap oogt werkelijk als een zonnetje. De ledlampen kijken nors, maar tegelijk erg scherp naar voren.

Of registreer je om te kunnen reageren.